Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:49

Hai,

Ik werk op een zorgboerderij, Daar zijn ook wel kinderen met een hoog niveau.
De kinderen begrijpen de film the matrix beter als de ouders.
Ouders maken vaak de fout om de kinderen naar echt grote mensen films te kijken zoals; Trauma enzovoort. Of beginnen anders tegen hun aan te praten.
Terwijl deze kinderen het ook leuk vinden om gewoon Cars te kijken ofzo.

Ook krijgen kinderen alle dingen mee..
Kind gewoon lekker kind laten.
Ze lopen op denk nivea misschien wel voor, maar op sociaal-emotioneel gebied zijn ze daar nog lange niet.

Succes!!

Drunksheep

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:15

Ehm Paardjuh, dit is heus niet met elk HB-kind zo hoor ;)
Ik loop op sociaal-emotioneel gebied gelijk met iedereen van mijn leeftijd, of zelfs voor :=

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:54

Drunksheep, ik heb dat inderdaad ook. Ik vond/vind mensen van mijn eigen leeftijd altijd maar kinderachtig en onvolwassen, en heb ook altijd mensen om mij heen gehad die ouder waren dan ik. Ik krijg nu ook nog vaak te horen: "Aan jou kun je helemaal niet merken dat je jonger bent!" ;)

Elaine schreef:
Hebben de HB-ers hier op Bokt moeite met emotionele beslissingen? En dan voornamelijk de beslissingen die anderen kunnen raken?

Wel inderdaad dat je véél te veel nadenkt over eventuele consequenties ervan. Ik kan niet zomaar spontaan iets doen of beslissen zonder te bedenken wat anderen ervan zou kunnen vinden, of wat er zou kunnen gebeuren.

Wat ik ook nog las, over niet kunnen uitleggen omdat je stappen overslaat in het denkproces: dat heb ik ook heeel erg. Als ik iets uitleg zitten anderen me standaard aan te kijken met een glazige blik, omdat ze me gewoon niet snappen. Dus dingen uitleggen heb ik opgegeven, er zit geen carriëre als juf in voor mij :)).

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:25

paardjuh schreef:
Hai,

Ik werk op een zorgboerderij, Daar zijn ook wel kinderen met een hoog niveau.
De kinderen begrijpen de film the matrix beter als de ouders.
Ouders maken vaak de fout om de kinderen naar echt grote mensen films te kijken zoals; Trauma enzovoort. Of beginnen anders tegen hun aan te praten.
Terwijl deze kinderen het ook leuk vinden om gewoon Cars te kijken ofzo.

Ook krijgen kinderen alle dingen mee..
Kind gewoon lekker kind laten.
Ze lopen op denk nivea misschien wel voor, maar op sociaal-emotioneel gebied zijn ze daar nog lange niet.

Succes!!

Ik ben van beroep jobcoach en werk met jongeren met een licht verstandelijke beperking en/of gedragproblemen en kom ook vaak op zorgboerderijen. Ik heb het idee dat de groep kinderen waar jij het over hebt ook nog iets anders hebben, bv. Asperger? Dan praat je natuurlijk wel over iets heel anders dan over 'enkel' hoogbegaafdheid...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:35

Mijn broertje is ook hoogbegaaft. Wij blijven gewoon normaal doen tegen hem. En als hij wat vraagt krijgt hij daar een normaal andwoord op. Als hij meer info wil krijgt hij die gewoon.

Mijn ouders hebben nooit baby taal gesproken tegen ons.

dus gewoon blijven doen tegen je zoon. Als mensen niet begrijpen waarom hij zo doet gewoon uitleggen wat er aan de hand is. Mensn zullen dat beter begrijpen.

Als hij echt zo hoog begaaft is, zullen sommige vriendjes en vrieninnetjes hem niet begrijpen. Ze zullen niet begrijpen waar hij eht over heeft. Dan zal hij ook slim genoeg zijn het anders te vertellen en zig aan te passen aan de andere kinderen.

Maak je dus geen zorgen dat hij zig nooit thuis zal voelen.

Als je nog wat wil weten moet je maar een gil geven.

