Endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:20

Wat toevallig dat hier nu een topic over is. Ik ben vrijdag naar de gynaecoloog geweest. Ik heb al heel erg lang last van een a4tje vol klachten.

Een paar daarvan zijn:
een rare, pijnlijke menstruatie, (licht rood, geen stolsels)
pijn en bloed als ik niet ongesteld hoor te zijn, (de pijn voel ik heel precies op 2 plekken laag in mijn buik, en straalt uit naar mijn boven benen)
last van mijn onderrug,
pijn bij het plassen en kleine beetjes plassen (niet kunnen ophouden soms)
pijn bij de gemeenschap (dit gaat heel moeizaam, en ik vind dit nog wel het ergst, voor mijn vriend)
na de gemeenschap komen vaak de klachten van buikpijn en blaasproblemen, zonder dat ik dan een blaasontsteking heb (ben ik al vaak op getest, het trekt ook vanzelf weer weg)
verder heb ik last van veel afscheiding, kan niet zonder inlegkruisje lopen (kan nooit die ene leuke string aan :n )

en nog wel meer..

Mijn moeder heeft ook endometriose gehad, maar die heeft na de kids het zaakje weg laten halen, dat wil ik niet. Ik wil heel graag een kindje, daarom ben ik ook zo bang....

Nu moet ik 3 maanden de pil doorslikken, en in mijn stopweek pijnstilling slikken, en dan steeds langer proberen door te slikken.
Ze vertelde ook, dat mijn binnenste er heel rood en geïrriteerd uitzag. En jeetje, wat deden die onderzoeken een pijn!!

Ben wel blij dat ze me serieus nemen, en de endometriose ook.

Ben wel benieuwd, mijn gynaecologe vertelde, dat doorslikken helemaal geen kwaad kan? Ik hoorde altijd dat je dan onvruchtbaar kan worden ofzo. Kan ik dan wel gewoon nog een kindje krijgen over een jaar of 4 als ik steeds doorslik?

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:22

Dat is idd zo.

Kayuna doorslikken heb ik ook een tijdje gedaan. Bij mij vertelde ze ook dat het geen kwaad kan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:25

Hormonen slikken is zo ie zo niet gezond,zoals veel dingen niet.
Als ik zie hoeveel zware ibuprofen ik gegeten heb.....
Na de operatie hoor dat ik een inwendige bloeding had vreet ik ze nooit meer heb t gelijk weg gegooid!

Ik kan ook niet zonder inlegkruisjes, en die blaasklachten heb ik nu ook weer nadat ik geopereerd ben.

Moet gewoon weer gaan maar durf niet erg he ;( :o :o

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:30

Ik heb vrij ernstige endometriose, waarvoor ik inmiddels al twee keer de haarden heb laten verwijderen, de eerste keer op mijn 24e, de tweede keer in januari dit jaar.

Ook ik had altijd zware menstruaties, veel bloedverlies, ook vaak tussenbloedingen door de pil heen, pijn bij het vrijen en vaak daarna ook bloedverlies (dat drukt je pret en zin ook wel) en vooral veel schuine buikpijn.

Na de eerste OP ging het lange tijd goed, maar uiteindelijk zijn de klachten langzaam aan weer teruggekomen, met als hoogtepunt de aandurende klachten eind vorig jaar, waardoor tijdens een inwendige echo bleek dat er een fikse haard zat ergens links onder. Besloten werd tot een kijk/behandelOP, waar dmv lazer de haard/haarden verwijderd zouden worden.

Uiteindelijk bleek tijdens de tweede OP dat de haarden fiks erger waren dan verwacht - niet alleen waren er diverse kleinere haarden in het baarmoederslijmvlies en net daarbuiten, ook bleek mijn gehele linker eierstok verkleefd te zijn met mijn buikwand, waardoor natuurlijk die schuine buikpijn ontstond (logisch he).
En daar waar ik enkele jaren geleden nog met de diagnose "spastische darm" naar huis werd gestuurd, bleken ook verklevingen te zijn met de darm.

Algoed, alles is weggehaald, en netjes ook. Ik heb geluk gehad, niets is aangetast, maar het bleek dus erger te zijn dan in eerste instantie gedacht werd.

Op advies van de vrouwenarts draag ik nu een Mirena-spiraal, daar die een gunstige invloed kan uitwerken op de endometriose haarden, plus word ik niet meer ongesteld, en dat is alleen maar goed.

Een kinderwens had ik niet al te sterk, maar naar alle waarschijnlijkheid kan ik ze toch niet krijgen, bovendien mag ik om een andere reden niet zwanger worden, dus een Mirena is voor mij een prima oplossing.
Ik sta nu iedere 3 maanden onder controle. Dat vind ik prima zo.

_Patrick_

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:32

Bij jou dus ook onderschat...
Nu geen klachten?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:37

Nu momenteel niet meer, maar ik sta dan ook onder strenge controle.
Overigens is bij mij pas die ontdekking gedaan toen ik verhuisde van NL naar DLD.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:40

Ik denk dat ze in het buitenland meer weten...op medisch gebied.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:05

Mij hebben ze op mijn 19e gezegd dat ik nooit kinderen zou krijgen, en ik had mijn klachten al vanaf 12 jaar. Heel jong dus. Toch heb ik kinderen. Ik denk dat de meest logische behandeling is: droogleggen mbv hormonen en dan de haarden laseren, en dan niet menstrueren (hormonaal) totdat je zwanger wilt worden. Het is in feite heel simpel, het weefsel spiegelt zich aan je baarmoederslijmvlies en groeit en bloedt dus mee in je menstruatieperiode. Als je die niet hebt groeit het ook niet.

