Na beugel geen spalkje maar een bitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:45

Mowoah schreef:
xannemijn schreef:
Dat is wel fijn. dat je het zo in kan doen als ze even niet goed staan

Het is niet zo dat mijn tanden dan weer keurig recht gaan staan hoor. ;) Maar ze gaan dan wel wat "fijner" in mijn mond staan, ietsjes rechter. ;)

Ja dat begrijp ik :P haha

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:46

Fiffill schreef:
Ja deze, http://www.orthodontist.nl/index.php?op ... &Itemid=39 (hoop dat de link het doet) zie dat het officieel een "Van der Linden-retainer" heet. Ik vind hem heel fijn iig. :)

Edit: 't is dus de op een na laatste die je kan aanklikken in het overzichtje. ;)

Ja, die heb ik ook gehad die is best fijn.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:47

_karin_ schreef:
De eerste zes (?) weken ofzo had ik hem overdag en 's nachts in.

Ik weet nog wel dat ik hem in het begin niet zonder mijn handen loskreeg. :') Nu kan ik echt hele charmante salto's draaien met het ding. :')

Ik heb er ook eentje en ik wil niet anders meer! Ik had mijn tanden ook wel heel scheef staan en ben nu ook heel consequent ermee. Daardoor kan ik hetzelfde als bovenstaand. Heb hem eerst ook overdag ingehad. Dat werd al snel aleen boven overdag in(onder ging uit tijdens het praten, hoe ik het deed weet ik het ook niet.) Nu heb ik alleen 's nachts dat ding nog in. Als ik de bovenste een nachtje niet in heb gehad, voel ik het gelijk..

Yessy

Re: Na beugel geen spalkje maar een bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:49

Toen m'n slotjes eruit waren heb ik onder een draadje gekregen en voor boven een bitje, die ik steeds minder moest gaan dragen (eerst iedere nacht, daarna om de nacht etc). Helaas merkte ik dat hij steeds als ik hem een nacht niet droeg, de nacht erna erg strak zat dus ik droeg hem liever iedere nacht, dan bleven m'n tanden netjes staan.

Toen ik de keer erna bij de ortho was en het uitlegde zei hij 'oh dat valt wel mee hoor' en pikte m'n bitje af :\ Inmiddels zijn we 5 jaar verder er m'n boventanden (zonder draadje) staan niet helemaal mooi meer, maar wel beter dan vroeger. Onder (met draadje) staat nog prima :)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:51

Stom van je ortho om het bitje af te pakken :(

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:51

Ik heb spalkjes onder en boven, en ik kreeg een bitje toen m'n beugel er uit was. Ik heb hem maar een paar keer gedragen, want ik vond het pijn doen :o

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:52

Yessy schreef:
Toen m'n slotjes eruit waren heb ik onder een draadje gekregen en voor boven een bitje, die ik steeds minder moest gaan dragen (eerst iedere nacht, daarna om de nacht etc). Helaas merkte ik dat hij steeds als ik hem een nacht niet droeg, de nacht erna erg strak zat dus ik droeg hem liever iedere nacht, dan bleven m'n tanden netjes staan.

Toen ik de keer erna bij de ortho was en het uitlegde zei hij 'oh dat valt wel mee hoor' en pikte m'n bitje af :\ Inmiddels zijn we 5 jaar verder er m'n boventanden (zonder draadje) staan niet helemaal mooi meer, maar wel beter dan vroeger. Onder (met draadje) staat nog prima :)

Jeetje, dat is stom :\ Zonde dat je tanden nu niet mooi meer staan!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:56

Brainless schreef:
Mijn spalkje was door mijn ortho helemaal met lijm omhuld, zodat er niks tussen kon gaan zitten, ook springt hij daardoor minder snel los.

Ik heb het idee dat bij mijn spalkjes de lijm er bijna afgesleten is, dus er zit wel vaak wat tussen. Ik wil ze alleen nooit meer kwijt, ben veel te bang dat mijn tanden weer scheef gaan staan. :') Al zijn ze geloof ik nog wel ietsjes verschoven sinds ik geen beugel meer heb.

Heb dus (al een jaar of 5) spalkjes boven en onder. Ze zijn gelukkig nog nooit losgegaan en ik vind ze ook niet irritant.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:57

Heb ik gehad . Veel beter dan die spalkjes .
Na zoveel weken hoef je t niet meer te dragen, en die spalkjes blijven járen zitten .
En veel van mn vriendinnen hebben ze gebroken, etc .
Doe mij maar dan dat bitje :j .