Ps, mijn broertje is dus hoog begaaft en zwaar dislexties (net als ik (daarbij ben ik ook nog eens licht autisties :+)) Allenmaal lekkere combinaties, maar we kunnen er mee leven

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:18

Many schreef:
Drunksheep, ik heb dat inderdaad ook. Ik vond/vind mensen van mijn eigen leeftijd altijd maar kinderachtig en onvolwassen, en heb ook altijd mensen om mij heen gehad die ouder waren dan ik. Ik krijg nu ook nog vaak te horen: "Aan jou kun je helemaal niet merken dat je jonger bent!" ;)

Veel mensen schatten mij op niveau toch wel rond de 18, terwijl ik 15 ben. Ik denk ook veel meer na over gevolgen van dingen dan iemand van mijn eigen leeftijd. En als ik dan eens een opmerking maak over hun gedrag, mag dat niet want ik ben ofcourse hun moeder niet :') Ik vind het zelf wel fijn dat ik al goed kan nadenken over dingen, maar sommigen gaan er vanuit dat ik 'gewoon' 15 ben en dat niet kan. Dat is best frustrerend :=

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:21

Peelie schreef:
Als hij echt zo hoog begaaft is, zullen sommige vriendjes en vrieninnetjes hem niet begrijpen. Ze zullen niet begrijpen waar hij eht over heeft. Dan zal hij ook slim genoeg zijn het anders te vertellen en zig aan te passen aan de andere kinderen.

Dat laatste is in theorie heel leuk maar wat ik bij mijzelf altijd heel erg merk dat ik -zonder dat ik weet waarom- bij heel veel mensen het idee heb dat ze mij toch niet zullen begrijpen en dat het daardoor alleen maar overbodige moeite is om het te proberen uit te leggen. Ik ben ook onbewust soms nogal bot tegen sommige mensen, mijn vader heeft dat nog weer een tikkie erger.

Daar zal vast wel iets tegen te doen zijn, maar dat is voor mij niet iets dat zomaar aan komt waaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:57

Peelie, aanpassen aan andere kinderen of volwassenen is niet zo heel simpel hoor en kan een heleboel frustratie opleveren. Daarom is het zaak om te leren met dat soort dingen om te gaan zodat je jezelf niet alsmaar buiten spel manouvreert omdat anderen je niet kunnen volgen. Als je als kind of volwassene tegen dit soort dingen aanloopt op school, op werk of ergens anders dan is het wel degelijk verstandig om daar voor jezelf te zorgen dat die frustratie afgewikkeld wordt. Zoals Authentic al zegt komt dat je niet zomaar aanwaaien, daar kunnen de meeste mensen best wat tips bij gebruiken. Er zijn ook clubs waar je met dat soort problemen leert omgaan met elkaar. Mensa is niet heel erg geschikt omdat men daar meer bezig is met slim zijn, maar HIQ is wel een club waar je met elkaar over dit soort dingen kunt praten en van elkaar de tips en trucs leert om met de omgeving om te gaan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:13

Authentic schreef:
Peelie schreef:

Dat laatste is in theorie heel leuk maar wat ik bij mijzelf altijd heel erg merk dat ik -zonder dat ik weet waarom- bij heel veel mensen het idee heb dat ze mij toch niet zullen begrijpen en dat het daardoor alleen maar overbodige moeite is om het te proberen uit te leggen. Ik ben ook onbewust soms nogal bot tegen sommige mensen, mijn vader heeft dat nog weer een tikkie erger.

Daar zal vast wel iets tegen te doen zijn, maar dat is voor mij niet iets dat zomaar aan komt waaien.

Ik heb het juist andersom: gooi een opmerking in de lucht aan het einde van mijn denklijntje (vooral op mijn werk), wordt niet gesnapt.
Ga vervolgens in Jip en Janneke taal mijn denk lijntje uitleggen, zijn mensen weer boos op mij omdat ik denk of doe alsof ze debiel zijn. Kan geen middenweg vinden ofzo. En ook, als ik mijn denklijn in Jip en Janneke taal uit ga leggen, denken ze al te weten wat er komt en onderbreken me. Gevolg: ik hou inmiddels mijn mond maar. Mijn motto: "zoek het uit" en daar word je (ik) dan in het dagelijks leven niet vrolijker van. Je gaat toch afstand nemen van alles en iedereen.

