Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

Kwanyin

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:20

Ik ben ook donor, maar in België is iedereen dat automatisch. En ik wil ook niets anders, zou me geen enkele reden kunnen bedenken waarom niet. Ik geloof niet in een nut van het lichaam na de dood, dus of het vergaat nutteloos of het redt een mensenleven. Ik zal er toch niet meer zijn om te kunnen nadenken 'ieuw, die persoon loopt met MIJN huid rond'. En als mij ooit iets zal overkomen, zal ik ook blij zijn als er een donor voor mij beschikbaar, al zie ik er ontzettend huiverig tegenop om ooit een orgaan van iemand anders in mijn lichaam te moeten hebben...ik weet niet waarom en ik denk dat uiteindelijk de 'ik wil niet dood' sterker gaat zijn dan de walging, maar het ik vind het een viezer idee om een orgaan van iemand anders in mijn lichaam te hebben terwijl ik leef, dan mijn orgaan in iemand zijn lichaam terwijl ik dood ben.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:31

Ik ben ook al járen donor; van mij mogen ze alles hebben.
Gelukkig denken mijn nabestaanden ook zo hierover dus mocht er iets gebeuren dan ben ik beschikbaar.

Het enige dat mij opvalt is de opmerking; 'je bent dan toch dood'
Bedenk je wel dat je voor de meeste 'grote' donaties alleen hersendood mag zijn, niet helemaal dood.

Het is dus belangrijk je beslissing heel goed met je nabestaanden te besprken, zijn móeten nl. beslissen of ze je leeg mogen halen op een moment dat je nog niet 100% dood bent. En dat is een heftige beslissing! Ze moeten toch even de stekker en zogezegd uit laten trekken.
Als je dan heel duidelijk aangegeven hebt dat je dit echt wilt, dat maakt he misschien voor hen wat makkelijker.
(helaas is een codicil in NL niet wettelijk, nabestaanden mogen altijd anders beslissen)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:39

Ik ben ook donor, van mij mogen ze alles recyclen :+

Uit een hersendood kun je toch niet meer wakker worden? Dus je bent dan al dood, alleen je lichaam nog niet.

Raar zeg, dat je familieleden alsnog kunnen beslissen om je organen niet af te staan :\ Wist ik niet :=

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:41

Ik ben geen officiële donor, familie mag voor mij beslissen. Ik wil prima organen afstaan als ik in één klap dood ben en ze mij dan vinden, maar niet wanneer een behandeling gestopt wordt. Dan mist je familie namelijk het moment van dat de 'ziel' nog in je lichaam zit, en wanneer dat niet meer zo is. Die overgang gebeurd dan op de operatiekamer terwijl dat een heel waardevol moment kan zijn voor de familie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:41

er is hier al vaker een topic over geweest, ik ben donor en vind dat iedereen dat zou moeten zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:50

ik heb even getemd: gebruik de zoekfunctie er zijn al heel wat topics over geweest namelijk.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:44

Ik ben nu vijftien, dus hoef nog niet te beslissen, maar ik denk dat ik wel donor wil zijn.
Ze mogen alles, op mijn huid en netvlies na, hebben.

Als jij later zelf een orgaan nodig hebt, dan wil je dat ook graag wel van een ander hebben.
Vandaar dat ik ervoor kies om donor te worden. :)

En als ik dood ben, heb ik er toch niks meer aan.
Terwijl ik misschien nog wel een ander zijn/haar leven kan redden.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:46

Elianna_ schreef:
Ik ben nu vijftien, dus hoef nog niet te beslissen, maar ik denk dat ik wel donor wil zijn.
Ze mogen alles, op mijn huid en netvlies na, hebben.

Als jij later zelf een orgaan nodig hebt, dan wil je dat ook graag wel van een ander hebben.
Vandaar dat ik ervoor kies om donor te worden. :)

En als ik dood ben, heb ik er toch niks meer aan.
Terwijl ik misschien nog wel een ander zijn/haar leven kan redden.

Zo denk ik er ook over ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:06

Idd het is wel als je hersendood ben, want dan is er nog bloedcirculatie, maar als machines mij in leven moeten houden hoeft het van mij zowiezo al niet. Als je hersendood bent, besef je het allemaal niet meer en leef je eigenlijk alleen maar dankzij apparatuur. Of nou ja leven, je krijgt zuurstof en je hart blijft kloppen, maar verder ben je alleen nog maar het omhulsel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:17

Vanmorgen hoorde ik op Radio 538 een man die al 5 jaar (!!) op een donornier wacht... Dat is toch verschrikkelijk... Die man moet nu 4 keer per week naar het ziekenhuis om aan het dialyseapparaat te gaan. Ik vond het echt shocking om te horen dat er nog duizenden mensen met hem zijn die al zo lang wachten...

