Poll: Zou jij je eicellen willen invriezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een eicel in laten vriezen?

A. Ja, want ik wil eerst nog carriere maken
3 (2%)
B. Ja, want in mijn familie wordt men vroegtijdig onvruchtbaar
1 (0%)
C. Ja, want ik wil eerst carriere maken maar de kans bestaat ook dat ik vroegtijdig onvruchtbaar kan worden.
5 (4%)
D. Nee, ik heb toch geen kinderwens
23 (18%)
E. Nee, het kost waarschijnlijk teveel geld.
13 (10%)
F. Nee, ik wil op een natuurlijke manier zwanger worden (of dat nou lukt of niet)
61 (49%)
G. Nee, ben al zwanger
5 (4%)
G. Ik weet het niet
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 124

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:24

Ah dus jij was vroeger ook ingevroren := Ja ergens heb je wel een punt. Maar mijn moeder heeft om haar 22e en op haar 26e een kind gekregen (ik en mijn broertje dus) en dat is op jonge leeftijd, daarna niet meer fulltime gewerkt of carierre gemaakt. Dus het kan wel? En mijn ouders hebben het echt niet zo breed hoor, toen ook niet. En nu werkt mijn moeder in de huishouding enz, tijdje in restaurant gewerkt (parttime) maar dat is 15 jaar later pas. Als de kindjes op school zitten/zelf werken. Maar we hebben nooit in het rood gestaan hoor, zuinig leven, niet te veel eisen, Paps heeft wel wat overgewerkt maar dat was voornamelijk voor ons huidige koophuis toendertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:44

TakeThat schreef:
Waarom zou dat oneerlijk zijn?
Wat heb je liever, een goedlopende baan en daarna een kind. of eerst een kind en daarna maar zien hoe je het gaat onderhouden..
Ben blij dat mijn moeder het wel heeft gedaan

Dat maakt ene kind echt niets uit hoor of je een goede of slechte baan hebt. Als je maar liefde en aandacht ( en grenzen) geeft.
Ik kreeg mijn eerste kind toen ik nog studeerde en ze sliep in een tweedehands bedje een tweedehands kinderwagen, goedkope kleding etcetc... Ze is nu 13 en heeft daar niets aan overgehouden
Nu heb ik een goede baan en heb mijn tweede kind gekregen ( nu 1,5) en een mooie nieuwe kinderwagen, design meubeltjes, leuke merk kleding etc etc..en zooooo gek, kind is helemaal niet gelukkiger.

En on topic, invriezen. Alleen bij ziektes waar je onvruchtbaar van wordt ( denk aan baarmoederhalskanker).

Ik was pertinent tegen dat soort dingen, maar nu ik van redelijk dichtbij meemaak hoeveel verdriet mensen kunnen hebben die graag kinderen willen maar niet kunnen, ben ik wat genuanceerder geworden over IVF, UIU etc.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:46

@Nikyu: en dan heb je idd nog een categorie mensen die helemáál niets te kiezen hebben en die zich er gewoon vanwege medische redenen bij neer moeten leggen dat ze nooit zwanger zullen raken. Ben je daardoor juist ruimer gaan denken over een maximale leeftijd om zwanger te raken of vind je daardoor juist dat mensen zichzelf een grens moeten stellen en zich daar dan ook bij nee moeten leggen?

Voor mezelf heb ik de leeftijd van 40 als grens gesteld (mocht ik uiteraard gezond blijven en artsen geen lichamelijk bezwaren zien). Ik zag hier eerder al een reactie dat als je jong moeder wordt je dan ook jong weer lekker alle vrijheid hebt. Ik zie het precies andersom. Je bent maar één keer jong, ik ben nú gezond, ik ben nú vrij. Ik ben nu aan het leven zoals elk jong mens zou moeten leven. Die ervaring neem ik mee in de opvoeding van mijn evt. kindje. Hoe kan je nu al weten dat je op je 50ste uberhaupt nog leeft?

Mijn moeder was 20 toen ze mij kreeg, ze wist niks van het leven, niet hoe de wereld in elkaar steekt. Was zelf veel te kort vrij geweest, daar heeft ze later best de problemen van ondervonden. Maarja, dat was ook een heel andere tijd.

