Zonnebrandcreme over de datum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:22

verootjoo schreef:
Bestaat UV-C tegenwoordig ook al dan :?

ik doe ook rustig meer dan een jaar met 1 fles zonnebrandcreme :j Nooit last mee gehad eigenlijk. En ik smeer niet eens elk uur. Wat ik overigens ook onzin vind... Imo is het gewoon geld verdienen. Ik zou dat ook zeggen als ik een zonnebrandcreme producent was :+

vroeger was ik ook zo eigenwijs. Ik zei altijd ik verbrand toch nooit (donkere huid) dus voor mij hoeft dat allemaal niet. Ik smeerde ook weinig en met lage factor. Maar daar ben ik wel op terug gekomen sinds ik er in werk en er dus meer van weet.

Ik heb huiden gezien met een microscoop van mensen die of te veel in de zon zaten, mensen die zich niet goed insmeerde etc. De bovenste huid laag zie je weinig van maar daaronder des te meer. Geloof me als je dat gezien hebt smeer je wel braaf ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:27

Focussed schreef:
Bacteriegroei en dergelijke is niet op onderzocht. Het gaat erom dat de SPF-waarde niet verandert na een jaar, terwijl dat wel zo vaak gepredikt wordt.
Als je je zonnebrand netjes droog en donker bewaart bij kamertemperatuur zal er zo min mogelijk bacteriegroei plaats vinden, en is het nog gewoon goed na een jaar.
Maar het zou natuurlijk best kunnen dat, als je een zeer gevoelige huid hebt, je er uitslag van krijgt.

um.. bacteriën vermenigvuldigen juist snel bij kamertemperatuur. Zet dan je zonnebrand nog in de koelkast.

Maar ik koop ook elk jaar een nieuwe fles. Ik gooi de oude flessen niet weg. Is een goede bodylotion, maar meer niet.

__Nathalie__

Re: Zonnebrandcreme over de datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:31

De meningen blijven altijd verdeeld. Je moet doen wat je denkt dat goed is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:26

__Nathalie__ schreef:
Uva is de straling waar je pigment van kleurt en dus bruin van word. uv b straling is de straling waar je huid dikker van word en dus ook van kan verbranden (wat tevens ook schadelijk is voor de huid). Uvc is de schadelijkste van de 3 en ja daar moet je ook voor beschermen. Ik weet niet wat jij bedoeld met antibacteriele straling in een snackbar maar dat is niet de zelfde hoeveel heid straling die de zon bloot steld.

UV-C heeft een desinfecterende werking :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:36

Maakt het merk nog iets uit? Ik koop nu bijvoorbeeld de zonnebrand bij de Lidl..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:49

Focussed schreef:
__Nathalie__ schreef:
Uva is de straling waar je pigment van kleurt en dus bruin van word. uv b straling is de straling waar je huid dikker van word en dus ook van kan verbranden (wat tevens ook schadelijk is voor de huid). Uvc is de schadelijkste van de 3 en ja daar moet je ook voor beschermen. Ik weet niet wat jij bedoeld met antibacteriele straling in een snackbar maar dat is niet de zelfde hoeveel heid straling die de zon bloot steld.

UV-C heeft een desinfecterende werking :)

Het heeft ook een gevaarlijk schadelijke werking in grote hoeveel heid en dan heb ik het niet over een lamp! Waarom denk je dat zonnebanken alleen uva en uvb hebben? en geen uvc?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:52

lotteElb schreef:
Maakt het merk nog iets uit? Ik koop nu bijvoorbeeld de zonnebrand bij de Lidl..

als er factor 30 op staat zit dat er ook in. Maar kwa verzorging moet je het niet vergelijken met een product als bijv australian gold omdat daar gewoon andere ingredienten voor gebruikt worden. Dan heb ik het over huidveroudering tegen houden en uitdroging voorkomen etc. Maar tegen verbranding is het net zo goed.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:31

Wat zijn dan regulieren merken die ook goed helpen tegen huidveroudering en uitdroging? En als je nou bv wel een goedkope zonnebrand koopt maar een duurdere aftersun?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:35

Dan kun je beter een dure zonnebrand kopen en een goedkope aftersun. Je kunt beter voorkomen als verhelpen.
Uit de winkel durf ik dat niet te zeggen want die ken ik niet.
Ik zou aan raden bij een goede parfumerie of gewoon een zonnestudio.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:18

__Nathalie__ schreef:

UV-C heeft een desinfecterende werking :)[/quote]

Het heeft ook een gevaarlijk schadelijke werking in grote hoeveel heid en dan heb ik het niet over een lamp! Waarom denk je dat zonnebanken alleen uva en uvb hebben? en geen uvc?[/quote]

Omdat UV-C geen effecten op de huid heeft die wij willen, in de zin van bruin worden :) .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:16

omdat uvc schadelijk is zit het er niet in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:21

Maar UV-A en UV-B zijn ook schadelijk, maar daar krijgen we een bruin kleurtje van, dus die wel. ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:32

van uv b krijg je ook geen bruin kleurtje.
Uva en b zijn gezond in goede verhoudingen mits niet te veel.
uv c is de meest schadelijke en dus de meest gevaarlijke. En daardoor overbodig.
je krijgt alleen een kleurtje van uva en niet van uv b

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:58

Is het trouwens zo dat je minder snel bruin wordt als je huid goed is gehydrateerd of heeft dat niks met elkaar te maken?
Nog een vraagje: ik heb de zonnespray clear protect van Ambre Solaire factor 20 gekocht in de winkel. Moet je die ook een half uur van tevoren opsmeren? Omdat het lijkt dat hij zo snel intrekt? En wat zijn de gevolgen van het insmeren als je al in de zon bent?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:53

En droge huid maakt minder pigment aan dus een goed gehydrateerde huid beter. Dat zie je bijv vaak op de benen, dat die achter blijven of het gezicht.
Dus het is belangrijk een goede vocht inbrengende zonnecreme te gebruiken en achteraf goed aftersunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:12

Ik had ook nog nooit van UV-C gehoord, dus heb even gegoogled, ik citeer:
Citaat:
UVC radiation is almost completely absorbed by the ozone layer and does not affect the skin. UVC radiation can be found in artificial sources such as mercury arc lamps and germicidal lamps.

http://dermatology.about.com/od/glossaryu/g/uvc.htm
Oftewel, UV-C komt dus amper op aarde terecht het heeft dus niet veel zin om daar tegen te smeren :P En het wordt inderdaad gebruikt als anti-bacteriële lamp in o.a. snackbars.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:16

Een groot deel van uvc word tegen gehouden door de ozonlaag. Maar uvc komt wel degelijk op aarde.
Gewoon goed smeren dan is er niks en de hand.