ervaringen abortus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:32

Moontje je hebt helemaal gelijk dat je zegt het is mijn leven en ik bepaal wat er in mijn leven gebeurt.

Net zoals ik tig jaar geleden heb bepaalt toen ik zwanger raakte dat het compleet het verkeerde moment was en dat ik een kindje niet kon bieden wat ik hem of haar zou willen bieden.
Maar dat geeft mij nog niet het recht om dit voor andere te bepalen.

Weet nog wel dat in de periode dat ik mijn tweede abortus liet plegen de 16 jarige dochter van een collega zwanger raakte van een tweeling, collega wilde absoluut niet dat haar dochter een abortus nam en besloot de zorgen van de tweeling samen met haar dochter te dragen.
Oh wat heb ik discussie met haar gehad, zij was boos op mij dat ik het heel gemakkelijk liet doen, ik was boos op haar omdat ik vond dat ze de jeugd van haar dochter vergooide.
Eigenlijk waren we beide fout omdat we geen van beide voor de andere konde besluiten.

Wat ik mij eigenlijk afvroeg, voor de mensen die wel abortus hebben laten plegen.
Is er bij jullie rekening gehouden met de 5 dagen bedenktijd?

Bij mij de eerste x wel door de huisarts in opleiding die bij mij de zwangerschap contateerde, arme mens zal nu denk ik nog steeds wel aan mij terugdenken, toen ze mij kwam feliciteren met de zwangersschap en gelijk ging vragen hoe ik mij voelde waarop ik antwoorde dat ik zo snel mogelijk een einde aan de zwangerschap wilde maken, zie haar nog bleek wegtrekken.
5 dagen later mocht ik weer terugkomen en was ze ervan overtuigt dat ik het nu wel ging houden, was weer schrikken voor haar dat ik haarfijn kon uitleggen waarom een kindje nu nog niet welkom was.

De tweede keer afspraak gemaakt bij de rutger stichting, ging ervan uit dat ik eerst een gesprek zou hebben en daarna na 5 dagen terug moest komen, alleen na het gesprek keek de arts mij aan en had maar een ding: ik had er super over nagedacht en er was geen speld tussen mijn verhaal te krijgen.
Tot mijn schrik mocht ik dan ook gelijk naar de behandelkamer, vriendlief achter gelaten in de wachtkamer en een half uur later weer richting huis.
Heb daar toen ook meerdere mensen gezien die voor abortus kwamen, die waren 100x emotioneler dan ik maar voor mij was het duidelijk dat ik de zorg van een kindje echt nog niet kon dragen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:34

suuszoey schreef:
Dedankt, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte. Alleen is bij 16 weken pas duidelijk of de afwijking er wel of niet is.
Bij de 2 abortus was het bij de "geruststellingsecho" ( het ging toch allemaal goed en 2x bij dezelfde persoon kwam nooit voor) was het voor mij in 1 oogopslag duidelijk dat het weer foute boel was.
Fingers crossed en gewoon doorademen.

Trouwens best heftige verhalen in dit topic. Iedereen die nog voor de keus staat : heel veel succes !! Doe wat je hart je ingeeft. De rest komt later.

Heel veel succes! Ik hoop echt voor je dat je over een paar maandjes een lief gezond kindje in je armen mag houden.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:46

oef heftig gespreksonderwerp

Ik heb zelf een miskraam gekregen 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje. Hoewel het onverwachts was, was het zeker gewenst. Ik was zwanger geworden door goed gebruik van de pil. Ik wil graag nog een tweede. Maar het steekt me een beetje als mensen een abortus laten plegen, terwijl er mensen zijn die niet gekozen hebben voor een miskraam.

Persoonlijk vind ik het heel erg als mensen zwanger worden en abortus plegen, omdat ze zwanger zijn geraakt door niet veilige sex.

Abortus uit gezondheidsredenen voor baby en moeder, vind ik wel ok / prima (dan ben je niet egoïstisch bezig). Dat zou ik altijd doen mocht het duidelijk zijn dat de kleine geen overlevingskansen zou hebben, of zwaar gehandicapt zijn.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:31

Nagyl schreef:
oef heftig gespreksonderwerp

Ik heb zelf een miskraam gekregen 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje. Hoewel het onverwachts was, was het zeker gewenst. Ik was zwanger geworden door goed gebruik van de pil. Ik wil graag nog een tweede. Maar het steekt me een beetje als mensen een abortus laten plegen, terwijl er mensen zijn die niet gekozen hebben voor een miskraam.

