Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
odetteke schreef:Het is inderdaad jouw buik, wat je er mee doet moet je zelf weten... maar een kind.... Uiteraard ben jij de moeder en is het jouw kind, maar dat wil niet zeggen dat het jouw bezit is....... een kind is geen bezit. Met een bezit mag je alles doen wat je wil zonder dat iemand ingrijpt, maar zorg jij niet goed voor je kindje, dat zorgt de overheid dat er iemand anders voor zorgt. Een kind is een individu, het is van zichzelf. Je hebt het geluk dat je het mag verzorgen en koesteren tot het volwassen is.

Nicolletje schreef:Sissi87 schreef:het schijnt volgens onderzoek weinig uit te maken of je stopt als je net zwanger bent, dit komt doordat het spul al in je bloed en lichaam is opgenomen en het lang de tijd nodig heeft voordat het helemaal uit je lichaam is. Je kind krijgt dus zowiezo te maken hiermee. Het is natuurlijk wel beter om te stoppen...
Deze info ken ik ook.
Mijn moeder heeft (37 jaar geleden) doorgerookt toen ze zwanger was van mij. Ik was idd wat aan de lichte kant. Misschien zitten er wat draadjes verkeerd in mijn hoofd maar of dat van het roken komtVerder ben ik gewoon normaal en is mijn moeder niet op hart van Nederland geweest dat haar kind een jeugddelinquent o.i.d. was.
am13 schreef:Ik word echt een beetje link en verdrietig als ik hier mensen hoor goedpraten dat ze roken (en wat al niet meer) tijdens hun zwangerschap.
Helemaal als je zelf leeft als een soort heilige qua leefstijl omdat het misschien wel niet zo goed lukt om zwanger te worden en te blijven, zoals in mijn geval.Meys schreef:Ik heb verdorie alles gedaan wat goed was voor mijn toekomstige kindje, gestopt met roken (en ik rookte best stevig), gestopt met mijn reumamedicijnen ,nooit geen druppel gedronken, gezond gegeten enz enz en nog krijg ik een kindje wat veel te vroeg is geboren met een geboorte gewicht van 1180 gram.
En dan zie je zwangere dames die de een na de andere opsteken en die krijgen verdorie een gezond kind met een mooi gewicht.
Ik vind persoonlijk dat je je eigen verdriet hiermee projecteert op mensen die schijnbaar 'makkelijk' zwanger zijn geworden etc. wat jou niet lukt en dan maar doorroken.
Wie weet is de zwangerschap ongepland of toch nog onverwacht (ja dat kan) en als de persoon dan al rookte, wil dat niet zeggen dat het altijd beter is om meteen te stoppen.

am13 schreef:Dit wordt een hele andere discussie, maar ik vind het dus echt ongelooflijk dat je zo verslaafd aan iets kan zijn dat je er finaal van in de stress schiet om te stoppen met roken als je zwanger bent.
am13 schreef:Wat je jezelf aandoet moet ieder voor zich weten, maar een ongeboren kind is een individu op zich, die is niet VAN jou.

am13 schreef:Dit wordt een hele andere discussie, maar ik vind het dus echt ongelooflijk dat je zo verslaafd aan iets kan zijn dat je er finaal van in de stress schiet om te stoppen met roken als je zwanger bent.
Ik zou er persoonlijk meer van in de stress schieten als ik doorrookte tijdens mijn zwangerschap, uit angst voor de kwalen waar ik mijn ongeboren kind wellicht allemaal mee opscheep.
Citaat:am13 schreef:Wat je jezelf aandoet moet ieder voor zich weten, maar een ongeboren kind is een individu op zich, die is niet VAN jou.
Verrek joh, dacht echt dat mijn vriend en ik het gemaakt hebben en dat het straks ONS kind is. Toch niet goed opgelet op school, of ik ben het vergeten doordat mijn hersenen zo vertroebeld zijn door het roken, kan natuurlijk ook nog, als ik jou zo moet geloven
Quellian schreef:Het is niet mijn bezit, maar wel mijn vlees en bloed. Zolang de overheid de roker nog ziet als melkkoe, zullen ze je ook echt niet uit de ouderlijke macht zetten als je rookt. Dan nog... dat gaat wel heel erg ver he
Maar ik probeer er mee te illustreren dat je niet zomaar alles kan doen met je kind omdat het je "bezit" is. Je hebt de verantwoordelijkheid voor een levend wezen. Ik snap wel dat het lastig is om te stoppen met roken en het is heel goed dat je mindert! Maar de instelling ik doe wel wat ik wil, ik paf lekker een pakje per dag door en oordeel niet over mij vind ik zo walgelijk! Meetje22 schreef:Joh Quellian maak je niet druk.
Je hebt altijd mensen die overal commentaar op hebben.
Maar hand in eigen boezem steken ho maar.
Als jij een kind krijgt is het JOUW kind,klaar uit.
Ik geloof nooit dat er een moeder is die opzettelijk de gezondheid van een kind op het spel zet.
Ja de baby kan door het roken minder wegen en ja er kan dit gebeuren,dat gebeuren enz.
Maar kan ook genoeg gevallen opnoemen waar moeders geen filet american aten,niet rookte,niet drinken enz en die kregen ook een kindje met meerdere handicapen,waren te licht enz.
Meetje22 schreef:Joh Quellian maak je niet druk.
Je hebt altijd mensen die overal commentaar op hebben.
Maar hand in eigen boezem steken ho maar.
Als jij een kind krijgt is het JOUW kind,klaar uit.
Ik geloof nooit dat er een moeder is die opzettelijk de gezondheid van een kind op het spel zet.
Ja de baby kan door het roken minder wegen en ja er kan dit gebeuren,dat gebeuren enz.
Maar kan ook genoeg gevallen opnoemen waar moeders geen filet american aten,niet rookte,niet drinken enz en die kregen ook een kindje met meerdere handicapen,waren te licht enz.

)
Citaat:Hoe dan ook, ik ben er inmiddels wel achter dat er met rokers niet op een rationele manier gediscussieerd kan worden over de gevaren van roken.
Het zit blijkbaar in een ander deel van de hersenen, een deel dat niet voor rede vatbaar is.