Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:49

Valerie_V schreef:
Nou inderdaad! Hoop alleen dat het bij mij iets minder lang dan 3 jaar gaat duren ;)

Haha dat begrijp ik :j
Denk het wel hoor anders was het wel gezegd :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:51

Brainless schreef:
[Klopt (gedeeltelijk),
Een herstelde breuk is sterker dan gewoon bot.
Maar je spieren/zenuwen hebben ook een klap gehad, en ik heb sneller rugpijn (was een crime toen ik zwanger was, vanaf 4/5 maanden kon ik helemaal niet meer op mijn rug liggen).

Je voegd toe waar ik aan dacht ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:53

barbara28 schreef:
ik lees hier dat veel mensen moeite hebben met licht voorover buigen. Dat heb ik dus ook, gewoon bukken is geen probleem, maar ben ik bijvoorbeeld aan het aanrecht bezit (afwassen, groenten snijden) en sta daardoor iets voorover, dan gaat dat na 2 minuten zeer doen in mijn onderrug. Ook als ik mijn hoofd zeg maar 180 graden moet draaien, voel ik die wervel. Vraag me af of dit tijd nodig heeft en nog helemaal goed komt.

TS: ja ik was bang de eerste keer er weer op, een vriendin bleef er naast lopen.Maar na 3 keer was het vertrouwen weer goed hoor. Vanmiddag ga ik voor het eerst weer alleen naar het bos (daar is het gebeurd) tot nu toe alleen nog maar in de bak geweest en een keer met een vriendin naar het bos. Vind dat wel best spannend! Overigens heb ik een bodyprotector aangeschaft na mijn val, die gebruik ik nu voor het bos.

Mijn fysio zegt trouwens ook dat ik dezeflde wervel niet meer zal breken..

Ik voel me wervel niet meer, maar heb hem zeker wel lang gevoeld!
Ook wat jij zegt gewoon bukken dikke prima, maar met stofzuigen en je moet bukken om ergens met de stang onderdoor te kunnen oid of afwssen indd dat voel ik ook wel paar uurtjes later nog.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:55

barbara28 schreef:
hoe reageerde bij jullie je werkgever? ik moest dus na 3 weken alweer aan het werk. Ik mocht niet autorijden met dat corset, dus werd ik opgehaald met de taxi. Wel maar drie ochtendjes. Ik werk nu nog steeds maar 3 ochtendjes. Vrijdag moet ik naar de arbo en ga ik denk ik weer terug naar 40 uur. Ik vond het best wel raar dat ik na 3 weken weer moest werken. Overigens vind ik het ook wel beetje raar dat ik nu12 weken verder nog steeds maar 3 ochtendjes werk, maar ik vind het wel best, zij wilden me in het begin ook snel weer aan het werk, nu heb ik niet zo'n haast.

Ben overigens nog nooit zo bruin geweest als dit jaar :-) Omdat ik er op 1 juni ben afgevallen, ben ik (behalve die drie ochtendjes) de hele zomer thuis geweest. Omdat ik plat op mijn rug moest liggen, heb ik heel veel op mijn ligbedje in de tuin gelegen. Enige is dat het een onwijs verschil is met mijn achterkant, ziet er een beetje vreemd uit hihi (ik mocht niet op mijn buik liggen)

Zo zie je maar dat een BP ook niet alles voorkomt. Maar goed, al verkleint het maar een beetje de kans op letsel..

ik heb mede door mn ongeluk een uitkering, school vond het te lang duren en nog een bult prutsmuts erbij

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:57

Valerie_V schreef:
Zo na 3 weken alweer werken dat is echt wel snel!

En ik ga ook een body protector aanschaffen al is het alleen voor in het begin voor wat extra vertrouwen!

School wordt voor mij de komende tijd ook niks krijg nu wel wat huiswerk via de mail toe gestuurd maar alle praktijk kan ik nu niet doen!

Hoe deden jullie dat dan met je paard? omdat je natuurlijk zo'n lange tijd niet mag rijden en je dan niet zomaar je paard kan laten stil staan?

