Wat te doen met overgeeffobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:31

Ik kan en durf ook echt niet te overgeven. Als ik iemand met kotsneigingen zie raak ik in paniek, en wil ik 'vluchten'. Ik ben liever een hele dag misselijk dan dat ik 1 keer overgeef. Als ik heb overgegeven ben ik niet meer misselijk, maar ben ik daarna heel erg trillerig en huilerig.

Mars

Re: Wat te doen met overgeeffobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:40

Ik heb er ook last van, ik kan niemand zien/horen overgeven ook niet op tv. Ik voel me dan gewoon al misselijk worden en heb zo'n vreselijke hekel aan overgeven...
Ken ook mensen die zelf een vinger in hun keel steken als ze zich beroerd voelen en het dan kwijt zijn. Dat kan ik dus absoluut niet, als ik overgeef voel ik me alleen maar rotter...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 13:43

Zqw39 schreef:
Ik kan en durf ook echt niet te overgeven. Als ik iemand met kotsneigingen zie raak ik in paniek, en wil ik 'vluchten'. Ik ben liever een hele dag misselijk dan dat ik 1 keer overgeef. Als ik heb overgegeven ben ik niet meer misselijk, maar ben ik daarna heel erg trillerig en huilerig.

Hier heb ik ook last van, vooral in pretparken. Ik durf echt niet meer in achtbanen omdat ik bang ben dat mensen gaan overgeven ..
Ook op tv, ik zet 'm gelijk op een andere zender :=

Ik ben wel benieuwd of ik er ooit vanaf ga komen ...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:13

Chiqa schreef:
Ja dat was een onderdeel van de therapie. onder begeleiding van de therapeut ga je dus heel rustig naar die stap toewerken, (dmv cognitieve therapie) maar zoals ik al zei is dit geen garantie dat je er dus van kan 'genezen' of beter mee om kan gaan, sterker nog het kan veel erger worden.
Dit vertellen ze je ook voordat je er mee begint.
Ik heb dus wel diverse malen in mijn leven moeten 'braken' maar het is er nooit beter of anders door geworden, sterker nog die momenten kan ik me nog haarfijn voor de geest halen en dat was puur horror zoals een emetofoob dat kan omschrijven.
Ik ben overigens dus ook bang voor mensen die braken.

Je heb verschillende gradaties in die fobie;
Bang om zelf te moeten braken
Bang om anderen te moeten zien of horen braken
Beide.

Bang voor besmetting
Bang voor dronken mensen, kermissen en pretparken
Bang om te reizen (Vliegtuig, auto)
Allemaal.

Ik heb ze dus echt allemaal.

Ooh ik heb echt precies hetzelfde als jou!
Ik heb op die site stichtingemetefobie gekeken en ik heb echt al die verschijnselen belachelijk gewoon. Ik heb mezelf al een aantal keer betrapt op neiging richting smetvrees ( ik controleer echt álles als ik naar een wc ga, als ik in een café ben, of daar niet iets is dat er op lijkt en zo ja, ik poets eerst alles af, omdat ik anders niet kan. Andere hebben mij hier trouwens ook al op gewezen dat ik daar mee moet oppassen.
Verder, is het inderdaad ook een horror als ik zelf moet spugen, ik weet ook álle keren nog! Echt serieus, precies hoe dat ging en waar, soms zelfs nog een datum! Echt belachelijk. Verder is het al helemaal horror als iemand anders ziek is, of zegt dat hij/zij misselijk is. Ik weet dan niet meer waar ik het moet zoeken en dan raak ik dus in paniek, trillen, huilen, hyperventileren, misselijk, koud, ik ben er dan niet meer bij, echt een ramp. Ik ga dus ook nergens in op de kermis, drink geen alcohol, eet geen mossels, geen haring, echt ik vermijd een hoop waarvan ik nog maar denk misselijk van te kunnen worden.
Ook loop ik met grote bogen om attracties heen op de kermis (ik loop er dus ook echt niet onder, mocht er 1 over zn nek gaan). Het is zó ontzettend irritant!

