Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ladyjoy

Re: Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:45

Hihi ja het is een beetje frustrerend hoe (negatief) mensen hier over praten he, terwijl jij je rot werkt voor een flut salarisje maar omdat je nou eenmaal affiniteit met het beroep hebt (en dan vooral met de mensen ;)).. beetje triest :(

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:08

@Ladyjoy , neem aan dat je slim genoeg bent om mijn hele post te lezen en niet alleen over dat zinnetje te vallen.
Ik zie genoeg in de zorg , genoeg jonge meiden die helemaal geen zin hebben in hun baan.
Dat jij je aangesproken voelt is jou probleem , als jij affiniteit heb met je beroep is dat alleen maar heel erg fijn en zal je mij ook niet horen.
Zoals ook duidelijk in mijn post vermeld, er zijn zat plekken waar de zorg wel goed is !

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:09

Ja maar toch moet dat ene zinnetje naar voren komen. Er zitten hier bljikbaar geen mensen die er géén affiniteit mee hebben, dus waarom daar zo op los gaan? Ze zitten hier toch niet ;)

Enne jongen meiden? Zie ik juist veel beter hun best doen dan de oudere dames..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:15

Ja juist om dat ik me verschrikkelijk irriteer aan mensen die een beroep kiezen , daar helemaal niet gelukkig mee zijn en hun beroep niet uitoefenen naar behoren!
Daar kan ik me zo kwaad om maken juist in de zorg, die mensen hebben niet voor niets zorg en dat moet je die mensen optimaal bieden in dit beroep
Als ik dan in een verzorgingshuis ben en zie wat er dan allemaal gebeurt, mensen die om hulp vragen die een sjaggie blik van een verzorgster krijgen en pas als de verzorgster uit gebabbeld is aan de telefoon ( waarom bel je in godsnaam onder werktijd ) of uitgerookt of weet ik veel wat eens polshoogte gaan nemen,.

Verzorgsters die oudere mensen gewoon afkafferen omdat ze geen zin hebben om vragen te beantwoorden.
Verzorgsters die het belangrijker vinden om gezellig met hun collega's te hangen dan hun werk te doen...

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:47

Ik heb zelf stage gelopen in een verzorgingstehuis, en daar waren ook dingen die ik niet vind kunnen.
Hierdoor heb ik ook besloten dat mijn ouders nooit in een verzorgingstehuis komen. En dat meen ik echt.
Helaas is er een verschikkelijk tekort in de zorg.

Helaas zijn wij kort geleden ook voor zo'n situatie komen te staan. Mijn opa.
Mijn oma zorgde al 3 a 4 jaar voor hem.. Hij werdt helaas alleen maar slechter en slechter, mijn moeder tante en zijn kleinkinderen waaronder ik waren er vaak om hem maar ook mijn opa te helpen.

Ik doe dat met alle liefde van de wereld, die mensen zijn altijd zo goed voor ons geweest. Helaas heeft mijn opa een heel hoop pech gehad, waar door die zijn bovenarm gebroken had. Daardoor kon mijn oma en wij hem niet goed helpen met thuis verzorgen. Hij werdt steeds slechter en slechter.. En wij konden hem gewoon niet de zorg bieden die hij verdient.

Op een gegeven moment hebben we hem met zijn drieeen Ik mijn vriend en me oom, naar bed moeten dragen. Dit kon zo niet langer, wat hebben we gehuild met zijn allen.

Als ik een eigenhuis had gehad mocht die zo bij me komen, ook om mijn oma te ontzien. Helaas wordt die op dit moment nog gebouwd anders had ik hem zo uit het verzorgingstehuis gehaald.

We hadden de aanvraag ingedient, omdat mijn oma had gezegt dat dit zo niet langer kon! Wat was ik kwaad op haar, hoe kan je je man wegstoppen!!!! Maar ik wist ook diep van binnen dat het zo niet echt langer meer kon, op het begin was de zorg alleen overdags nodig.. Maar nu ook snachts. Daardoor werdt de zorg ook weer zwaarder, omdat je niet meer de hele nacht had om bij te tanken.

