Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:13

Diessel, hoe ga je ermee om dat je geloof en je eigen wens zo lijnrecht op elkaar staan?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:20

Heino schreef:
Diessel, hoe ga je ermee om dat je geloof en je eigen wens zo lijnrecht op elkaar staan?

Ik sta op meerdere punten niet helemaal op 1 lijn met het geloof waarmee ik ben opgevoed :oo
Daarom heb ik geen belijdenis gedaan en kom ik ook bijna nooit meer in de kerk.
Ik geloof wel en zou best wel lid willen zijn, maar dan wel van een kerk met opvattingen waar ik volledig achter kan staan :o

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:37

IndianLady schreef:
Moelie, dat verhaaltje over zelf beslissen gaat niet altijd op.

Nee dat klopt, maar dat zei ik toch zelf ook al? Dat niet alle mensen goedkeuring krijgen als ze zichzelf in willen laten slapen...
En dat ook niet altijd mensen in staat zijn om die beslissing zelf te nemen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:23

IndianLady schreef:
Nikka schreef:
Huisartsen hebben ervoor gekozen de mens te genezen en niet om te doden.

Geloof me als jij je clienten ziet creperen van de pijn dan wil je eigenlijk niets liever dan dat het klaar was voor die persoon. Echt wij als team hebben vaak samen wat afgehuild omdat je machteloos bent. De huisarts mag-kan-wilt gewoon soms niet.

En dan nog kan het voor een huisarts persoonlijk te ver gaan om euthanasie te plegen. En ook dat heb ik meegemaakt en daar heb ik begrip voor.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:48

Wij zijn hier momenteel ook mee bezig. Mijn schoonvader is eigenlijk op sterven na dood. Nou ja, hij heeft zijn ogen dan nog wel open, maar hij ligt nu al weken aan de beademing (na 5 jaar eenzijdig verlamd te zijn door een hersenbloeding) en het is wachten tot zijn hart stopt. Hoe onmenselijk kun je het maken??
Kappen met die handel zeg ik, maar ja, dat kan niet zomaar :n
Hij is onlangs geopereerd en als hij voldoende is aangesterkt, mag hij nog een keer. Waar zijn we in vredesnaam mee bezig?? Het kost klauwen met geld en er is geen enkele kans op beter vooruitzicht. Laat die man in hemelsnaam gaan. Als hij niet slaapt, ligt hij naar het plafond te staren; wat een geweldig leven :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:54

C_arola schreef:
Ik vind de idee van passief euthenariseren ook niet fijn. Geen eten en drinken krijgen, het rekt toch en misschien krijgen ze het wel een beetje of veel mee.

Precies.
Ik zou eerlijk gezegd liever een spuit krijgen dan een aantal dagen geen eten en drinken. Je doet in feite hetzelfde, dus waarom dan niet de snelste manier? Misschien krijgen die mensen toch nog mee wat er gebeurt, dat lijkt me vreselijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:03

Kimmes schreef:
Wij zijn hier momenteel ook mee bezig. Mijn schoonvader is eigenlijk op sterven na dood. Nou ja, hij heeft zijn ogen dan nog wel open, maar hij ligt nu al weken aan de beademing (na 5 jaar eenzijdig verlamd te zijn door een hersenbloeding) en het is wachten tot zijn hart stopt. Hoe onmenselijk kun je het maken??
Hij is onlangs geopereerd en als hij voldoende is aangesterkt, mag hij nog een keer. Waar zijn we in vredesnaam mee bezig?? Het kost klauwen met geld en er is geen enkele kans op beter vooruitzicht. Laat die man in hemelsnaam gaan. Als hij niet slaapt, ligt hij naar het plafond te staren; wat een geweldig leven :\

Als hij dit zelf van te voren goed had geregeld was er geen probleem geweest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:04

Nikka zelfs al heb je een verklaring, dan nog doen ze moeilijk.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:06

Nikka schreef:

Tja, en dat is helaas nu net het probleem :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:13

Nikka schreef:
Kimmes schreef:

Ook dan was het een probleem geweest. Je moet op dat moment zelf kunnen zeggen dat je het wilt. Niet opschrijven, niet gebaren, maar praten.

Mijn oma is overleden aan een hersentumor, en zei ook al heel vroeg; als het zo moet eindigen, dan wil ik liever nu. Dat kon toen niet, aangezien er nog een redelijke prognose was. Op een gegeven moment viel het spraakgebied uit, waardoor ze niet meer kon spreken. Weg mogelijkheid tot euthanasie :\ Ook hier is uiteindelijk (illegaal?) de morfinedosis verhoogd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:29

IndianLady schreef:
Nikka zelfs al heb je een verklaring, dan nog doen ze moeilijk.