Persoonlijk vind ik het heel erg als mensen zwanger worden en abortus plegen, omdat ze zwanger zijn geraakt door niet veilige sex.

Abortus uit gezondheidsredenen voor baby en moeder, vind ik wel ok / prima (dan ben je niet egoïstisch bezig). Dat zou ik altijd doen mocht het duidelijk zijn dat de kleine geen overlevingskansen zou hebben, of zwaar gehandicapt zijn.

Ik kan me helemaal voorstellen dat het pijn doet dat andere een kindje weglaten halen terwijl het bij jouw niet zo mocht zijn maar ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je geen veilige sex hebt gehad als je zwanger raakt.
Kan meerdere voorbeelden noemen dat iemand dus wel gewoon netjes "veilig" sex had en dat ze zwanger raakte.
In mijn geval was het een te lichte pil die dus echt exacte genomen moest worden, een paar uur te laat was bij mij al gelijk foute boel.
Collega werd zwanger van haar vierde terwijl ze keurig een spiraal had.

Daarnaast vind ik niet dat je kan oordelen over andere, ik kan wel over mijn eigen sytuatie praten.
Ik wil pas kinderen als ik alles zo goed voor elkaar heb dat ik full-time moeder kan worden maar dan wel met de zelfde hobby's die ik nu heb.
Zolang ik die mogelijkheid niet heb vind ik niet dat ik de verantwoording kan dragen over een jong kind, daar tegenover heb ik wel een 13 jarige in huis maar dan zit je al in een hele andere fase al dat je een compleet afhankelijk kleintje hebt.

Edit: ik heb ook absoluut geen hekel aan kinderen, groot klein het maakt me niet uit maar ik kan de drang om iets van je eigen te moeten hebben helemaal niet snappen (wordt mij heel vaak voorgehouden daar ik dus voor een kind van een andere zorg).

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:38

Ik heb zelf gelukkig geen ervaringen hoor, maar wat ik mijk afvraag...Doet een abortus pijn/zeer op het moment van weg halen? Is het alleen een onaangenaam gevoel of doet het pijn?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:40

Ik heb in mijn situaties ook heel veel tegenstrijdige reacties mogen ontvangen. Zo ben ik er pas sinds kort achter dat een vriendin het mij heel erg kwalijk heeft genomen dat ik een abortus heb laten uitvoeren. Zij was van mening dat ik het kindje gewoon had moeten laten komen, ookal wisten we dat het niet levensvatbaar zou zijn. Zij heeft zelf een kleintje gehad dat met 9 maanden gestorven is aan een stofwisselingsziekte.

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken. Gewenst of ongewenst. Ik heb medische redenen gehad, maar weet niet hoe het zou zijn geweest als ik bv 16 jaar was.
Je moet er wel klaar voor zijn in je koppie. Het is een hele aanslag op mijn leven geweest. Psychiater kon niets meer doen. Ik had het toen zelf allemaal een plaastje kunnen geven. (dankzij mijn malamuteje en mijn paard)
Een kleintje erbij is niet niks. Mijn hele leven, wat dan toch al heel goed gesetteld was, werd toch nog even op zijn kop gegooid. Het eventjes is er helemaal af. Je moet voortaan rekening houden met babysits, voedingen, noem het maar op !!

suuszoey

Re: ervaringen abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:42

Van de operatie heb ik alleen last gehad, dat ze het infuus niet goed konden prikken. Ben daarna wakker geworden en mocht een uurtje later alweer naar huis.
Mijn lichaam hersteld goed, dus na een paar daagjes, toen de narcose uit mijn lichaam was, kon ik gewoon weer alles.
Psychisch wil het wel eens lastig zijn. Ik heb er een keer bloedarmoede bij gehad en was dus ook nog een kei en kei kapot moe. Dan duurt het wel erg lang voordat je er weer bovenop bent.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:52

Net terug uit het ziekenhuis en tot nou toe is alles goed. Hartje klopt, ontwikkeling lijkt zoals het hoort. Over 4 weken terug voor nekplooimeting en bloedonderzoek.
Afwachten

CLoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:33

ik zelf heb dit nog nooit meegemaakt heb het wel met mijn toemalige beste vriendin meegemaakt.
4 abortussen later en 1 dood geboren kindje heeft ze nu een gezonde zoon.
ik heb het nooit niet kunnen begrijpen waarom? ze zovaak abortus heeft laten plegen terwijl dat ze zelf geen voorboedsmiddelen heeft gebruikt.
ik ben er niet op tegen als mensen een abortus laten uitvoeren als het kindje niet levens vatbaar is, maar kan er met me hoofd niet bij dat er zoveel mensen zijn die onveilig vrijen maar niet voor de consequentie op willen draaien.
ik heb zelf geen kinderen maar weet wel en heb altijd geroepen als ik zwanger word laat ik het nooit weg halen.
of het moet door een verkrachting komen( dan heb je het zelf niet gedaan/om gevraagt).

