wat bereik je met zwemmen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:14

xDramaQueen schreef:
unicorn_kiss schreef:
Van zwemmen ga je niet afvallen, van diëten wel

en dat is zo vreselijk fout wat je zegt, van dieten ga je jojo-en mits je gaat sporten = zwemmen, met sporten val je veel meer af dan eindelijk een dieet doen en op je gat zitten.

Neem het van mij aan, van zwemmen alleen val je geen kilo af. Dat zijn fabeltjes. Ken mensen zat die het hebben geprobeerd.
Mits gecombineerd met een gepast dieet, succes gegarandeerd. En ja hoor, een goed dieet is veel effectiever, zelfs als je de hele dag op je kont zit

freespirit

Re: wat bereik je met zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:40

Nou, dan ben ik de uitzondering !

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:47

unicorn_kiss schreef:
xDramaQueen schreef:

en dat is zo vreselijk fout wat je zegt, van dieten ga je jojo-en mits je gaat sporten = zwemmen, met sporten val je veel meer af dan eindelijk een dieet doen en op je gat zitten.

Neem het van mij aan, van zwemmen alleen val je geen kilo af. Dat zijn fabeltjes. Ken mensen zat die het hebben geprobeerd.
Mits gecombineerd met een gepast dieet, succes gegarandeerd. En ja hoor, een goed dieet is veel effectiever, zelfs als je de hele dag op je kont zit

Mja... het principe is eigenlijk heel simpel. Overgewicht is een disbalans tussen de energie die je binnenkrijgt (eten) en energie wat je verbruikt (bewegen)
Je kunt het dus ook van 2 kanten oplossen, of je zorgt dat je minder energie opneemt, zodat er minder om kan worden gezet in vet. Of je zorgt dat je de opgenomen voedingsstoffen verbrand, dus meer bewegen.
Wat beter werkt is heel erg persoonlijk ;)

Let wel: nu ga ik uit van gezonde personen. Dus niet van personen met overgewicht door medicijnen of een medisch verstoord metabolisme door bv. schildklierafwijkingen e.d.

Overigens ben ik benieuwd hoe je aan deze informatie komt. Zit je toevallig in de wereld van diëten?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:59

verootjoo schreef:
Mja... het principe is eigenlijk heel simpel. Overgewicht is een disbalans tussen de energie die je binnenkrijgt (eten) en energie wat je verbruikt (bewegen)
Je kunt het dus ook van 2 kanten oplossen, of je zorgt dat je minder energie opneemt, zodat er minder om kan worden gezet in vet. Of je zorgt dat je de opgenomen voedingsstoffen verbrand, dus meer bewegen.

En zo is 't !... en als je dus 'gaat' voor het energie verbruiken - bewegen - zwemmen dus, moet je ook ZWEMMEN !! Zwemmen is een duursport, dus wat poedelen gaat niet werken...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:04

verootjoo schreef:
unicorn_kiss schreef:

Wat beter werkt is heel erg persoonlijk ;)

Let wel: nu ga ik uit van gezonde personen. Dus niet van personen met overgewicht door medicijnen of een medisch verstoord metabolisme door bv. schildklierafwijkingen e.d.

Overigens ben ik benieuwd hoe je aan deze informatie komt. Zit je toevallig in de wereld van diëten?

Nee kijk daar ligt hem het probleem. Ik heb zelf 10 jaar gezwommen en mijn 2 buren gingen ook 2 keer per week mee om zogenaamd af te vallen. Hoewel echter, vraagt je lichaam meer energie na het zwemmen en zo ga je onbewust meer eten en neemt je lichaam meer energie en suikers uit je eten dan gewoonlijk. Resultaat: mijn buren kwamen aan!! (dit is geen gezever, even voor de duidelijkheid. En ik merkte het ook bij mezelf, ik viel geen kilo af. Hiervoor hoef je geen dietiste te zijn ;)

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:25

Ik denk wel dat als je blijft eten wat je normaal eet, dus niet meer, je door extra bewegen (zwemmen) afvalt. Aangezien je dan hetzelfde eet, maar net iets meer verbrand. Het zal alleen niet om heel veel kilo's gaan. Daarvoor zal je naast het zwemmen ook op je eten moeten letten.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:03

Tja, je moet dan niet meer gaan eten....

