Coeliakie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Re: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:17

Helaas gaan wij niet naar Noorwegen of Zweden.
Mijn darmen zijn helemaal aangetast.. Dus heb de erge vorm van Coeliakie.
En jullie?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:15

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:40

Heel erg bedankt :) March 1 is de lichtere vorm??

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:52

Gaat niet om de vorm, maar om de mate van aantasting van de darmwand. 1 is irritatie van de darmwand tot 4 (of 3c?) volledige vlokatrofie (geen darmvlokken meer).
Zo kan het zijn dat je een march 3 hebt maar bijna geen last met een dieetfout. Ik heb een lage march maar krijg wel erg snel last bij een dieetfout. Dat is iets wat je moet ontdekken.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:53

Ik heb de ergste vorm. Dus dat zal dan wel 3 zijn .. ( mate ) Ik heb geen 1 vlokje meer vertelde de ziekenhuis.
En als ik 1 iets van gluten binnen krijg. Dan krijg ik me toch buikpijn. poeghhhh.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:56

Dan heb je volledige vlokatrofie. Waarschijnlijk krijg je dan over een jaar ook een controle bioptie om te kijken of het zich allemaal goed herstelt. Als je je dieet goed volgt zou het moeten verbeteren :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:02

Ja, ik ben nu al heel erg goed bezig. Ben benieuwd of ik dan een vervolg bioptie krijg..

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:05

Het zou wel moeten geloof ik.
Fijn dat je zo goed bezig bent, het is een hele ontdekkingstocht in het begin ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:07

Ja, het is echt heel erg wennen. Wat je wel en niet mag hebben. Je probeert het allemaal zo goed mogelijk te doen.
Maar die dietiste zij ook al dat ik nu nog een beginnerling ben, dus dat ik nog vaak genoeg buikpijn krijg etc.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:11

Mijn vriendin heeft ook coeliakie en als we dan op vakantie gingen nam ze altijd pakken rijstwafels mee om dan met beleg als ontbijt te eten. Gewone bitterkoekjes mag je wel eten en zo zijn er nog een aantal koekjes die wel kunnen, zie logo op verpakkingen. Ipv gewone pasta kun je maismacaroni kopen, gewoon van Honig en je hebt ook speciaal pannenkoekenmeel idd, maar weet even niet meer hoe dat heet. Succes met uitvogelen en sterkte!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:12

Wardie schreef:
Mijn vriendin heeft ook coeliakie en als we dan op vakantie gingen nam ze altijd pakken rijstwafels mee om dan met beleg als ontbijt te eten. Gewone bitterkoekjes mag je wel eten en zo zijn er nog een aantal koekjes die wel kunnen, zie logo op verpakkingen. Ipv gewone pasta kun je maismacaroni kopen, gewoon van Honig en je hebt ook speciaal pannenkoekenmeel idd, maar weet even niet meer hoe dat heet. Succes met uitvogelen en sterkte!

Ja, ik weet zelf wat ik wel en niet mag eten. Gelukkig ben ik vandaag naar de Dietiste geweest en die heeft me het allemaal uitgelegt. :)
Maar bedankt voor je reactie.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:24

Heeft Honig maispasta? Hmm, dat wist ik niet, die zal vast een stuk goedkoper zijn :D
Bitterkoekjes van de AH zijn idd goed (die van super de boer krijg ik toch klachten :s gekke darmen :P )

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:46

Ik heb rijstepap gegeten, en dat mag ik gewoon maar krijg er toch echt veel buikpijn van ..

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:11

Ik heb het ook maar kan wel af en toe een gewoon koekje eten daar heb ik dan geen last van.
van die marges heb ik nog nooit iets gehoord. weet dus echt neit welke ik heb.
Tijdje geleden was er veel gv pasta bij de aldi. goedkoop en lekker...
veel ingeslagen dus.

Ben nu zwanger (20 weken) en ben heel benieuwd of de baby het straks ook krijgt...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:41

Maar10e schreef:
Ik heb het ook maar kan wel af en toe een gewoon koekje eten daar heb ik dan geen last van.
van die marges heb ik nog nooit iets gehoord. weet dus echt neit welke ik heb.
Tijdje geleden was er veel gv pasta bij de aldi. goedkoop en lekker...
veel ingeslagen dus.

Ben nu zwanger (20 weken) en ben heel benieuwd of de baby het straks ook krijgt...

Je hebt inderdaad wel kans dat je baby het ook krijgt. Ik dacht laatst dat het maar 10 % kans is ..
Wat lekker joh dat jij soms wel een gewoon koekje kan eten! Dat moet ik echt niet doen, dan lig ik 3 dagen knock-out..

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:06

March kan alleen met een biopt bepaald worden.
Alleen met een biopt kan vastgesteld worden of je Coeliakie hebt. Als je coeliakie hebt kan je (helaas) ook echt geen koekje eten. Misschien krijg je er niet zo veel last van, maar je darmvlokken worden er niet beter van.
Voor herstel van je darmvlokken mag je rustig anderhalf tot 2 jaar dieet uittrekken....

Het kan zijn dat je, doordat je darmen zo beschadigd zijn, ook slecht tegen lactose kan. Dit komt vaker voor bij Coeliakie en kan na verloop van tijd over gaan.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:09

Hoe is het gegaan op vakantie?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 06:46

Op vakantie is het aardig gegaan. Wel erg moeilijk als we toch wel een keer uit eten gingen .. Maar ik heb precies genomen wat ik echt wel mocht hebben.
Ik ben 1 keer de mist in gegaan door mayonaise te eten .. Toen had ik ook wel erge buikpijn.

Het gaat nu goed met me en zolang ik geen gluten binnen krijg voel ik me heel goed. :)

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:41

Maispasta van Honig zou ik niet proberen hoor. Deze is zeer zeker niet glutenvrij. Wij hebben hierover ooit contact opgenomen met honig en het word op dezelfde banden vervoerd... Niet slim om te eten dus en je kunt het dus beter gewoon van een glutenvrij merk kopen (Schar, semper enz.)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:58

Das handig om te weten. Ik had het nog niet geprobeert omdat ik het niet kon vinden.

Fijn dat je vakantie zo goed gegaan is!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:11

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn moeder heeft coeliakie, ze is nu al zeker 10 jaar op dieet. Ze zegt dat het went, maar nog steeds mist ze bepaalde dingen (brood met gluten, koekjes, sommige chips, een échte frikandel/kroket enz.). Over het algemeen 'zondigt' ze nooit, omdat ze dit meteen moet bezuren. Ik blijf dit topic even volgen!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:44

gamblerlover schreef:
Maispasta van Honig zou ik niet proberen hoor. Deze is zeer zeker niet glutenvrij. Wij hebben hierover ooit contact opgenomen met honig en het word op dezelfde banden vervoerd... Niet slim om te eten dus en je kunt het dus beter gewoon van een glutenvrij merk kopen (Schar, semper enz.)

Gelukkig heb ik die nog nooit gekocht of gegeten. Bedankt dat je 't even kwam zeggen! :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:29

Een zacht wit bolletje met een kroket, dat mis ik ook wel :P

Wat zijn eigenlijk jullie klachten bij een dieetfout?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:16

Ik krijg acuut hele erge buikpijn als ik 1 klein gluten iets al binnen krijg ..
Kan dan alleen maar op bed liggen krijzen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

Ik heb ook zware diarree bij een dieetfout, erg vervelend.

Mijn moeder heeft net een enorme voorraad kaasbroodjes voor mij gebakken :) Dus mijn vriezer zit weer even vol.