Paard was op afbetaling omdat de boer echt erop stond dat ze van mij werd.
Na mijn val kwam het droevige nieuws dat de boer haar weer overnam, hij vertelde me dat net als mn ouders met tranen in zijn ogen , de man was een gevoelig persoon en het deed hem zeer om te horen dat me ouders het niet meer aan konden en als klap op de vuurpijl dat ik 3jaar niet meer mocht rijden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:04

Heb anderhalf jaar geleden mijn rug gebroken. Instabiele breuk van de 1ste lendewervel. Heb bijna 12 weken plat moeten liggen. Voel het nog dagelijks.Kan niet meer grote afstanden lopen en idd met strijken, stofzuigen etc. erg gevoelig. Maar werk wel weer volledig. Na die 12 weken 3 halve dagen opbouwend naar 6 maanden en toen weer 32 uur.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:26

Ja ik meld mij ook maar.
Ik ben op vrijdagochtend 21 augustus van mijn pony gevallen met prive les bij mij thuis. In tijd van pony naar de grond hoorde ik krak. Zo wat deed dat pijn. Ondanks dat zei ik tegen me instructrise dat ze pony naar stal kon brengen en ik wachtte wel. En toen ze weer terug kwam ben ik gaan zitten. Ik kon alles nog bewegen en had alleen pijn in de rug. Dus ja opstaan en naar huis gelopen. Wij dokter gebeld en daar heen gereden. Dokter onderzoeken. Ik had gevoelige plekken in de buik en dokter dacht dat eriets gescheurd zou kunnen zijn, mild ofzo. Maar hij schonk verder niet veel aandacht aan me rug. Dus voor de zekerheid met toeters en bellen naar het ziekenhuis, want dat moet als ze denken dat je inwendige bloedingen zou kunnen hebben.
In het ziekenhuis foto's en mri scan want foto's was niet goed te zien. Jahoor ik heb een stabiele 2de lendewervelfractuur.
Er zit een scheur in de wervel. Nou van vrijdag tot woensdag in het ziekenhuis. Ik moest de boomstammethode leren om zelf in en uit bed te kunnen en holle rug en over de angst heen komen dat ik zelf echt wel kon lopen etc....
Nou dat deed ik dus snel want na 6 dagen mocht ik naar huis om de rest van de 5weken uit te liggen.
Ik moet het zelf doen, dus heb geen korset enzo. Ik moet plat liggen ook met slapen en ik doe zo'n 6 keer op de dag een rondje lopen naar me peerdjes en rondje met de hond uitlaten. Mijn rondjes worden langzaam aan steeds iets groter hahaha gaat best goed. En mijn ponys worden door getraind door een vriendin en mijn instructrise, das mooi geregeld hhahaha
Het enige waar ik bang voor ben ook al is het stabiel, is dat ik last blijf houden. Maar goed zal ook aan fysio en revalidatieproces liggen en of je er zelf de tijd voor neemt.
Morgen moet ik voor controle, spannend!!! Ik hoop dat de glucosaminetabletten ook helpen in het helingsproces,die slik ik op aanrader van me hoefsmid hahahahaha
En zodra ik weer op de been ben ga ik eerst een goede bodyprotector aanschaffen en een nieuwe cap. Heb um altijd op en was maar goed ook, anders had ik ook nog hoofdletsel gehad denk ik. Je weet het nooit maar veiligheid is alles.

Iedereen die ook in de kreukels ligt STERKTE!!!!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:36

juravelOX: sterkte! Ik hoorde dus in de lucht ook gewoon krak, best eng! Ik vraag me af of je er helemaal van af komt... Ik heb zoals ik hierboven al schreef, nog steeds last, maar goed..het is ook nog maar 12 weken geleden. Maar toch denk ik niet dat ik er ooit helemaal vanaf kom. Maar goed, zoals ik me nu voel, kan ik prima mee leven, voel me zeg maar voor 90% hersteld. Het zijn alleen de dingen als iets aan het aanrecht doen, stofzuigen etc waar ik last heb.

Ik denk ook dat leeftijd wel meespeelt. Ik ben 32, ik denk dat als je 16 bent of iets in die buurt, je toch iets makkelijker hersteld.

Boomstammethode heb ik ook in het ziekenhuis geleerd. Ik vond het ook heel eng toen ik in het ziekenhuis na 3 dagen mijn bed uit mocht om samen met de fysio een stukje te lopen.

Ik ben trouwens 7 kilo aangekomen in die 8 weken :o Ben nu maandag maar begonnen met lijnen. Je ligt natuurlijk de hele tijd plat, ik sporte best veel voor mijn val en uit verveling ging ik ook nog de hele dag lopen snaaien. Had zowieso geen gebrek aan snaai, want iedereen die op ziekenbezoek kwam, nam lekkers mee...