Ik heb trouwens wel gemerkt dat je in eerste instantie wat aan kunt komen van spieropbouw, maar daarna verdwijnen de kilo's langzaam maar gestaag.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:06

je moet niet meer eten maar dat jou buren aankwamen kan komen door de spieropbouw, je word eerst zwaarder en daarna van je af, maar omdat alleen jij en je 2 buren niet afvallen betekend het niet dat je er gelijk alles van af weet... niet flauw bedoeld maar dat zegt niets hoor..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:44

unicorn_kiss schreef:
Nee kijk daar ligt hem het probleem. Ik heb zelf 10 jaar gezwommen en mijn 2 buren gingen ook 2 keer per week mee om zogenaamd af te vallen. Hoewel echter, vraagt je lichaam meer energie na het zwemmen en zo ga je onbewust meer eten en neemt je lichaam meer energie en suikers uit je eten dan gewoonlijk. Resultaat: mijn buren kwamen aan!! (dit is geen gezever, even voor de duidelijkheid. En ik merkte het ook bij mezelf, ik viel geen kilo af. Hiervoor hoef je geen dietiste te zijn ;)

Als je er geen verstand van hebt, stel dan ook geen dingen die niet waar zijn ;) Je was nogal stellig in je post. Het is nl zeker géén fabeltje. En eten doe je nooit onbewust, mag ik hopen :\
Overigens is 2x per week zwemmen natuurlijk te weinig om te verbranden wat je die andere 5 dagen teveel eet. Plus dat je, om vet te verbranden, minimaal 3 kwartier/een uur achter elkaar moet zwemmen/sporten, zonder pauze. Pas na ong. een half uur komt je vetverbranding op gang, daarvoor zit je op andere energiesystemen te werken. Dan verbrand je energie die je bv bij je ontbijt hebt gegeten, en blijft het vet wat je al hebt opgeslagen zitten.
Als je een goed sportschema hebt val je echt wel af! Zo niet, is het tijd om te laten onderzoeken waarom niet. Dan denk ik bv. aan schildklier of andere orgaan afwijkingen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:15

waar ik een hekel aan heb zijn van die mensen die gezellig met zn tween gaan zwemmen zo van dan gaan we samen sporten en dan alleen maar kletsen en hangen en haast niet zwemmen. en dan daarna wel gaan lopen zeuren van goh ik val helemaal niet af. van in het water hangen val je echt niet af nee. moet nu om te herstellen na mn operatie ook zwemmen en ik trek wel baantjes maar op een heel rustig niveau, ik verwacht daar echt niet van dat ik er van af val (en het ergste is dat ik met mn herstellen nog het hardste zwem van het hele bad |( )

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:38

efaa schreef:
waar ik een hekel aan heb zijn van die mensen die gezellig met zn tween gaan zwemmen zo van dan gaan we samen sporten en dan alleen maar kletsen en hangen en haast niet zwemmen. en dan daarna wel gaan lopen zeuren van goh ik val helemaal niet af. van in het water hangen val je echt niet af nee. moet nu om te herstellen na mn operatie ook zwemmen en ik trek wel baantjes maar op een heel rustig niveau, ik verwacht daar echt niet van dat ik er van af val (en het ergste is dat ik met mn herstellen nog het hardste zwem van het hele bad |( )

toen ik nog bij de sportzaal fitniss deed stonden er 2 mutsen naast me , "hangend" op een stepper zuchtend en al, zegt de 1 tegen de ander goh ik doe dit al zo lang ik merk nog helemaal niet... ik dacht zo van goh meid, je verbrand nog geen 5 kcal op dit tempo := :')

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:53

verootjoo schreef:
unicorn_kiss schreef:

Als je er geen verstand van hebt, stel dan ook geen dingen die niet waar zijn ;) Je was nogal stellig in je post. Het is nl zeker géén fabeltje. En eten doe je nooit onbewust, mag ik hopen :\
Overigens is 2x per week zwemmen natuurlijk te weinig om te verbranden wat je die andere 5 dagen teveel eet. Plus dat je, om vet te verbranden, minimaal 3 kwartier/een uur achter elkaar moet zwemmen/sporten, zonder pauze. Pas na ong. een half uur komt je vetverbranding op gang, daarvoor zit je op andere energiesystemen te werken. Dan verbrand je energie die je bv bij je ontbijt hebt gegeten, en blijft het vet wat je al hebt opgeslagen zitten.
Als je een goed sportschema hebt val je echt wel af! Zo niet, is het tijd om te laten onderzoeken waarom niet. Dan denk ik bv. aan schildklier of andere orgaan afwijkingen.

