Aspartaam, vergif?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:19

randalinpony schreef:
Toch denk ik dat teveel syntetische rommel je lichaam wel belast, want het is toch maar bezig allerlei troep naar buiten te werken die je er net zo goed niet in kan stoppen. ;)

Daar ben ik van ook van overtuigd.. Alleen al kijkende naar het explosief toenemen van 'westerse' ziektes. Imo moet dit ergens vandaan komen en ik denk dat voeding hier een zeer grote rol in speelt (evenals stress, uitlaatgassen en elektrostraling).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:20

Sacharine is toch ook een zoetstof?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:24

Nou, ik zit net even te kijken, maar ik ga dus geen Red Bull meer drinken ook.. Ik hou wel van een blikje op zijn tijd, maar daar blijkt dus ook aspartaam in te zitten.. Laat maar waaien dus.. :o

De dingen die ik lekker vind hebben het er allemaal inzitten, verdeurie :(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:25

haha, dat wordt de Jellinekkliniek... aspartaamverslaafd. :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:14

Tallie_Ho schreef:
Nou, ik zit net even te kijken, maar ik ga dus geen Red Bull meer drinken ook.. Ik hou wel van een blikje op zijn tijd, maar daar blijkt dus ook aspartaam in te zitten.. Laat maar waaien dus.. :o

De dingen die ik lekker vind hebben het er allemaal inzitten, verdeurie :(

Heel veel snoep, chips, frisdrank, etc. Bevatten stoffen die ervoor zorgen dat je er meer van wil eten. Dan wordt er nl veel meer van verkocht. Het zijn vaak ook de dingen die ook met mate niet echt gezond voor je zijn. Helaas zijn mensen die simpele basisproducten kopen weliswaar gezonder af, maar voor de industrie niet interessant. Voor 5 cent grondstoffen aan een product "vertimmeren" levert al gauw een 50 cent hogere verkoopprijs op. En ja daar maakt een bedrijf flink winst op, wat de aandeelhouders blij maakt en dat is de (enige) prioriteit van een beursgenoteerd bedrijf.

Tallie1979

Re: Aspartaam, vergif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:17

Zo had mijn "ik-zie-overal-complotten" nichtje het idee dat men bij McDonalds ook iets in al het eten doet waardoor je terug wilt blijven komen.. Het zou zo maar kunnen, ik heb er alleen geen last van, erg raar :+

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:25

ja dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen... ik moet zeggen dat ik er ook niet veel last van heb maar een collega van mij........ oh oh oh.... met hem is het echt nie best... 3 a 4x ihn de week maccen....

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:40

Jongens! Heel veel van jullie snappen het principe echt niet he... "Ach zo weinig kan geen kwaad, wel als je het in kilo's naar binnen werkt" etc.. Wat denken jullie? Alles in je lichaam werkt op moleculair niveau! Waarom werken geneesmiddelen in van die mini pilletjes anders? Waarom moet je daar geen kilo's van naar binnen slurpen voordat het werkt?! Echt..soms denk ik..mensen, open je ogen!

Gifstoffen stapelen zich op in je lichaam. Aspertaam, Kwik, Aluminium, en zo nog een hele waslijst, allemaal zeer gevaarlijk met alle bijwerkingen van dien..

malloesje schreef:
Maar zelfde geldt voor groentes en fruit, alles is bespoten. Wel onder bepaalde normen maar het zit er wél op en we krijgen het wél allemaal binnen. Gifstoffen worden bij mijn weten niet afgebroken in je lichaam, maar je lichaam slaat ze op.. Lekker hoor zo'n mooi groen appeltje of een mooie, rode, sappige aardbei... Beetje sarcastisch maar meer dan half NL weet echt niet wat ze eten.

Een beetje meer bewustwording zou niet verkeerd zijn en betere voorlichting is ook geen overbodige luxe.