De volgende dag, hadden we die aanvraag afgebeld.. We konden het niet! Mijn lieve opa!! Paar dagen daarna mijn opa wilde zelf naar het verzorgingstehuis.. Opnieuw een aanvraag ingedient met spoed. Want hij wilde hier vanaf, wij hadden het zwaar en dat wilde hij niet!
Ik heb hem uitgelegd, dat wij het doen met álle liefde van de wereld.
Het deed ons erg zeer, maar als hij dat echt zélf wilde stonden wij achter zijn keuze.. De volgende dag werden we al gebeld, hij ik kon aan het eind van de week al terecht.
Dat wilden wij helemaal niet, waardoor mijn opa eigenlijk ook besefte dat hij dit helemaal niet wilde.

Ik had na lang nadenken, een goed overwogen besluit genomen, ik ga bij mijn opa en oma wonen, mijn opa had inmiddels een bed in de woonkamer, dus ik kon makkelijk in zijn bed.
Dan kon ik de zorg voor snachts op me nemen, zodat mijn oma voldoende rust had om bij te tanken voor de dag, als ik moest werken.

Ik stelde het aan mijn opa en oma voor, en mijn opa begon gewoon te huilen.. Die man huilde nooit!!!!
Wat vind ik dat lief, dat je dat voor opa wil doen. Ik heb hem uitgelegd dat ik het met alle liefde van de wereld doe, omdat jullie ook altijd zo goed voor mij zijn geweest.
Je kan dan lekker thuis blijven opa, in je eigen omgeving, met je eigen mooie spullen waar je zo trots op ben waar jullie altijd zo hard voor gewerkt hebben.

Mijn moeder was het er in eerste instantie niet mee eens, maar meer omdat ik heel gevoelig ben, en vooral als het om familie gaat. Mijn opa was inmiddels echt slecht geworden.. En ik kon hem natuurlijk ook dood vinden. En dan zal ik mijn hele leven dat beeld bij me dragen.
Daarna zij me moeder ook Nik, je bent volwassen en ik geloof best dat je er goed over na hebt gedacht.

Ik ging savond weer naar mijn opa en oma, om ze nog een beetje te helpen. En misschien kon ik helpen met mijn opa in bed te leggen. Toen zei me oma, Nik ik heb er nog eens goed over nagedacht. Maar we doen het niet, als er wat met opa gebeurd hou je dat je hele leven bij je.. En je bent veelste jong om hier al mee te leven. Om nu al je sociale contacten gedeeltelijk op te geven, Oma! Mijn vrienden moeten maar snappen dat ik dit doe! Maar ze stonden achter hun beslissing.

En mijn opa ging naar een verzorgingstehuis! WAT WAS IK KWAAD! Mijn opa stop je niet zomaar weg!
Ik zo'n huis waar helemaal niet zo goed voor hem gezorgt wordt, en waar die zijn eigen spulletjes niet heeft waar die zo trots op is.!
Je hebt nog veel meer opties om te zorgen dat opa thuis kan blijven.

Op koninginnendacht JL hebben wij mijn opa naar zijn nieuwe onderkomen gebracht, want zijn thuis is het niet en dat zal het ook nooit worden.
Wat heb ik gehuild, mijn grote lieve sterke en vooral onafhankelijke opa, was een zwakke en afhankelijke man geworden. Wat niks voor hem was!
Wat was ik kwaad op mijn oma, hoe kun je.!
Hij wordt nu veel beter verzorgd, met de juiste handelingen dan dat wij thuis deden.
Al vind ik wel, dat er nog veel meer opties waren, zodat mijn opa nog lekker thuis kon blijven.

Maar soms moet je accepteren, dat het zo niet verder kan.
Ik wil absoluut niet zeggen, dat de zorg optimaal is, dat kan zeker nog veel beter.
Wij proberen nog zoveel mogelijk voor hem zelf te doen.
Het doet ons allemaal nog steeds heel veel pijn, dat hij daar is.
Maar soms als het echt niet anders meer kan.. Is dit wel beter.

Ik had ook altijd de oordeel, je wordt daar slecht verzorgt, de zusters dit, de zusters dat!
Nu ik zelf in zo'n situatie ben terecht gekomen, denk ik daar nog steeds wel een beetje hetzelfde over.
Maar in sommige gevallen kun je echt niet anders.
Probeer ook niet te oordelen, als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt.