Als je rond je 40ste een kindje krijgt heb je én mooie jonge jaren gehad waarin voldoende tijd en ruimte was om jezelf te ontplooien, je bent financieel een stuk stabieler en vaak in de positie om een stuk minder te gaan werken én je bent op je 60ste (als je met vervroegd pensioen gaat) weer vrij om te gaan en staan waar je wil. Ik zeg een win win situatie :D .

_Marinke_

Re: Poll: Zou jij je eicellen willen invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:06

Mij lijkt het zelf t mooist als ik na m'n studie zwanger raak, dan ben ik echter al eind 20...

Cariere wil ik ook graag maken... maar mijn kinderwens is toch ietwat groter. Mocht ik om gezondheidsredenen vroegtijdig onvruchtbaar raken, zou ik toch graag kiezen voor invriezen. En niet om pas op m'n 40e een kind te krijgen, halverwege de 30 vind ik zelf eigenlijk al te laat.

Mijn vriend en ik hebben allebei een grote kinderwens, zouden er dan dus ook alles toch aan proberen te doen om toch kinderen te krijgen. En nee ik wil geen kids na m'n 35e/40e..

Maar goed, je hebt er zelf weinig over te beslissen.
Ik hoop dat het ons gegunt is!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:27

[LZP] --> [MW]

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:35

Ik heb G gestemd, al wilde ik eigenlijk D maar dan met Ja stemmen. Dus ja, al heb ik op dit moment geen kinderwens.

Dan heb ik sowieso later nog de keus. De leeftijd vind ik trouwens niet zo uit maken. Mijn moeder was nog net 29 (dus bijna 30) toen ze mijn broer kreeg, 31 bij mijn zus, 33 bij mij, 36 bij mijn broertje en nog net 39 (dus bijna 40). Nooit ook maar enigszins last van gehad, mijn broertjes ook niet.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:37

San1978 schreef:
Hi Niwla, is jouw bericht n.a.v. van mijn reactie? Want ik geloof niet dat ik heb gezegd dat ik kinderen "neem". Ik ben niet religieus maar ben het met je eens dat je nog altijd kinderen "krijgt". De periode waarin ik graag kinderen zou willen krijgen bepaal ik wel graag zelf. Als het dan niet lukt is dat risico voor mezelf.

Nee, dat was een reactie op diegene die onder mij postte. Die zei dat ze niet snapte dat ik vond dat je kinderen kreeg maar dat je zelf besliste of je er een nam.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:47

Ik heb C gekozen. Er bestaat bij iedereen de kans om vroegtijdig onvruchtbaar te worden. Als dit onverwacht gebeurd en je hebt wat eicellen ingevroren dan bestaat er altijd nog de kans dmv een draagmoeder een eigen kind te krijgen. Dat is toch alleen maar mooi.
Ik zou zelf voor mijn 30e geen kinderen willen hebben, maar na mijn 40e vind ik het risico te groot om zwanger te raken. Ik zou eicellen niet in willen laten vriezen voor mijn leeftijd, maar echt om veilig te stellen dat je kinderen kan krijgen, mocht er iets gebeuren waardoor ik dat zelf niet meer zou kunnen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:47

San1978 schreef:
@Nikyu: en dan heb je idd nog een categorie mensen die helemáál niets te kiezen hebben en die zich er gewoon vanwege medische redenen bij neer moeten leggen dat ze nooit zwanger zullen raken. Ben je daardoor juist ruimer gaan denken over een maximale leeftijd om zwanger te raken of vind je daardoor juist dat mensen zichzelf een grens moeten stellen en zich daar dan ook bij nee moeten leggen?

Voor mezelf heb ik de leeftijd van 40 als grens gesteld (mocht ik uiteraard gezond blijven en artsen geen lichamelijk bezwaren zien). Ik zag hier eerder al een reactie dat als je jong moeder wordt je dan ook jong weer lekker alle vrijheid hebt. Ik zie het precies andersom. Je bent maar één keer jong, ik ben nú gezond, ik ben nú vrij. Ik ben nu aan het leven zoals elk jong mens zou moeten leven. Die ervaring neem ik mee in de opvoeding van mijn evt. kindje. Hoe kan je nu al weten dat je op je 50ste uberhaupt nog leeft?

