Dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:24

Tafels lukt mij wel, zit er zo goed ingeramd. Duurt alleen wel even hahaha :P

Deed een spelletje waarbij je je strafpunten moest optellen, maar dat waren nogal hoge getallen. Vreselijk: al de vrienden moesten op mij wachten omdat ik weer gezellig met de vingers aan het tellen was :P
Heb ook met 100 punten verloren, omdat ik nou niet echt logisch kon spelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:19

Ik sta dus wel achter de kassa als weekendwerk :D Maar mijn kassa rekent het bedrag voor mij uit (danku kassa!) Soms blokkeert de boel en moet ik hoofdrekenen, maar dat lukt nog wel. Enkel als de klanten op mijn vingers staan te kijken, want dan word ik zenuwachtig en sla alsnog alles door elkaar :P

edit: waar ik wel mee kan lachen, als ik netjes zeg hoeveel de klanten moeten betalen, en dan de cijfers door elkaar sla, dan zie je ze echt zo kijken :wow:

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:42

ik zit ook achter de kassa!!! maar ik heb wel altijd een rekenmaschine binnen handbereik. de bedragen die je moet invoeren aan de hand hoeveel de klant betaald staat in ons systeem in een gekleurd vakje dus elk bedrag heeft zn eigen kleur ik vind dit echt fijn werken ik kijk dus niet naar de cijfers maar naar de kleur!!
erg gemeen spel is ook dat reken spel met die flippo's!!! ik vond het er altijd gaaf uitzien en ik wilde het ook kunnen ;(

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:09

herkenbaar, weet niet of ik het heb, maar kom bij mij niet aan met een digitale klok want zelfs daar heb ik moeite mee.
En lang leve de mobiele telefoon want de simpelste dingen reken ik gewoon uit met t reken machine.
Telefoonnummers opschrijven? graag cijfer voor cijfer want als iemand gaat zeggen nul zes eenentwintig drieenzestig enzo dan schrijf ik het verkeerdom op...
Wiskunde was een ramp op de middelbare schoolen rekenen op de basisschool ook al tot grote frustratie van de docenten..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:57

Ik leer hier veel over op school (PABO :Y) ) !
Vind het een erg interessant onderwerp, maar wisten jullie ook dat er mensen zijn die zeggen dat het niet bestaat?
Heb daar vorig jaar een artikel over gelezen dat uitgegeven was door de FIUU.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:24

Hier nog 1....
Heb altijd eeuwige bijlessen gevolgd, maar er kwam geen resultaat.
Ouders altijd maar denken dat ik niet naar de bijlessen ging :P
Totdat mijn wiskunde leraar in de tweede dacht dat ik dyscalculie had en ja hoor het klopte...
Ik zit ook achter de kassa, het gaat prima, todat de klanten bijvoorbeeld 75 euro willen pinnen op een bedrag van 187,98 ofzo...
Pff dan duurt het een eeuwigheid en zegt de klant het meestal al, als ze vragen waarom het zo lang duurt leg ik het verhaal uit en snappen ze het wel.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:48

Mijn dochtertje van 8 heeft het hoogstwaarschijnlijk ook. Buiten het cijfers omdraaien, wat ze ook voor een gedeelte in haar schrijven doet (eu wordt ue enz) heeft ze ook moeite om een bepaalde verbanden in sommen te zien. Dat bv 2x8 hetzelfde is als 8x2 enz. Ze loopt al een jaar bij de logopediste en gaat dit jaar (groep 5) ook rekenen met groep 4. Ze heeft op al haar cito's een D score behaald. Ik weet niet wie het zei maar die test kost hier geen 1600 euro. Ons is in het schoolgesprek over haar vorderingen verteld dat dit vast te stellen is door een psychologisch onderzoek die ongeveer 150 euro gaat kosten. Het wordt idd niet vergoed. Wat me wel opvalt is dat er heel snel geroepen wordt dat kinderen Dyslectisch of Dyscalculie hebben omdat ze meer moeite hebben met de stof. Alleen bij mn dochter in de klas gaat meer dan de helft naar logopedie. Vind dit wel uitermate verontrustend dat deze kinderen gelijk een stempel meekrijgen omdat ze het enorm hoge niveau wat deze school heeft niet bij kunnen benen. Onze kinderen zijn vorig jaar op deze school terecht gekomen door de verhuizing. Op de vorige school hebben ze het er nooit met ons over gehad. Waren nooit geen "problemen". Rapport was prima... Dan vraag ik me wel af of sommige leraren idd denken dat ze zelf dit vast kunnen stellen terwijl ze net een half jaar voor de klas staan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:28

