Accepteer je het als iemand je op je gewicht aanspreekt!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Van wie accepteer jij commentaar op je gewicht?

Ik pik het van van niemand! Ik ben ook goed met extra kiloos!
52 (28%)
Ik zou het alleen accepteren van mn familie die kennen mij goed
46 (25%)
Ik accepteer het alleen van mijn partner Vriend/vriendin
39 (21%)
Ik accepteer het van iedereen en ga er niet tegen in ik weet dat ik af moet vallen..
46 (25%)

Totaal aantal stemmen: 183

_Yasmine_

Re: Accepteer je het als iemand je op je gewicht aanspreekt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:52

Sjukke, neem van mij aan dat wil je ook niet..

eigenlijk is het nooit goed.. en het is voor je gevoel ook nooit goed, bij niemand

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:53

Tegen mij wordt ook gezegd dat ik mager ben, terwijl ik echt een prima gewicht heb. Soms iets meer, soms iets minder, maar echt niet mager. Ook hoorde ik via via dat iemand dacht dat ik anorexia had, ook niet leuk. Maar echt druk kan ik me er niet om maken.

Op mijn werk ik gewicht een regelmatig terugkerend onderwerp in de pauzes, denk gewoon dat heel veel mensen ermee bezig zijn....

Sjukke, uithongeren lijkt me geen pretje. Bij de één gaat het sneller dan bij de ander..?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:57

pik het niet snel van iemand, maar met collega's als de mijne krijg je vanzelf een dikke huid...

echt die zijn soms zulke (.....................) mn ene collega die is gewoon heel recht voor zn raap dus die vergeef ik het wel maar mn baas kan ik soms wel achter het behang plakken als die weer een opmerking maakt over mn kont of bovenbenen...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:58

_JL_ schreef:
Sjukke, zo in je profiel kijkend ben jij echt niet dik ;)

Ik ben 1,78m en weeg meer dan 70 kg (weet het niet precies :o Sta niet graag op de weegschaal omdat ik liever in de spiegel kijk naar hoe ik eruit zie).. Dan ben ik wel te zwaar (voor mijn leeftijd van 21), mijn broekmaat is 40 en ik zou graag maat 38 willen hebben.
Te dik ben ik niet, heb geen ernstige overgewicht..i know ;) Maar ik moet echt wel oppassen met dat ik niet zwaarder/breder wordt!

Uithongeren doe ik ook niet, ik kan dat echt niet (is idd ook niet verstandig).. Maar een collega van me slaagde er wel in heel weinig te eten (met uithongeren bedoel ik niet; niks eten.. maar heel weinig) en zij heeft nou een ontzettend mooi figuur. Ze had nooit echt een hongergevoel, ze zei dat haar maag er vanzelf wel aan zou wennen. Maar ik kan dat niet..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:59

sjukke, op die mensen ben ik ook jaloers. Maaar vergeet niet dat bij sommige op een gegeven moment de stofwisseling veranderd waardoor ze het niet meer kunnen.

en sjukke met dat gewicht ben je prima. Afvallen zou alleen maar schade aan je lichaam zorg liever dat je strakker wordt.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:06

ukje schreef:
sjukke, op die mensen ben ik ook jaloers. Maaar vergeet niet dat bij sommige op een gegeven moment de stofwisseling veranderd waardoor ze het niet meer kunnen.

en sjukke met dat gewicht ben je prima. Afvallen zou alleen maar schade aan je lichaam zorg liever dat je strakker wordt.
Ja ik maak me idd ook niet heel druk om m'n gewicht.. Ik kijk ook eigenlijk bijna alleen maar in de spiegel. (daarom weet ik m'n gewicht ook niet precies :o ). En daar in de spiegel zie ik toch een lichaam dat wat strakker moet worden en waar wat kilootjes af moeten. Ik geef eerlijk toe dat ik mezelf niet graag in een bikini wurm. Maar dat komt vooral omdat ik, toen ik 16 - 17 - 18 was, een strakke buik had, strakke lange benen..een mooi figuur. Ik danste toen (streetdance) op hoog niveau en trainde heel veel....toen dat stopte ben ik aangekomen en heb ik een veel minder strak lichaam gekregen. Maar ik ben nooit gestopt met sporten. Ik kan gewoon merken dat -naarmate ik ouder wordt- afvallen moeilijker/langzamer gaat..
Trouwens ook nadat ik begon aan de anticonceptiepil (toen ik 18 was) ben ik echt erg aangekomen, in korte tijd! Van schrik ben ik per direct gestopt toen met de pil..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:07