Helaas, méér eten dan gewoonlijk gebeurt heel onopvallend, hoor, tenzij je per gram telt ;)
Je lichaam heeft gewoon meer reserves nodig dan voorheen de sport (wat ook vrij logisch is, je hebt net een flink pak vetten verbrand, als je voldoende gesport hebt)
Ik beweer dus enkel dat je naast de sport alleen, gepaste voeding moet uitkiezen ná de sport, om een jojo effect de voorkomen.
Welke voeding, dat moet je even opzoeken.
Hou je commentaar dus mooi voor jezelf, ik wil je gerust een paar bevestigende links doorsturen ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:59

heb ik dan 4 jaar gestudeerd op de werking van ons lichaam om dingen te vertellen die niet waar zijn :+
Op amateur niveau heb je echt geen speciale voeding nodig. En ja... als je gewoon slechte eetgewoonten hebt, of het sporten werkt niet, stuur ik ze idd ook naar de diëtist ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:43

unicorn_kiss schreef:
Helaas, méér eten dan gewoonlijk gebeurt heel onopvallend, hoor, tenzij je per gram telt ;)
Je lichaam heeft gewoon meer reserves nodig dan voorheen de sport (wat ook vrij logisch is, je hebt net een flink pak vetten verbrand, als je voldoende gesport hebt)
Ik beweer dus enkel dat je naast de sport alleen, gepaste voeding moet uitkiezen ná de sport, om een jojo effect de voorkomen.
Welke voeding, dat moet je even opzoeken.
Hou je commentaar dus mooi voor jezelf, ik wil je gerust een paar bevestigende links doorsturen ;)

Klopt, ik heb hier laatst ook een wetenschappelijk onderzoek over gelezen. Er werd een vergelijking gemaakt tussen x aantal personen die een bepaalde periode gingen sporten en x aantal personen die tijdens dezelfde periode enkel op hun voeding letten, maar geen extra fysieke oefening deden. Uiteindelijk bleek inderdaad dat de personen die gingen sporten niet waren afgevallen (sommigen zelfs aangekomen) en enkel degenen die op hun voeding hadden gelet, een paar kilo's lichter waren. Je hebt ook mensen die bewust meer eten, met het idee: "ik heb net gesport, dus ik mag nu wel wat extra eten". En onbewust doe je het inderdaad ook.

Van sport alleen ga je nooit afvallen. Van sport én op je voeding letten, wel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:45

verootjoo schreef:
heb ik dan 4 jaar gestudeerd op de werking van ons lichaam om dingen te vertellen die niet waar zijn :+
Op amateur niveau heb je echt geen speciale voeding nodig. En ja... als je gewoon slechte eetgewoonten hebt, of het sporten werkt niet, stuur ik ze idd ook naar de diëtist ;)

Maar ik spreek niet over speciale voeding.. gewoon geselcteerde voeding zoals brood of rijst na de sport en wat anders voor de sport.
Je leest mijn posts niet goed door geloof ik..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:42

Ik zwem 1x in de week 3 kwartier en ik doe het puur om conditie op te bouwen. Het is niet gewoon baantjes zwemmen maar 'Hydrofit' dan krijg je les in een groep en ga je bepaalde oefeningen doen. Soms met, laat ik het maar peesbeschermers voor mensen noemen, die blijven drijven dus train jij je bovenbeen spieren om ze onderwater te houden etc. Ik heb veel meer spiermassa gekregen, en mijn conditie word ook beter. Je valt er ook van af, vooral toen ik begon. Qua gewicht niet aangezien er spieren bijkomen, maar je gaat er wel lekker strak van in je vel zitten;)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:44

ik loop ook bij een dietiste en ga morgen voor de eerste keer (nou ja) zwemmen! wil toch eigenlijk wel 2 a 3 keer in de week.
ik zal hier over een tijdje wel eens plaatsen of het een beetje helpt bij het afvallen..
ik heb wel helemaal geen verstand van zwemmen, kan ik het best op verschillende manieren zwemmen of gewoon gaan met die banaan?

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:57

Zoals al geschreven werd geloof ik ook niet dat je enkel van sporten afvalt, maar zeker wel van een combinatie tussen sporten en op je voeding letten. En als jij zwemmen leuk vindt denk ik dat het dan veel makkelijker is vol te houden dan een sport je niet leuk vind maar enkel uitoefend in strijd tegen de kilo's!!
Verder is het zo dat zwemmen weinig belastend is voor oa je gewrichten terwijl je wel conditie en spiermassa opbouwd.
Mijn trainer zegt altijd dat je lichaam aan een bepaalde routine went en dan efficienter er mee omgaat (dus je gaat dan minder calorien verbranden en minder spieren opbouwen terwijl je het zelfde doet) Daarom is het (volgens hem) belangrijk met enige regelmaat je routines te wijzigen om je lichaam weer te activeren zeg maar. Ik kan alleen zeggen dat het bij mezelf iig wel werkt...
Laatst bijgewerkt door MercuryDream op 15-10-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:01

Ik heb gelezen dat zwemmen behalve ontspanning, totaal geen nut heeft voor de meeste mensen. Pas als je een hele goede techniek hebt kun je er wat mee bereiken (spieren trainen, afvallen enz.) Zwemmen is dus leuk voor ontspanning, niet meer en niet minder (volgens het artikel dan he, ik zou het zelf niet weten).