Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:52

Het is een normale bezetting hoor,een wacht-nachtdienst op 30-32 bewoners..zo is de gezondheidszorg al jaren uitgekleed.
in de meeste verpleeghuizen is dit de normale gang van zaken.
Er loopt dan wel een nachthoofd in het huis en die gaat de afdelingen langs om te helpen bij de patienten die samen geholpen moeten worden

Marlou_

Re: Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

maar 3 medewerkers over 120 bewoners is geen 30-32 personen dat zijn 40 mensen en dan heb je het verrekes druk.. maar.. volgens mij is deze richting van het topic niet de bedoeling van de TS ;) Ik denk dat de TS meer behoefte heeft om aandacht voor haar verhaal te hebben ..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:57

Wij zijn met 6 werknemers op een terrein van ruim 600 bewoners. (verstandelijk gehandicapten) :')

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:14

sharona dat is toch eigenlijk niet normaal he
kan ze niet met een andere arts praten

hebben ooit iemand in verzorgingshuis gehad had herseninfarct gehad en was al geestelijk niet 100% vonden ze regelmatig terug tussen de vuilnisbakken. drinken werd aan de kant gezet dat ie verlamd was en toen zn hoofd/ oor opzwol en vuurrood was kwam de arts van daar en die wist nieteens hoe een stethoscoop(weet ff niet hoe te typen) werkte. der conclusie doe maar paracetemolletje. morgen zal et wel beter zijn. gelukkig iemand met verstand erbij die belde ambu gastje is per diret opgehaald alles sloeg op tilt hij was op sterven na niet dood. heeft 4 weken in zh kunnen verblijven.
dus blijf er zelf echt goed achteraangaan

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:18

Even iets heel anders; waarom zou je het leven van je oma koste wat kost willen rekken als ze zo slecht ligt? Ze heeft geen besef van wat er gebeurd; is het dan wél etisch om die mensen (eigenlijk tegen hun wil in) in leven te houden met sondevoeding?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:26

sharona87 schreef:
Maar stel ze krijgt een hart of herseninfarct en blijft in leven, dan gaan ze er niet mee na het ziekenhuis. Want daar doen ze er ook nixs meer aan zei de arts.
Mijn moeder zei zo dat ze dat liever wel had, want dan had er een neuroloog oid na gekeken eventueel een scan. Dat ze daar dan bevestiging van heeft dat ze geen behandeling kunnen geven. Onzinnig zei ze!

De woordkeuze is niet juist (al weet ik niet of dit precies is wat de arts in kwestie heeft gezegd). Dit is in principe de normale gang van zaken bij psychogeriatrische patiënten waar jouw oma helaas ook onder valt. Je zegt dat je oma geen besef heeft van doen, stel je dan eens voor wat voor impact het heeft om zo iemand uit de vertrouwde omgeving weg te halen om vervolgens allerlei toeters en bellen uit de kast te halen in het ziekenhuis. En dan...menig arts zal na een hersenbloeding / hartinfarct bij iemand die last van dementie heeft geen invasieve behandeling meer starten maar hoogstens de klachten doen verminderen. Dat kan een verpleeghuisarts ook, sterker nog, dit zou in principe een terrein moeten zijn waar een verpleeghuisarts in thuis moet zijn. Een intensieve ziekenhuisbehandeling voor een dergelijke aandoening zou in deze fase waarschijnlijk geen verlichting meer geven maar een last zijn voor je oma. Hoe hard dit ook klinkt.

sharona87 schreef:
Hetgeen wat mij het meeste dwars zit:
Als mijn oma niet meer eet of drinkt, dan geven ze haar ook geen eten of drinken meer omdat ze dat niet wil ( maar ze is zwaar dementerend en weet niet wat ze doet/wilt) Maar dan geven ze ook geen sonde voeding, alleen maken ze de lippen nat. En dan wachten.
De arts zei letterlijk "Mevrouw, u moet er wel rekening mee houden dat uw moeder sterk zal vermageren en uiteindelijk uithongeren/uitdrogen, máár dat is een vredige dood..hebben we al vaker laten gebeuren"
Want zo staat het in de wet vastgesteld! ???
Dus ze zouden mijn oma gewoon nixs meer geven en wachten tot ze uitgeput is?!
Ik zou denken, sondevoeding of vochtinfuus.

