Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:51

Kuggur schreef:
Even die onzin opmerkingen over melkkoe slacht corrigeren; Je kunt géén melk produceren zonder (veel) kalveren te slachten (denk er maar eens over na...)
Dus als je vegetarier bent vanwege anti-slacht principes zou je logischerwijs alle zuivel uit je dieet moeten schrappen.

Helemaal mee eens.

De melkkoeien worden ook geslacht als ze niet genoeg melk meer geven.

Vleeskoeien hebben het over het algemeen btw zelfs beter dan melkkoeien. De kalfjes worden meteen al weggesleurd bij hun moeder en in hokjes gedumpt. Zo'n moederkoe is dan ook helemaal van slag. Kalfjes van vleeskoeien kunnen lekker bij hun moeder op de wei blijven.

Ik ben zelf vegetariër, en eet weinig tot geen melkproducten. Ik gebruik voornamelijk sojaproducten. Daarbij eet ik wel veel peulvruchten/noten.

Ik voel me beter dan toen ik vlees at.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:39

YankeeBoy schreef:
Nou, ik ben het niet met je ouders eens. Ik eet al zo'n 10 jaar geen vlees & sinds zo'n 2 jaar eet ik ook geen vis, eieren & zuivel meer. Daarbij zit ik piekfijn in m'n vel, ben ik nooit ziek of iets dergelijks. Ik functioneer pr2ima.
Omdat ik geen zuivel eet neem ik wel om de paar maanden een kuurtje b12.

Als je geen vis meer eet zou ik wel je ijzer in de gaten houden, vooral bij vrouwen kan dit snel aan de lage kant worden. Gewoon goed je vleesvervangers, peulvruchten & volkorenproducten eten en er is niets aan de hand!

eet je dan ook geen koekjes/ etenswaren waar eieren door zitten, en ook geen boter/slagroom etc waar maar melk voor gebruikt is...? :o

Carlijn101

Re: Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:29

Ik eet al jaren wenig vlees. Alleen kip en gehakt en zelfs dat liever niet dan wel. Dus echt vegetarisch is het niet te noemen. Maar als je nu een biefstuk voor mijn neus zet. Dan geloof ik dat ik daarna een heel stuk zieker ben als dat ik dit gewoon oversla.

Je lichaam moet denk ik wel even wennen aan het leven zonder deze bepaalde stoffen. Je zou als je het echt wilt vervangers kunnen zoeken in anders voedsel. Ik heb nooit de moeite genoemen hier echt op te letten.
Maar merk er eigenlijk ook geen tot weinig gevolgen van. Tjah, ik blijf (Tot nu toe) dun haha ;) Maar of dat met het geen/weinig vlees eten te maken heeft zal wel meevallen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:34

Ik eet al jaren zo goed als vegetarisch, maar dan omdat ik nooit van vlees gehouden heb en ik vis echt vies vond.
Vitaminen heb ik ooit eens gekocht. Zo'n totaalsupplement. Maar het staat nog ongebruikt in een keukenkastje...
Voor mijn gevoel kom ik niets tekort. Ik ben wel een poos heel moe geweest, maar volgens mij had dat niets te maken met het eten.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:02

Lietjuh_ schreef:
YankeeBoy schreef:
Nou, ik ben het niet met je ouders eens. Ik eet al zo'n 10 jaar geen vlees & sinds zo'n 2 jaar eet ik ook geen vis, eieren & zuivel meer. Daarbij zit ik piekfijn in m'n vel, ben ik nooit ziek of iets dergelijks. Ik functioneer pr2ima.
Omdat ik geen zuivel eet neem ik wel om de paar maanden een kuurtje b12.