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:22

Nadir schreef:
Vanmorgen hoorde ik op Radio 538 een man die al 5 jaar (!!) op een donornier wacht... Dat is toch verschrikkelijk... Die man moet nu 4 keer per week naar het ziekenhuis om aan het dialyseapparaat te gaan. Ik vond het echt shocking om te horen dat er nog duizenden mensen met hem zijn die al zo lang wachten...

Hey Nadir!

Ik kan mij ook geen reden bedenken om geen donor te zijn.
Wie weet loop ik zelf wel het risico om een donor hart te moeten.....
Dan is de beslissing voor mij heel eenvoudig, knijp ik er eerder tussen uit dan heeft iemand anders daar "gelukK bij'

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:55

Ik ben absoluut donor. Vind het erg belangrijk dat ik ook na mijn overlijden toch nog iemand zou kunnen helpen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:59

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:00

Tekort aan donors is grotendeels 'te danken aan' de strenge procedure over wanneer een orgaan geschikt is of niet. In het ziekenhuis noemen ze motorfietsen ook donorfietsen, omdat ze van zulk soort ongelukken de meeste donors krijgen; hersendood maar alle organen nog mooi in tact.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:00

Benangelique, de topics die jij aanhaalt zijn allemaal verouderd.
Daar mag je nu niet meer in posten. Beetje onzin dus dat er geen nieuw topic geopend mag worden...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:05

Paula schreef:
Tekort aan donors is grotendeels 'te danken aan' de strenge procedure over wanneer een orgaan geschikt is of niet. In het ziekenhuis noemen ze motorfietsen ook donorfietsen, omdat ze van zulk soort ongelukken de meeste donors krijgen; hersendood maar alle organen nog mooi in tact.

Streng of niet, het lijkt mij ook wel enigsinds van belang dat er 'strenge' regels zijn.
We hebben het niet over een nieuw kapsel of een kunstgebit...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:06

Ik heb het gisteren nog eens nagevraagd aan mijn vriend (toch altijd tussentijds nog even checken natuurlijk :Y) ), aan de hand van dit topic en idd radio 538 met die man. En idd, zolang hij er niet over hoeft na te denken 'mochten we hem leegtrekken' O:) 5 jaar op een nier wachten is in Nederland allang niet meer uitzonderlijk helaas.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:11

ik ben donor. Ze mogen alles van mij hebben en ik heb dat ook expliciet tegen mijn familie gezegd.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:22

Onder de grond liggen r*tten >< Iemands leven redden?
Snel beslist denk ik ! :) Ze mogen dus ook alles hebben van mij. Ik ben nu ook bloeddonor, ik zou ook dondersgraag hebben dat er bloed is als ik een ongeluk heb!

Ik stem dus VOOR :D

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:02

lejo schreef:
Ik ben ook al járen donor; van mij mogen ze alles hebben.
Gelukkig denken mijn nabestaanden ook zo hierover dus mocht er iets gebeuren dan ben ik beschikbaar.

Het enige dat mij opvalt is de opmerking; 'je bent dan toch dood'
Bedenk je wel dat je voor de meeste 'grote' donaties alleen hersendood mag zijn, niet helemaal dood.

Het is dus belangrijk je beslissing heel goed met je nabestaanden te besprken, zijn móeten nl. beslissen of ze je leeg mogen halen op een moment dat je nog niet 100% dood bent. En dat is een heftige beslissing! Ze moeten toch even de stekker en zogezegd uit laten trekken.
Als je dan heel duidelijk aangegeven hebt dat je dit echt wilt, dat maakt he misschien voor hen wat makkelijker.
(helaas is een codicil in NL niet wettelijk, nabestaanden mogen altijd anders beslissen)

Van mij mogen ze ook alles gebruiken, mocht ik komen te overlijden. Dit heb ik al een hele tijd geleden besloten.
Ik studeer geneeskunde, en hierbij kom ik vaak in aanraking met de gevolgen van lange wachtlijsten of slechte donororganen bij gebrek aan beter. Dit heeft mijn keuze over het donorschap alleen maar meer bevestigd.

Voor nabestaanden lijkt het me inderdaad een moeilijke beslissing en wellicht zou een wettelijk bindend codicil dan beter zijn.
Gelukkig weten mijn familieleden goed wat mijn keuze is op gebied van donor zijn.

