bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:16

Baarmoederhalskanker wordt dus NIET alleen veroorzaakt door dat virus hoor!! Het kan een erfelijke kwestie zijn zoals hier al eerder is gezegt maar ook door plotseling veranderen van een gen. Er moet toch een keer iemand beginnen die een verkeerd gen bij zich heeft om het te kunnen doorgeven aan het nageslacht!! Je moet dus niet denken dat je het niet kunt krijgen als je nog maagd bent!!! En wat die inenting betrefd, dat is dus alleen maar voor het virus en niet voor het erfelijke gedeelte of dat veranderde gen.
Een mammografie is inderdaad veel pijnlijker. Daar zouden ze ook veel eerder mee moeten beginnen.

Trieske_

Re: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:18

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:02

@ flyfly, dat heb ik hier eerder gehoord maar kan er nergens wetenschappelijk materiaal over vinden. Heb jij dat wel beschikbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:28

Alwiene schreef:
@ flyfly, dat heb ik hier eerder gehoord maar kan er nergens wetenschappelijk materiaal over vinden. Heb jij dat wel beschikbaar?

Flyfly verteld ook onzin, baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en is niet erfelijk.

Wat is de oorzaak van baarmoederhalskanker?
Anders dan veel mensen denken is baarmoederhalskanker geen erfelijke aandoening. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus, dat het humaan papillomavirus of HPV wordt genoemd. Alleen bepaalde types van dit virus kunnen kanker veroorzaken.

bron

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:41

Chiqa schreef:
Alwiene schreef:

Flyfly verteld ook onzin, baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en is niet erfelijk.

Ik heb gebeld met de assistente van de huisarts en die vertelde dat het overgrote deel wordt veroorzaakt door het virus maar dat er ook een paar soorten baarmoederhalskanker zijn die erfelijk zijn.

hoe verklaar je anders dat mensen die nooit geen sex gehad hebben, het toch hebben gekregen??

http://www.nki.nl/Ziekenhuis/Patienten/ ... felijk.htm

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:52

@ Chiqa, ik kan inderdaad geen wetenschappelijke info vinden die iets anders beweert.

@ Tieme, ze liegen :+ Niet je arts hoor, maar die nonnen. Ik geloof werkelijk dat een non die de regels overtreden heeft liever als medisch wonder door het leven gaat dan opbiechten wat ze gedaan heeft :o
Wat jouw link betreft dit gaat over baarmoederkanker wat niet hetzelfde is als baarmoederHALSkanker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

Alwiene schreef:
Wat jouw link betreft dit gaat over baarmoederkanker wat niet hetzelfde is als baarmoederHALSkanker :)

Idd twee totaal verschillende zaken.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:28

In dit topic heb ik eerder al wat geschreven over HPV, maar later zat ik nog na te denken of dat de enige oorzaak kan zijn van baarmoederhalskanker. Op de site van de NVOG (beroepsvereniging gynaecologen) staat onder andere het volgende: "Meestal worden deze afwijkingen veroorzaakt door een ontsteking of infectie (bijvoorbeeld met HPV)."
Dit zou betekenen dat er dus ook andere oorzaken zijn.
Ook op de site van het NKI (Nederlands Kanker Instituut) staat dat het overgrote deel van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaakt wordt door het HPV-virus. Er staat daar niets over erfelijkheid.

Hoe dan ook. Ik ben blij dat deze, in feite eenvoudige, vorm van onderzoek bestaat. Elke vijf jaar controle en daarmee ondervang je al een heel groot deel van de (mogelijke) kankerpatiënten. Voor mij duurt het nog even voordat ik een oproep krijg (jaartje of 8), maar ik ben dan zeker van plan om te gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:08

Het is een hele discussie geworden zie ik. Het is een onderzoek van nog geen 5 minuten (het aan en uitkleden duurt langer) Zowel arts als assistente zijn wel wat gewend en kijken nergens meer vreemd van op. Ik werk als doktersassistente en begrijp uiteraard goed dat het niet het leukste onderzoek is (welke wel?!) Maar het is maar even, doet geen pijn waarom dan (onnodig) risico lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:34

Ik heb het ook gedaan, vond het niet prettig en heb ook aan de huisarts gemeld dat ik er wel wat tegenop zag. Het is niet prettig, maar het viel wel mee.
Mijn zus heeft voor de tweede maal baarmoederhalskanker. Het stadium is in de laatste 6 maanden niet veranderd. Met 5 maanden krijgt ze weer controle, wanneer het is verslechterd wordt haar gehele baarmoeder verwijderd.