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:00

Bedankt voor jullie ractie's :D

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Mijn beugel is er nu 1,5 tot 2,5 jaar uit. Onder heb ik een spalkje, boven een plaatje die ik nog steeds iedere nacht moet dragen.

Naar mijn idee is een spalkje ideaal. Is bij mij nog nooit los gegaan, kan er verder alles mee eten of drinken. Een bitje (die ik nog wel eens vergeet in te doen, is nog steeds geen gewoonte van me geworden) zit bij mij nog steeds niet lekker. Krijg er een enorm droge mond van en als ik 'm uit haal doen mijn tanden gewoon echt zeer.. (al kan dit natuurlijk komen doordat ik 'm niet altijd draag..

Maargoed, ik heb gelezen dat de meningen nog al verdeeld zijn. Ik hoop dat je kunt kiezen ;)

@ sabinee; ik moet m nog steeds dragen ;) na iets van 2 jaar ofzo. Is wel terug gegaan naar enkel de nacht, maar blijf het toch wel een last vinden..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:54

Had een nachtbeugel (bitje) en alleen onder een spalkje. Door mijn verstandskiezen is boven de hele bende weer scheef gaan staan. Heb twee jaar geleden weer een half jaar met boven een beugel moeten lopen. Nu heb ik sinds dat die eruit is ook boven een spalkje. Aan de onderkant is hij twee keer los geraakt, maar zit nu zeer goed vast met twee grote klodders lijm. :D

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:55

Ik heb ook 2 spalkjes, blijven gewoon goed zitten hoor.

Heb ook een bitje, maar dat is omdat mijn tanden zijn getrokken, 2 om meer ruimte te maken, en die moeten nu nog ietsje dichter bij elkaar, en dat moet met die beugel gebeuren, alleen doe hem nooit in :P .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:59

Direct na het uitgaan van de beugel heb ik eerst een bitje gekregen, pas later het spalkje.
Ik haaaat het spalkje :+ .. De eerste keer dat ik het spalkje kreeg, was ie binnen een dag al weer los!, de 2e bleef ehhh een week zitten en nu heb ik al een langere tijd een spalkje waarvan er nog maar op 3 vd 6 tanden nog lijm zit. Dus ik heb regelmatig wat eten tussen spalk en tand (en ja dat kan zeer doen :=)
Ik wil eigenlijk weer voor mijn bovengebit een bitje en daarna een spalkje, want ze hebben het alleen voor mijn ondergebit gedaan.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:05

ik werk bij een orthodontist.
dat bitje is een oir, en wordt gebruikt als er geen spalk kan, door bijvoorbeeld het eraf bijten. bovenkaak.
soms wordt hij ook gebruikt met spalk als er toch een kans zou ontstaan dat die los zou gaan.

bij ons hoeven ze hem niet hun hele leven te dragen als ze niet willen.
na bijv. een jaar kan het om de nacht gedragen worden en dan steeds meer afgebouwd worden.
en dan kan je af en toe controleren ofdat hij nog strak zit, zoja dan moet hij vaker en anders niet.

ideaal is zon bitje niet omdat hij vaak vergeten kan worden en dan past die niet meer.
het beste is dus een spalkje.
over het algemeen blijven die goed vast zitten.
mocht die los gaan dan hebben de meesten dan niet meteen door, pas als de boel al verschoven is, dat is wel wat minder.

als de lijm versleten is kan je naar de ortho om t bij te laten vullen.

zelf heb ik geen beugel gehad, maar ik zou zeker als het kan voor een spalkje gaan.
en voor de zekerheid een bitje erbij (erover) zou nog beter zijn, stel dat die los zou gaan op vakantie ofzo
als het goed is kan je er gewoon alles mee eten!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:16

Ik heb ook spalkjes, heb er geen last van eigenlijk.
Af en toe gaat er wel wat tussen zitten, dat is dan wel lastig want je krijgt het er moeilijk tussen uit :+
Bij mij is een van de spalkjes 1 keer los gegaan ( niet helemaal los, maar op een tand), maar dat wist ik niet eens, pas toen ik op controle moest kwamen we erachter :o

Zo'b bitje lijkt me echt helemaal niks.
Weet zeker dat ik dat ding zou vergeten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:24

Sabinee__ schreef:
Na zoveel weken hoef je t niet meer te dragen, en die spalkjes blijven járen zitten .