Als je geen vis meer eet zou ik wel je ijzer in de gaten houden, vooral bij vrouwen kan dit snel aan de lage kant worden. Gewoon goed je vleesvervangers, peulvruchten & volkorenproducten eten en er is niets aan de hand!

eet je dan ook geen koekjes/ etenswaren waar eieren door zitten, en ook geen boter/slagroom etc waar maar melk voor gebruikt is...? :o

Koekjes of iets in die richting weleens ja.
Erg he? ;(
Maar dat is meer omdat het anders zo'n gedoe wordt, dan kun je helemaal niets meer & op dit moment gaat me dat iets te ver.
Ik ben wel heel strikt in gelatine en karmijnzuur, producten waar dat in zit eet ik beslist niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:13

1 goede tip:
Ga naar de dietiste, zij kan goed bepalen of je genoeg binnen krijgt en kan je ook voorzien van goede adviezen mbt vleesvervangers :)

Ik ben zelf geen vegetarier, maar eet wel te weinig vlees. Dus heeft zij mijn voedingspatroon onder de loep genomen en mij nuttig advies gegeven :)
Overigens eet ik nu gewoon meer vlees, want bv pinda's bevatten gewoon veel vet en was het zat om uit te vogelen of ik wel genoeg ijzer etc binnen kreeg. Dus dan maar even doorbijten en vlees eten :)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:32

Onzin. Ik ben nu 2 jaar vegatariër, en heb nog geen enkele klacht hoor. Je krijgt inderdaad wel minder ijzer enz binnen, daarvoor zou je eventueel ook pillen kunnen slikken. Deed ik op het begin ook, maar na 2 weken mee gestopt en nooit last van gehad! :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:40

Midy schreef:
Onzin. Ik ben nu 2 jaar vegatariër, en heb nog geen enkele klacht hoor. Je krijgt inderdaad wel minder ijzer enz binnen, daarvoor zou je eventueel ook pillen kunnen slikken. Deed ik op het begin ook, maar na 2 weken mee gestopt en nooit last van gehad! :)

Midy, dan heb je geluk gehad. Wat voor jou geldt hoeft voor een ander niet te gelden. Dus omdat jij als vegetariër geen klachten hebt wil niet zeggen dat een ander dat ook niet heeft of krijgt.
Ik heb bijv. wel eens gelezen dat het ijzer (Hb) gehalte erfelijk bepaald is. Dus als je al van nature een laag Hb gehalte hebt en dan ook nog eens vegetariër wordt dan kan dat problemen geven. Iemand met een van nature hoog Hb gehalte zal dan minder snel klachten krijgen. Snappie? ;)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:21

Silvia schreef:
Midy schreef:

Midy, dan heb je geluk gehad. Wat voor jou geldt hoeft voor een ander niet te gelden. Dus omdat jij als vegetariër geen klachten hebt wil niet zeggen dat een ander dat ook niet heeft of krijgt.
Ik heb bijv. wel eens gelezen dat het ijzer (Hb) gehalte erfelijk bepaald is. Dus als je al van nature een laag Hb gehalte hebt en dan ook nog eens vegetariër wordt dan kan dat problemen geven. Iemand met een van nature hoog Hb gehalte zal dan minder snel klachten krijgen. Snappie? ;)

Dat zou best kunnen hoor, ik heb me er nooit echt in verdiept eigenlijk :)
Ik weet alleen wel dat ik er nooit last mee heeft gehad. Een vriendin van mij is het nu 6 jaar, heeft er ook geen last mee gehad. En een ander die ik ken is het wel al zo'n 15 jaar (?) en heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Maar zou inderdaad kunnen dat wij gewoon geluk hebben ;)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:37

@ yankeeBoy, krijg jij dan zomaar een kuur van B12 van je ha ?
En zijn dit dan pillen of injecties, of doe je dit gewoon zelf.
Ben gewoon benieuwd omdat ik zelf lager zat dan 111 ( B12 )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:52