Ik heb ook dyscalculie.
Heb ook een test gehad maar niks uitgekomen.
Ik denk dat dit mede komt doordat dit de eerste keer was dat de school de test af nam.
En dat er uberhaupt nog geen toetsen zijn op vwo 5/6 niveau.
Ik kreeg een test alla groep 7 niveau maar ik had er toch wel moeite mee.
Ik kan niet vermenigvuldigen, delen, en aftrekken.
Verder draai ik vaak getallen om, inhoudsmaten en maattabellen moet je ook echt niet mee aankomen, en klokkijken kan ik ook niet.
De vrouw hier op school die er over gaat wist wel 100% zeker dat ik het heb, maar omdat ik zelf al heel veel dingen heb bedacht konden ze me eigenlijk niet meer echt helpen.
Mijn broertje heeft het nog veel erger zat in groep 8 kwa rekenen bij groep 6.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:36

passieX schreef:
Mijn zusje heeft dyscalculie. Ze vindt de klok en hoofdrekenen erg moeilijk, de tafels kent ze wel! Ze had heel veel moeite met de tafels, toen is mijn moeder met haar gaan hinkelen terwijl ze de tafel van 3 bijvoorbeeld moest opzeggen, nou heeft ze die als een soort liedje in haar hoofd zitten. Een jaar later bleek dat ze dyscalculie had (is getest).

Ze gaat nou naar de middelbareschool, maar helaas zijn hier in de buurt (lees: niet minder dan ruim een uur reistijd met de trein) die iemand hebben die dit écht kan begeleiden. Ze gaat nou naar dezelfde scholengemeenschap als mij en gaat daar VMBO-BKL doen, nou kwam het vorig jaar toevallig door een domme grap van iemand op dyscalcullie, waarop de leraar antwoorde: 'Ja, als je nou een leraar met dyscalcullie hebt, dan krijg je ipv een 1 gewoon een 10! dat zou nou handig zijn!' Ik dacht echt van 'Kom op zeg! jij weet echt niet waar je het over hebt!' ik heb niks gezegd, wist niet goed hoe ik daar nou op moest reageren.

Kinderen/mensen met dyslexie kunnen geholpen worden én iedereen snapt ze, maar als je dyscalculie hebt snapt niemand je en denken ze dat je gewoon niet slim bent. :n

Of ook een veel voorkomend iets, ja kinderen verleren gewoon hoofdrekenen door de rekenmachine.
Ik vindt dat altijd zo frustrerend.
Ik heb overigens n,t en n,g profiel.
En ik houdt mijn hart vast of ik slaag.
Wordt wel heel veel als ik alles in mijn hoofd moet proppen kwa formules en dergelijke want ja helaas daar zie ik de logica niet in.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:37

Ik heb het ook, wel minder dan vroeger merk ik.

Als ik nu iets moeilijk vind ga ik er hard mee aan de slag en als ik maar vaak genoeg oefen snap ik het uiteindelijk wel en vergeet ik het ook niet zo snel meer :+

Maar toch blijft het best lastig als de rest van je klas het allemaal prima snappen en soms keien in wiskunde zijn..... ;(

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:38

Nessa schreef:
Ik gooi ook letters door elkaar. Als mensen bijvoorbeeld telefoonnummer opzeggen, en ze zeggen bijvoorbeeld zevenvijftig, dan kan ik dat opschrijven als 75.