Mijn moeder was 20 toen ze mij kreeg, ze wist niks van het leven, niet hoe de wereld in elkaar steekt. Was zelf veel te kort vrij geweest, daar heeft ze later best de problemen van ondervonden. Maarja, dat was ook een heel andere tijd.

Als je rond je 40ste een kindje krijgt heb je én mooie jonge jaren gehad waarin voldoende tijd en ruimte was om jezelf te ontplooien, je bent financieel een stuk stabieler en vaak in de positie om een stuk minder te gaan werken én je bent op je 60ste (als je met vervroegd pensioen gaat) weer vrij om te gaan en staan waar je wil. Ik zeg een win win situatie :D .

nee ben daardoor niet ruimer gaan denken heb altijd voor 35ste gehad en aangehouden
ook toen ik voor de keuze kwam eierstok verwijderen
omdat ik toen al wist dat het op zijn vroegst maar even positief denken
dat doe je in zo'n situatie toch
op mijn 40ste pas weer kinderen mocht krijgen
dit vond en vind ik te oud

of het nu uit mij of uit draag moeder komt ..

als ik NU als 37jarige via draagmoeder zou kunnen proberen zou ik het ook niet doen
ook al had ik graag huis vol gehad
vind het niet verstandig

en draagmoederschap vind ik een uiterste
een laatste strohalm als al het andere niet lukt
(en dan bij "gezonde" mensen .. )

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:56

Jeetje, wat denken mensen toch verschillend over dit soort onderwerpen zeg! Bedankt voor je antwoord nickyu!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:02

Heb ook voor F gekozen, ik wil altijd al kinderen voor ongeveer mijn 25ste. Dat heb je natuurlijk niet altijd voor het kiezen en wie weet kan mijn vriend en ik wil helemaal geen kinderen krijgen...
Maar ik wil na mijn studie toch ongeveer wel aan kinderen beginnen, dan zou ik 23 zijn. Dat vind ik wel een mooie leeftijd! :)

Ik vind persoonlijk ook dat je rond je 35ste/40ste te oud bent om nog een kind te nemen.. Ikzelf heb ook hele jonge ouders en ik vind het wel fijn! En inderdaad, als je pas na je carierre een keer een kindje neemt dan wil je het volgensmij ook niet zo graag.
Ik heb liever een gelukkig en gezond kindje samen met me vriend, i.p.v. eerst nog jaren te hebben gewerkt: Werken kan nog altijd!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:09

Invriezen, ik kan het er in bepaalde gevallen wel mee eens zijn, ivm ziekte oid.
Maar omdat mensen eerst nog carriere willen maken, bah :n
En dan denken ze op later leeftijd, o ja, ik wil ook nog een kind (of dat allemaal maar zo normaal is, maar het moet je altijd nog maar gegeven worden). En dan lopen ze te piepen dat het niet lukt.
En stel er is zo'n eicel ingevroren. Die word dan geplaatst, ten eerste is het de vraag of het blijft zitten, en ten tweede, waarom denk je dat er steeds meer kinderen met syndroom van down zijn. Is onderzoek naar geweest. Komt voornamelijk omdat mensen steeds ouder kinderen willen.
Ik ben blij dat ik zo jong mama ben geworden. Ik wilde eigenlijk nooit kinderen en ben onverwachts zwanger geworden. Maar ben er o zo blij mee! Ook als je jonger bent kun je naar mijn idee veel meer aan. Anders zit je straks op je 60e (even overdreven genomen) nog met een puber in huis.
Ik hoop niet dat ik mensen zwaar beledigd heb, is niet mijn bedoeling, maar wel mijn duidelijke mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:12