Het wordt echter nog moeilijker, er zijn verschillende definities van 'hersendood':
-Hersenstam dood: de hersenstam is ten gronde gegaan en het bewustzijn is definitief uitgevallen. Bezwaar: de hersenfunctie hoeft nog niet volledig verloren zijn gegaan, elders in de hersenen kunnen nog sporen van hersenfunctie aanwezig zijn.
-Totale hersendood: onherstelbaar en volledig verlies van functies van hersenen én hersenstam. Dit is de definitie die door Nederlandse artsen gebruikt wordt.
-Hersendood: hogere hersenfuncties zijn onomkeerbaar uitgevallen, deze zijn bepalend voor het persoon-zijn. De hersenstam en daarmee je basale lichaamsfuncties als hartslag en ademhaling functioneren nog wel. Bezwaar: menselijk leven wordt gelijkgesteld aan organische condities. Is een persoon dood als er geen persoonlijk bestaan meer mogelijk is, ook al is er een 'levend' lichaam?
(uit: 'Medische ethiek' , ten Have)

Bij mij mogen ze iig in alle 3 de gevallen de stekker eruit trekken.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre deze poll representatief is voor alle bokkers. Ik denk dat je makkelijker aangeeft donor te zijn, dan dat je ertegen bent. (Voordat men zich weer moet verdedigen in een discussie)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:16

;) Ik ben al 24 jaar donor. Ik vind het wel belangrijk. Zou zelf ook graag ontvangen als dat nodig zou zijn.
Als ik er echt diep over na denk, vind ik het eigenlijk een beetje luguber, maar ik sta er eigenlijk nooit bij stil dat ikmezelf er voor heb opgegeven,(moet ook niet). ;)

Ik heb ook opgegeven wat ze niet mogen van mij, maar dat weet ik niet meer.
Heb alleen wel een ernstig verzoek mee gegeven , dat ik absoluut niet aan drank, drugs en rookverslaafden, iets wil doneren.
Heb zelf mijn hele leven nooit gerookt, drugs gebruikt en alcohol gedronken :D
En als iemand op die manier zijn leven vergald is dat jammer, dan zijn er altijd nog mensen die het echt harder nodig hebben. :(:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:19

Om te voorkomen dat mijn ouders zich ter plekke zouden bedenken (wat ik me niet kan voorstellen)heb ik mijn eerste codicil ook nog in mijn knip zitten.
Deze is toen ik 13 was door hun beiden ondertekend

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:24

Paula schreef:
Ik wil prima organen afstaan als ik in één klap dood ben en ze mij dan vinden, maar niet wanneer een behandeling gestopt wordt. Dan mist je familie namelijk het moment van dat de 'ziel' nog in je lichaam zit, en wanneer dat niet meer zo is. Die overgang gebeurd dan op de operatiekamer terwijl dat een heel waardevol moment kan zijn voor de familie.

Dan kun je dus geen orgaandonor worden :n (hooguit misschien van huid, maar dat weet ik niet zeker)

Dit is ook het grote probleem met donoren vinden.
Als je gewoon kon doneren als je dood bent, dan hadden we zat, maar
a. er zijn maar weinig mensen die én donor zijn én eerst hersendood raken. de meeste mensen gaan (gelukkig) gewoon ineens dood.
b. mensen redeneren heel veel zoals jij (wat hun goed recht is natuurlijk)
c. heel veel families kunnen het op het cruciale moment toch niet aan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:27

neinie; ik hoop dat ze bij mij ook de stekker er op tijd uittrekken, zolang er geen (hoop is op) kwaliteit van leven (meer) is, hoeft het niet meer. Wordt het alleen maar moeilijker van.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:34

Sommige mensen zijn ook niet meer geschikt als donor.
Mijn opa had een donor nier maar kreeg door de medicijnen een of ander virus in zijn hersenen ofso.
Hij was al jaren heel erg vaak ziek en toen vroegen ze aan mijn oma of hij donor mocht worden.
Dat wilde mijn oma niet omdat er heel veel kans zou zijn dat degene na hem problemen zou krijgen.

Mijn moeder vertelde gisteren over een ver familielid ofso.
Die had een nieuwe long nodig en die kreeg dus ook een nieuwe long.
Scheen het een zieke long te zijn is ze even later alsnog overleden.
En dat wilde mijn oma waarschijnlijk voorkomen.

Dan begrijp ik wel dat een nabestaande zegt van nee ik wil niet dat hij of zij donor wordt.
Maar als ik gebruikt zou kunnen worden en mijn vriend zou zeggen dat hij het niet wilt heeft ie denk ruzie met mijn ouders^^
Mijn ouders weten het al jaren en mijn vriend weet het ook dat ik graag donor wil zijn.
Ik zit er ook over te denken om bloeddonor te worden.