(chronische)depressies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:12

Zal ik me ook maar melden dan? Ik heb de diagnoses dysthyme stoornis (chronische milde depressie) en ben chronisch vermoeid. Ik slik ook al jaren een a.d., nadat ik lange tijd geweigerd heb. Ik gebruik Citalopram, en daarmee is mijn vaarwater wat rustiger dan het zonder a.d. zou zijn. Met dit middel heb ik gelukkig geen last van bijwerkingen. Ik ben in het verleden wel eens overgestapt op efexor, en daarna nortrilen. Vooral bij efexor had ik veel last van bijwerkingen, en ben daarom teruggegaan naar Citalopram.
Die golfbeweging waarover eerder gesproken werd, die ken ik maar al te goed. Zo omschreef ik het zelf altijd bij m'n psycholoog. Op en neer. Nooit heel erg op, en nooit heel erg neer in mijn geval. Ik ben sinds kort zonder behandelaar, en voorlopig gaat het goed. Afwachten maar...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:33

Aan allemaal: heel veel sterkte..

patserke

Re: (chronische)depressies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:57

ik meld me dan ook maar, ik ben net 24 jaar en zit vanaf me 17e( paar maanden voordat ik 18 werd thuis)
bij mij is uitgekomen dat ik ptss heb en een angsstoornis.
ik heb dagen dat ik niet uit mijn bed kan.
slaap ook erg slecht daar heb ik seroquel voor.
voor de ptss slik ik lexapro.
ik ben afgekeurd voor 80 tot 100%
woon erg afgelegen dus snel uit de deur doe ik niet.
ben verhuist van brabant naar kop van overijssel omdat mijn vriend hier woonde en ik rust wilde..
hebben jullie dit zomaar gekregen, of hadden jullie hier een aanleiding voor? ik had bijv een slechte jeugd. ouders gescheiden enz...

en nog een gek vraagje misschien.
maar hebben jullie ook erg slechte tanden met gebruik van AD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:07

ik heb nooit echt slechte tanden gehad.maar het kan een bijwerking zijn door de droge mond heb je sneller kans op gaatjes.

iemand hier die overgestapt is van 's avonds AD slikken naar 's ochtends?
Ik kan niet slapen en slik het 's avonds(ben maandag begonnen).
Gisteren heb ik rondom 1930 genomen,was om 3.00 nog wakker al woelend in bed.
Kan ik hem nu bv rond 2 uur nemen en dan morgen gewoon 's ochtends ofzo???

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:09

geen idee, wat heeft je psych geadvisseerd? ik slik ook altijd savonds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:14

heb ze van de huisarts.het maakt niet uit wanneer,in de bijsluiter staat ook

"bij slapeloosheid is het verstandig 's morgens uw medicijn te nemen".

dat wil ik dus,maar weet niet of ik bv nu dan al mijn pil voor deze dan dan maar nemen moet..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:15

misschien daarvoor even de HA bellen?
ook omdat je er net mee bent begonnen.
en dan krijg je misschien teveel van het goede binnen?

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:02

Darkchrystal, ik zou het in een aantal dagen veranderen van avond naar ochtend. Niet in 1 of 2 dagen misschien, voor het geval je erg evoelig bent voor zo'n verandering. Als je dat vervroegen over een week uitspreid zal het geen problemen geven lijkt me. Succes!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:09

astra4 schreef:
Zal ik me ook maar melden dan? Ik heb de diagnoses dysthyme stoornis (chronische milde depressie) en ben chronisch vermoeid. Ik slik ook al jaren een a.d., nadat ik lange tijd geweigerd heb. Ik gebruik Citalopram, en daarmee is mijn vaarwater wat rustiger dan het zonder a.d. zou zijn. Met dit middel heb ik gelukkig geen last van bijwerkingen. Ik ben in het verleden wel eens overgestapt op efexor, en daarna nortrilen. Vooral bij efexor had ik veel last van bijwerkingen, en ben daarom teruggegaan naar Citalopram.
Die golfbeweging waarover eerder gesproken werd, die ken ik maar al te goed. Zo omschreef ik het zelf altijd bij m'n psycholoog. Op en neer. Nooit heel erg op, en nooit heel erg neer in mijn geval. Ik ben sinds kort zonder behandelaar, en voorlopig gaat het goed. Afwachten maar...