Als iemand last heeft van dementie dan verliest men na verloop van tijd ook de slikfunctie en vergeet met hoe te eten. Je moet je voorstellen bij sondevoeding dat er een slangetje in haar neus gedaan wordt naar haar maag. Het inbrengen hiervan is voor ons als verpleegkundigen zo gedaan, maar voor een patiënt geen sinecure. Zelfs niet voor iemand die cognitief goed bij zinnen is. Daarbij als dat slangetje al zit is er een grote kans dat je oma dat slangetje met haar handen tegen zal komen. Het irriteert toch wel wat. Jij en ik kunnen zeggen tegen jezelf, laten zitten niet aankomen, ik heb die voeding nodig. Jouw oma heeft dit besef niet meer en zal waarschijnlijk aan de sonde zitten en hem eruit trekken. Helemaal eruit, of nog erger half eruit waardoor mogelijk sondevoeding in de longen kan lopen en ze een forse longontsteking kan oplopen. Je kan dit oplossen door te fixeren (handen vastbinden), maar dan moet je jezelf echt achter de oren krabben waar je dan mee bezig bent, iemand die niet meer weet van toeten nog blazen willens en wetens een sonde in de neus geven en vervolgens vastbinden...daar zal het gros van de artsen, verpleegkundigen en verzorgenden niet aan meewerken.
Een vochtinfuus is leuk als iemand uitgedroogd raakt, maar iemand heeft voedingsstoffen nodig, dat kan wel via een infuus, maar dat wordt niet bij dementerenden gedaan simpelweg omdat dat A in het ziekenhuis moet gebeuren en B vaak ook complicaties geeft en C (net als bij sondevoeding) het verlengen van een lijdensweg is.

sharona87 schreef:
Maar ze voeren geen euthanasie uit, want dan pak je het leven af.

Euthanasie is een actieve manier van levensbeeindiging, hiervoor moet de persoon in kwestie cognitief geen beperking hebben. En dat is eigenlijk een hele goede zaak, waarom? Bij jullie familie is dit zeker niet het geval, maar er zijn situaties waarbij de situatie van opa / oma / vader / moeder eigenlijk 'lastig' wordt...en dan wordt er soms gedacht kwestie van spuitje erin en klaar. Ik ben het met je eens dat dit aanzien ook niet prettig is en dat ik er ook niet vrolijk van wordt...

sharona87 schreef:
En als mijn oma 's nachts iets overkomt, van val oid. Dan worden wij pas 's ochtends rond 10/11uur gebeld.
Vaak gaan ze na een val ook niet na het ziekenhuis voor foto's, want die mensen voelen misschien wel pijn..maar weten toch niet wat het is!

Als jullie als familie aangeven dat jullie altijd gebeld willen worden, dan moet dat gebeuren. Een patiënt moet na een valpartij wel gecheckt worden door een arts, als deze ervan overtuigd is dat er geen breuken zijn dan hoeft iemand ook niet naar het ziekenhuis (tenzij natuurlijk bij twijfel), wij worden ook niet na elke valpartij naar het ziekenhuis gestuurd en ik heb in het ziekenhuis oude breekbare mensen de meest rare buitelingen zien maken zonder wat te breken (gelukkig). Je laatste zin (want die voelen misschien wel pijn etc.) dat zou niet zo mogen zijn, als een patiënt pijn aangeeft (vaak weten verzorgenden / verpleegkundigen en familie dit prima te filteren) dan moet daar wat aan gedaan worden.

sharona87 schreef:
Sorry maar ik vind dit geen manier hoe je mensen behandelt.
Ze kan dan wel oud, dementerend en 'versleten' zijn, maar familie beslist toch altijd nog over het lot?

In zekere zin wel en in zekere zin niet, als iets medisch zinloos handelen is dan heeft een arts het recht om bij deze categorie patiënten behandeling te weigeren. Veel moet in overeenstemming, maar de zaken die jij hebt aangekaart...dat zijn lastige situaties.

sharona87 schreef:
Mijn vraag; weet iemand of het werkelijk in de wet staat vastgesteld als iemand niet wilt eten/drinken dat je ze dan maar gewoon laat uitdrogen? Zonder medicatie.

Als iemand die last heeft van dementie niet meer eten of drinkel wil aannemen; zie mijn verhaal bij sondevoeding. Er zijn dus weinig opties. Wat wel zo is dat het de taak is van een arts om iemand zo comfortabel als mogelijk te maken. Zonder medicatie is een tweede, even grofweg heb je de medicatie die ziektes behandeld en de medicatie die je oma's situatie zo comfortabel als mogelijk maakt (denk aan pijnmedicatie, medicatie om te slapen of bijvoorbeeld plasmedicatie bij hartfalen). Die laatste categorie zullen ze niet stoppen bij iemand die stervende is (want daar praat je dan over) die eerste vaak wel.