Dat doe ik dus ook, misschien dat ik het ook wel heb. :)*
Ik moet altijd eerst goed nadenken hoe je dat opschrijft. :=
Heb ook nog steeds moeite met de tafels..
Begreep ook nooit de sommen met wiskunde, mijn vader moest alles uitleggen.
Heb na twee jaar wiskunde het gelukkig kunnen laten vallen. :z

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:41

Ik heb het ook, ondanks dat heb ik tot ongeveer eind havo 4 wiskunde B gevolgd (moeilijkste wiskunde) Dat werd me samen met economie echt te veel en ik was bang dat ik met die combinatie het niet zou halen, toen heb ik wiskunde laten vallen. Verder heb ik er wel mee om leren gaan en ik zit er niet echt mee.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:10

CleovG schreef:
Ik heb het ook, ondanks dat heb ik tot ongeveer eind havo 4 wiskunde B gevolgd (moeilijkste wiskunde) Dat werd me samen met economie echt te veel en ik was bang dat ik met die combinatie het niet zou halen, toen heb ik wiskunde laten vallen. Verder heb ik er wel mee om leren gaan en ik zit er niet echt mee.

Pff ik heb echt respect voor jou! Ik kan me op zich prima redden met wiskunde maar het duurt even voor ik iets snap en kan toepassen. Bij mij is het ongeveer 5 jaar geleden ontdekt, toch is het wel vervelend heb het laatst aan mijn vriend verteld (waar ik 3 jaar een relatie mee heb) en hij zei nota bene dat ik het mezelf had aangepraat >;) Daarom vertel ik het ook aan niemand.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:04

Ik heb ook dyscalculie, en daarnaast adhd (concentratiestoornis.) Toen ik op de bassischool zat, meer dan 15 jaar terug, was daar maar weinig aandacht voor. Daar kan ik me nu soms nog pissig om maken. Ik heb pas op 24 jarige leeftijd ontdekt waarom ik met sommige dingen zoveel meer moeite heb dan anderen, terwijl ik toch echt niet dom ben..

Kreeg notabene een vbo advies toen, terwijl ze me later hebben getest bij een instituut en vaststelden dat ik buiten de wiskunde om makkelijk vwo had kunnen doen. Uiteindelijk heb ik mavo gedaan, zonder wiskunde, en goeie cijfers behaald.Ik paste alleen totaal niet in die groep verder, had hele andere intresses enzo.Toen naar mbo gegaan, verschillende gehad, liep bij allemaal vast op te weinig overzicht in mn hoofd en die eeuwige wis-natuur-scheikunde. Mbo lessen gingen me ook wat te langzaam. Niet gehaald.

Toen heb ik na al die mislukte mbo's een 21+ toets gedaan voor het hbo (havo examens) en nu zit ik in de 3e van t hbo, had in de eerste meteen netjes mn propedeuse, en waarom? Omdat we hier geen wiskundige vakken krijgen en ik inmiddels adhd-medicatie heb :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:50

De wiskunde docent van dit school jaar heeft voor mij een tafel lijst gemaakt!!! Ik ben er echt heel blij mee :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:52

Kan je het eigenlijk ook op latere leeftijd laten testen? Ik heb nl ook verschrikkelijk veel moeite met alles wat met cijfers te maken heeft... ik "zie" het gewoon niet, simpele sommen lukken nog wel maar als je mij vraagt hoeveel 38+17 is dan moet ik echt effe goed gaan nadenken :o Ik heb nooit een 5 gehaald voor mijn wiskunde... :o

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:47

Op het MBO dacht mijn mentor dat ik dyscalculie heb. Kan ook best kloppen maar die testen om het aan te tonen zijn mij te duur en het schijnt dat niet alles vergoed kan worden door de verzekering.