Kijk, ik ben nu volwassen, maar als je een kind zou hebben dat hoogbegaafd is, zou ik me om dat soort dingen dus zorgen maken. En dat is waarom mijn zwager ook zei: "ik ben er niet zo blij mee", toen mijn neefje zo slim bleek...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:46

Peelie schreef:

Daar zal vast wel iets tegen te doen zijn, maar dat is voor mij niet iets dat zomaar aan komt waaien.[/quote]

Ik heb het juist andersom: gooi een opmerking in de lucht aan het einde van mijn denklijntje (vooral op mijn werk), wordt niet gesnapt.
Ga vervolgens in Jip en Janneke taal mijn denk lijntje uitleggen, zijn mensen weer boos op mij omdat ik denk of doe alsof ze debiel zijn. Kan geen middenweg vinden ofzo. En ook, als ik mijn denklijn in Jip en Janneke taal uit ga leggen, denken ze al te weten wat er komt en onderbreken me. Gevolg: ik hou inmiddels mijn mond maar. Mijn motto: "zoek het uit" en daar word je (ik) dan in het dagelijks leven niet vrolijker van. Je gaat toch afstand nemen van alles en iedereen.

Kijk, ik ben nu volwassen, maar als je een kind zou hebben dat hoogbegaafd is, zou ik me om dat soort dingen dus zorgen maken. En dat is waarom mijn zwager ook zei: "ik ben er niet zo blij mee", toen mijn neefje zo slim bleek...[/quote]

klopt wel

merk dat thuis hier bij mijn kleine en mij ook
of je word niet begrepen dan ga je verder in jip en janneke worden mensen weer boos
tussen weg is erg moeilijk te bedenken / vinden

maw je leert het wel te laten
behalve thuis is het soms lastig (man)

ben erg blij voor mijn kleine dat ik net zo ben
onderling is het meestal maar een half woord nodig
maakt het voor hem iets makkelijker

onbegrip is een zwaar emotionele belasting
Citaat:
Ps, mijn broertje is dus hoog begaaft en zwaar dislexties (net als ik (daarbij ben ik ook nog eens licht autisties )) Allenmaal lekkere combinaties, maar we kunnen er mee leven

erg herkenbare combi :o , zie je wel vaker :D
merk dat het vooral op school lastig is voor de leerkrachten om het te begrijpen
ze zitten soms ook met handen in het haar

soms krijgen ze iets niet uitgelegd zijn ze dan al weken mee bezig
ik leg het in 5 minuten uit aan mijn kleine en hij snapt het
(iets andere uitleg )

daarbij de taal begrip niveau is dus erg hoog
maar het schrijf niveau (spelling) is bedroevend laag
en ook dat levert vaak onbegrip op bij een leerkracht
Laatst bijgewerkt door nickyu op 07-10-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:46

Ik zou de TS willen meegeven zo normaal mogelijk te doen tegen je kind, maar wel de vele vragen te beantwoorden. Ik zou het kind er niet echt bewust van maken dat het hoogbegaafd is, als je al iets wil zeggen kun je het "snel van begrip" ofzo noemen. Ik zat vroeger in de klas met nog een jongetje dat iedere keer weer riep dat hij hoogbegaafd was, als hij dat een keer een slecht cijfer had kreeg hij de hele klas over zich heen. Aan leraren zou ik het wel duidelijk maken en vragen of ze hier in de klas zo min mogelijk nadruk op willen leggen. Ga ook na of ze er op school bekend mee zijn en wat ze eraan doen. Sommige scholen hebben speciale programma's.
Ik mocht vroeger na de 'gewone' opdrachten extra sommen maken, soms uit een speciaal boekje van de meester soms extra opdrachten buiten (erg leuk)
Ik had buiten school heel veel te doen met mijn pony, doordat ik bijna nooit huiswerk hoefde te maken kon ik erg veel leuke dingen doen :)

Ik ben zelf hoogbegaafd en heb faalangst, geweldige comi :S
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik extra slim of goed was, ik weet wel nog dat de leraren vaak verbaasd keken als ik sommen snel snapte of een moeilijk woord zonder moeite opschreef. Ik had ook dezelfde interesses als andere kinderen (dus niet zoals je vaak in films en boeken van die sciencegeeks ofzo ziet)