Er zijn in dat geval altijd wel andere mogelijkheden dan de euthanasie. Ik heb het zelf ook meegemaakt een huisarts die zich terugtrok op het laatste ogenblik. Deze huisarts was een jaar tevoren al uitgekozen om die reden. Toen zijn we gaan kijken naar terminale sedatie en dat was wel mogelijk. Helaas of misschien wel gelukkig stierf mijn vader hiervoor al doordat een shotje morfine tegen de pijn al te veel was.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:14

Voor zover ik weet wordt de dosis morfine niet verhoogd om illegaal euthanasie toe te passen, maar om pijn te bestrijden.
Als iemand overlijdt hoeft dat niet perse aan de dosis morfine te liggen, maar kan net zo goed omdat het lichaam "op" is. Omdat er tegelijkertijd morfine wordt toegediend, wordt hier vaak de doodsoorzaak aan toegeschreven.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:27

Kan je vastleggen dat je, mocht je ooit aan allerlei apparatuur terecht komen met weinig/nul kans op verbetering, niet aan al die apparatuur wilt blijven liggen maar dat ze dan gewoon de stekker eruit mogen halen? Of kijk ik nu teveel ER?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:33

Betteke schreef:
Voor zover ik weet wordt de dosis morfine niet verhoogd om illegaal euthanasie toe te passen, maar om pijn te bestrijden.
Als iemand overlijdt hoeft dat niet perse aan de dosis morfine te liggen, maar kan net zo goed omdat het lichaam "op" is. Omdat er tegelijkertijd morfine wordt toegediend, wordt hier vaak de doodsoorzaak aan toegeschreven.

Het is idd ook om pijn te bestrijden, maar het wordt wel degelijk vaak gebruikt voor een soort van passieve euthanasie ;) Een te hoge dosis morfine kan een lichaam, en zeker een verzwakt lichaam niet aan...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:34

Dat is de theorie inderdaad Mirr, maar in de praktijk ....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:37

De wereld zit soms raar in elkaar.
Als je ziet hoe mensen soms moeten lijden voor hun dood...
Als er geen kans meer is opgenezing, als iemand als een kasplantje moet leven, waarom laten we ze dan niet gaan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:40

Ik vind het ook niet eerlijk dat je als mens gewoon niet een spuitje krijgt bij uitzichloos leiden... het schijnt wel te kunnen, maar de in de praktijk komt er niet veel van terecht omdat er veel mitsen en maren aanzitten en niemand zn vingers wil branden.. Echt triest voor ons mensen, maar goed dat het bij dieren wel gewoon kan (en imo ook moet bij uitzichloos leiden). Hoop dat dit voor mensen beter geregeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:44

verootjoo schreef:
Het is idd ook om pijn te bestrijden, maar het wordt wel degelijk vaak gebruikt voor een soort van passieve euthanasie ;) Een te hoge dosis morfine kan een lichaam, en zeker een verzwakt lichaam niet aan...

Ene te hoge dosis is zelfs voor een gezond lichaam dodelijk,vind het persoonlijk een hele vriendelijke manier om een einde aan het leven te maken (Voor zover je dat 'vriendelijk' kan noemen) mijn moeder kon namelijk écht geen afscheid nemen en bleef maar vechten tot het bittere eind. Ik heb hier geen naar gevoel op na gehouden, ze had gruwelijker kunnen sterven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:26

Mijn oma heeft alles goed geregeld (officiele euthanasieverklaring ondertekend door iedereen die dat moet, iedereen ingelicht, al heel lang lid van die vereniging etc.), is 10 jaar geleden begonnen te dementeren. Wilde gelijk eruit stappen maar dat mocht niet want het lijden was nog niet erg genoeg ;( Nu 10 jaar verder mag ze niet meer omdat ze niet meer toerekeningsvatbaar is |( . Ze is nog een levend omhulsel van haar oude assertieve hoog intelligente zelf (heeft 60 jaar geleden als 1 van de eerste meisjes het HBS gedaan.). Het enige dat ze nog leuk vindt in het leven is haar achterkleinzoon en verder wil ze niks meer alleen maar dood. Iedereen zegt dat het heel erg is maar oh zo jammer ze kunnen niks voor haar doen.. Familie wordt het ook ernstig afgeraden om een paar spullen in huis te halen om het te versnellen want dan kun je een fikse gevangenisstraf krijgen (is nog altijd moord..).

