zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:20

Als allereerst hartelijk gefeliciteerd, Je moet doen wat jij het beste denkt, als je naar het finaciele kijkt, dan kan dat net zo goed over 5 jaar ook niet.
Alles komt vast op zn pootjes terecht en zo te lezen heb je een geweldige familie die achter je staat.
Ik heb zelf een kleine oke ik was 22, geen opleiding. Ik vind het fantastisch, en ik zou het nooit meer willen missen, al was ik van jou leeftijd dan was ik er net zo goed vollegas voor gegaan.
En ja aan abortus zit een risico.

Doe wat jij en je vriend willen, en als je denkt voor het kind te kunnen zorgen en genoeg liefde dat komt dat beslist goed,

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:23

Ik wilje sowieso heel veel sterkte wensen en ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:24

Meisje, gefeliciteerd!

Een kindje heeft weinig nodig. Liefde en een welkome omgeving is het allerbelangsrijkste! Al slaapt het in een sinaasappelkistje, dat geeft niet.

Ik ben zelf bijna 2 jaar geleden onverwacht zwanger geraakt. Mijn vriend en ik waren nog maar kort samen, ik was 23 (nog student), en we hadden (en hebben) niet zoveel te besteden. Het heeft mij verrast hoeveel mensen ons hebben bijgestaan. Ik heb nog bijna nooit iets voor mijn dochter gekocht; alles hebben we gekregen. Laat het mensen weten dat je zwanger bent, en het woord zal zich verspreiden. Ineens heb je misschien allerlei vrienden, kennissen, achteroudtantes etc. die nog wat op zolder hebben staan. Je kunt een feestje houden om te vieren dat je zwanger bent (de zgn. babyshower) en ook een kraamfeestje geven. Maak een verlanglijstje (bijvoorbeeld online via http://www.lijstje.nl) en vraag allerlei nuttige dingen. Bedjes en commodes vind je ook op Marktplaats voor een heel schappelijk prijsje. Daarbij kun je allerlei toeslagen krijgen... een klein kindje kost weinig, dus dat hoeft je zorg hopelijk niet te zijn.

Probeer te genieten van je zwangerschap. Een fijne zwangerschap met weinig stress geeft je kindje al een goede start. Zorg goed voor jezelf, wees lief voor jezelf, laat een beetje voor je zorgen wanneer dat kan.

19 is een prachtige leeftijd om zwanger te zijn. Ik geloof dat je lichaam (en geest) erg flexibel zijn wanneer je jong(er) moeder bent.

Geniet er van en heel veel succes!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:40

Ti_Amo schreef:
mijn vriend heeft idd een uitkering, hij is voor 70% afgekeurd en de sociale dienst is voor hem op zoek naar geschikt en aangepast werk.

Ikzelf volg momenteel de cursus hondentrimmen maar ik ben er nog wel een jaartje mee bezig dus voor de tijd dat ik ga bevallen ben ik er nog niet mee klaar.
Ik werk momenteel niet.
Ik ben wel met behulp van het jongerenloket van het cwi op zoek naar een baan, maar zij hebben mij verteld dat ik misschien een uitkering krijg omdat ik zwanger ben en als ik via hun ga werken dan moeten ze dat vertellen aan de werkplek.

Weet iemand of je nog paard kan rijden en zo ja tot hoelang?

Dankjewel voor alle positieve reacties!

paardrijden kan zeker, vriendin van me zat er een week voordat ze moest bevallen nog op,
ikzelf durfde het niet lang meer, bij de 3 a 4 maanden ben ik gestopt.

als je staat ingeschreven als werkzoekende dan moet je volgens mij inderdaad een zwangerschapsuitkering krijgen....zou ik snel achteraan gaan als ik jou was (al geloof ik dat je dat ook wel doet ;) )
hondentrimmen is leuk zeg ! succes daarmee, is eventueel ook iets dat je goed kunt indelen wat tijd betreft!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:46

Ti_Amo schreef:
Sinds een week weet ik dat ik zwanger ben.
Dit ging per ongeluk, ik ben aan de prikpil maar op 1 of andere manier ben ik toch zwanger.

Ik ben 19 jaar woon bij mijn vriend zijn zus in huis, we hebben geen huis, mijn vriend is arbeidsongeschikt, heeft een auto ongeluk gehad en heeft daarbij zijn hand en 1 wijsvinger verloren dus heeft nog maar 4 vingers.

Ikzelf heb alleen mijn VMBO diploma en verder niets.

Mijn vader, opa, oma, tante reageerde allemaal verrast maar staan wel achter me.
Mijn moeder wil niks met mij te maken hebben.

Nu heb ik urgentie aangevraagd op het woningbureau maar die geven geen urgentie omdat wij er zelf voor hebben gekozen om een kind te nemen terwijl we geen vast thuis hebben.

