Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik denk dat de TS meer behoefte heeft om aandacht voor haar verhaal te hebben .. sharona87 schreef:Maar stel ze krijgt een hart of herseninfarct en blijft in leven, dan gaan ze er niet mee na het ziekenhuis. Want daar doen ze er ook nixs meer aan zei de arts.
Mijn moeder zei zo dat ze dat liever wel had, want dan had er een neuroloog oid na gekeken eventueel een scan. Dat ze daar dan bevestiging van heeft dat ze geen behandeling kunnen geven. Onzinnig zei ze!
sharona87 schreef:Hetgeen wat mij het meeste dwars zit:
Als mijn oma niet meer eet of drinkt, dan geven ze haar ook geen eten of drinken meer omdat ze dat niet wil ( maar ze is zwaar dementerend en weet niet wat ze doet/wilt) Maar dan geven ze ook geen sonde voeding, alleen maken ze de lippen nat. En dan wachten.
De arts zei letterlijk "Mevrouw, u moet er wel rekening mee houden dat uw moeder sterk zal vermageren en uiteindelijk uithongeren/uitdrogen, máár dat is een vredige dood..hebben we al vaker laten gebeuren"
Want zo staat het in de wet vastgesteld! ???
Dus ze zouden mijn oma gewoon nixs meer geven en wachten tot ze uitgeput is?!
Ik zou denken, sondevoeding of vochtinfuus.
sharona87 schreef:Maar ze voeren geen euthanasie uit, want dan pak je het leven af.
sharona87 schreef:En als mijn oma 's nachts iets overkomt, van val oid. Dan worden wij pas 's ochtends rond 10/11uur gebeld.
Vaak gaan ze na een val ook niet na het ziekenhuis voor foto's, want die mensen voelen misschien wel pijn..maar weten toch niet wat het is!
sharona87 schreef:Sorry maar ik vind dit geen manier hoe je mensen behandelt.
Ze kan dan wel oud, dementerend en 'versleten' zijn, maar familie beslist toch altijd nog over het lot?
sharona87 schreef:Mijn vraag; weet iemand of het werkelijk in de wet staat vastgesteld als iemand niet wilt eten/drinken dat je ze dan maar gewoon laat uitdrogen? Zonder medicatie.
NonaWen schreef:Ik was laatst bij een cliënt, ze is al oud, maar goed bij.. wel de nodige lichamelijke gebreken, en ze heeft het met de rikketik..
Maar de doktoren hadden tegen haar al gewoon glashard gezegd, ja we doen niet zoveel meer.. u bent eigenlijk gewoon te oud.
Ik zat met me mond vol tanden toen ze dat vertelde..
maar, zelf leek ze er wel vrede mee te hebben
sharona87 schreef:Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.
, wel op iedere afdeling 1 verzorgende/verpleegkundige dus mocht er hulp nodig zijn kunnen ze elkaar helpen.WhiteRose schreef:NonaWen schreef:Ik was laatst bij een cliënt, ze is al oud, maar goed bij.. wel de nodige lichamelijke gebreken, en ze heeft het met de rikketik..
Maar de doktoren hadden tegen haar al gewoon glashard gezegd, ja we doen niet zoveel meer.. u bent eigenlijk gewoon te oud.
En is dat niet nu net waar het om draait?![]()
Als mevrouw zelf "niet meer zo nodig hoeft" dan kan nóg een extra pilletje (inclusief bijwerkingen), nog een onderzoekje hier of daar, een extra controle in het ziekenhuis, de angst en alles eromheen, heel naar zijn...
Het is haar kwaliteit van leven, en vrede hebben met is daar een essentieel onderdeel van
Mensen die al zo oud zijn, zijn er vaak echt 'aan toe' om dood te gaan. Dat klinkt voor ons in deze leeftijd heel raar, omdat wij nog heel veel voor ons hebben. Maar zij hebben alles gehad, een mooi leven, en hebben weinig om nog voor te leven. Ze zijn gewoon klaar voor een volgende stap; de dood
Is voor ons, en zeker de familie/mensen om diegene heen, heel naar en niet te bevatten, maar voor veel ouderen werkt het zo. knollentuin schreef:Het is een normale bezetting hoor,een wacht-nachtdienst op 30-32 bewoners..zo is de gezondheidszorg al jaren uitgekleed.
in de meeste verpleeghuizen is dit de normale gang van zaken.
Er loopt dan wel een nachthoofd in het huis en die gaat de afdelingen langs om te helpen bij de patienten die samen geholpen moeten worden
Dus zou niet weten hoe je dat met meer PG bewoners moet doen
WhiteRose schreef:NonaWen schreef:Ik was laatst bij een cliënt, ze is al oud, maar goed bij.. wel de nodige lichamelijke gebreken, en ze heeft het met de rikketik..
En is dat niet nu net waar het om draait?![]()
Als mevrouw zelf "niet meer zo nodig hoeft" dan kan nóg een extra pilletje (inclusief bijwerkingen), nog een onderzoekje hier of daar, een extra controle in het ziekenhuis, de angst en alles eromheen, heel naar zijn...
Het is haar kwaliteit van leven, en vrede hebben met is daar een essentieel onderdeel van
verootjoo schreef:Idd...Mensen die al zo oud zijn, zijn er vaak echt 'aan toe' om dood te gaan. Dat klinkt voor ons in deze leeftijd heel raar, omdat wij nog heel veel voor ons hebben. Maar zij hebben alles gehad, een mooi leven, en hebben weinig om nog voor te leven. Ze zijn gewoon klaar voor een volgende stap; de dood
Is voor ons, en zeker de familie/mensen om diegene heen, heel naar en niet te bevatten, maar voor veel ouderen werkt het zo.
Firedancer schreef:verootjoo schreef:Idd...Mensen die al zo oud zijn, zijn er vaak echt 'aan toe' om dood te gaan. Dat klinkt voor ons in deze leeftijd heel raar, omdat wij nog heel veel voor ons hebben. Maar zij hebben alles gehad, een mooi leven, en hebben weinig om nog voor te leven. Ze zijn gewoon klaar voor een volgende stap; de dood
Is voor ons, en zeker de familie/mensen om diegene heen, heel naar en niet te bevatten, maar voor veel ouderen werkt het zo.
Ik ben het helemaal met je stelling eens, maar de kneep in dit geval is dat het gaat over dementerende ouderen. Hoe bepaal je dan of het echt de wens van de oudere is om te sterven?
Dat kan ik mij echt niet voorstellen.