Dus iedereen die denkt dat het zo makkelijk voor elkaar is, vergeet het maar lekker!!!

Ik haal binnenkort een 'voor alle zekerheid' pakketje in huis samen met vriendlief en verstoppen die heel goed voor het geval dat (over pakweg 90 jaar mag ik hopen, maar toch). Belachelijk dat dat nodig is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:22

Less schreef:
Mensen moeten vaak te lang lijden om nog maar niet te spreken over de groep met zulke zware psychiatrische aandoeningen, dat het onleefbaar is.

Dat inderdaad ook. Ondraaglijk lijden kan ook psychisch zijn. Ik vind het altijd zo schrijnend dat zulke mensen vaak op verschrikkelijke manieren 'moeten' sterven omdat men blijkbaar niet zelf mag beslissen over eigen leven en dood.

Aan euthanasie bij lichamelijk ondraaglijk en uitzichtloos lijden zitten ook nog veel te veel haken en ogen, dat blijkt wel uit de verhalen in dit topic alleen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:35

Ik verbaas me er eigenlijk over hoe moeilijk het bij iedereen in dit topic lijkt te gaan :\ Bij mijn opa was s 'ochtends nog niets aan de hand, tegen de middag moest hij naar het ziekenhuis en 6 uur later was alles al rond om euthanasie te plegen :\ Nog eens 6 uur later was hij er niet meer. Dit alles ging naar mijn idee zelfs veel te snel :=

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:41

mijn moeder heeft euthanasie gepleegd.

Ze leed al een paar jaar aan borstkanker wat uitgezaaid was.
Uiteindelijk kon ze bijna niet meer lopen en zelfstandig haar bed uit etc.
en was ze constant erg ziek.

Vond het toen ik jong was een erg zelfzuchtige daad en voelde me in de steek gelaten,
maar nu ik wat ouder ben snap ik haar keuze echt goed, en heb ik er ook vrede mee.
De kans op herstel was helemaal niets geloof ik en ze leed vreselijk veel pijn.

Ze was trouwens pas 39.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:45

Dat is ook vaak mijn gedachte, mijn opa heeft hele erge kanker met veel complicaties.
Genezen zal niet gebeuren en een leven heeft hij ook niet echt meer.
Toch moet hij verder nog chemo krijgen (als je er eenmaal midden in zit stop je ook niet zomaar) en is hij steeds ziek.
Veel afgevallen en chagerijnig.
Een hond in zijn toestand was al 3x ingeslapen, maar hij moet vechten.
Zijn moed is op, maar van vroeger uit en van het geloof mag hij niet stoppen met vechten.
Raar is dat toch.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:51

Dit is iets waar ik me ook al jaren heel boos over maak!
Ik had het er van de week nog over met een client(ik werk in de thuiszorg).
De man van deze mevrouw ligt al tijden in een verpleeghuis,hij kan helemaal niks meer,ook niet praten.
Hij is heel erg mager en ligt letterlijk en figuurlijk weg te teren.
Het is gewoon zo erg dat die vrouw echt hoopt dat hij snel overlijd.
Vreselijk vind ik dat,ik heb toen inderdaad tegen haar gezegt dat je een dier uit zijn lijden mag verlossen als het geen dierwaardig bestaan meer heeft maar een mens moet letterlijk en figuurlijk wegteren.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt met een man die ook helemaal niks meer kon, alleen op bed liggen(kon ook niet praten of eten/drinken).
Als je hun huis binnenkwam rook je de geur van rottend vlees,die man had vreselijke doorligwonden die elke morgen uitgespoeld moesten worden.
Die man heeft nog een paar jaar zo geleefd,ik had zo'n medelijden met die man,echt mensonterend!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:28

Ik vraag me zowiezo af waar anderen het recht vandaan halen een mens ten allen tijden maar in leven te moeten houden. Omdat het om een "mens" gaat en niet om een hond of kat?

Zelfs al zouden mensen oprecht zelfmoord willen plegen, wat is daar in hemelsnaam het grote bezwaar tegen? Als iemand geen been meer ziet in het leven zou diegene gewoon netjes eruit moeten mogen stappen, zonder gedoe met procedures en zo. Waarom mag een mens niet waardig en vooral netjes, pijnloos en snel sterven wanneer diegene het zelf bepaalt?