grappig want ik ben nooit aangekomen van de pil...

terwijl ik er meer mensen over hoor mopperen...
en ik slik toch al een heel tijdje de pil...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:09

Wat een leuk topic, hier heb ik het namelijk net met vrienden over gehad. Ik ben net 13 kg afgevallen en was even foto's van voor die tijd aan het kijken. Had echt een enorm hoofd en zei tegen mn vrienden dat ik het raar vond dat ze me er nooit op aangesproken hebben en altijd zeiden dat he best meeviel. Het viel namelijk echt niet mee, want mag nu nog 10 kg af. Ik zou het dus zeker accepteren als mensen me op m'n gewicht aanspreken. Het gaat dan wel om de manier waarop dat wordt gedaan.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:13

Wow.. respect Uppojono! Heb je een (speciaal) dieet gevolgd?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:23

Uppojono schreef:
Wat een leuk topic, hier heb ik het namelijk net met vrienden over gehad. Ik ben net 13 kg afgevallen en was even foto's van voor die tijd aan het kijken. Had echt een enorm hoofd en zei tegen mn vrienden dat ik het raar vond dat ze me er nooit op aangesproken hebben en altijd zeiden dat he best meeviel. Het viel namelijk echt niet mee, want mag nu nog 10 kg af. Ik zou het dus zeker accepteren als mensen me op m'n gewicht aanspreken. Het gaat dan wel om de manier waarop dat wordt gedaan.

Hm, je lijkt mijn vriendin wel.............ziet op de foto ook haar dikke kop (volgens haar), vraagt mij, zie je dat dan niet. Ja tuurlijk zie ik wat je bedoelt, maar ik zie haar best vaak dus ik zie het niet gebeuren die kilo's eraan...........

En wat dan nog, of ze nou graatmager of superdik is, ze is mijn bovenstebeste maatje waar ik mijn lief en leed kwijt kan, mijn kinderen aan toevertrouw, ik zou haar niet graag willen missen mét of zonder de kilo's.

Ze is nu dmv sport en matig dieet, gestaag aan het afvallen, ze verliest gemiddeld 2 kg per maand, lijdt geen honger en ze zal dit lang kunnen volhouden. Ze vertelt dat er 10 kilo's af zijn, ik juich mee maar zié het niet, ik zie er te vaak..............

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:09

Ik pik het van helemaal niemand! Ik ben eigenlijk net zo'n jojo als TS. En dat zijn mijn zaken. Ik werk in een kroeg, en al die mensen die denken dat ze recht hebben om commentaar te leveren.... Bah, ik word daar dan spontaan chagarijnig van.
Teksten als: ben je zwanger? 'nee hoor, ik ben gewoon dik; net als jij! Ben je aangekomen? nee, ik kan al 2 weken niet poepen.

En als ergste: wat ben jij dik geworden! Ik zeg toch ook niet tegen andere mensen: 'wat heb jij een oude kop gekregen, wat ben jij grijs geworden, wat zijn jouw tieten gaan hangen, wat ben jij kaal geworden. Enz, enz.