In Nederland valt het mee met het bespuiten, dus let erop dat je gewoon altijd groenten en fruit koopt die uit NL komen, en ze goed wast voor gebruik :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:59

Dat van die kleine hoeveelheden opmerkingen snap ik ook niet. Van sommige stoffen heb je echt maar een deel per een miljard deeltjes nodig en dan merk je de werking ervan al.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:00

_Tara_ schreef:
Maar die receptoren en pompen zijn toch allemaal vrij specifiek?
Er zijn zo veel synthetische stoffen. Het gevaar zit hem ook grotendeels in combinaties van deze stoffen. Misschien is stof X wel goedgekeurd en stof Y ook. Maar zorgt een combinatie van stof X en Y ervoor dat het allemaal ophoopt in je lichaam.

Sommige zijn heel specifiek, maar er zijn er ook die 40% van de geneesmiddelen omzetten, die zijn van oorsprong bedoeld om je te beschermen tegen al het lichaamsvreemde wat het maar tegenkomt. Natuurlijk zit er een limiet aan wat het kan pompen/herkennen/omzetten, maar het is een goed functioneel systeem in de meeste mensen. Voorbeelden zijn de CYP enzymen, die zetten het meeste van wat in je lichaam om in stoffen die door lever en nieren kunnen worden uitgescheiden, en MDRs (multidrug resistant proteins), die lichaamsvreemde stoffen uit de cel pompen.

Wat je zegt met combinaties klopt idd, stel dat stof X wordt omgezet door enzym Z, vervolgens eet je stof Y, die remt toevallig enzym Z. Dan heb je ineens een gigantische dosis X in je lichaam. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die chemokuren hebben en daarbij st jacobskruid nemen als antidepressivum, die laatste werkt heel erg op bepaalde enzymfuncties in. Ander voorbeeld is grapefruitsap, dat mag je ook niet drinken als je bepaalde medicijnen (o.a. astma) slikt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:03

Toch kan ik me haast niet voorstellen dat ons lichaam nu al in staat zou zijn om verschillende synthetische stoffen die nog niet zo lang bestaan al af te breken. Als ze die stoffen dan al kunnen afbreken denk ik dat het heel erg lang duurt voor ze ook echt uit je lichaam zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:31

Yessy schreef:
_Tara_ schreef:
Maar die receptoren en pompen zijn toch allemaal vrij specifiek?
Er zijn zo veel synthetische stoffen. Het gevaar zit hem ook grotendeels in combinaties van deze stoffen. Misschien is stof X wel goedgekeurd en stof Y ook. Maar zorgt een combinatie van stof X en Y ervoor dat het allemaal ophoopt in je lichaam.

Sommige zijn heel specifiek, maar er zijn er ook die 40% van de geneesmiddelen omzetten, die zijn van oorsprong bedoeld om je te beschermen tegen al het lichaamsvreemde wat het maar tegenkomt. Natuurlijk zit er een limiet aan wat het kan pompen/herkennen/omzetten, maar het is een goed functioneel systeem in de meeste mensen. Voorbeelden zijn de CYP enzymen, die zetten het meeste van wat in je lichaam om in stoffen die door lever en nieren kunnen worden uitgescheiden, en MDRs (multidrug resistant proteins), die lichaamsvreemde stoffen uit de cel pompen.

Wat je zegt met combinaties klopt idd, stel dat stof X wordt omgezet door enzym Z, vervolgens eet je stof Y, die remt toevallig enzym Z. Dan heb je ineens een gigantische dosis X in je lichaam. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die chemokuren hebben en daarbij st jacobskruid nemen als antidepressivum, die laatste werkt heel erg op bepaalde enzymfuncties in. Ander voorbeeld is grapefruitsap, dat mag je ook niet drinken als je bepaalde medicijnen (o.a. astma) slikt.

Vandaar dat je alleen al met voeding en mineralen en vitaminensupplementen heel veel verandering in een lichaam tot stand kan brengen.
Alleen is dat voor de farmaceutische industrie dan weer minder interessant om daar wat mee te doen. ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:38

Tallie_Ho schreef:
Zo had mijn "ik-zie-overal-complotten" nichtje het idee dat men bij McDonalds ook iets in al het eten doet waardoor je terug wilt blijven komen.. Het zou zo maar kunnen, ik heb er alleen geen last van, erg raar :+

toevallig gister weer het programma op tv gezien waarin dit wordt beaamd :j vol met geleerden, doktoren en al ;)