@suuszoey wat een heftig verhaal ik hoop dat je snel uit die onzekerheid bent en een gezond kindje in je buik groot mag brengen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:44

@Moontje, ik vind je post waarin je zo te keer gaat over kinderen een beetje respectloos voor de mensen met een kinderwens (en de mensen met kinderen). Aan je naam te zien (geboren in 1991) ben je nog erg jong en heb je nog tijd om je mening een beetje te nuanceren.

Het is aan de ene kant jammer en onnodig dat abortus wordt gebruikt door sommige mensen als soort van voorbehoedmiddel, daar is het in mijn ogen niet voor. Aan de andere kant is het voor die mensen die dan wel zwanger worden maar goed dat er abortus bestaat, want als kind ongewenst op de wereld komen, lijkt me voor alle partijen ook niet wenselijk.

@suuszoey: leef met je mee. Hopelijk blijft alles goed gaan! Altijd vertrouwen houden hoor!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:46

suuszoey schreef:
Net terug uit het ziekenhuis en tot nou toe is alles goed. Hartje klopt, ontwikkeling lijkt zoals het hoort. Over 4 weken terug voor nekplooimeting en bloedonderzoek.
Afwachten

*\o/* *\o/* *\o/* Proficiat!

Verder sluit ik me bij Alet aan, Moontje, ietsje minder kan ook wel. Cru? Mwah... ik noem het gewoon grof en respectloos.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:52

Ervaringen toch? geen meningen.

Mijn ervaring: ik was 26 en mentaal, emotioneel, financieel, sociaal etc niet in staat een kind op te voeden.
Na 8 weken abortus laten doen.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad en heel eerlijk gezegd ook zelden of nooit meer over nagedacht.
Waarschijnlijk omdat ik er toen 110% achter stond en ook nu, achteraf, kan ik zeggen dat het een groot drama was geworden als ik anders had besloten. Heb er dus volledig vrede mee.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:55

Lastig allemaal! Tuurlijk heb ik wel eens overnagedacht... wat nou als? Gelukkig is het nooit zo ver gekomen. Mocht het op dit moment komen, dan denk ik ook dat ik voor een abortus kies. Ik ben op dit moment net begonnen met mijn studie en kan qua inkomen het kindje weinig bieden.

Daarnaast zit je ook in een lastige situatie als je om je heen mensen hoort die weken achter elkaar in het ziekenhuis zitten, omdat ze niet zwanger kunnen worden. Abortus moet alleen in geval van nood en moet niet gezien worden als één of ander 'mornigafterpil'.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:27

Alet74 schreef:
@Moontje, ik vind je post waarin je zo te keer gaat over kinderen een beetje respectloos voor de mensen met een kinderwens (en de mensen met kinderen). Aan je naam te zien (geboren in 1991) ben je nog erg jong en heb je nog tijd om je mening een beetje te nuanceren.

Het is aan de ene kant jammer en onnodig dat abortus wordt gebruikt door sommige mensen als soort van voorbehoedmiddel, daar is het in mijn ogen niet voor. Aan de andere kant is het voor die mensen die dan wel zwanger worden maar goed dat er abortus bestaat, want als kind ongewenst op de wereld komen, lijkt me voor alle partijen ook niet wenselijk.

@suuszoey: leef met je mee. Hopelijk blijft alles goed gaan! Altijd vertrouwen houden hoor!