Moet nu regelmatig op mijn werk metingen verrichten die in minuten + evt. extra seconden aangegeven worden. Maar ze moeten opgeschreven worden in secondes. Dus moet je omrekenen. Hoe lang ik vanmorgen niet gestaan heb om te bedenken hoeveel 2.02 in secondes was.. Management moest me helpen: ''hoeveel seconden is 2 minuten? + 2..'' Anders was het me niet gelukt. Aan de kassa kan ik inmiddels vrij redelijk hoofdrekenen omdat ik de prijzen aardig uit mijn hoofd ken. Verder kan ik dus niet hoofdrekenen en mocht tot nu toe altijd rekenmachine gebruiken bij toetsen op school. Cito toets en examens daargelaten. En bij de toetsen waar het niet mocht haalde ik ALTIJD onvoldoendes. Met toeval ooit eens een 7 gehaald.. Hoogste cijfer ever. Getallen onthouden lukt me dan wel weer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:53

Mijn school maatje heeft het. Wij kunnen elkaar daarin wel goed aanvullen. Zij helpt mij met engels en nederlands (dyslectie) en ik help haar met wiskunde :+ .
Helaas doet onze school niet zo veel voor hen in tegenstelling tot dyslecten. Hopelijk komt daar nog (ooit) verandering in.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:57

pharagirlke schreef:
Kan je het eigenlijk ook op latere leeftijd laten testen? Ik heb nl ook verschrikkelijk veel moeite met alles wat met cijfers te maken heeft... ik "zie" het gewoon niet, simpele sommen lukken nog wel maar als je mij vraagt hoeveel 38+17 is dan moet ik echt effe goed gaan nadenken :o Ik heb nooit een 5 gehaald voor mijn wiskunde... :o

hier hetzelfde probleem :=
en pas geleden mijn middelbare school rapporten teruggevonden, stond gewoon een 3 voor wiskunde en een 2 voor natuurkunde ( dankzij al die formules) }:0
nooit doorgekregen hoe het allemaal werkt, en zelfs nu nog kan ik slecht hoofdrekenen of wiskundige dingen uitleggen/zien.

alleen de stelling van Pytagoras, die zal ik voor altijd onthouden dankzij de vele vele VELE uren bijles wiskunde ( A kwadraat+ B kwadraat= C kwadraat :j )

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:58

Ja dyscalculie wordt nog erg onnderschat tov dyslectie. Dyslecten hebben allerlei aanpassingen voor school en toetsen ed maar dycalculieisten - of hoe je dat dan weer noemt - hebben eigenlijk niks. Of is er inmiddels al iets veranderd?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:00

in mijn tijd ( 10 jaar geleden) nog niets in ieder geval.
jaaa bijlessen.. en DAAR ben je blij mee als je er al geen ruk van snapt :=

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:05

Wij hadden deze week op school een test om te zien wat je inzicht had, ik kwam bij alles uit op 1 (laagste)... Kreeg ik te horen dat ik maar weer even moet gaan oefenen want ik heb het teveel op een rekenmachine gedaan, er is mij altijd verteld dat het nutteloos is, zo'n verklaring... Mn ouders en ik denken er nu toch over na om het officieel te testen, ookal is het door een aantal mensen die verstand hebben van Dyscalculie al vastgesteld... Volgens mij is er niets veranderd, mensen snappen het gewoon niet... Altijd dat gezeur over de rekenmachine...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:08

Och leg het mij 10x uit en 10 minuten later - al niet eerder - ben ik het alweer vergeten. Kan je het wéér opnieuw uit gaan leggen... ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:23

LZP -> MW

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:26

friendly schreef:
Och leg het mij 10x uit en 10 minuten later - al niet eerder - ben ik het alweer vergeten. Kan je het wéér opnieuw uit gaan leggen... ;)

:j same here :o Mijn vriendin heeft het elke keer weer uitgelegd maar geef me een nieuwe oefening en ik ben het kwijt... Ik zie het na een tijd bij 1 oefening maar zo snel er andere cijfers in die oefening komen lukt het niet meer :')