Ik ben nu zo'n 12 jaar vegetariër (vanaf dat ik naar de middelbare school ging), en voel me prima. Ik heb me ook een tijdje minder goed gevoeld, toen was ik te mager, had vaak hoofdpijn, en zat gewoon niet zo lekker in mijn vel, maar dat kwam door de stress op school en doordat ik een erg snelle stofwisseling heb.
Maar ik voel me nu prima :D Ik heb helemaal niet het idee dat ik voedingsstoffen mis, ik zit vol energie (veel meer dan alle vleeseters hier eigenlijk, die liggen dag en nacht voor de tv)
Ik eet bijna geen groente omdat ik dat gewoon echt niet lust, en voor noten ben ik allergisch, en melk drink ik ook niet (vroeger ook allergisch voor geweest, nu lust ik het niet meer, alleen soms chocomel). Maar ik eet wel heel veel fruit, en vleesvervangers als valess en albert heijn spul. Ik heb ook een tijdje pillen geslikt (vegetarian multiple of zoiets, uit de natuurwinkel, speciaal voor vegetariërs), maar ik merk eigenlijk geen verschil.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:35

Ik ben nou een jaar of 6-7 vegetariër. Kerngezond, op af en toe een verkoudheidje na ben ik nooit ziek. Ook geen gekke dingen als oververmoeidheid of bloedarmoede. Ben gewoon fit :)
Wel eet ik regelmatig tot bijna dagelijks vleesvervangers van de AH (Tivall). Dat zijn de enige die ik echt lekker vindt. Ik eet die overigens niet omdat ik niet zonder vlees kan, maar voor de zekerheid. Verder alleen maar volkoren producten, veel noten en bergen groente en fruit.

Ik gebruik weinig zuivel, en als ik het gebruik dan is het veelal biologisch.

Vis heb ik overigens nooit gegeten. Vond het als klein kind al sielugh hoe ze gevangen en gedood werden, en op tonijn na vind ik het ook gewoon ronduit smerig :=

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 05:32

onne schreef:
@ yankeeBoy, krijg jij dan zomaar een kuur van B12 van je ha ?
En zijn dit dan pillen of injecties, of doe je dit gewoon zelf.
Ben gewoon benieuwd omdat ik zelf lager zat dan 111 ( B12 )

die pillen kan je gewoon kopen in de winkel hoor;)
Ik heb ze bij de Tuinen vandaan.
Heb het ook laten testen & mijn uitslag was rond de 200, niet denderend hoog.
Vandaar.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 06:04

Ik eet nu zo'n elf jaar geen vlees meer maar wel op dokters advies vis. Toen ik ook geen vis at heb ik twee keer achter elkaar bloedarmoede gehad en de dokter gaf toen het advies om af en toe een stukje vis te eten of de kans op chronische bloedarmoede en dan verplicht vlees eten :+ . Heb toch maar voor de vis gekozen. Maar ik ken ook zat mensen die helemaal geen vis en vlees eten en nooit klachten hebben!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:43

Midy schreef:

De problemen komen vaak op de lange termijn = > 2 jaar. Je lijf heeft een reserve, in het engels noemen ze dat mooi 'organ reserve'.
Als die reserve echter op is krijg je problemen.
Veel groente, noten, zaden, pitten en fruit eten kan veel ellende voorkomen.
Je doet er als vegetariër goed aan ijzer, vit. C en B12 te slikken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:49

Onze familie is al sinds 1930 vegetarisch.
We nooit last gehad tekorten e.d (wel zorgen dat je gevarieerd eet, dus peulvruchten, noten en dat vegaspul)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:50

ik ben pescotarier ( eet zelden eens vis)
Inmiddels zo'n 8 jaar,heb nooit geen klachten gehad en gebruik ook geen vitamines of wat dan ook.
ik probeer zo gezond mogelijk te eten en verders niets extra's eigenlijk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:51

Ik ben nu al 8 jaar vegetariër. Eet geen vlees, vis en kip. Mijn moeder was vorig jaar bezorgd omdat ik me niet zo lekker voelde. Zij dacht dat ik een tekort zou hebben aan bepaalde vitamines en mineralen omdat ik nooit een multi vitamine oid. slik. Heb een uitgebreid bloed onderzoek ondergaan om alle mogelijke tekorten op te sporen. En wat bleek..... Alles was prima in orde.Had gewoon een virusje. Geen enkel tekort En dat terwijl ik een echte zeur met eten ben. Ik lust niet zoveel, of eerlijk gezegd; Bijna niets :D .
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 23-09-09 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:51