Op de basisschool merkten de leraren dat ik erg snel was en heb ik een klas overgeslagen, vanaf de puberteit kreeg ik problemen met klasgenoten. Door zittenblijvers in mijn klas waren er leeftijdsverschillen van 3 jaar, 11 en 14 is een groot verschil... (ik was door de faalangst extreem verlegen dus een fantastisch pest-object)
Mijn ouders hebben er nooit veel overgesproken, ik merkte wel soms dat ik aan één woord uitleg al genoeg had om iets te snappen terwijl anderen dat niet snapten. Ik had daardoor ook wel eens problemen met anderen die ik iets voor mij heel logisch probeerde te vertellen. Klasgenoten en leraren hebben nooit geweten dat ik hoogbegaafd ben, hier ben ik ook blij om.

Op de middelbare school ben ik gestart in een vwo brugklas. Door problemen met de oudere en vooral mondigere klasgenoten vond ik het vreselijk op school. Ik was vaak ziek omdat ik gewoon niet wilde gaan. Ik maakte nauwelijks huiswerk maar halde alles met 6en en 7ens, daardoor ging ik naar havo.
Van de 5 jaar middelbare school ben ik er 3 aanwezig geweest denk ik. Zo vaak was ik 'ziek'. Toch heb ik de havo probleemloos afgerond. Daardoor ben ik dus ontzettend lui geworden en kan ik absoluut niet plannen.

Ik heb daarna tussen allerlei studies geswitched, er was maar weinig dat me interesseerde of uitdaagde. Ik heb een mbo opleiding in 2 ipv 4 jaar gedaan en ben nu, 6 jaar na mijn havo-examen begonnen aan een studie die me uitdaagt: biometrie :)
Nog steeds heb ik geen zelfdiscipline en ben ik slecht in plannen, dat zorgt voor de nodige stress-momenten, maar ook nu haal ik mijn toetsen zonder al te veel moeite. Gelukkig vind ik de lesstof erg interessant. Mijn faalangst is ook grotendeels verdwenen dus op 't eind komt alles goed ;)

Zoals anderen hier ook zeggen denk ik vaak véél te veel na over iets wat ik wil zeggen, daarmee maak ik het mezelf een stuk lastiger dan nodig is. Ik twijfel ook vaak over beslissingen.

Ik ben blij dat mijn ouders niet anders tegen mij deden dan tegen mijn zusje, ik praat dus ook niet met extreem moeilijke woorden. De eerste indruk die mensen van mij hebben is 'normaal'. Omdat ik vaak grapjes niet snap of te nuchter bekijk vinden mensen me eerder dom dan slim :D Pas als ze met me werken merken ze dat ik vrij snel van begrip ben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:50

kippesoep .. was er ook vaker niet dan wel
en huiswerk ? dat woord kende ik eigenlijk niet
maar daardoor heb ik dus niet goed leren leren

als ik naar bv mijn man kijk die is niet hoger begaafd
maar kan wel goed leren , dat heeft die geleerd

dus boek pakken en stampen
vroeg me af of jij dat ook hebt ?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:50

Helemaal herkenbaar, Kippesoep! :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:51

Uit eigen ervaringen:

-Waak als een waakhond voor faalangst, laat NIET het stickertje erop plakken. Op het moment dat ouders en klasgenoten gaan zeggen: 'jij bent toch hoogbegaafd????', dan durven hoogbegaafde kinderen niets meer, ontwikkelen erge faalangst en durven geen vragen meer te stellen. Juist deze kinderen gaan daarover tobben en zo is het hek van de dam.

Pas daar asjeblieft mee op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:52

Puchje schreef:
Uit eigen ervaringen:

-Waak als een waakhond voor faalangst, laat NIET het stickertje erop plakken. Op het moment dat ouders en klasgenoten gaan zeggen: 'jij bent toch hoogbegaafd????', dan durven hoogbegaafde kinderen niets meer, ontwikkelen erge faalangst en durven geen vragen meer te stellen. Juist deze kinderen gaan daarover tobben en zo is het hek van de dam.

Pas daar asjeblieft mee op.

chique gezegd +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:55

Puch, mee eens. Volgende halte is namelijk het neerbuigende ' jij was toch zo slim' en dan is de boot wel aan.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:56

LZP -> MW

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:59

Lovely schreef:
Puch, mee eens. Volgende halte is namelijk het neerbuigende ' jij was toch zo slim' en dan is de boot wel aan.