Zo een heel verhaal, hopelijk een beetje duidelijkheid, stel vragen aan de verpleeghuisarts, het is verschrikkelijk om je oma in zo'n situatie te zien. En geniet van je oma zolang je nog respons krijgt, dementie / alzheimer is een heeeele nare ziekte waar iemand uiteindelijk aan (de complicities) zal sterven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:30

@ kitty goed en helder uitgelegd zeg,ik hoop dat sharona hierdoor duidelijkheid heeft dat het geen makkelijkheid van de instelling is waar haar oma verblijft,maar weloverwogen keuzes
sterkte sharona :(:)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:34

Het was ook een hele zit, natuurlijk halverwege verhaal weg...

Wil wel toevoegen (heb een beetje 'zakelijk' geantwoord) dat ik wel snap waar die reactie van sharona en haar moeder vandaan komt en alleen maar hulde eigenlijk omdat je het beste voor je oma wilt...maar in dit verhaal ligt het net even anders.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:40

Ik was laatst bij een cliënt, ze is al oud, maar goed bij.. wel de nodige lichamelijke gebreken, en ze heeft het met de rikketik..
Maar de doktoren hadden tegen haar al gewoon glashard gezegd, ja we doen niet zoveel meer.. u bent eigenlijk gewoon te oud.

Ik zat met me mond vol tanden toen ze dat vertelde..
maar, zelf leek ze er wel vrede mee te hebben :=

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:27

Ook mijn zwaar dementerende Oma weigerde op een gegeven moment eten en drinken.....
Heel naar natuurlijk, maar voor mijn gevoel was dat de enige manier waarop Oma zelf nog kon laten weten dat het genoeg was geweest.We hadden er natuurlijk op kunnen staan dat men haar een infuus gaf en sondevoeding maar..Ze wilde niet meer...En wij hebben dat gerespecteerd.
Zij is vredig ingeslapen.....

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:24

@ Nonawen het klinkt heel hard, maar hoe ouder iemand wordt hoe groter de kans op complicaties kan zijn. Als iemand geestelijk goed bij is maar lichamelijk forse klachten heeft (zoals de rikketik) dan wegen de voordelen op die leeftijd niet altijd meer op tegen de lasten. Of worden ingrepen te risicovol. Er kan heel veel in de medische wetenschap, maar er zijn ook grenzen...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:28

Dat klopt, maar toch .. het klinkt inderdaad heel hard..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:28

NonaWen schreef:
Ik was laatst bij een cliënt, ze is al oud, maar goed bij.. wel de nodige lichamelijke gebreken, en ze heeft het met de rikketik..
Maar de doktoren hadden tegen haar al gewoon glashard gezegd, ja we doen niet zoveel meer.. u bent eigenlijk gewoon te oud.

En is dat niet nu net waar het om draait? :)
Als mevrouw zelf "niet meer zo nodig hoeft" dan kan nóg een extra pilletje (inclusief bijwerkingen), nog een onderzoekje hier of daar, een extra controle in het ziekenhuis, de angst en alles eromheen, heel naar zijn...
Het is haar kwaliteit van leven, en vrede hebben met is daar een essentieel onderdeel van :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:40

precies whiteRose... En die kwaliteit van leven is nog wel eens iets waar artsen maar ook familie aan voorbij gaan..

Mijn oma van 86 is kortgeleden overleden. Ze was geestlijk nog prima maar wilde gewoon niet meer. Ze at en dronk niet meer en is vrij snel overleden. Ik kan respect hebben voor haar keuze.
Zoals oma zei: ik heb een prachtleven gehad, het is goed nu

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:24

zoals jouw oma zijn er zoveel meer.Ik hoor ook zo vaak, voor mij hoeft het niet meer, maar ik doe het voor mijn kinderen (en dan heb ik het niet over alleen onderzoek, maar over hele operaties). Dat vind ik sneu...dan moet er toch eens even gepraat worden. Of dat familie zo ontzettend hard zit te pushen van; ma dat wil je toch, je wilt toch niet dood, je wilt toch wel geopereerd worden en dat je dan aan het snoetje van iemand ziet dat die persoon daar helemaal niet zo zeker van is dat ze nog wel wil.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:31

sharona87 schreef:
Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.

nog niet heel het topic gelezen maar wilde eerst even reageren op je quote,
bij ons staat de nacht dienst alleen op een afdeling van 24 clienten. 2 verpleegkundige is dus luxe in mijn ogen :o , wel op iedere afdeling 1 verzorgende/verpleegkundige dus mocht er hulp nodig zijn kunnen ze elkaar helpen.