Ik heb me dan ook opgegeven voor angstvanger, een nieuw programma op rtl4!
Ik hoop zo dat ik word uitgenodigd en erover heen kom!!

_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:52

ik heb daar ook last van!
als iemand al zegt dat hij misselijk is dan wil ik eigenlijk zo snel mogelijk weg, als ik het hoor word ik zelf zo misselijk als wat, en als iemand heeft overgegeven durf ik ook niet echt daar langs te gaan, als er iemand moet overgeven dan doe ik mijn oren dicht en ogen echt ik hoef er niks van te merken->dan heb ik trouwens nog mijn neus over.....als iemand hier in huis moet overgeven kan ik ook echt niet slapen....bang zijnde dat het weer gebeurt heel de tijd met men oren dicht liggen, bij ieder geluidje/beweging denken dat het weer gebeurd ik heb net als Debbie Y ook oordoppen naast men bed liggen zodat ik uberhaupt nog een beetje kan in doezelen...zelf overgeven nee dankje.....ben ik ook bang voor....echt ik kan mij zelf totaal herkennen in jou verhaal en in die van anderen echt hoor!! maar wat doe je er aan???

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:20

Maar er zijn toch speciale therapieën hiervoor?
Ben benieuwd of dat werkt, want het is bij mij alleen maar erger geworden .. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:26

_Undercover schreef:
Maar er zijn toch speciale therapieën hiervoor?
Ben benieuwd of dat werkt, want het is bij mij alleen maar erger geworden .. :=

Heb je hier al antwoord op gegeven.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:28

Oja, sorry.

Ik ga dan maar even kijken of er hier ergens in de buurt iets is.
En anders, moet ik er maar mee zien te leven. :)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:13

het is allemaal zo herkenbaar hier.
Ik ga over een paar weken met school in de bus naar berlijn. Ik zit er nu al over in dat er straks mensen gaan overgeven in bus, en dat ik dan ook moet overgeven. Of dat ik misselijk wordt. Dan krijg ik ,zoals vaker, paniekaanvallen en ik wil eigenlijk niet dat anderen dat zien. :o

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:30

Dat heb ik nou ook, wij gaan binnenkort naar Belgie met school ... :')
Fijn hoor .. en ik weet dat sommige wagenziek zijn, dus ik neem lekker mijn mp3speler mee en als iemand gaat overgeven dan zing ik gewoon keihard met dat liedje mee :j

En binnenkort met de boot naar Engeland met school ... jakkie _O-

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:40

mede daarom ben ik dan ook niet mee naar Londen geweest met school :+ kon het echt niet aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:08

Om die reden ben ik nog nooit meegegaan met schoolreisjes of kampen, ik kan dat niet opbrengen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:09

Het liefst wil ik ook niet gaan, maar volgens mij is het bij ons verplicht ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:29

Zelfs als het verplicht was wist ik een smoes te verzinnen om dr onderuit te komen, aan plotseling ziek worden doe je niets :)
Nee ik had vroeger echt heel erg veel last van die fobie, nu gaat het wel beter maar reisjes maak je me nog niet gelukkig mee.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:46

Haha dat is eigenlijk bes wel gemeen _O-
Maarja, het lijkt me ook superleuk om naar Engeland te gaan,
maar de heen en de terugreis wil ik liever niet meemaken.

Dan moeten mn ouders me maar brengen hoor O:)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:00

Ik had laatst aan mijn moeder gevraagd of ik langs de dokter kon gaan voor mijn overgeeffobie.
Dat had ik beter niet kunnen vragen, want ze zei dat ik me aanstelde.

Is het dan moeilijk te accepteren dat ik écht héél erg bang ben voor overgeven? :')

Oja, de reis naar Engeland heb ik overleefd! Gelukkig maar, haha.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:06

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:17

Aangezien dit topic al weer een aantal maanden oud is en het niet de bedoeling is dergelijke oude topics omhoog te schoppen plaats ik een slotje.