Dit vond ik ook nog op het internet, niet alleen phv kan de oorzaak zijn. Ook langdurig gebruik van de pil (heb zelf jaren diane 35 geslikt)

Citaat:
Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt het humaan papilloma virus (HPV) een belangrijke rol. Dit virus kan via geslachtsgemeenschap worden overgedragen. Lang niet iedereen die dit virus bij zich draagt krijgt echter baarmoederhalskanker. Toch wordt de kans op HPV en daarmee de kans op baarmoederhalskanker groter wanneer er sprake is van veel wisselende contacten of seksueel contact op jonge leeftijd.
Andere risicofactoren zijn meerdere zwangerschappen, roken, langdurig gebruik van de pil en voeding die onvoldoende vitamine C bevat. De tijd tussen besmetting en de ontwikkeling van baarmoederhalskanker kan variëren van enkele tot tientallen jaren.
Ook bij vrouwen van wie de moeders tijdens de zwangerschap het medicijn DES gebruikt hebben bestaat een verhoogde kans op baarmoederhalskanker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:10

Ja meiden, ik moet volgende week ook.
Ook ik zie er vreselijk tegen op!

Ik heb ook een topic geopent:
[MW] Help uitstrijkje!!!

Maar 7 oktober zal ik er ook tegen aan moeten.
Ik ga wel, ik heb klachten, het kan helemaal niks betekenen, maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:22

@ Mindim, dat staat er niet ;) Er staat dat een risicofactor (dus iets wat een verhoogde kans geeft) seks op jonge leeftijd en wisselende contacten zijn. Pilgebruik en andere genoemde dingen zijn dat ook. Dat zijn ze níet omdat ze van zichzelf bmhkanker veroorzaken, maar omdat ze de natuurlijke afweer van het lichaam tegen het hpv verminderen of vernietigen.

Er schijnt dus idd een andere oorzaak te bestaan, ik heb echter geen idee welke, maar 99,7 procent van de gevallen is het gevolg van het HPV. Dat zou betekenen dat 0,3 procent van de gevallen een andere oorzaak heeft. Hoewel ik me zelfs hierbij nog voor kan stellen dat er in die gevallen slechts niet met zekerheid viel vast te stellen dat HPV de oorzaak was :)

Bron: http://www.verontrustemoeders.nl/Baarmo ... ndepil.pdf

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:01

Ik zou zeker gaan!! Ik zag er ook erg tegenop, maar het viel echt reuze mee.
Alleen helaas was de uitslag minder goed. Ik had een Pap3A. Ik ben hiervoor behandeld. En nu zijn mijn controles steeds goed. Moet wel ieder jaar voor controle. Ben blij dat ik toen wel ben gegaan want je weet niet hoe het anders was afgelopen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:12

Chiqa schreef:
Alwiene schreef:

Wat is de oorzaak van baarmoederhalskanker?
Anders dan veel mensen denken is baarmoederhalskanker geen erfelijke aandoening. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus, dat het humaan papillomavirus of HPV wordt genoemd. Alleen bepaalde types van dit virus kunnen kanker veroorzaken.

bron

En BEDANKT hoor!!! Zal onze assistente dan liegen????? Iedereen heeft kankercellen bij zich. Bij de een komen ze tot ontwikkeling en bij de ander niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:09

flyfly schreef:
En BEDANKT hoor!!! Zal onze assistente dan liegen????? Iedereen heeft kankercellen bij zich. Bij de een komen ze tot ontwikkeling en bij de ander niet!!

Ik weet niets van assistentes, zie alleen dat jij je behoorlijk vergist

Hoe baarmoederhalskanker ontstaat
In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is baarmoederhalskanker niet erfelijk. De oorzaak van baarmoederhalskanker blijkt een aanhoudende virusinfectie te zijn van het slijmvlies van de baarmoederhals. Hierdoor kan er na lange tijd iets in cellen van de baarmoederhals veranderen, zodat er afwijkende cellen ontstaan.
Bron

Ik zet even een TEM op jou manier van reageren die geen enkel nut heeft imo.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:52

Waarom vraagt de assistente dan of het in de familie zit?? Dan is dat een overbodige vraag als het niet erfelijk is.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:57

Sorry, het is inderdaad de baarmoederkanker die erfelijk is. Heb net even gegoogled en ook niks kunnen vinden. Dan haalt de assistente dus 2 dingen door elkaar.
Laatst bijgewerkt door flyfly op 02-10-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:00

Verstand op nul en gewoon laten doen.
Ik verpleeg te veel jonge vrouwen die hier aan overlijden.
Google niet te veel als je niet alles begrijpt wat er staat.
Er zit verschil in baarmoederhals (cervix) en baarmoeder (Uterus) of Endometrium =Binnen bekleding baarmoeder.
Laatst bijgewerkt door jetla op 02-10-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:01