Waarom mag het tegen dikke mensen altijd gezegd worden en tegen mensen met bovenstaande uiterlijke kenmerken niet?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:38

Ik kan het ook écht niet hebben, van niemand niet. Ja, natuurlijk weet ik zelf wel dat ik te dik ben, denk je dat ik nooit in de spiegel kijk of op de weegschaal sta ofzo? Vooral mijn vader heeft daar een handje van, met opmerkingen als 'Zou je dat koekje nu wel nemen?' Ja, ik eet meteen die hele rol ook leeg als je zo doorgaat! Grrrr.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die dik is ook heus wel weet dat ie dik is, en als diegene er wat aan wil doen, dan doet ie dat ook wel! Ik probeer zo'n 4-5 keer per week te sporten en niet te veel te eten, maar die kilo's blijven er voorlopig nog maar mooi aan... Het is ontzettend frustrerend als mensen je dan aanspreken op je gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:41

Ja zeker. Ik ben de afgelopen 4 jaar zwaarder geworden, ik moet er wat aan doen, maar valt niet mee. Ik eet overigens bijna niets. Maar op een gegeven moment dacht ik dat het wel meeviel en dat ik het wel na de zomer ging aanpakken. Tot mijn moeder zei dat ik toch wel nu op moet gaan letten, want het wordt nu lelijk! Ik was altijd een spinnetje en dat was ook niet mooi.

Heb de opmerking heeeel serieus genomen, het punt van lelijk mag het absoluut niet voorbij komen..., dus eraf is moeilijk, maar erbij NOway. Dus bedankt ma :Y)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:20

De enige die er een opmerking van zou maken is tot nu toe mijn vader. M'n vader (en m'n broer) heeft een absurd snelle stofwisseling en is zelf ontzettend slank, maar dat heb ik niet meegekregen en ben ook de 'dikste' in het huishouden. Zelf vindt hij al snel iemand breed en maakt er bij mij ook wel eens een opmerking over. Tja hallo, niet bij iedereen gaat het zo makkelijk af als bij hem. Ik vind het dan ook echt niet leuk als hij er wat van zegt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:23

Ik wordt er heel vaak op aangesproken. Maar als vreemden het vragen of gaan staren dan vind ik dat toch minder. Dit niet omdat ik overgewicht heb maar juist erg ondergewicht.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:31

Ik vind het liggen aan de manier waarop er iets wordt gezegd. Ik ben zelf een beetje aan de dunne kant, maar ik ´gebruik´ dat ook gerust om mijn ijs en chocoladeconsumptie goed te praten :+
Wat denk ik ook erg scheelt is dat ik het door mijn opleiding (voeding en dietetiek) doodnormaal vind om met mensen over hun voeding, gewicht etc. te praten.
Ontactische, ´harde´ opmerkingen maken over iemand zijn gewicht of figuur vind ik echter niet kunnen, mensen zouden eens moeten weten welke schade ze aan kunnen richten daarmee. Wie weet triggeren ze een eetstoornis of helpen ze iemands (vaak toch al lage) zelfvertrouwen geheel om zeep :( :n

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:36

Ik niet, ik weet van mezelf dat er wat mis is en dan ben je zo hard mee bezig dat je die bevesteging echt niet elke dag nodig hebt.

Als je dan te dik bent en je eet normaal, krijg je dingen naar je hoofd als je kledingkasten zitten vast vol snoep.

En nu ben ik aan de dunne kant en krijg ik constant opmerkingen over anorexia en te weinig eten. Geloof me heeft echt geen toegevoegde waarde

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:39

kreeg vandaag ook weer een leuke naar m'n hoofd geslingerd. Moest kledingmaten doorgeven bij a.s. werk, toen zei hij dus dat de meesten maat 42 invullen, maar daar pas jij natuurlijk niet in....:+....:(

Het is dat ik 'm al ken en weet dat ie het niet slecht bedoelt, maar toch. Ben trouwens deze week aan het lijnen met een crashdieet, even die eerste aanzet.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:14

Welk dieet dan hyppolyte?
Ik ben niet zo into crashdieten, maar heb me laatst verdiept in het Cambridge dieet.. Zit er aan te denken om daaraan te beginnen eind augustus (dat is handig m.b.t. de planning en vakantie e.d.)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:11

