Help uitstrijkje!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:44

Lynske78 schreef:
Pfff, heb 2 jaar geleden z'on oproep gehad en ben nog steeds niet geweest. Vind het trouwens ook niet fijn dat de assistentes dit mogen doen. En als je wilt dat de dokter het doet gaan ze zeiken." Ja, de dokter heeft daar geen tijd voor hoor."

Dan ga je toch naar de Gyn?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:45

Lynske78 schreef:
Pfff, heb 2 jaar geleden z'on oproep gehad en ben nog steeds niet geweest. Vind het trouwens ook niet fijn dat de assistentes dit mogen doen. En als je wilt dat de dokter het doet gaan ze zeiken." Ja, de dokter heeft daar geen tijd voor hoor."

Hop naar de volgende !!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:45

daantjuhhh schreef:
Maar die eenden bek is toch vij groot?
pff... ik ben echt een preutse trut met dit soort dingen.

Heeft ook wel met mijn verleden te maken denk ik.
Sjees wat zie ik er enorm tegen op!!

Die eendenbekken zijn er in verschillende maten ;) Als je b.v. nog niet zwanger bent geweest gebruiken ze een kleinere.

daantjuhhh schreef:
Vanaf welke leeftijd moet je dat normaal elk jaar doen dan?
Ik wist dat helemaal niet?
Heeft niemand mij ooit verteld.
Ben nu 25 en heb een probleempje met waarsschijnlijk mijn baarmoeder.
Vandaar dat ik dat nu laat doen.

In Nederland wordt je vanaf je 30ste iedere 5 jaar opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek. En dat is best ruim kan ik je zeggen. Want dan kan je nog te laat zijn.
Ik ben een aantal jaar geleden voor de eerste keer geweest en zag er toen ook vreselijk tegenop. Een collega heeft mij daar toen overheen gepraat en gaf aan dat het echt vreselijk mee zou vallen en dat klopte.
Ik was wel blij dat in mijn geval het uitstrijkje door een assistente werd gedaan, zo preuts ben ik wel ;)

Lynske78 schreef:

Tja, als die dames ervoor opgeleid zijn waarom dan persé de HA? Ik was eerlijk gezegd blij dat het een vrouw was i.p.v. een man. Vond het letterlijk met de billen bloot toch ergens wel iets genants hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:46

Bij ons kwam er een speciale mevrouw voor langs van de GGD, dieop 1 dag zoveel mogelijk van die uitstrijkjes deed. Inmiddels is zij de assistente van de huisarts, de oude is met pensioen ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:47

Ik ben zelf ook eerder geneigd om voor zulke onderzoeken telkens naar een gyn te gaan hoor. Dat is nu eenmaal hun vak, zij doen hele dagen niets anders. Let op, ik beweer niet dat een gewone HA dit ook niet kan, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de gyn. Zij zijn gewend aan alle zorgen die mensen zich rond dat onderzoek maken en weten hoe ze dat best kunnen aanpakken .. (in mijn ogen toch)

daantjuhhh

Re: Help uitstrijkje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:48

Ja dat denk ik ook wel Shanelle.
Voor hun is dit dagelijks werk.
Die komen alles tegen.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:49

Ik kreeg een arts in opleiding, en een stageloopster ging bloed prikken bij mij.
Ik vind het niet erg, als ze maar weten hoe ze het moeten doen,
anders zouden ze het niet doen
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 25-09-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:50

Ik denk niet dat ik toestemming krijg van de huisarts om naar de gyn te gaan. Of je moet het misschien zelf betalen. Maar lijkt me wel beter kunnen ze het kippenhok eens goed nakijken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:50

Ik heb ook een uitstrijkje gehad.....meerdere keren zelfs.

De eerste keer in Singapore. Daar had ik een schimmelinfectie en is het gebruikelijk om meteen een uitstrijkje te doen om te kijken of het ook daadwerkelijk echt schimmel is.

Toen had ik zo'n jeuk, dat ik dacht "Kan je niet krabben met die eendebek" en "Het kan me niet schelen wat je erin duwt als die jeuk maar weg gaat"

Dus helemaal geen pijn of ongemak gehad. Ik had wel een vrouwelijke dokter.

Later nog een keer in Singapore ivm normale controle.

Wat misschien helpt om je te ontspannen is ademen via je buik.
Diep inademen en dan je buik uitzetten ipv je borst.

En wat ook goed kan helpen is soort persbeweging maken net voordat ze hem inbrengen. Je spant dan je bekkenbodemspieren even aan, als je weer los laat ben je van onder zeg maar ontspannen.

Echt geloof me.....het doet 200% geen pijn.

En als je je ongemakkelijk voelt, aangeven van te voren.
Een dokter heeft er niets aan als je gespannen bent. Dat maakt het werk voor hem of haar ook niet makkelijker. Dus zullen ze je het zo gemakkelijk mogelijk maken.

Succes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:04

7 oktober half 9 ben ik aan de beurt.
De assistente heeft wat extra tijd gerekend omdat ik aangaf dat ik er wel een beetje tegen op zag!