Ik ga dus precies andersom , ben nu de citalopram aan het afbouwen om op de efexor over te gaan.
Omdat ik de citalopram al zolang slik, doet het waarschijnlijk niet veel meer.
Ik heb wel eens gehoord dat een ad zo ongeveer een jaar zijn werk doet en dat je lichaan er dan min of meer resistent tegen word.
Ik hoop staks dus met de efexor meer baat te hebben.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:13

Anoniem schreef:
heb ze van de huisarts.het maakt niet uit wanneer,in de bijsluiter staat ook

"bij slapeloosheid is het verstandig 's morgens uw medicijn te nemen".

dat wil ik dus,maar weet niet of ik bv nu dan al mijn pil voor deze dan dan maar nemen moet..

Ik heb als ervaring dat wanneer ik 's ochtends iets neem, dat ik de hele dag loom ben. Soms zo erg dat ik gewoon een dutje moet doen... met als vervolg dat ik 's nachts niet lekker kan doorslapen.

Kan je niet die medicijnen verdelen over de dag of anders 's ochtends een kleine dosering en 's avonds de rest?

Anyway.. de psychiater weet dat soort dingen altijd wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:22

ik heb geen psychiater,de huisarts zegt wel dat het beide kan(dus of ochtend,of avond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:23

Hoe zit het eigenlijk met alcohol nuttigen en AD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:32

niet slim!
ik deed het wel hoor,toen ik aan de seroxat was
maar het hakte er sneller in.
dus het kan wel,met mate(maar dat is sowieso eigenlijk handiger)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:33

Niet dat ik zoveel drink, maar een wijntje (of 2) op zijn tijd vind ik wel lekker.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:10

ik drink geen druppel meer sinds me 182, dit komt ook mede dat ik en alcoholvergifting kreeg van de dropshot hihi.
(fles in 2 uur leeg gedronken)
maar van de efexor werd ik ook ziek

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:48

Onassa schreef:
Ik ga dus precies andersom , ben nu de citalopram aan het afbouwen om op de efexor over te gaan.
Omdat ik de citalopram al zolang slik, doet het waarschijnlijk niet veel meer.
Ik heb wel eens gehoord dat een ad zo ongeveer een jaar zijn werk doet en dat je lichaan er dan min of meer resistent tegen word.
Ik hoop staks dus met de efexor meer baat te hebben.

Zo ben ik ook op Efexor gekomen ooit. Ik gebruikte al Citalopram, maar kreeg toch weer meer last van depressies. Toen eerst verhoogd naar de maximale dosis, en toen dit niet werkte afgebouwd en overgestapt op Efexor. Het afbouwen van Citalopram viel me tegen, evenals het opbouwen van Efexor. Ik bleek daar dus veel last van bijwerkingen van te krijgen. Toen weer afgebouwd, dat was helemaal flut. Bah, wat een gedoe is dat wisselen van medicatie. Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar Citalopram, omdat ik daar in ieder geval geen last van heb. Ik hoop dat Efexor bij jou wél goed gaat werken!