Als je daadwerkelijk het gevoel hebt dat de arts jullie alle rechten ontneemt zou je ook eens met de teammanger rond de tafel kunnen gaan.Zijn er meerdere artsen in huis,zodat je eventueel met een andere arts een beleid kunt afspreken?
Ik ben zeker voor passieve euthanasie, mits er hele goede pijnbestrijding word toegepast.

*gaat nu even verder lezen*

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:37

verder ben ik het eens met de arts om iemand van 89 niet te 'pesten'met eventuele ziekenhuisonderzoeken/opnames.
bij een herseninfarct en andere ziekten kunnen ze toch niet veel meer beteken dan wat de arts in het verpleeghuis kan.

Geniet van je oma en leg haar lekker in de watten, love and care.
Bedenk wat je oma zelf zou willen op dit moment in haar leven en behandel haar hierna.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:42

WhiteRose schreef:
NonaWen schreef:

Als mevrouw zelf "niet meer zo nodig hoeft" dan kan nóg een extra pilletje (inclusief bijwerkingen), nog een onderzoekje hier of daar, een extra controle in het ziekenhuis, de angst en alles eromheen, heel naar zijn...
Het is haar kwaliteit van leven, en vrede hebben met is daar een essentieel onderdeel van :)

Idd... :) Mensen die al zo oud zijn, zijn er vaak echt 'aan toe' om dood te gaan. Dat klinkt voor ons in deze leeftijd heel raar, omdat wij nog heel veel voor ons hebben. Maar zij hebben alles gehad, een mooi leven, en hebben weinig om nog voor te leven. Ze zijn gewoon klaar voor een volgende stap; de dood :) Is voor ons, en zeker de familie/mensen om diegene heen, heel naar en niet te bevatten, maar voor veel ouderen werkt het zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:44

knollentuin schreef:
Het is een normale bezetting hoor,een wacht-nachtdienst op 30-32 bewoners..zo is de gezondheidszorg al jaren uitgekleed.
in de meeste verpleeghuizen is dit de normale gang van zaken.
Er loopt dan wel een nachthoofd in het huis en die gaat de afdelingen langs om te helpen bij de patienten die samen geholpen moeten worden

op dementerende bewoners?? Bij ons staat er 1 nachtdienst op 19 PG'ers, en 2 op 120 somatiek bewoners, maar die slapen gewoon 's nachts. Die ene nachtdienst op de PG moet wel zn voeten onder zn lijf vandaan rennen := Dus zou niet weten hoe je dat met meer PG bewoners moet doen :\

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:59

WhiteRose schreef:
NonaWen schreef:

Mijn ouders zitten beide in de zorg en zeggen dit ook. Er wordt een kapitaal besteed aan mensen die oud zijn. Er kan wel continu een pilletje worden bijgegeven maar vaak is het toch binnen een jaar gedaan. Op een gegeven moment moet je ook uitgedokterd zijn. In veel gevallen hebben deze mensen zelf al niks meer maar blijft een arts 't leven rekken. Daarnaast zou deze oudere mevrouw een operatie aan 't hart al niet meer overleven.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:00

Ik ben wel van mening dat ook passieve euthenasie, of versterving, heel goed begeleid moet worden door een goede arts en goed verplegend personeel.

Het is niet een kwestie van gewoon iemand niets te eten of drinken geven. Dat creeert veel onnodig leed, terwijl er ook binnen de kaders van de wet veel met goede zorg en gebruik van medicijnen gedaan kan worden om de lijdensweg naar het sterfmoment te verlichten. Een goed hospice bijvoorbeeld is een zegen voor zowel de patient als de familie, een echte aanrader.

Overigens, iemand die oud is, maar wel redelijk gezond van lijf en leden, en besluit zichzelf te versterven kan nog lang mee hoor. Mijn grootmoeder heeft er maanden over gedaan om te sterven, dat lijf was zo sterk.
Ook heb ik een familielid dat op dit moment alleen nog vocht via infuus krijgt, maar geen voedingsstoffen en die zit al in week 8....