Nogmaals, baarmoederkanker is iets anders dan baarmoederHALSkanker! Zie je dat in het stuk over baarmoederkanker wat je hier post, het woord virus niet voorkomt?
Volgens mij hebben we hier te maken met een spraakverwarring.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:04

flyfly schreef:
Algemene informatie over erfelijke baarmoederkanker
Wat
Baarmoederkanker is een kwaadaardige zwelling in het slijmvlies van de baarmoederholte. Er bestaat een erfelijke vorm van baarmoederkanker, die het gevolg is van bepaalde genmutaties, zoals MLH1, MSH2 en MSH6. Deze mutaties komen voor binnen de 'HNPCC families' (afkorting van hereditary non-polyposis colorectal carcinoom). Dit zijn families waarbinnen drie of meer personen in twee generaties darmkanker of baarmoederkanker hebben.
Wie
Het merendeel van de vrouwen met erfelijke baarmoederkanker is in de overgang, maar de ziekte komt ook op jongere leeftijd voor.
Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan
Mutatie van het MLH1 of MSH2 gen: 30% kans op baarmoederkanker; bij mutatie van het MSH6 gen is die kans mogelijk hoger. Hierbij spreken we van de erfelijke vorm. Daarnaast hebben dragers van deze gemuteerde genen een licht verhoogde kans op eierstokkanker en een hoge kans op darmkanker.
Geen mutatie aangetoond, maar wel lid van een 'HNPCC familie': verhoogd risico op baarmoederkanker. Hierbij spreken we van de familiaire vorm.

Hoi,

volgens mij haal je twee dingen door elkaar! Je hebt het nu over baarmoederkanker en dit kan idd erfelijk zijn. Daarintegen kan baarmoederhalskanker niet erfelijk zijn.

Lees dit maar eens

Welke factoren zijn van invloed op het ontstaan van baarmoederhalskanker?

Elke vrouw kan baarmoederhalskanker krijgen. Er zijn wel factoren die de kans op deze ziekte vergroten. Deze risicofactoren zijn:

- HPV virus
Een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van baarmoederhalskanker is een besmetting met het Humaan Papilloma Virus (HPV). Dit virus wordt via onveilige seksuele contacten overgedragen. Er zijn meer dan 80 verschillende typen van het HPV virus. Daarvan geven 15 typen een verhoogd risico op baarmoederhalskanker. Er wordt in Nederland en in het buitenland veel onderzoek gedaan naar het HPV virus. Er wordt onder andere onderzocht of en hoe dit virus een rol kan spelen in het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker.
Er zijn vaccins die bescherming bieden bij besmetting met HPV. De Gezondheidsraad heeft positief geadviseerd over het vaccineren van meisjes tegen HPV. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaat na wat de kosteneffectiviteit van dit vaccin is. Als deze gunstig is, wordt het HPV vaccin vanaf september 2009 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma

Is baarmoederhalskanker besmettelijk?
Baarmoederhalskanker ontstaat als gevolg van een besmetting met het Humaan Papilloma Virus. Dit virus is besmettelijk. Het kan van de ene op de andere persoon overgedragen worden.

Is baarmoederhalskanker erfelijk?
Nee, baarmoederhalskanker is niet erfelijk

BRON http://www.bevolkingsonderzoek.info/tek ... anker.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:13

flyfly schreef:
Sorry, het is inderdaad de baarmoederkanker die erfelijk is. Heb net even gegoogled en ook niks kunnen vinden. Dan haalt de assistente dus 2 dingen door elkaar.

Dat zou wel heel vervelend zijn, weet je zeker dat jij ze niet door elkaar haalt?
'gelukkig' is het nu duidelijk, is ook pas sinds 2005 dat ze weten dat het soort kanker aan de baarmoederhals ontstaan is door een virus.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:20

Ach, assistentes zijn ook mensen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:08

Alet74 schreef:
maaike2800 schreef:
tja ga ook niet, maar vind het erg knap van mensen die wel gaan. Ik ben gewoon een schijterd

En dat is dan je enige argument? Lekker makkelijk vind ik dat.
Weet je wel hoe ze het gaan doen? Want het stelt dus niets voor. Het spijt me zeer, maar het is niet knap om wel te gaan, we laten geen vingers afhakken ofzo, het is gewoon een soort van wattenstaafje waarmee ze even naar binnen gaan om wat weefsel af te nemen, dat is alles. Het is te gemakkelijk om jezelf dan een schijterd te noemen en niet te gaan. Stel dat je kanker zou krijgen, dan ga je ook niet naar het ziekenhuis? Die onderzoeken zullen nl. nog veel vervelender zijn!

Nouja zeg, wij respecteren jou keuze dat je wel gaat dan moet je ook die van ons respecteren. Wij hoeven ons toch niet te verantwoorden naar jou WAAROM we wel niet gaan? :+
Sorry hoor, als we niet willen gaan dan gaan we niet. Klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:14

Hannah_Menno schreef:
Nouja zeg, wij respecteren jou keuze dat je wel gaat dan moet je ook die van ons respecteren. Wij hoeven ons toch niet te verantwoorden naar jou WAAROM we wel niet gaan? :+
Sorry hoor, als we niet willen gaan dan gaan we niet. Klaar!

De kans dat je het virus bij je draagt is 80% geen punt dus als je dr aan komt te overlijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:20

Nee hoor, zoals ik eerder al zei is dit toch je eigen keuze?
Je kunt ons echt niet dwingen om te gaan hoor! Dat jullie gaan, prima heel goed. Ikzelf vind zo iets gewoon niet fijn.. en ook al is het dan maar 5 minuutjes..
Ik ben nu 16, misschien dat ik er later anders over denk maar voor nu is dit mijn keuze.. kreeg ik een oproepje, dan zou ik niet gaan.