Mijn vader, tante, opa, oma en de familie van mijn vriend inclusief wijzelf zijn tegen abortus, zeker omdat mijn nicht abortus heeft gedaan en nu een kinderwens heeft maar te horen heeft gekregen dat ze geen kinderen meer kan krijgen.

Wat zouden jullie in mijn positie doen?

Groetjes mandy

ALTIJD naar je eigen gevoel luisteren! ;)

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:52

In een eerdere post van juli 2009 aangeeft dat je sinds 6 maanden gestopt bent met de prikpil. Je geeft daar aan weer aan anticonceptie wilt beginnen maar niet aan de prikpil. Hoe zit dat nu TS, heb je nu wel sinds je gemeenschap hebt met je vriend consequent de prikpil of iets anders gebruikt of toch wellicht niet zo voorzichtig geweest? Ik maak ook op dat je nog niet zo lang samen bent met je vriend daar je het in die post ook hebt over dat je 'nu' een vriend hebt.

Lastige situatie, nu zal je het sowieso wel redden hoewel het moeilijk zal zijn, in Nederland wordt je nu eenmaal niet aan je lot overgelaten en is er altijd wel steun. W.b. een woning, tja, dat zal een lastige kluif worden, via een woningstichting zal 't niet direct lukken en particulier zal het te duur zijn met jullie inkomen. Kan je wel bij familie verblijven totdat jullie iets gevonden hebben? Aangezien jullie beiden geen baan hebben lijkt het mij dat je niet plaats/regio gebonden bent dus zoek in heel Nederland naar een huisje, al is het maar een klein huisje.

Maar verder, kan je ook op eigen gelegenheid solliciteren of moet dat perse via CWI? Anders zou ik elke week naar het uitzendbureau gaan zodat ze serieus weten dat je op zoek bent naar werk. Ik zou gewoon verzwijgen dat je zwanger bent aangezien je dit niet verplicht bent dit te vertellen. Lijkt mij sowieso erg belangrijk dat jullie z.s.m. werk vinden, push alle instanties, laat merken dat jullie gemotiveerd zijn.

Jes

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:07

Ten eerste gefeliciteerd!!
Je hebt een moeilijke keuze gemaakt. Ik denk net als de rest dat het allemaal vanzelf wel goed gaat komen. Zet nu idd alvast zoveel mogenlijk geld opzij voor de luiers etc. ik denk dat dat de eerste tijd de grootste kosten zullen vormen.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:09

Saffier schreef:
Ten eerste gefeliciteerd!!
Je hebt een moeilijke keuze gemaakt. Ik denk net als de rest dat het allemaal vanzelf wel goed gaat komen. Zet nu idd alvast zoveel mogenlijk geld opzij voor de luiers etc. ik denk dat dat de eerste tijd de grootste kosten zullen vormen.

Gelukkig zijn luiers, babyvoeding enz vaak in de aanbieding bij drogisterij of supermarkt!!!!!!!!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:12

Ook namens mij van harte gefeliciteerd. Dapper dat je deze beslissing hebt durven nemen, die in mijn ogen een heel goede is :)

Ik vond tijdens mijn eerste zwangerschap ook nog een tijdelijke baan, ter vervanging van een zieke collega van iemand. Dat kan voor jou natuurlijk ook nog prima (ik werd met 18 weken ontslagen en er was dus niet meer omheen te kijken). Hopelijk vind je nog iets, zodat je een beetje kunt sparen voor de kleine komt. Hoogstwaarschijnlijk, als je nu nog 's morgens misselijk bent, ben je de 12 weken nog niet voorbij en heb je dus nog even.
Als het lukt straks, probeer dan zo lang mogelijk borstvoeding te geven - dat is gratis (en kunstvoeding is op zijn zachtst gezegd prijzig).

Heel veel succes voor jou en je vriend. Het belangrijkste voor de baby heb je: een warm hart en daardoor een warm nest. De rest komt wel.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:13

Gefeliciteerd, ik heb het topic even niet doorgelezen. TS als je wil praten met een lotgenootje mijn PB-box staat open, mij is het ook overkomen alleen door de normale pil kwam het heen. (ik ben 18)

Heel veel succes met je moeder, hoop dat ze bij draait voor je!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:27

kekaro schreef:
als je staat ingeschreven als werkzoekende dan moet je volgens mij inderdaad een zwangerschapsuitkering krijgen....zou ik snel achteraan gaan als ik jou was (al geloof ik dat je dat ook wel doet ;) )
hondentrimmen is leuk zeg ! succes daarmee, is eventueel ook iets dat je goed kunt indelen wat tijd betreft!

je krijgt enkel ene verlof uitkering, deze duurd 16 week. die kan pas ingaan 8 week voordat je uitgerekend bent en niet eerder.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:29

Als het goed is krijg je ook geld van de belasting elke maand als thuisblijvende moeder :j

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:31

B_rOwny schreef:
Als het goed is krijg je ook geld van de belasting elke maand als thuisblijvende moeder :j

Jep,die krijg ik ook.
Tevens heb je meestal via de belastingdienst recht op het zogenoemde 'huisvrouwengeld' .