Over het gebruik van alcohol bij je a.d... de één kan daar waarschijnlijker beter tegen dan de ander. Sinds ik voor de tweede keer aan de Citalopram ging drink ik vrijwel niks meer. Niet dat ik gauw dronken raak...ik word gewoon misselijk na 1 glas. Het is in ieder geval raadzaam om er voorzichtig mee om te gaan, en het niet zomaar op een zuipen te zetten.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:45

patserke schreef:
ik drink geen druppel meer sinds me 18, dit komt ook mede dat ik en alcoholvergifting kreeg van de dropshot hihi.
(fles in 2 uur leeg gedronken)
maar van de efexor werd ik ook ziek

edit ff veranderd

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:05

astra4 schreef:
Zo ben ik ook op Efexor gekomen ooit. Ik gebruikte al Citalopram, maar kreeg toch weer meer last van depressies. Toen eerst verhoogd naar de maximale dosis, en toen dit niet werkte afgebouwd en overgestapt op Efexor. Het afbouwen van Citalopram viel me tegen, evenals het opbouwen van Efexor. Ik bleek daar dus veel last van bijwerkingen van te krijgen. Toen weer afgebouwd, dat was helemaal flut. Bah, wat een gedoe is dat wisselen van medicatie. Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar Citalopram, omdat ik daar in ieder geval geen last van heb. Ik hoop dat Efexor bij jou wél goed gaat werken!

Ohjeeee, als ik dit zo lees krijg ik al helemaal de zenuwen!
Ben sinds gister met cita terug gegaan naar een half en kom van anderhalf af.
Ik vind het heel moeilijk en vrees dat ik het deze week ook weer zwaar zal krijgen.
En ik lees eigenlijk meer negatieve berichten over efexor dan positieve ;(
Wat waren bij jou dan de bijwerkingen die je met de cita niet hebt???

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:06

patserke schreef:
dit komt ook mede dat ik en alcoholvergifting kreeg van de dropshot hihi.

Hihi...moet ik een beetje om lachen omdat een van mijn knollies Dropshot heet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:49

onassa,probeer je niet zenuwachtig te maken.
als iedereen slecht ging op efexor,dan was het middel niet voorgeschreven.
gewoon rustig proberen..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:26

Onassa schreef:
patserke schreef:
dit komt ook mede dat ik en alcoholvergifting kreeg van de dropshot hihi.

Hihi...moet ik een beetje om lachen omdat een van mijn knollies Dropshot heet ;)

haha tja, het is ook zo lekker:P
ik ben genezen van de alcohol en ook van de drop ahahaha

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:22

Vandaag weer naar therapie geweest.
Ging best goed, veel gehad over de aantal vragen die gesteld waren. En volgende week moeten mijn ouders mee op gesprek, zie ik wel tegen op. Maar het is voor mijn eigen bestwil.

20 augustus moet ik naar de psychiater. :\

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:35

Meld me ook even. Heb niet de energie om alles te lezen, misschien doe ik dat binnenkort nog wel.

Ik ben na een burnout vorig jaar juni behoorlijk depressief geworden. Aangemodderd bij de bedrijfsmaatschappelijkwerker en de psycholoog, maar die konden me niet verder helpen. Zit nu sinds een paar weken in dagbehandeling.

Ik slik trouwens sinds juni vorig jaar Efexor. Zit op 225 mg. Ik doe het er goed op.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:53

Yo! Hier nog eentje.

Na 15 jaar gaat het met mij inmiddels een stuk beter door... het stoppen met de pil!
En ik hoor dat steeds vaker om me heen.

Niet dat ik nu nooit meer last hebt, maar overall gaat het een stuk beter. Ik slik geen AD's meer.
Wat mij ook goed helpt zijn slaapmiddelen. Door slaapgebrek heeft depressie meer kans om toe te slaan. Ik gebruik melatonine (3 mg) en voor 'nood' Temazepam.

Ik word trouwens doodmoe van mensen die deprie zijn verwarren met depressie, en vragen 'Maar wat is er dan?'
Ja, niks! Nou ja, ik ben mijn roze bril kwijt. :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:26

Dat is inderdaad heel irritant. Mensen die even een baaldag hebben en zeggen dat ze zich zo depressief voelen. En totaal niet weten waar ze het over hebben. Dat doet wel eens pijn.