Ik accepteer het eigenlijk ook van bijna niemand. Mijn moeder wil er nog weleens een opmerking over maken, maar dan krijgt ze hem dubbel zo hard terug. Ik doe mijn best ervoor om op gewicht te blijven, maar wil ook wel een beetje van het leven genieten. Ik ben dit jaar 8kg afgevallen. Hier ben ik heel erg blij mee, alleen is dit zomaar gebeurd, ik heb er geen moeite voor hoeven doen, ik moest zelfs extra gaan eten om het niet te snel te laten gaan. Nu mag ik van de dokter niks meer afvallen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:13

Ik accepteer het eigenlijk niet, ik bedoel ik weet zelf heus wel dat ik te zwaar ben, dat hoeven mensen echt niet tegen me te zeggen. En al helemaal vreemde mensen niet, dan wordt ik echt kwaad. Het is al iets waar ik mijn hele leven mee vecht, dus hoef het echt niet van een wildvreemde te horen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:34

ik heb ook op het niet accepteren gestemd.

ik wilde op het familie mag wel commentaar geven stemmen,
maar ik moest toch mezelf achter de oren krabben. en ik
merk dat als iemand iets tegen me zegt over mijn gewicht ik
me toch eerlijk gekwetst voel.
ik heb er zelf niet echt voor gekozen en ik kan er er soms wel
om janken.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:39

Nee niet altijd, ik ben een tijdje erg mager geweest en mijn zure tante (ontzettend overgewicht) bleef me maar in prenten, goh zou best dunner willen zijn maar zo mager als jij, nee dat nooit.
Uiteindelijk werd het me te veel, o ja, nou ik ben blij dat ik niet zon vette dikke koe als jij ben, miep hamburger.
Oeps had er al spijt van dat ik het gezegd had maar het werkte wel, nooit meer zon rot opmerking gehad. (was toen net bevallen van me kindje en was bijna misgegaan en was erg verzwakt)
Verder ben ik nu weer op gewicht, ahum weeg dan weer te zwaar dan weer te licht, maar ach vrede mee maar het valt me wel op dat als je mager bent je eerder rotopmerkingen van dikke mensen krijgt dan van dunne.
Ben nu in 1 jaar van 73 naar 54 gegaan, beetje doorgeschoten met dieet want vindt me zelf nu weer te mager, zucht is ook nooit goed he.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:55

@sjukke, het is zo'n dieet met maaltijdvervangers, van de ergste soort dus eigenlijk. Het is van Weight Care, je kunt een weekpakket halen voor 21 euro en daar kun je 5 dagen van 'eten', alles wat je nodig hebt zit erin.
's Ochtends begin je met shake of muesli, 's middags reep en 's avonds maaltijd uit een zakje, pasta, rijst of puree en een toetje na :). Tussendoor kun je bouillon drinken, heb zelf nog een pakje tussendoortjes gekocht, die zijn erg lekker. Op zich is het wel goed te doen, had gisteren wel honger, maar vandaag viel het eigenlijk redelijk mee. Nou moet ik zeggen dat ik vanavond wel gewoon gegeten heb (wel alleen maar witlof, verders niets). In het weekend eet je ook weer normaal, op die manier houd je de stofwisseling op peil en dan is het nog vol te houden.

Daarna kun je zelf kiezen wat je verder doet, nog zo'n week erachteraan of al afbouwen door nog 2 maaltijden te vervangen en dan de week erna nog maar 1 maaltijd te vervangen. HEt werkt op zich wel, maar die lange termijn hè...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:41

Ik heb voor het laatste gekozen.. Ik accepteer het van iedereen, ga er niet tegen in en weet dat ik af moet vallen. Het is nou eenmaal de waarheid.

Wanneer ze het zeggen zit ik me van binnen wel 'op te vreten'. Ik vind het vreselijk om te horen, helemaal omdat ik dit van jongs af aan al hoor. Door iedereen.. Vrienden, familie, maar ook volstrekt vreemden!

Nu is bij mij eindelijk het knopje om gegaan en val ik langzaamaan (gezond) af :D