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:32

idd ik ben ook ontslagen toen ik net 9 weken zwanger was. helaas zit ik al die tijd thuis heb wel een uitkering ( ww). maar werk vinden nu is onmogelijk niemand wil je hebben helaas, dus mocht je een baan vinden eerst de 4 weken voorbij werken en dan pas vertellen!!! anders heb je niks! suc6

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:32

_Tivoli_ schreef:
B_rOwny schreef:

Jep,die krijg ik ook.
Tevens heb je meestal via de belastingdienst recht op het zogenoemde 'huisvrouwengeld' .

nee hoor, een vriendin van mij zit thuis met 2 kleintjes en die krijgt geen rooie cent en heeft ook nergens recht op.
Ze heeft alles geprobeerd, via het UWV, via de bijstand en ze krijgt helemaal niks.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:34

Pashon schreef:
_Tivoli_ schreef:
Jep,die krijg ik ook.

nee hoor, een vriendin van mij zit thuis met 2 kleintjes en die krijgt geen rooie cent en heeft ook nergens recht op.
Ze heeft alles geprobeerd, via het UWV, via de bijstand en ze krijgt helemaal niks.

MEESTAL , staat er ook ;)

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:34

Weinig geld hebben wil niet zeggen dat je niks te bieden hebt. Een kind hoeft niet met een gouden lepel in de mond geboren te worden om een fijne jeugd te hebben.

Dappere beslissing, succes!

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:38

Een verloskundige en/of maatschappelijk werk weten ook goed waar je bij jou in de buurt allemaal terecht kan. Daarnaast kan een verloskundige je ook veel tips, adviezen en informatie geven over de zwangerschap, onder andere in combinatie met werk.
Veel succes gewenst in ieder geval. Er zijn een hoop beslissingen die je moet nemen en dingen die je moet regelen, maar wat je ook doet, het moet jouw keuze zijn en jij moet je er goed bij voelen.

Wat spullen betreft zou ik zeker op marktplaats kijken. Wij moesten in onze introductieweek zoveel mogelijk babyspullen zien te verzamelen in een dag. Een groepje ging op marktplaats kijken waar ze gratis spullen af konden halen en die kwamen echt met bergen terug.

Edit: ik zie dat je al een afspraak hebt bij de verloskundige, hartstikke goed.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:41

ten eerste proficiat.

een kennis van een vriendin van mij ( ik ken haar en haar dochter ook) was 11 toen ze zwanger raakte. ( sorry, niet normaal)
ze is nu 16 en heeft 3 kinderen

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:43

vrouwke schreef:
ten eerste proficiat.

een kennis van een vriendin van mij ( ik ken haar en haar dochter ook) was 11 toen ze zwanger raakte. ( sorry, niet normaal)

Nou sorry maar dit vind ik niet echt normaal..
Een kind voedt een kind op!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:52

vrouwke schreef:
ten eerste proficiat.

3?! ze heeft dus niet van dr fout geleerd? sorry maar dat is echt ziek gewoon...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:58

Van harte met je wondertje! :)

Ik ben zelf ook 19. Ik werk, Volg een studie.
Me vriend werkt hard, we wonen samen.
Als ik zwanger zou worden ondanks anticonceptie zal ik het ook gewoon behouden!
Me oma zei laatst tegen my; Abortus is net zo erg als moord.
Let op! dit zijn niet mijn woorden!
Maar idd, Ik heb ook vaker gehoord, Als mensen dat wel besluiten om kinderen te nemen dan wil het niet meer, Dan baal je ontzettend!

Jammer dat de situatie zo moet met je moeder :( Hopelijk kan je veel steun vinden bij de familie van je vriend en vrienden enzovoort.

Heel veel sterkte en succes gewenst!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:02

allereerst gefeliciteert!!!

wat ik geleerd heb in mijn leven die ik altijd op allerlei randjes geleeft heb...... waardoor vaak in de problemen gekomen :)

is dat er altijd oplossingen je pad op komen, natuurlijk moet je er wel wat voor doen..... maar oplossingen komen er, soms hakken over de sloot........ maar uiteindelijk vind het zich wel een weg........

sterkte en succes!

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:05

vrouwke schreef:
ten eerste proficiat.

Dat vind ik echt niet normaal, ik dacht dat de jongste moeder 13 was, maar het kan dus nog erger.

BraveSpotsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:30

Wat ik zou doen in jouw plaats is wsl niet wat je graag wil horen ;) .

Ik hoop alleen dat je beseft dat een kind niet niks is, en meer vraagt dan liefde. Dat je keihard je best doet voor dat kleintje, ook als dat betekent dat jij oppofferingen moet maken die je niet graag doet.

Zorg dat jij, en daarmee ook je kind, niet afhankelijk zijn van anderen, dat is het minste van stabiele basis dat je hem kan bieden.