Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Wist ik niet

Elianna_ schreef:Ik ben nu vijftien, dus hoef nog niet te beslissen, maar ik denk dat ik wel donor wil zijn.
Ze mogen alles, op mijn huid en netvlies na, hebben.
Als jij later zelf een orgaan nodig hebt, dan wil je dat ook graag wel van een ander hebben.
Vandaar dat ik ervoor kies om donor te worden.
En als ik dood ben, heb ik er toch niks meer aan.
Terwijl ik misschien nog wel een ander zijn/haar leven kan redden.
Nadir schreef:Vanmorgen hoorde ik op Radio 538 een man die al 5 jaar (!!) op een donornier wacht... Dat is toch verschrikkelijk... Die man moet nu 4 keer per week naar het ziekenhuis om aan het dialyseapparaat te gaan. Ik vond het echt shocking om te horen dat er nog duizenden mensen met hem zijn die al zo lang wachten...
benangelique schreef:ik heb even getemd: gebruik de zoekfunctie er zijn al heel wat topics over geweest namelijk.
Paula schreef:Tekort aan donors is grotendeels 'te danken aan' de strenge procedure over wanneer een orgaan geschikt is of niet. In het ziekenhuis noemen ze motorfietsen ook donorfietsen, omdat ze van zulk soort ongelukken de meeste donors krijgen; hersendood maar alle organen nog mooi in tact.
), aan de hand van dit topic en idd radio 538 met die man. En idd, zolang hij er niet over hoeft na te denken 'mochten we hem leegtrekken'
5 jaar op een nier wachten is in Nederland allang niet meer uitzonderlijk helaas.
Ze mogen dus ook alles hebben van mij. Ik ben nu ook bloeddonor, ik zou ook dondersgraag hebben dat er bloed is als ik een ongeluk heb!
lejo schreef:Ik ben ook al járen donor; van mij mogen ze alles hebben.
Gelukkig denken mijn nabestaanden ook zo hierover dus mocht er iets gebeuren dan ben ik beschikbaar.
Het enige dat mij opvalt is de opmerking; 'je bent dan toch dood'
Bedenk je wel dat je voor de meeste 'grote' donaties alleen hersendood mag zijn, niet helemaal dood.
Het is dus belangrijk je beslissing heel goed met je nabestaanden te besprken, zijn móeten nl. beslissen of ze je leeg mogen halen op een moment dat je nog niet 100% dood bent. En dat is een heftige beslissing! Ze moeten toch even de stekker en zogezegd uit laten trekken.
Als je dan heel duidelijk aangegeven hebt dat je dit echt wilt, dat maakt he misschien voor hen wat makkelijker.
(helaas is een codicil in NL niet wettelijk, nabestaanden mogen altijd anders beslissen)
Ik ben al 24 jaar donor. Ik vind het wel belangrijk. Zou zelf ook graag ontvangen als dat nodig zou zijn.
Paula schreef:Ik wil prima organen afstaan als ik in één klap dood ben en ze mij dan vinden, maar niet wanneer een behandeling gestopt wordt. Dan mist je familie namelijk het moment van dat de 'ziel' nog in je lichaam zit, en wanneer dat niet meer zo is. Die overgang gebeurd dan op de operatiekamer terwijl dat een heel waardevol moment kan zijn voor de familie.
(hooguit misschien van huid, maar dat weet ik niet zeker)