Ik vindt de aanvallen richting mij nogal respectloos dus daar mag ik best boos om worden.
Het is mijn eigen lichaam en mijn eigen leven en ik ben de eenige die mag beslisen wat ik zou doen.
Als ik een een abortus zou laten doen is dat mijn keuze en daar heeft niemand wat over te zeggen.
Ik ga mij niet door andere mensen laten dwingen om een kind te houden wat ik helemaal niet wil.
En dat je een kind alleen zou mogen laten verwijderen als het niet levensvatbaar is want anders zou het je eigen schuld zijn omdat je dan onveilig vrijt slaat ook nergens op.
Er zijn genoeg mensen die ondanks de pil of een spiraaltje of iets anders zwanger worden.
Daarmee zeg je dus eigenlijk mensen die geen kinderen willen mogen geen sex heben.
Als ik zwanger zou worden zou ik het laten weg halen klaar.
En daar heeft niemand hier iets over te zeggen.
Ik vindt het echt belachelijk dat haast iedereen hier vindt dat hoe absoluut je het kind ook niet wil (geen geld/geen tijd/gewoon geen kinderwens) zeggen dat je het toch MOET houden.
Dat zijn duidelijk dus ook de mensen die geen moeite heben met kinderen die verwaarloosd worden doordat hun ouders er niet zijn.
Want als ik zwanger zou worden en abortus verboden zou zijn (en ik geen mogelijkheid tot zelfmoord zou vinden) dan zou ik echt niet minder gaan werken voor een kind hoor.
Dus ja ik ga smorgens om 7 uur de deur uit en me vriend ook en savonds rond 12 uur komen we weer terug.(en dat 7 dagen per week)
Dus die tijd zit dat kind dan alleen.
Maar dat vinden jullie natuurlijk ook niet goed want als je een kind hebt moet je ervoor zorgen want anders ben je een slechte ouder.

Dus nog steeds dezelfde mening.
Heb je liever dat ik een kind heb dat nooit aandacht krijgt en altijd alleen thuis is of zie je mij dan liever kinderloos?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:42

nou ik dus wel wel meer dan 1 iemand.
En ook genoeg mensen die in het algemeen heel beledigend praten over mensen die abortus zouden laten doen als ze perongeluk zwanger worden en daar val ik dus ook onder.

EN dat vindt ik echt belachelijk iedereen mag zelf beslissen wat hij met zijn eigen leven doet daar heben anderen niks over te zeggen.
Want waarom zou je een kind moeten houden als je het helemaal niet wilt.
Om jezelf te kwellen? als straf voor dat je zwanger bent geworden? of om een kind een verschrikkelijk leven te geven omdat het een moeder heeft wat niet van hem houdt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:44

Quote maar dan, waar iemand jou persoonlijk aanvalt? Want ik zie het echt niet. Afijn... ik ga mijn kind van school halen :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:02

Heftig topic dit. Ik heb zelf geen ervaring met abortus, gelukkig. Mocht ik zwanger worden, dan zal ik het kindje niet weg halen, tenzij het echt noodzakelijk is, wat kan gebeuren, heb ik van dit topic geleerd. Ik ben het met de meeste eens, dat veel abortussen gebeuren door onverantwoord gedrag. Abortus vind ik echt een heel heftig iets, wat je ten allertijden moet proberen te voorkomen. Je hebt zoveel voorbehoedsmiddelen dus als je niet zwanger wil worden gebruik ze. Natuurlijk zijn er situaties waar vrouwen toch verantwoord zijn geweest en toch ongewenst zwanger zijn geworden, daar is abortus een uitkomst, toch blijft het in mijn ogen een uitzonderlijk middel.

Moontje1991 schreef:
En ook genoeg mensen die in het algemeen heel beledigend praten over mensen die abortus zouden laten doen als ze perongeluk zwanger worden en daar val ik dus ook onder.

EN dat vindt ik echt belachelijk iedereen mag zelf beslissen wat hij met zijn eigen leven doet daar heben anderen niks over te zeggen.
Om jezelf te kwellen? als straf voor dat je zwanger bent geworden? of om een kind een verschrikkelijk leven te geven omdat het een moeder heeft wat niet van hem houdt?

Ik ga je niet aanvallen, maar je komt wel niet erg respectvol over. Iedereen mag, in bepaalde mate, idd zelf bepalen wat hij met zijn leven doet, als je op een forum post, dan kan je echter wel verwachten dat anderen daarover iets gaan zeggen. Een kind houden als je het niet wilt is inderdaad niet verstandig, maar er zijn ook andere opties zoals adoptie..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:11

Moontje1991 schreef:

Per ongeluk is heel iets anders dan bewust geen bescherming gebruiken en van tevoren al bedenken 'ik laat wel een abortus doen'.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:26

daphna dus jij vindt dat iemand die daar helemaal geen tijd voor heeft (werk/school enz) of nog heel jong is (14/15) maar 9 maanden met een kind in zijn buik moet gaan rondlopen en daardoor op eet gewoontes moet letten, de laatste weken niet meer mag sporten, Met zwangeschapsverlof moet gaan en al die verschrikkelijken dingen zodat er een kind kan worden geboren wat geadopteerd zal worden wat ook een hoop gedoe is en niet te vergeten een kind dat nooit weet wie zijn echtge ouders zijn en daar hoogst waarschijnlijk altijd mee zal zitten?