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:16

Maar is het niet juist handiger om eerst een soort van carrière op te bouwen? Ik zou mij zo kunnen voorstellen dat iemand die al wat ervaringsjaren op haar naam heeft staan en langer werkt ook een ruimer inkomen heeft. Je kunt als je wat ouder moeder wordt veel makkelijker een stuk minder gaan werken dan iemand van 25 die nog bijna niets heeft opgebouwd en haar sporen nog moet verdienen. Tenminste, ik had met het salaris wat ik op mijn 25ste kreeg ècht niet 2 of 3 dagen kunnen gaan werken hoor, nu ik 30 ben is dat toch alweer een ander verhaal.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:24

Iewl wat eng!!
Ik heb voor c gekozen omdat dr stond van vroegtijdig onvruchtbaar worden enz!!
en ik zou wel kindjes willen!!
Maar zoiezo voor me 30ste vind het beter om een jongen moeder te zijn
misschien omdat me eigen ouders best oud zijn 50 en 65 (ik ben 19)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:59

Citaat:

Ik zeg heel veel hogere risico's op allerlei problemen ;) Zwangerschapsvergiftiging, miskraam, verminderde vruchtbaarheid, kindje met allerlei afwijkingen... ik ben blij dat ik op mijn 24e een kindje heb gekregen.

Geen enkel probleem met onderhouden, hoor. Hubbie heeft een stabiele baan waar we kind van kunnen onderhouden, ik heb een eigen bedrijf en sta voor de klas voor 9 uur per week. Ik heb genoeg mogelijkheden om mezelf te ontplooien, doe er ook nog vrijwilligerswerk en een paard bij. Ik ben rond mijn 45ste alweer vrij om te doen wat ik wil... dan ben ik hopelijk nog wel een stuk fitter dan de gemiddelde Nederlandse op haar 60ste ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:12

Je hebt gelijk hoor Blue_Eyes, iedereen heeft zo zijn punten die hij/zij belangrijk vindt in het leven. Ik zei het al eerder, iedereen heeft hier duidelijk een eigen mening over. Het is ook zó persoonlijk!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:16

Hmmm, lijkt me best een aardig plan. Wist niet dat het kon.

Ik ben nu 31 en wil nog geen kinderen (oa omdat ik geen relatie heb op dit moment), maar later misschien wel.

En om nou een vent te gaan scoren omdat je zonodig snel kinderen wilt lijkt me ook niet echt een goede basis voor zo'n kind. Er worden naar mijn idee al veel te veel kinderen gemaakt in een instabiele relatie.

Ik heb geen idee hoeveel jaar het nog gaat duren voordat ik een zodanige stabiele relatie heb dat ik eventueel aan kinderen kan gaan denken. Dan is het wel prettig als ik wat betreft mijn eicelletjes de klok een jaar of 10 terug kan zetten. Dan heb je ook meer kans op een gezond kind.

Ik ga er eens over nadenken.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:48

Zou jij een eicel in laten vriezen?

E. Nee, het kost waarschijnlijk teveel geld. 10% [ 12 ] x

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:02

Ik heb gestemd dat ik het niet weet. Voordat ik aan kinderen begin wil ik wel aan de carriere, maar als ik aan kinderen begin, wil ik dat niet doen tegen m'n 40e. Er zijn vast mensen die geweldige moeders zijn op hun 40e, helaas ben ik ze nog niet tegengekomen (de ene is nog bezorgder/beschermender dan de ander wardoor hun kinderen imo hun halve jeugd afnemen). En daarnaast ben ik als 22 jarige dolgelukkig met ouders rond de 50, en moet ik er daarom niet aan denken dat ik 60+ zou zijn tegen de tijd dat mijn kids volwassen zijn!
Kortom op dit moment zeg ik nee, ik hoop (ondanks een carriere) aan kinderen te beginnen voordat m'n eicellen 'op' zijn :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:33

Ik heb D gestemd. Dit is hoe ik er op het moment over denk, heb geen kinderwens, nooit gehad ook, m'n zusjes riepen op jonge leeftijd al dat ze graag kindjes wilden. Ik heb er nooit wat mee gehad. Maargoed, je weet nooit hoe het loopt in de toekomst.

Vind het wel een mooie mogelijkheid.