Ik ben al 17 jaar vegetarier, waarvan 12 jaar veganist (niets dierlijks). Ik heb nooit problemen ondervonden en ik ben lang genoeg vegetarier/veganist om iets te kunnen zeggen over lange termijn effecten. Als veganist is het wel verstandig om vitamine b12 te slikken. Vitamine c is echt niet nodig, dat krijg je voldoende binnen. Wel heb je vitamine c nodig om ijzer op te nemen, je kan dan bijvoorbeeld een glas jus d'organge drinken bij je spinazie/boterham met stroop of wat dan ook.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:58

Ik word juist ziek als ik vlees eet haha!

Vind het niet echt lekker dus eet af en toe een stukje kip of een frikandel(das amper vlees te noemen) of een beetje gehakt door mn lasagna ofzo, meer lust ik niet een qua vlees!

Maar als ik bv bij de Griek ga eten wat ik heel heel heel erg lekker vind voor zo af&toe eet ik daar dus wel vlees(zo'n spies met dat lichte vlees, stuk kip, wat speciaal gekruid gehakt enz dus geen echt zwaar of nog half rose gekleurd vlees wat zwaar op de maag ligt zoals biefstuk enzo) en dan heb ik me een buikpijn en misselijk
Das denk ik omdat ik het eten van vlees en dan zeker in een beste hoeveelheid niet gewend ben.
Gister 2 grote stukken kipfilet op en hafuur na t eten werd ik misselijk en dat was pas over toen ik vanmorgen wakker werd :+

Nee doe mij maar lekker een bak rauwkost en wat fruit en een beetje noten enz en eet regelmatig een gebakken of gekookt eitje en drink voldoende melk en eet yoghurt enzo :)
verder heel veel brood want lust niets haha :o

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:49

Met verbazing lees ik sommige reacties... Je MOET vlees eten, anders krijg je ernstige tekorten en kun je lichamelijke klachten krijgen? Wat is dat voor iets vreemds? Al generaties lang eet men in mijn familie geen vlees en vis en een tekort hebben wij geen van allen gehad. Zogenaamde tekorten zijn ook vaak niet alleen op het wel of niet eten van vlees terug te pakken, ben ik van mening. Ik vind het wel erg makkelijk om daar alleen naar te kijken.

Wel denk ik dat je het (wanneer je met vlees eten bent opgevoed) rustig moet afbouwen. Op die manier geef je je lichaam de kans om te wennen aan je nieuwe manier van eten. Maar dat je vlees nodig hebt om te groeien etc vind ik echt raar. Heb ik ook echt nog nooit gehoord. En wij zijn hier thuis toch een stel gemiddelde (mijn zusje zelfs iets langer dan gemiddeld) meiden die beiden gewoon gezond zijn en dat altijd zijn geweest.
En om nou te zeggen dat ik heel erg anders eet dan 'vleeseters', nou nee. Waar zij een stuk vlees op hun bord hebben neem ik een burger (en gelukkig dat die er zijn en daar ben ik ook nog eens kieskeurig in. Ik kan me nog herinneren dat er bijna niets verkrijgbaar was. Mijn opa en oma hebben ook nooit vervangers gehad, maar voor zover ik weet ook nooit klachten over tekorten gehad).
Het belangrijkste is gewoon je eetpatroon aanpassen, zoals hier ook al aangegeven wordt. Maar dat hoeft echt niet om drastische veranderingen te gaan.
En natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het misschien minder kunnen 'verdragen', maar net zoals men zegt: als jij geen klachten hebt ben je de uitzondering, kan het natuurlijk ook andersom gezegd worden.

Ik zou dus zeggen: probeer het gewoon zo langzaam af te bouwen, het vis eten. En gewoon even in de gaten houden of je lichaam anders reageert. Maar ik denk dat het in zo'n vaart niet zal lopen :) Succes!