Denise als je goed leest praat iedereen hier over zwanger worden in het algemeen en niet alleen over door geen zin heben in voorbehoedsmiddelen maar ook door verkrachting en door het falen van de voorbehoedsmiddelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:40

Ik heb er geen ervaring mee, ook vriendinnen van me niet. Het lijkt me vreselijk raar dat een vriendin van me zou zeggen: "Joh, ik ben zwanger!". Ik vind ze allemaal nog te jong. Een paar meiden weet ik wel van dat ze het zouden houden, van een paar weet ik ook dat ze het niet zouden houden.

Ik zou, mocht ik ondanks de maatregelen die ik neem toch zwanger worden, zeker voor een abortus gaan. Ik wil geen kind, mijn vriend ook niet, alleen bij de gedachte al kan ik kotsen. Klinkt vreselijk egoïstisch, maar ik ben jong en geniet van mijn vrijheid en ben niet van plan deze vrijheid voor iemand op te offeren. Ik denk dat ik mijn vrijheid nooit op zal offeren. Ik zie niet de toegevoegde waarde van een kind in mijn leven, ik zie alleen de lasten...

Ik ben dus wel blij dat er een mogelijkheid als abortus bestaat en dat iedereen voor zichzelf mag bepalen of ze het kind houdt of niet.

Ik vind het grof een oordeel uit te spreken in de zin van "Ze moet maar de consequenties van haar acties dragen" over iemand die meerdere malen abortus achter zich heeft, ook al komt dit door stommiteiten. Veroordeel de persoon, noem haar een stomme koe, maar haar dat kind toewensen als straf....? Absurd, uiteindelijk straf je er maar 1 het meeste mee: Het kind...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:47

Moontje1991 schreef:

Ik heb dit topic doorgelezen, en ik weet niet wat ik lees! Jij gooit nu volledig de 'schuld' bij anderen neer, terwijl ik
jou zelf nog over monstertjes zag praten. Vind je dat dan niet respectloos? Vind het gewoon erg kinderachtig zoals
je over moeders, maar ook over hun kinderen praat. Ik vind jou hier veel belachelijker over komen dan de anderen hoor...

Niemand wil vertellen wat jij met je leven moet doen, dat doe je inderdaad maar lekker zelf. Maar jij geeft heel duidelijk
je mening, dan mogen anderen dat ook, toch?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:55

Het krijgen van een kind moet nooit een straf zijn! Arm kind in zo'n geval! 'Kind van de rekening' noem je zo'n kind volgens mij.
Soms is abortus gewoon de beste optie die je kunt nemen denk ik. Al zal het heel heftig (kunnen) zijn.

Moet er trouwens wel om lachen dat je (Moontje) het hebben van geen tijd als eerste noemt als argument (ik vind leeftijd een veel betere!) om voor een abortus te gaan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:59

Alet nog 1 keer je kunt ook zwanger worden terwijl je wel voorbehoedmiddelen gebruikt die zijn namelijk niet 100% betrouwbaar en ja dat gebeurt echt.

Alet waarom vindt jij geen tijd geen goed argument?
Als je de heele dag en avond altijd weg bent dan vindt ik dat een hele goede reden.
Of vindt jij dat je dan gewoon het kind moet houden en vanaf de geboorte bij de opvang moet stoppen en als die sluit moet op laaten haalen door een opas die er tot 12 uur is en dan het de volgende dag om 7 uur weer naar de opvang te brengen en zo 7 dagen per week?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:04

Moontje, geen tijd hebben is ook niet helemaal correct, hoewel ik snap waar je op uit bent (volgens mij): Geen tijd er voor willen vrijmaken, dat is het punt.

Dat gaf ik hierboven ook eerlijk toe: Ik zou geen tijd vrij willen maken voor een kind, ik ga liever werken en paardrijden en studeren en feesten en uit eten en sporten etc. etc. etc. ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:09

Ik heb geen ervaring met abortus, maar als ik zwanger zou worden, zou ik het kindje wel houden. Een vriendin van mij van dezelfde leeftijd van mij, is ook zwanger geworden (ongewenst), maar toch is ze blij met haar kindje! ze gaat er samen met haar ouders voor zorgen, zodat zij naar school kan en een opleiding kan doen.