Ik wilde zelf liever volgende week, dan ben ik er van af.
Maar omdat ik dan ongesteld ben leek mij dat niet fris.
Dus nog een weekje langer wachten en dan kijken wat er gebeurt.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:43

o jeeetje ik heb vandaag de brief in de bus gehad,maandag maar bellen.
is voor je eigen gezondheid...maar pffff ik dacht dat ik bij chayenne haar geboorte beloofd had dat er geen een dokter meer daar mocht kijken laat staan met een eende kop hihihi.
en dan voor mij een grote ben namelijk al bevallen.
hm ik zie er wel tegen op maar zal met zenuwen en onprettig gevoel zeker laten doen

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:55

Ik heb net 1 week geleden een uitstrijkje laten maken en zag er ook heel erg tegen op.
Het deed geen pijn maar ik voelde me wel heel erg ongemakkelijk, lig je daar lekker open en bloot voor die assistente d'r neus.
Bij mij bloede het wel een beetje maar dat kwam vaker voor zei ze, ik vind het alleen belachelijk dat ik 4 weken moet wachten op de uitslag _-:(

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:59

[MW] slechte uitslag uitstrijkje...

voordat er mensen zijn die niet willen gaan, lees mijn topic even van 2 jaar terug.

ik wilde ook niet en ben nu oh zo blij dat ik toch ben gegaan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:46

gewoon een beetje druk zetten van onderen alsof je moet poepen dan glijd ie er wat makkelijker in ;)

daarna gewoon rustig liggen en een beetje ontspannen want ej voelt er praktisch niks van

en een eendenbek is niks vergeleken bij een kinderhoofdje!!
dat is vele malen erger :=

ik heb gisteren nog een uitstrijkje laten doen en de assistente maakte me zeer op mn gemak
terwijl ik ook naar de gyn mag omdat ik daar al loop.....

ik denk dat het je best mee zal vallen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:35

Ik heb een keer op de spoedeisende hulp een uitstrijkje moeten laten maken, maar dat viel 100% mee!! Had ook een hele lieve vrouwelijk gynaecologe, die alles rustig uitlegde.

De inwendige echo en het inwendige onderzoek was vele malen erger :Y) (ontstoken eierstok)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:57

Shanelle schreef:
Ik ben zelf ook eerder geneigd om voor zulke onderzoeken telkens naar een gyn te gaan hoor. Dat is nu eenmaal hun vak, zij doen hele dagen niets anders. Let op, ik beweer niet dat een gewone HA dit ook niet kan, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de gyn. Zij zijn gewend aan alle zorgen die mensen zich rond dat onderzoek maken en weten hoe ze dat best kunnen aanpakken .. (in mijn ogen toch)

Dit zie ik niet zo, een HA en zijn/haar assistent(e) zijn hier ook voor opgeleid om dit te doen, doen dit al jaren en zijn er ook wel aan gewend. Ze doen verder niet zelf het onderzoek, dat wordt allemaal opgestuurd. Het lijkt me een beetje kostbaar wanneer de gyn allemaal van dit soort standaardonderzoekjes gaat doen, ik kan me voorstellen dat ze die tijd beter kunnen gebruiken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:24

Ik ben in mei 30 geworden en ook ik heb zo'n oproep gekregen voor een uitstrijkje

ook mij lijkt het doodeng en ik zit er dus nog steeds tegenaan te hikken dat ik een afspraak moet maken.
ik weet precies waar ik die brief heb liggen maar als ik m niet zie hoef ik ook nog niet te gaan.................muts dat ik ben he.
het is voor mij ook de eerste keer en ik vind het ook dooooooodeng.
ik wil wel gaan voor mijn eigen gezondheid maar ik moet nog steeds de desbetreffende stap zetten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:34

TS, een uurtje voordat je gaat 2 ibuprofen nemen. Rustig door blijven ademen en het komt helemaal goed. :j

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:14

sokje87 schreef:
TS, een uurtje voordat je gaat 2 ibuprofen nemen.

en waar is dat goed voor???

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:16

uitstrijkje is niks bij! Het was alleen gevoelig toen ze er wat vanaf schraapte. wees blij dat dit soort dingen er zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:30

Evelyne79 schreef:
sokje87 schreef:
TS, een uurtje voordat je gaat 2 ibuprofen nemen.

en waar is dat goed voor???

Als je dan eventueel toch opspant doet het geen/minder pijn. Bij mijn beste vriendin doet de eendebek nl. wel ontzettend zeer, dus de gyn raadde haar dit aan. Overigens brengt één vraagteken de boodschap ook over. :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:33

Ik ben net een uurtje terug van m'n uitstrijkje en hoewel ik toch vrij zenuwachtig was, was het ook zo achter de rug :j

M'n arts stelde me enorm op m'n gemak, ze liet alles zien en vertelde precies wat ze ging doen. Ik stond ook echt binnen 3 minuten weer naast de behandeltafel en heb ook verder geen last gehad :n Het is gewoon even ongemakkelijk en het wegstrijken van dat weefsel voelt even vervelend, maar echt waar, het viel me achteraf enorm mee :j