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:40

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ikzelf wordt er ook doodziek van, had heel wat ziekenhuisonderzoeken (waaronder hele nare) ondergaan en uiteindelijk bleek het ondermeer daardoor te komen. Een voordeel, bij mij werkt aspartaam idd heel goed voor de lijn, want als ik ook maar een heel klein beetje eet of drink met dat erin, zit ik gelijk 2 dagen op de wc en ben dan letterlijk hondsberoerd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:41

Talisa schreef:
Jongens! Heel veel van jullie snappen het principe echt niet he... "Ach zo weinig kan geen kwaad, wel als je het in kilo's naar binnen werkt" etc.. Wat denken jullie? Alles in je lichaam werkt op moleculair niveau! Waarom werken geneesmiddelen in van die mini pilletjes anders? Waarom moet je daar geen kilo's van naar binnen slurpen voordat het werkt?! Echt..soms denk ik..mensen, open je ogen!

Gifstoffen stapelen zich op in je lichaam. Aspertaam, Kwik, Aluminium, en zo nog een hele waslijst, allemaal zeer gevaarlijk met alle bijwerkingen van dien..

malloesje schreef:
Maar zelfde geldt voor groentes en fruit, alles is bespoten. Wel onder bepaalde normen maar het zit er wél op en we krijgen het wél allemaal binnen. Gifstoffen worden bij mijn weten niet afgebroken in je lichaam, maar je lichaam slaat ze op.. Lekker hoor zo'n mooi groen appeltje of een mooie, rode, sappige aardbei... Beetje sarcastisch maar meer dan half NL weet echt niet wat ze eten.

Een beetje meer bewustwording zou niet verkeerd zijn en betere voorlichting is ook geen overbodige luxe.

In Nederland valt het mee met het bespuiten, dus let erop dat je gewoon altijd groenten en fruit koopt die uit NL komen, en ze goed wast voor gebruik :)

nakijken kun je op http://www.weetwatjeeeet.nl :j

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:50

Wist niet dat het nog zo giftig kon zijn :n
Ik kreeg idd ook hoofdpijn toen ik light-dranken dronk, maar toen ik er achter kwam dat het door aspartaam kwam (stond in een krantenartikel) ben ik ook vlug gestopt met het drinken van light. Sindsdien nooit geen last meer gehad. :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:28

King8 schreef:
Ik kreeg idd ook hoofdpijn toen ik light-dranken dronk, maar toen ik er achter kwam dat het door aspartaam kwam (stond in een krantenartikel) ben ik ook vlug gestopt met het drinken van light. Sindsdien nooit geen last meer gehad. :)

Ik heb precies hetzelfde!

ik drink het ook nooit. Vind het ook ontzettend vreemd dat de regering dit niet verbiedt. Maar die zal vast wel baat hebben bij het het gebruik van aspartaam, op de een of andere manier..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:29

Talisa schreef:

Mini-pilletjes of niet, die moet je vaak ook in redelijk grote getale innemen voordat ze beginnen te werken. Plus dat er nergens staat HOEVEEL aspartaam/zoetstof er in zit. Een verdunning van 1 miljoenste zal echt geen effect hebben. Alles is gevaarlijk in te grote mate. In een heel kleine mate kan het zelfs goed voor je zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:37

@Hermelijn: soms kan een kleine hoeveelheid wel degelijk grote gevolgen hebben, afhankelijk van de manier waarop iemands stofwisseling in elkaar steekt en zijn verdere voedingspatroon.

Zie de mensen in dit topic die wel degelijk gevolgen ondervinden van aspartaam. Je maakt mij niet wijs dat die dat spul met kilos wegslikten.

Verder vraag ik me af hoe aspartaam in kleine hoeveelheden goed voor je kan zijn.

Een aantal posts geleden stond ergens in dit topic dat aspartaam een van de best onderzochte stoffen is die in omloop zijn. Nou, daar zou ik de bewijzen dan weleens voor willen zien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:40

dwaallicht schreef:
King8 schreef:

Ik heb precies hetzelfde!

ik drink het ook nooit. Vind het ook ontzettend vreemd dat de regering dit niet verbiedt. Maar die zal vast wel baat hebben bij het het gebruik van aspartaam, op de een of andere manier..