Het doet mij nog steeds héél veel pijn als ik daar naar toe ga om mijn opa te bezoeken.
En ik ga daar weg met de tranen in mijn ogen.
Maar we hebben geprobeerd te doen wat het beste voor mijn opa is.
Sorry voor het lange verhaal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:05

Waarom heeft iedereen het toch over 'wegstoppen' in een verzorgingshuis?
Even de feiten; inderdaad is het voor de meeste mensen niet haalbaar om hun eigen vader/moeder in huis te halen, als zelfstandig wonen niet meer gaat.
Maar het vreemde is, dat zodra vader of moeder opgenomen is, de familie ineens denkt dat ze niets meer mogen/moeten doen.
De professionele verzorging is gewoon heel duur, door de vergrijzing van de maatschappij onbetaalbaar. Ja, dat betekent dat het soberder wordt. Ben ik ook niet blij mee. maar als familie hoef je toch niet alles los te laten? Je kunt toch kiezen om een deel van de zorg zelf op je te blijven nemen? en dan heb ik het vooral over de 'extra's' zoals lekker wandelen, voorlezen etc.

Ik verbaas me ook over het respectloze over en weer hier. Over clienten wordt gesproken als 'vrouwtjes' 'oudjes' terwijl het volwassenen zijn, met 2-3 x zoveel levenservaring als wij.
Over de verzorgenden wordt ook het nodige gezegd; 'ze zijn er nergens' 'ze proberen zo gemakkelijk mogelijk hun geld te verdienen' zijn kwalificaties die onrecht doen aan de velen voor wie de zorg een roeping is.

Er zijn betere en slechtere huizen. Zelf werk ik in een stichting met verpleeg- en verzorgingshuizen en doe daar o.a. kwaliteitszorg.
Natuurlijk zijn er betere en slechtere huizen, maar wat ik hier lees verbaast me wel. Als dingen zo slecht gaan zoals sommigen schrijven, waarom ga je geen gesprek aan of dien je dan geen klacht in? Als iets gestolen wordt, waarom doe je dan geen aangifte?

Wat ik heel kwalijk vind, is het beleid van de regering om alles maar zoveel mogelijk te registreren, in een poging het goedkoper te maken (zoals de ZZP's. Zo hadden wij 5 jaar geleden 1 medewerker voor de cliëntadministratie; nu hebben we een complete afdeling van 6 man die zich helemaal de pleuris werken, terwijl we als instelling niet groter zijn geworden. Dit is absoluut noodzakelijk om ons geld binnen te halen en gevolg van de wet- en regelgeving maar het gaat allemaal ten koste van de handen aan het bed, mijnheer Balkenende!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 09-08-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:09

Nikki ik vind het dapper van je dat je het voorstelde, maar geloof me het was geheel onuitvoerbaar geweest.

Wat nou als je opa was gaan spoken 's nachts. Jij moet er de volgende dag uit omdat je moet werken. Jij komt slaap tekort met het gevolg dat je ws fouten gaat maken op je eigen werk.
Niemand schiet er iets mee op, jij niet, je oma niet en vooral je opa niet :n

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:09

Ik denk dat het grotendeels ook de manier waarop je het ziet. Als je vooraf al denkt verzorgingshuizen zijn slecht dan zul je weinig goed zien. Want dan ga je psychologisch zelfs zoeken naar slechte dingen om je eigen gedachte erover te verstevigen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:14

In een verzorgingshuis kunnen ze niet de aandacht en tijd geven die je thuis kan geven als je verder geen baan hebt.
Maar waarom niet en-en? Waarom niet de basiszorg aan het verzorgingshuis overlaten en zelf voor de extra's zorgen? Dan laat je je opa niet in de steek!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:20

hmm, ouderen komen vaak in een verpleeghuis terecht omdat 1 op 1 niet eens meer gaat....
Dan verwacht men dat het in het verpleeghuis beter gaat met 1 op 6???

Ik werk zelf in een verpleeghuis maar het is gewwon niet meer mogelijk om de bewoners te verzorgen zoals je zelf graag zou willen. Dit komt allemaal door de invoering van de ZZP.
Onlangs hebben ze 16 uur per dag zorg (personeel) eraf gehaald.....

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:24

Citaat:
Dus roep niet dat WIJ slecht voor jullie ouders zorgen, JULLIE laten je ouders in de steek!

Daar ben ik het maar ten dele mee eens. De MAATSCHAPPIJ laat onze ouders in de steek. De MAATCHAPPIJ maakt het vrouwen die géén man hebben met een goed inkomen al onmogelijk om voor hun eigen kinderen te zorgen, laat staan dat je (geen man hebt en) ook voor je ouders moet zorgen. Je woning moet daar bovendien ook geschikt voor zijn en lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om dan maar ruimer of anders te gaan wonen.

