Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alwiene schreef:@ flyfly, dat heb ik hier eerder gehoord maar kan er nergens wetenschappelijk materiaal over vinden. Heb jij dat wel beschikbaar?
Chiqa schreef:Alwiene schreef:@ flyfly, dat heb ik hier eerder gehoord maar kan er nergens wetenschappelijk materiaal over vinden. Heb jij dat wel beschikbaar?
Flyfly verteld ook onzin, baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en is niet erfelijk.
Niet je arts hoor, maar die nonnen. Ik geloof werkelijk dat een non die de regels overtreden heeft liever als medisch wonder door het leven gaat dan opbiechten wat ze gedaan heeft

Citaat:Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt het humaan papilloma virus (HPV) een belangrijke rol. Dit virus kan via geslachtsgemeenschap worden overgedragen. Lang niet iedereen die dit virus bij zich draagt krijgt echter baarmoederhalskanker. Toch wordt de kans op HPV en daarmee de kans op baarmoederhalskanker groter wanneer er sprake is van veel wisselende contacten of seksueel contact op jonge leeftijd.
Andere risicofactoren zijn meerdere zwangerschappen, roken, langdurig gebruik van de pil en voeding die onvoldoende vitamine C bevat. De tijd tussen besmetting en de ontwikkeling van baarmoederhalskanker kan variëren van enkele tot tientallen jaren.
Ook bij vrouwen van wie de moeders tijdens de zwangerschap het medicijn DES gebruikt hebben bestaat een verhoogde kans op baarmoederhalskanker.
Er staat dat een risicofactor (dus iets wat een verhoogde kans geeft) seks op jonge leeftijd en wisselende contacten zijn. Pilgebruik en andere genoemde dingen zijn dat ook. Dat zijn ze níet omdat ze van zichzelf bmhkanker veroorzaken, maar omdat ze de natuurlijke afweer van het lichaam tegen het hpv verminderen of vernietigen. 
Chiqa schreef:Alwiene schreef:@ flyfly, dat heb ik hier eerder gehoord maar kan er nergens wetenschappelijk materiaal over vinden. Heb jij dat wel beschikbaar?
Flyfly verteld ook onzin, baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en is niet erfelijk.
Wat is de oorzaak van baarmoederhalskanker?
Anders dan veel mensen denken is baarmoederhalskanker geen erfelijke aandoening. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus, dat het humaan papillomavirus of HPV wordt genoemd. Alleen bepaalde types van dit virus kunnen kanker veroorzaken.
bron
flyfly schreef:En BEDANKT hoor!!! Zal onze assistente dan liegen????? Iedereen heeft kankercellen bij zich. Bij de een komen ze tot ontwikkeling en bij de ander niet!!
flyfly schreef:Algemene informatie over erfelijke baarmoederkanker
Wat
Baarmoederkanker is een kwaadaardige zwelling in het slijmvlies van de baarmoederholte. Er bestaat een erfelijke vorm van baarmoederkanker, die het gevolg is van bepaalde genmutaties, zoals MLH1, MSH2 en MSH6. Deze mutaties komen voor binnen de 'HNPCC families' (afkorting van hereditary non-polyposis colorectal carcinoom). Dit zijn families waarbinnen drie of meer personen in twee generaties darmkanker of baarmoederkanker hebben.
Wie
Het merendeel van de vrouwen met erfelijke baarmoederkanker is in de overgang, maar de ziekte komt ook op jongere leeftijd voor.
Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan
Mutatie van het MLH1 of MSH2 gen: 30% kans op baarmoederkanker; bij mutatie van het MSH6 gen is die kans mogelijk hoger. Hierbij spreken we van de erfelijke vorm. Daarnaast hebben dragers van deze gemuteerde genen een licht verhoogde kans op eierstokkanker en een hoge kans op darmkanker.
Geen mutatie aangetoond, maar wel lid van een 'HNPCC familie': verhoogd risico op baarmoederkanker. Hierbij spreken we van de familiaire vorm.
flyfly schreef:Sorry, het is inderdaad de baarmoederkanker die erfelijk is. Heb net even gegoogled en ook niks kunnen vinden. Dan haalt de assistente dus 2 dingen door elkaar.
Alet74 schreef:maaike2800 schreef:tja ga ook niet, maar vind het erg knap van mensen die wel gaan. Ik ben gewoon een schijterd
En dat is dan je enige argument? Lekker makkelijk vind ik dat.
Weet je wel hoe ze het gaan doen? Want het stelt dus niets voor. Het spijt me zeer, maar het is niet knap om wel te gaan, we laten geen vingers afhakken ofzo, het is gewoon een soort van wattenstaafje waarmee ze even naar binnen gaan om wat weefsel af te nemen, dat is alles. Het is te gemakkelijk om jezelf dan een schijterd te noemen en niet te gaan. Stel dat je kanker zou krijgen, dan ga je ook niet naar het ziekenhuis? Die onderzoeken zullen nl. nog veel vervelender zijn!

Hannah_Menno schreef:Nouja zeg, wij respecteren jou keuze dat je wel gaat dan moet je ook die van ons respecteren. Wij hoeven ons toch niet te verantwoorden naar jou WAAROM we wel niet gaan?
Sorry hoor, als we niet willen gaan dan gaan we niet. Klaar!