Mee eens.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:59

Juist, en als je dan als kind even niet zo sterk in je schoenen staat, kun je je dat behoorlijk aantrekken.
Ik heb er mijn zusje in het begin voor gewaarschuwd, toen ze nog op de sociale leeftijd was van het egocentrische. Ze was toen erg trots op zichzelf (en terecht hoor) dat ze zo slim was en dat ze alles al wist en dat ze kinderen mocht helpen. Maar ook dat andere kinderen maar dom waren en 'dat ze dat nou nóg niet snapten :roll: '
En nu is ze sociaal wat meer ontwikkeld (9 jaar) en loopt tegen de lamp van de onzekerheid. Heel erg sneu en heeft al voor behoorlijk wat tranen gezorgd in mijn familie. Met mn ma durft ze het er niet over te hebben, omdat ze tegenover haar óók onzeker is; 'dan ben ik bang dat je denkt dat ik dom ben...' Met mij gelukkig wel, omdat ze weet dat ik precies dezelfde historie heb.
Ik heb het zo met r te doen ;(

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:00

Blue_Eyes schreef:
Lovely schreef:

Mee eens.

en durf je helemaal geen fouten meer te maken , leg je de lat te hoog
en duik je in hoekje als je perongeluk wel een foutje hebt gemaakt ...
en het cirkeltje is weer rond ...

heeel erg herkenbaar dus

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:00

meld zich, IQ van 143 en dyslexie.

OOk lui op school, voorlopen op de rest enz.

Veel is in het topic al gezegd, maar waar ik mijn ouders altijd dankbaar voor geweest ben:
niet pushen
en geen klas vooruit zetten ( dan ben je altijd de jongste enz)

Ik kom uit een familie met hoogbegaafden en waar ook daardoor veel (sociale) problemen geweest zijn en nog zijn.

Ook faal angst
sociale achterstanden enz

gelukkig heb ik er zelf weinig last van

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:02

hihi sies grappig we zitten exact op het zelfde ..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:03

Jep, hier ook een IQ van 144 , geen dyslectie, maar wel enorme motivatieproblemen, ADD, snel depressieve gedachten en lui ...
Nicky, juist, het cirkeltje is weer rond, en ik zou niet weten hoe ik het bij mn zusje moet doorbreken.
Bij mezelf ben ik er al achter, gewoon niet meer zeggen dat ik hoogbegaafd ben.
Maar goed, zussie zit in groep 6 en daar wordt het breed uitgemeten met extra klassen, klusjes, werkjes.
Maar als ze dan in de instructie zit, en ze snapt iets niet, dan durft ze dr vinger niet omhoog te steken en als ze het dan aan een klasgenootje durft te vragen krijgt ze te horen: 'jij was toch zo slim, doe het lekker zelf??'
Laatst bijgewerkt door Puchje op 07-10-09 12:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Kippesoep

Mooi gezegd Puchje! (dat van dat sickertje)
Ik herken ook heel erg het "bang zijn dat iemand je dom vind" ook de depressieve gedachten, luiheid en motivatie probleem herken ik maar al te goed!

@nickyu boek pakken en stampen kost mij echt veel moeite, mis nog steeds de zelfdiscipline. En als ik naar de les ben geweest hoef ik toch niet te leren :o
Laatst bijgewerkt door Kippesoep op 07-10-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

nickyu schreef:
ben erg blij voor mijn kleine dat ik net zo ben
onderling is het meestal maar een half woord nodig
maakt het voor hem iets makkelijker

Ja, dat heb ik met mijn neefje dus ook.

nickyu schreef:
Citaat:
Ps, mijn broertje is dus hoog begaaft en zwaar dislexties (net als ik (daarbij ben ik ook nog eens licht autisties )) Allenmaal lekkere combinaties, maar we kunnen er mee leven

erg herkenbare combi :o , zie je wel vaker :D

Zeker herkenbaar, zowel ik als mijn neefje hebben allebei autistische trekken. Qua spelling gaat het bij mij wel, hoewel -d's en -t's ook nooit echt aangeslagen zijn.