Ik begrijp best dat de verpleegkundigen zich aangevallen voelen door dit soort posts, maar zij zijn ook afhankelijk van het beleid en hebben helemaal nergens schuld aan. Een kanttekening daarbij is dat we in een maatschappij leven waarbij er nog maar weinig mensen zijn die oprecht aandacht en interesse voor de medemens hebben.

Een vergelijking met een land als Spanje trekt nergens op. Daar heeft 80% van de bevolking zijn huis vrij op naam (daar zijn officiële statistieken van) en heerst in de meeste gezinnen nog een traditioneel rollenpatroon, waarbij de vrouw niet (hoeft te) werk(t)(en). De jongere generatie, die zich geconfronteerd ziet zich geconfronteerd met enorm gestegen huizenprijzen en ook daar moeten veel mensen nu samen werken om het te kunnen bekostigen. Je ziet de verzorgingstehuizen dan ook als paddestoelen uit de grond schieten.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:51

IndianLady schreef:
Nikki ik vind het dapper van je dat je het voorstelde, maar geloof me het was geheel onuitvoerbaar geweest.

Wat nou als je opa was gaan spoken 's nachts. Jij moet er de volgende dag uit omdat je moet werken. Jij komt slaap tekort met het gevolg dat je ws fouten gaat maken op je eigen werk.
Niemand schiet er iets mee op, jij niet, je oma niet en vooral je opa niet :n

Nee klopt heb je gelijk in.. Maar je wilt gewoon eerst alles echt werkelijk alles geprobeerd willen hebben.. Voordat je opa daarheen gaat. Dit is ook beter zo.. Maar het doet wel een hoop zeer. Iemand die altijd keihard gewerkt heeft, altijd met zijn kleinkinderen leuke dingen ging doen. Nu in een keer daar ligt, en haast niet meer kan lopen en ineens van een heel onafhankelijke man, een heel afhankelijke man is geworden. Maar daarom is het ergens ook echt wel goed dat zulke verzorgingstehuizen er zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:55

Ik begrijp dat de pijn hem bij jou mede zit in het feit dat hij zo afhankelijk is geworden.

Ja, en dan ben je de regie kwijt...

maar als je opa in een verzorgingshuis zit, hoef je niet alles uit handen te geven. Blijf je er vooral mee bemoeien, in een goed tehuis wordt dat juist op prijs gesteld.

en ik wil niet zeggen dat altijd alles geweldig is, er is chronisch geldgebrek in de zorg en soms zijn verzorgenden overwerkt en afgestompt. 95% doet haar werk met hart en ziel maar helaas zitten - net als in elk vak - er rotte appels tussen, mede als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. Dat is best te corrigeren, mits mensen wel hun mond open doen!

Als iedereen het maar gewoon accepteert en alleen klaagt op verjaardagsfeestjes en op bokt, ja, dan gebeurt er weinig..

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:24

Ik snap echt niet dat er over "stoppen" word gepraat!
Je kunt niet je vader, moeder, opa of oma even in een verzorgingstehuis "stoppen". Dan krijg je eerst een zooi huisbezoeken, afkeuringen enz enz.

En dat er hier werd gezegd dat de verzorgers dus zo min mogelijk willen doen, vind ik echt heel kwalijk...
Je wilt niet wéten hoe hard wij rennen op een dag! De ene is zogezegd de sleutels kwijt, de andere moet naar de wc, en dezelfde tijd moet je nog ff 10 mensen eten geven ;).

Tuurlijk is de zorg niet zoals het zijn moet, er is gewoon chronisch geldgebrek en personeel gebrek. Als wij per dag met 3 man meer zouden staan, zou het werk makkelijker zijn en vooral rustgevender voor de bewoners. Dan hebben we meer tijd om individuele aandacht te geven... En dat we bijv 5 minuten langer de tijd hebben om iemand aan te kleden e.d.

Verzorgingstehuizen zijn écht zo slecht nog niet, maar je moet wel kijken welke je uitzoekt voor een familielid. Nergens is het rozengeur en manenschijn, dat kan ik verzekeren. Maar de verpleging lopen hun benen uit hun lijf, en doen het echt met hun hart...En wij(dan spreek ik even over de verpleging) voelen zich ook niet altijd even goed over alles wat wij zien gebeuren! Maar 2 mensen op 1 afdeling waar er nog 10 werken kunnen geen veranderingen maken...