S_uus

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:39

Barbara : Ik was 16 ;) En voel het nog vooral in de winter voel ik het heen en weer schuiven ofzo en knakken.
Had na het ongeluk ook geen gevoel meer in me benen want ik reageerde naar dokters zeggen en mn moeders zeggen niet op prikkels, ze wouden me vervoeren naar Enschede maar daar heeft mn moeder een stokje voor gestoken omdat de rit daarheen niet zonder risico was

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:41

Ik kan me niet herinneren of ik in de lucht knak hoorde, ben geloof ik terecht gekomen op mn rug , en met me hoofd heel hard op de grond

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:43

ik heb met een soortgelijk ongeluk er ruim 1 jaar over gedaan voor ik weer iets mocht doen en normaal kon lopen.
Had heel veel mazzel want er was erg veel beschadigt.
Nu 3 jaar later ben ik wel weer redelijk fit moet er wel veel aan doen maar mensen die het niet weten zullen het ook niet gauw aan me zien.
Wel moet ik zeggen dat ik pas beter werd toen ik volgens de artsen opgegeven was en alternatief aan de slag ging maar dat zal persoonlijk zijn. Anders had ik nu een pijnstillerjunk geweest en nog niet kunnen lopen.
Ik ben trouwens ontzettend afgevallen in die periode, van normaal 54 kilo was ik terug naar 48 en dat bij mijn lengte was geen gezicht. Het zal nooit meer worden als voorheen maar ik heb er veel door mogen leren vooral over mezelf.
Heel veel sterkte en laat je niet ontmoedigen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:44

Vraagje: Hadden/hebben jullie gelijk al fysio?? Ik namelijk wel ze komt, sinds ik thuis ben, 1 keer in de week en vorige week liet ze me oefeningen doen waarvan ik dacht das nie goed.... heb het deze week dan ook aangekaart toen ze kwam. en die oefeningen doe ik niet meer. ik had pijn daarna pffff. Moet van mensen uit het ziekenhuis me rug hol houden en van haar moest ik in eens me rug recht en bol proberen te maken :S Naja vraag morgen mooi in het ziekenhuis of dat wel goed is....

BARABARA28: hahahaha ja dat krijg je dan inderdaad als iedereen lekkers mee neemt. Ik woon nog thuis en mijn moeder let wel goed op de lijn hahahaha. Ik merk nu nog niet dat ik aan kom.........
Ik ben 25 en heb al wel langer last van de rug maja iets gebroken hebben maakt het wel kwetsbaar.... en ik denk dat het bij mij al een kwetsbare plek was/is geworden door een harde val 5jaar geleden op me stage. Maar toen was het geen krak.
Het was inderdaad gek om krak te horen, maar dan toch nog zo eigenwijs zijn om op te staan en naar huis te lopen, in mijn geval hahahaha

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:47

Ik kan me niet herinneren dat ik uberhaupt fysio heb gehad :\

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:47

KC: zo dat is een heel verhaal zeg pffff wat zal je geschrokken zijn toen. Men das niet niks. Wat super dat je wel weer kan lopen en inderdaad blijf door zetten om jezelf te verbeteren!!!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:54

suusiejj, dat lijkt me heel eng als je geen gevoel meer hebt. Toen ik in die greppel lag, heb ik gelijk mijn benen bewogen om te kijken of dat ging (omdat ik wel vermoede dat er een rugwervel gebroken was) ik zou denk ik onwijs in paniek zijn geraakt als ik geen gevoel meer zou hebben, bang dat de zenuwen beschadigd zijn en voorgoed verlamt. Gelukkig is het bij jou weer goed gekomen! Ik ben benieuwd of ik dat in de winter ook ga krijgen, dat ik die wervel meer voel. Tot twee dagen terug voelde ik hem nog best als ik me heel ver omdraaide, dat gaat nu goed.

Juravel: Ik heb pas sinds 4 weken fysio (toen ik voor de laatste keer op de foto moest in het ziekenhuis.) Ik zou alles opschrijven wat je wilt vragen morgen. Toen ik na 10 dagen voor de eerste foto's en gesprek met arts moest, stond ik na 3 minuten weer buiten en thuis bedacht ik me dat ik nog van alles was vergeten te vragen. Toen ik 7 weken later weer moest, heb ik gewoon een llijstje gemaakt. Ik wilde bijvoorbeeld weten of ik weer mocht autorijden, weer op mijn paard, fysio aanpak etc. Succes morgen!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:54

Was het bij jullie ook zo dat mensen erg verbaasd en onbegrijpend reageren als wel weer omgaat met paarden en ook weer gaat rijden ? Hier heeft gelukkig mijn familie alle begrip maar het verdere omveld niet. Zo kortzichtig na een auto ongeluk ga je ook weer auto rijden ...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:56

mijn eerste arts, bij de eerste hulp waar ik toen ben binnen gebracht heeft er op gehamert dat ik fysio moest nemen na 8 weken. Toen ik voor de laatste controle kwam, vond die arts dat onzin, maar vond die vent zowieso een beetje lachoniek. Ik heb het dus wel gedaan en ga nu 2x per week naar de sportschool met een groepje rugpatienten doen we dan onder begeleiding oefeningen. De eerste twee keer was in de praktijk, kreeg ik oefeningen voor thuis mee.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:00

KC: ja, ik ga vanmiddag voor het eerst het bos weer in, iedereen roept dat het zeer onverstandig is, bladiebla. Mijn moeder snapt niet dat ik er uberhaubt nog op ga. Mijn paard is de liefste knol van de wereld, maar is geschrokken (schoot er vandoor en draaide 180 graden) dat kan gebeuren. Ik denk dat je in een auto meer risico loopt, maar daar hoor je niemand over.

