Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WhiteRose schreef:xDramaQueen schreef:een goede tandarts heeft echt geen narcose nodig om je gerust te stellen dat heb ik inmiddels wel geleerd.
Dit vind ik te kort door de bocht. De opleiding tot narcosetandarts duurt 4 jaar, zij krijgen een apart tarief, enz: dat is niet voor niets. Angst en vertrouwen vormen een bijzonder evenwicht, maar niet iedereen is als patiënt in staat om zover te komen, narcose kan dan een bijzonder fijn hulpmiddel zijn. Ik kan niet zeggen dat alle patiënten van de narcose-tandarts ook zonder narcose geholpen hadden kunnen worden als ze maar de juiste tandarts hadden getroffen. Juist deze tandartsen beheersen het vertrouwensaspect bijzonder goed, dus als zij al narcose toe moeten passen, heb je soms gewoon geen keuze..
xDramaQueen schreef:Dat vind ik niet, narcose tandartsen zijn er alleen maar om te repareren wat de andere verwoest hebben, want je word niet zomaar bang, dit komt voort uit nare ervaringen, en ik heb vaak genoeg liggen hyperventileren en huilen op de stoelen van angst, en ook ik heb gedacht aan een narcose tandarts, totdat ik terecht kwam waar ik nu zit, ik durf voor het eerst sinds 8 jaar normaal naar de tandarts. en daarom ben ik van mening, dat als je echt een goede tandarts treft die je vertrouwen wint, dat narcose niet meer zo nodig zou zijn.
Nu hoor je mij niet zeggen dat het dikke onzin is, maar het kan ook anders, dat probeer ik te zeggen
Maar dat het voor jou werkt, betekent niet dat anderen ook allemaal te helpen zijn zonder narcose. Inmiddels heb ik verhalen voorbij zien komen van mensen die 3 jaar, iedere 3 weken een sessie, bezig zijn geweest om een tandarts met instrumentarium hun mond in te krijgen. Dat is geen normale angst, dat is een fobie. En soms is openstellen dan onmogelijk

Citaat:Ook de pijn ben ik niet zozeer bang voor, weet dat ze alles prima uit kunnen verdoven, het zijn echt de geluiden waarvan ik in paniek raak (kan ook heel slecht tegen gaten in een muur boren bijv., of piepschuim dat langs elkaar gaat) en wat je voelt (getik, getril, het schoonspuiten, wegzuigen).
maar die van mij heeft zelf al muziek opstaan dus dat scheelt wel vind ik lucifertje schreef:Wat ik wel vind, is dat als je 2 keer per jaar naar de TA gaat voor controle je nu nog niet eens 1/8 van je problemen had gehad.

WhiteRose schreef:Mag ik je verder toch de tip geven om toch even bij je verzekering na te gaan of ze vergoeden? Ze willen nog weleens als voorwaarde stellen "bij regelmatig onderhoud" of een dergelijke formulering. Dat betekent dat ze niet vergoeden als je niet ieder jaar één a twee maal op controle bent geweest. Ik wil je daar niet bang mee maken, maar wel behoeden voor een nare tegenvaller
sammie18 schreef:Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of iemand je hierop heeft gewezen. Als je langer als een jaar niet naar de tandarts bent geweest kan de verzekering herstel werkzaamheden van de periode dat je niet bent geweest uitsluiten in de verzekering. Dus het kan maarzo zijn dat je helemaal niets vergoedt gaat krijgen, hoop het niet voor je.
alja schreef:kreeg vandaag ook een brief dat ik in september weer op controle mag komen..
weet nog niet als ik het weer onder narcose laat doen maar word wel moe van al die mensen die denken dat het onzin ed is en dat je steeds maar weer moet uitleggen dat je echt heel bang bent...