Alleen je baarmoeder eruit geeft een holte, die bloedrijk is, en waar groeit het op? Juist...dus alle kans, iig bij mij, dat die holte gevuld wordt met haarden. Daar heb ik geen zin in.
Verder ben ik 32 en alleenstaand. Dus om nu alles eruit te laten slopen...neit zo mijn wens, plus dat je weer allerlei andere ellende krijgt door een menopauze.

Bij mij gaan ze nu alles schoonmaken en kijken hoever het ingevreten zit, wat er te redden is. Daarna, naja dat weet ik dan pas. Er zijn hier wel een paar goede artsen op dit gebied, die staan op het forum van www.endometriose.nl

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:22

Jij had t dan zeker al op jonge leeftijd.
Heel veel sterkte :(:)

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:08

barmat poe wat heb jij het erg.

en jij ook Pauline

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:09

zijn jullie ook lid van de endometriose hyves?

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:19

ik niet. zit niet zoveel op hyves.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:04

Ik zit ook niet veel op hyves.
Staan ook verhalen van lotgenoten en die lees ik wel is.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:08

ik ga is even kijken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:09

Ik ga zo maar eens een potje naar de huisarts brengen...

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:15

Aai veel sterkte

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:30

Ik zit niet op die hyves nee :n

Ik probeer er eigenlijk zo min mogelijk bij stil te staan, maar misschien komt dat omdat ik verder ook niet echt lekker in de gezondheid zit - heb ook nog astma en epilepsie t.g.v. een hersenbloeding op mijn 33e. Dus al met al is endometriose "bij wijze van spreken" het minst erge, zeker omdat het op dit moment geen tot zeer weinig klachten geeft.

Klinkt gek misschien, maar voor mij is het leven met endometriose door de Mirena geen belemmering meer, ik menstrueer niet meer, ik heb geen problemen ondervonden van de Mirena zelf, behalve een huidontsteking t.g.v. de omschakeling van de pil naar spiraal, en dus denk ik er ook niet zo over na, behalve dan iedere 3 maanden als ik weer op controle moet. Dat is altijd weer spannend, want ik weet wel dat het weer terug kan keren en de vrouwenarts zegt ook dat het terug kan keren, sterker nog, hij heeft me er voor gewaarschuwd dat ik er zeer goed rekening mee moet houden dat ik meerdere keren nog gelazerd moet gaan worden.

Overigens valt deze ingreep reuze mee - hij gebeurt onder algehele narcose en je hebt 3 kleine littekentjes - twee in de zogeheten "bikini-lijn" en 1 in je navel. Wel kun je, omdat ze tijdens de ingreep je gehele buik opblazen met lucht, nog langere tijd last houden van een opgeblazen gevoel, of (in mijn geval) een week erbij lopen of je 8 maanden zwanger bent :D

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:24

Met mijn kijkoperatie had ik ook 2 kleine littekentjes in mijn navel en idd bikini-lijn. En last van een opgeblazen buik.

Maar pfff barmat :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:25

Heb geen blaasontsteking, dus wordt toch maar naar de gyneacoloog.... := := :=

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:06

Is misschien maar beter ook, word je gelijk goed doorgelicht... sterkte! :(:)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:44

Jeetje wat maken jullie wat mee zeg, heel veel sterkte met alles.
Lijkt me geen pretje die pijn

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:21

Bel ik net naar de gyneacoloog krijg je zo'n wuufje aan lijn.
Ik zeg dat ik een afspraak wil maken, zegt ze ja de laatste bezoek is de behandeling afgesloten :( ik zeg tegen haar ik moet volgend jaar voor controle echo komen en als ik eerder klachten heb moet ik eerder aan de bel trekken en bij deze heb ik nu klachten dus wil ik een afspraak :( :o wat een gezeik weer zeg.....
Maar goed moet 27 nov dus voor controle := :=

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:39

Nou ik zal voor je duimen Marja

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:17

Goed zo Marja, opkomen voor jezelf hoor :j

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:41

Ik ben er vorig jaar aan geopereerd, nadat ik 3 jaar lang bij mij eigen gyneacoloog heb gelopen en die maar bleef volhouden dat er niks was en r maar mee moest leren leven, is mijn man op zoek gegaan naar de top gyneacoloog van NL, dr Alberda in Rotterdam, ik kwam bij hem binnen, hij voelde, zei gelijk wat t was en zei dat echo overbodig zou zijn omdat ie t na t horen van mijn klachten wel zeker wist.

heb dus ook 2x keizersnede gehad, liep dubbel van de pijn etc, zelfs al ik niesde en deed kroop ik over de grond van de pijn, ik mocht kiezen om of op hormonen te gaan en dan 50% kans op slagen of operatief verwijderen, heb voor t laatste gekozen, zou dagopname zijn maar moest uiteindelijk nacht blijven, buik zat vol met oud bloed en ingreep dsu heftiger als verwacht.

Ik heb r nu geen last meer van, godzijdank en ben blij dat ik het operatief heb laten verwijderen, kan het je alleen maar aanraden, sterkte