Same. Daarbij vertelde mijn ortho ook dat er, wanneer je tanden 'perfect' staan, geen ruimte over mag zijn voor een spalkje. Je tanden blijven bij een spalkje ook altijd daar op 'rusten', en zullen zich niet vastzetten (wat bij het dragen van een bitje en het afbouwen daarmee wel gebeurt) . Ben blij dat ik een bitje heb gehad (gewoon zo'n draadje), mijn tanden staan nog mooi recht en vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:28

Ik heb al bijna 12 jaar een spalkje en ik vind het ideaal. Ik heb er geen last van, geen omkijken naar en mijn tanden blijven mooi recht! Een bitje blijf je nooit zo consequent en langdurig dragen lijkt mij! Ik zou dus zeker weer voor een spalk kiezen!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:29

Ja dat bitje had ik ook, wat een onding.
Hij is inmiddels in de prullenbak beland....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:59

dressagelady schreef:
Sabinee__ schreef:

Same. Daarbij vertelde mijn ortho ook dat er, wanneer je tanden 'perfect' staan, geen ruimte over mag zijn voor een spalkje. Je tanden blijven bij een spalkje ook altijd daar op 'rusten', en zullen zich niet vastzetten (wat bij het dragen van een bitje en het afbouwen daarmee wel gebeurt) . Ben blij dat ik een bitje heb gehad (gewoon zo'n draadje), mijn tanden staan nog mooi recht en vast.

Hoezo geen ruimte??
Het spalkje zit achter je tanden (aan de binnenkant van je mond) en zit niet ergens tussen.
Juist door het rusten gaan je tanden vast staan. Dit doet een bitje ook (alleen niet 24/7 maar ong. 8 uur per nacht).
Door een beugel zijn je tanden continu in beweging (door het aandraaien) en staan theoretisch iets los in de kaak. Dit moet ook, anders veranderd de stand van je tanden niet ;). Daarom is het belangrijk dat je tanden een tijdje in de goede stand blijven, zodat alles weer vast kan komen staan.

En je tanden komen ook gewoon vast te staan met een spalkje. Toen mijn dochter op haar mond was gevallen en haar tanden erg los zaten heeft zij ook een tijdje een draadje(spalk) vast achter haar tanden gehad en na een maand stond alles weer mooi vast (en nog steeds recht). En is het spalkje weer verwijderd. Ook bij mij staan mijn tanden vast.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 01:04

[LZP] > [MW]

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:19

@Brainless: dit is wat mij destijds is verteld ;) En met dat 'geen ruimte' doelde ik op de bovenkaak, had ik misschien iets duidelijker in moeten zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:28

ik mocht na mijn blokjesbeugel geen draadjes hebben van de orthodontist. _O- Kreeg zware reactie op mijn beugel en dat wilden ze met die draadjes niet opnieuw zien gebeuren, vandaar zo'n mondstukje als boksers moeten hebben. := Was effe wennen, maar uiteindelijk heeft dat ding er wél toe geleid dat ik eindelijk door mijn neus ging ademen 's nachts ipv door m'n mond, zalig gewoon.

Helaas zijn mijn tanden ondertussen toch wel weer wat uit mekaar aan het gaan, al is het lang zo erg niet meer als voor mijn beugel. Met wat ik nu, zoveel jaar later, ondervind, denk ik dat ik dat ding toch langer dan een jaar zou dragen, mocht ik herbeginnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:02

De techniek is wel enorm vooruit gegaan zeg. In mijn tijd (20 jaar geleden) kreeg ik na mijn slotjes een boksbeugel. Enorm ding met 3 mini gaatjes erin. Je hele mond zat zo vol dat je hem niet eens meer dicht kreeg }> .
Ik heb de beugeltijd echt vreselijk gevonden, die boksbeugel heb ik 3x in gehad en toen is hij in de prullenbak beland.

Mijn tanden zijn wel iets terug gevallen maar het ziet er nog steeds wel goed uit. Ik heb na mijn beugeltijd wel een zwak gebit gekregen en de lijm heeft echt heel wat jaren nog op mijn tanden gezeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

dressagelady schreef:
@Brainless: dit is wat mij destijds is verteld ;) En met dat 'geen ruimte' doelde ik op de bovenkaak, had ik misschien iets duidelijker in moeten zijn.

Maar ook op de bovenkaak komt een spalkje aan de achterkant(binnenkant) van de tanden te zitten, dus ik snap het nog niet echt wat je bedoelt met "te weinig ruimte" :+

Cowgirl schreef:
De techniek is wel enorm vooruit gegaan zeg. In mijn tijd (20 jaar geleden) kreeg ik na mijn slotjes een boksbeugel. Enorm ding met 3 mini gaatjes erin. Je hele mond zat zo vol dat je hem niet eens meer dicht kreeg }> .

Ik 18 jaar terug "gewoon" een spalkje gekregen. Had jij vast een nog ouderwetsere Ortho :P