xDramaQueen schreef:als het een echte fobie is geworden zal je mij er niet over horen, ik heb zelf een fobie (iets anders) en het is moeilijk te begrijpen van de buitenkant, maar ik had het meer over als het angst is van een nare ervaringen en het vertrouwen is weg, dat het dan best mogelijk zou zijn om dat weer op te krikken met een goede tandarts
. Als het straks in orde is ga ik er alles aan doen om rustig over mijn angst heen te komen (althans, het zover in te dimmen dat ik gewoon op controle ga etc etc), ik geloof best dat ik weer enig vertrouwen in een tandarts kan krijgen. Echter heb ik zulke negatieve ervaringen en 'connecties' met de geluiden en het gevoel van gerommel in mijn mond dat ik er letterlijk lichamelijk niet goed van wordt. Ik zie de narcose nu echt als een eerste stap richting goed gebit en een 'schone lei' om weer verder te gaan.Cowgirl schreef:Citaat:Ook de pijn ben ik niet zozeer bang voor, weet dat ze alles prima uit kunnen verdoven, het zijn echt de geluiden waarvan ik in paniek raak (kan ook heel slecht tegen gaten in een muur boren bijv., of piepschuim dat langs elkaar gaat) en wat je voelt (getik, getril, het schoonspuiten, wegzuigen).
Heb je wel eens aan oordopjes gedacht. Die gebruik ik altijd op reis in luidruchtige hostels en echt...je hoort bijna niks meer!
Je zou dan kunnen afspreken met de TA dat hij je even aantikt voor uitleg als ie iets anders gaat doen.
Zelf doe ik tijdens de behandeling vaak mijn ogen dicht.
Of je er iets aan hebt geen idee maar ik wens je wel veel sterkte.
Kinke schreef:TS, ik snap precies wat je probleem is. Ik denk dat velen niet beseffen hoe groot de stap al voor je is om naar de narcosetandarts te gaan. Erg knap dat je nu gaat, en ik hoop dat het helemaal goed gaat komen.
Dankzij deze topic zit er schot in de zaak!
)
jodi schreef:Dankzij deze topic zit er schot in de zaak!
Ik heb mijn tandarts gezegd dat hij maar iets serieus moest voorstellen anders ga ik naar Nederland om de achterstallige zorg te laten doen(ben je meteen een goede klant kwijt)
En jawel,dan is er ineens vanalles mogenlijk!
Hij werkt samen met een kliniek waar hij oa verstandskiezen eruit haalt onder narcose.Hoewel het niet gebruikelijk is daar andere verzorging te doen,gaat hij het organiseren!
Ik vind het nog steeds eng,maar dan is het maar eens gebeurd![]()
) geen enkel gaatje of ander probleem mee heb......jodi schreef:Dankzij deze topic zit er schot in de zaak!
SpeedyCorsa schreef:Als ik straks bevallen ben, ga ik ook een afspraak maken met de N-TA
dide schreef:Maar meer dan controle en tandsteen verwijderen, doe ik echt niet zonder narcose!
miep1979 schreef:Succes TS met je behandelingen
marrianne schreef:pff ik ben ook niet zo heel blij met mijn tandarts,,
hij ging mij even voordoen hoe ik moest flossen in een stukje ontstoken tandvlees nou dat deed echt pijn. de tranen gingen over mijn wangen en die man maar doorgaan,, vertelde hij me ook nog even dat ik me maar niet zo aan moest stellen. vuile kl**tzak en daar betaal je ook nog eens een hele hoop geld voor
daffodil schreef:Mijn angst is te belachelijk voor woorden, er is nog nooit iets "ernstigs" gebeurd bij de tandarts terwijl ik soms andere mensen hoor over dingen als wortelkanaal, bruggen, kronen en weet ik wat niet meer. Ik heb slechts een paar vullingen die er al 12 jaar in zitten.....
Nu moet ik op zoek naar een nieuwe tandarts, waar ik dan hopelijk ook nog mee af kan spreken dat ie me "gewoon" in behandeling neemt en de ingewikkeldere zaken (als die er zouden zijn) even laat wachten maar ja ik weet niet of dat gaat werken. Voorlopig moet ik eerst een tandarts zoeken.....
alja schreef:ben vandaag geweest voor een controle afspraak en alles was goed
pas over een half jaar weer heen