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:03

verootjoo schreef:
Idd... :) Mensen die al zo oud zijn, zijn er vaak echt 'aan toe' om dood te gaan. Dat klinkt voor ons in deze leeftijd heel raar, omdat wij nog heel veel voor ons hebben. Maar zij hebben alles gehad, een mooi leven, en hebben weinig om nog voor te leven. Ze zijn gewoon klaar voor een volgende stap; de dood :) Is voor ons, en zeker de familie/mensen om diegene heen, heel naar en niet te bevatten, maar voor veel ouderen werkt het zo.

Ik ben het helemaal met je stelling eens, maar de kneep in dit geval is dat het gaat over dementerende ouderen. Hoe bepaal je dan of het echt de wens van de oudere is om te sterven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:06

Firedancer schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben het helemaal met je stelling eens, maar de kneep in dit geval is dat het gaat over dementerende ouderen. Hoe bepaal je dan of het echt de wens van de oudere is om te sterven?

Ook dementerende geven dat aan. Wij hebben iemand op de afdeling gehad, zo dement als maar zijn kon, die elke ochtend dat ze wakker werd zei: "oh nee, ik ben wéér wakker geworden". En ook steeds tegen haar familie vertelde dat ze blij was als god haar kwam halen.

En ik ben ervan overtuigd dat als zoiets primairs als eten en drinken (zelfs baby's hebben al een zuigreflex!) wegvalt, de mens er echt aan toe is om te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:18

Ik heb dit topic met dubbele gevoelens gelezen. Dubbel omdat ik weet dat veel tehuizen zo redeneren omdat je soms geen andere keus hebt zoals Kitty ook schrijft. Ellende is alleen dat een aantal tehuizen hier zo over denkt omdat ze dan weer een wachtlijst kunnen verkorten hoe wreed het ook klinkt.

En omdat ik er heel veel van mijn moeder in herken, Die heeft ook altzheimer en die gaat steeds slechter eten en drinken omdat ze geen honger, heeft, geen smaak of geen dorst. Dat is voor mijn vader nu iedere dag een gevecht om er genoeg in te krijgen. Maar ze is nog niet ver genoeg heen om op genomen te worden helaas. Helaas klinkt mischien hard maar het zou voor mijn vader en uiteindelijk voor mijn moeder een zege zijn. Mijn vader gaat er langzaam aan onderdoor zowel fysiek als geestelijk en mijn moeder levert steeds meer strijd omdat ze dingen niet meer wil of echt de weg kwijt is.

En wil ze eigenlijk ook helemaal niet meer leven. Ook zij heeft iedere dag verdriet om het feit dat ze er nog is, terwijl ze in mijn ogen nog niet oud is met 75. En als het minder tot niet willen eten voor haar de mogelijkheid is om te sterven dan moet je op een gegeven moment de strijd opgeven met er eten en drinken erin stoppen. Want iedere dag kwade gezichten en harde woorden om maar te eten en te drinken is voor niemand fijn. Maar dat moet wel met goede pijnbestrijding en andere verlichters gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:29

Eerlijk gezegd denk ik dat je zelden een huis zult vinden die op die manier probeert een weg lijst weg te werken, daarvoor werken en toch nog genoeg mensen die wél hart hebben voor de bewoners. En het is nooit zo dat je 1 bewoner maar laat sterven zodat een ander een plek heeft: het gaat het huis om de bezetting van de kamer en dan maakt niet niet uit wie erin zit. Dus gaan ze echt niet iemand laten sterven om de kamer vrij te krijgen :n Dat kan ik mij echt niet voorstellen.

Ik ben juist blij met het beleid dat mensen niet worden gedwongen om te eten en te drinken, want zo hebben ze toch nog regie over hun eigen leven en dood. En ik ben ook blij dat een arts soms zo dapper is om tegen de familie in te gaan om te zeggen: geen behandeling meer. Kwaliteit van leven moet altijd voorop staan, niet de kwantiteit. Niet onnodig rekken, terwijl het einde in zicht is. Geen ongemakkelijke onderzoeken meer, geen ziekenhuisopnames meer: gewoon iemand thuis in eigen bed laten sterven als het einde daar is. Want het is toch vaak uit eigen belang dat het oude familielid weer wordt onderzocht, weer wordt opgenomen etc. Omdat iemand diegene nog niet wil verliezen, heel begrijpelijk absoluut. Maar daarom is het wel fijn dat er een beleid is voor de bewoner, want daar gaat het uiteindelijk om. Als iemand niet meer wil eten en drinken en daarmee zegt: ik ben klaar om te sterven! wie zijn wij om daar in te grijpen?