Ook had ik onbegrip in mijn omgeving. Ik kreeg van de overbuurvrouw de opmerking dat het schadalig was dat ik heerlijk lag te zonnen in de tuin, terwijl mijn tuin een oerwoud is. Daar kon ik beter wat aan gaan doen. Zo heerlijk lag ik niet te zonnen, was blij dat ik me op het ligbedje gedrappeerd kreeg en eindelijk buiten kon liggen ipv op bed. Ook op het werk merk ik nu ik dat ding niet meer om heb, men denkt dat je alles weer kan.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:04

Hebben jullie ook nog veel pijn??? Ik namelijk niet ik wil juist iets voelen ahaha ik moet mezelf er nu de hele tijd aan herrineren dat ik me rug hol moet houden langzaam in en uit bed bepaalde bewegingen niet moet doen en rustig lopen..... Ik neem ook nog maar 's morgens en voor slapen 2 paracetamollen en verder niet. In het ziekenhuis werd ik echt vol gepropt.....mis het trouwens wel een beetje hoor, het ziekenhiuis, Ik lag met 2 hele gezellige mensen op de kamer hahahaha Waaronder met een man die ook paarden heeft, echt lachen. En een vrouw die zeer vrolijk en positief was :D

@ KC: de verplegers in het ziekenhuis die maakten er grapjes over en waren ook verbaast dat ik zei dat ik er zo weer op zou klimmen wanneer het weer zou mogen. En verder de mensen in mijn omgeving snappen mij wel hahaha Als het na de val had gekunt was ik er weer op geklommen.....

@ Barbara28: Dus eigenlijk is het zo dat je pas fysio mag als je bot geheeld is. Dus in mijn geval NA 6 weken...... Ik ga echt morgen vragen hoe het zit. Straks doet die fysio die nu komt het helemaal fout en zit ik straks met de gebakken peren. En we hebben maar 1 rug....
Wacht maar tot die mensen wat overkomt dan praten ze wel anders. Moet je maar zeggen dat het ook anders had kunnen gaan en dat het overal kan gebeuren. Al struikel je over een stoeprandje of val je van een fiets........

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:09

nou misschien mag je wel gewoon fysio hoor, bij mij hadden ze het er gewoon niet over en ik mag hopen dat jouw fysio weet wat ze doet, maar ik zou het zeker morgen vragen!

Ik had ook geen pijn, behalve toen ik in die greppel lag en de eerste nacht in het ziekenhuis, dat was wel erg pijnlijk. Daarna eigenlijk geen pijn meer gehad.

Mazzel dat je met leuke mensen lag, ik met een vrouw van 91 en een vrouw van in de 70. Alleen maar zeuren, om negen uur gingen ze al slapen, dus kon ik niet meer bellen, ik vond het echt vreselijk daar, was blij dat ik weg mocht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:12

Als ik dit allemaal lees,wat hebben jullie dan allemaal ontzettend veel geluk gehad zeg.Het is niet mix als je wat krijgt met je rug of nek wervels.
Sommige zeggen dat ze gelijk weer opstonden,maar ik heb geleerd dat je moet blijven liggen? Nooit gelijk opstaan!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:12

mix = NIX.
sorry typ foutje.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:17

@ gohya: hahaha ja klopt altijd blijven liggen..... maja ik denk wel dat als niemand zegt: blijven liggen jij! Dat je dat automatisch toch doet dat opstaan.....mens eigen denk ik....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:19

Ja vaak wel,maar als ik iemand zie vallen schreeuw ik altijd BLIJF LIGGEN JIJ.Ik vraag eerst hoe het gaat,laat de persoon,als het goed gaat,eerst zitten.Daarna pas voorzichtig opstaan.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:24

Ja ok. maar goed ik maak die fout niet nog een keer, denk ik. ik weet nu wat er allemaal fout kan gaan als je wel gaat zitten of staan. Het kwam bij mij namelijk niet eens op dat ik iets gebroken zou kunnen hebben ook al hoorde ik zelf krak. Ik besefte het gewoon niet. en ook een inwendige bloeding etc..... kwam niet bij me op...... Pas toen de dokter dat zei kwam het over en schrok ik behoorlijk