Geld ;)

Hermelijn schreef:
Talisa schreef:

Mini-pilletjes of niet, die moet je vaak ook in redelijk grote getale innemen voordat ze beginnen te werken. Plus dat er nergens staat HOEVEEL aspartaam/zoetstof er in zit. Een verdunning van 1 miljoenste zal echt geen effect hebben. Alles is gevaarlijk in te grote mate. In een heel kleine mate kan het zelfs goed voor je zijn.

Een verdunning van 1 miljoenste kan een heel groot effect hebben. Je zegt zelf, in een heel kleine mate kan het zelfs goed voor je zijn. Dan kan een stof dus ook in een heel kleine mate slecht voor je zijn.

De morning-after-pil bijvoorbeeld. Dit is een mini-pilletje waarvan je er maar 1 hoeft te nemen en die breekt een mogelijke zwangerschap af. Dat vind ik toch best wat voor maar 1 mini-pilletje.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:44

randalinpony schreef:
@Hermelijn: soms kan een kleine hoeveelheid wel degelijk grote gevolgen hebben, afhankelijk van de manier waarop iemands stofwisseling in elkaar steekt en zijn verdere voedingspatroon.

Zie de mensen in dit topic die wel degelijk gevolgen ondervinden van aspartaam. Je maakt mij niet wijs dat die dat spul met kilos wegslikten.

Verder vraag ik me af hoe aspartaam in kleine hoeveelheden goed voor je kan zijn.

Een aantal posts geleden stond ergens in dit topic dat aspartaam een van de best onderzochte stoffen is die in omloop zijn. Nou, daar zou ik de bewijzen dan weleens voor willen zien.

Het is inderdaad een heel goed onderzochte stof. Ze zijn er 16 jaar lang mee bezig geweest voor het goedgekeurd werd omdat
Citaat:
Een groot aantal van de dierproeven waarmee de veiligheid ervan werd onderzocht een onrustbarend patroon van hersentumoren had opgeleverd. In 1980 stemde een onderzoekscommissie van de FDA unaniem tegen de goedkeuring van aspartaam voor menselijke consumptie. Een jaar later overrulede het hoofd van de FDA, Arthur Hull Hayes Jr., de wetenschappers van zijn eigen instelling en keurde het gebruik van aspartaam voor gebruik in droge voedingswaar goed. In 1983 keurde hij het gebruik ervan in koolzuurhoudende dranken goed. Kort daarna verliet Hayes de FDA om te gaan werken bij G.D. Searle & Company, het farmaceutische bedrijf dat aspartaam fabriceerde.

Bron: 100 jaar medische leugens van Randall Fitzgerald.
Dit zegt mij al genoeg eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:46

Hmm toch mijn cola-light verbruik maar eens gaan minderen. Gaat bij mij wel een fles per dag doorheen omdat ik cola zo lekker vind. Ik dacht, doe cola light, das gezonder :+ Qua calorieën is dat ook wel zo, maar verder... :n

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:46

De morning-after pil breekt de zwangerschap niet af, die voorkomt dat een eitje 'springt' en dan kan er dus geen bevruchting plaatsvinden. Zit een klein verschil in ;) Een abortuspil is weer wat anders, die breekt daadwerkelijk een zwangerschap af. Maar die kun je ook alleen maar via de dokter krijgen en onder begeleiding van een gynaecoloog.

Ik geloof niet in verdunningen van 1 miljoensten. Je kan er misschien heel even misselijk van worden, of wat duizelig. Maar echt geen complete ziektebeelden overhouden van 1 glas cola light per dag. Kijk, drink je nou 2 flessen, elke dag... dan is 't een ander verhaal. Maar 2x1.5 liter gewone cola is ook niet bijster goed voor je ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:49

De vraag is alleen hoeveel aspartaam er in een liter light zit?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:50

randalinpony schreef:
De vraag is alleen hoeveel aspartaam er in een liter light zit?

Dat is inderdaad de vraag ja. Evenals hoeveel de mensen die er daadwerkelijk last van kregen, innamen. Dat zie ik nl. nergens staan ;) En is natuurlijk ook heel moeilijk na te gaan.