Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:15

Ik heb het soms ook niet breed idd, zo'n enorme pijn. Ene keer is het wel een stuk erger als de andere keer, maar dat ligt misschien ook aan de vliegkunsten van de piloot?

Dreamybol

Re: Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:42

Ik denk niet dat de piloot er wat aan kan doen op welke hoogte hij moet vliegen.. Heb wel het idee dat de goedkopere charter vluchten zo lang mogelijk hoog 'gehouden' worden en dan ineens naar beneden vallen om de landing in te zetten.
Maar vraag me nu wel af wie dat bepaalt? De verkeersleiding?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:45

Ik heb hier ook altijd ontzettend veel last van. Dit jaar ben ik ervoor naar de huisarts geweest en hij heeft me hele sterke neusspray voorgeschreven.
Deze ben ik een week ervoor gaan gebruiken en dit heeft echt geholpen! Ook heb ik mijn oren uit laten spuiten en een cursus 'klaren' gedaan. Hiermee haal je de druk weg uit je oren. Voor sommige mensen is dit heel simpel en pijnloos, maar bij mij (en ik vrees ook bij jou) gaat dat wat moeilijker.

Ik heb er in ieder geval wel heel veel baat bij gehad! Succes

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:47

Mijn oren beginnen met dichtzitten tijdens het stijgen, dan zitten ze de hele vlucht dicht, en met landen doet het AUUU
Kauwen helpt niet, slikken niet, oordopjes ben ik te laat mee :')
Gapen wil ook wel eens hapen, maar ik kan niet op commando gapen :')
Wat het iig minder maakt, is zorgen dat je ogen goed schoon zijn. Dus misschien van te voren even uitlaten spuiten?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:50

O god, volgens mij ga ik me nu echt zorgen maken, want ik ga volgende week voor het eerst vliegen, en mijn oren doen al pijn als ik onder water ga....

weet iemand of ik er met vliegen dan ook last van krijg?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:06

Bij mij heeft het 1x erg pijn gedaan, andere keren ook, maar dan verdraagbaar. Het verschilt nogal. :\

Kauwen helpt en gapen, maar dat moet je op de goede momenten doen, als de druk hoog is, even gapen en dan neemt het wat af. Ik heb nog geen oordopjes geprobeerd maar dat schijnt ook erg te helpen!

Die pijn is een van de redenen dat vliegen voor mij niet comfortabel is, de laatste keer leek het wel een oorontsteking of zo.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:21

echt, vraag die bekertjes!!!
het is echt niet alsof t iets heel raars is wat je vraagt want tot nu toe kende elke stewardes het aan wie ik het gevraagd heb.
heb ook al eens een ander meisje gezien met die dingen op der oren :P

ik ga deze zomer ook weer vliegen maar nu ik die truc met de bekertjes ken zie ik er veel minder tegenop. (t vliegen zelf vind ik heel gaaf namelijk).
dit jaar ga ik van te voren ook naar de huisarts omdat we (mn moeder en ik) het enorm opvallend vinden dat ik echt 9 van de 10 keer op vakantie een ontsteking ergens krijg (oren, keel, bronchius enz). vroeger als klein meisje scheen ik dit ook altijd al te hebben op vakantie.
Dus dit jaar ga ik naar de dokter om te vragen hoe dat zou kunnen komen. want ik kan je vertellen dat 24 uur voor je terug moet vliegen een oor ontsteking in turkije krijgen echt NIET leuk is.. dan zit je pas met stress in t vliegtuig.
( ga je naar de ehbo daar met t idee dat je oren uitgespoten moeten worden, word daar in gebrekkig engels verteld dat je een flinke oorontsteking hebt en op dat moment niet terug mag vliegen :S).

maar ik heb dit dus zodra ik op vakantie ben.
thuis heb ik t hele jaar door bijna nergens last van, ben echt zelden ziek (de laatste keer, afgezien van de vakanties, dat ik echt ziek ben geweest kan ik me niet eens herinneren). maar op vakantie is t altijd raak.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:18

[quote=Zwitsal]
mijn tip: vraag aan de stewardes of ze vlak voor de daling 2 plastic bekertjes voor je klaarmaakt met hete, natte watten erin.
dat helpt echt!
gewoon vroeg over je oren heen zetten, en pas eraf halen als t vliegtuig op de grond staat.
je ziet er uit als een malloot maar t helpt.[/quote]

Dat helpt echt! enige tip die ik kan geven
Heb ook kauwgom gekauwd, gegaapd.. alles.. en verging van de pijn.. die bekertjes werken super

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:51

Kauwgom!! Maar je schreef dat dat al niet hielp,,

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:54

Ik weet niet of het al geopperd is, maar wat écht helpt is klaren :+
Neus dichthouden en dan heel hard door je neus proberen te blazen, zegmaar. Het voelt heel raar (alsof er een luchtbel vanuit je oren naar buiten geduwd wordt) en dan moet je dus doorzetten - daarna heb je er écht geen last meer van. Je moet er wel even mee oefenen, het lukte mij eerst nooit omdat je stopt voordat het echt gelukt is, het voelt zo raar. Maar het doet geen pijn en je komt ermee van die oorpijn af!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:59

Oke... hier iemand met extreme last bij het dalen. Ik doe als volgt; 2 dagen vtv begin ik met otrivin neusspray en thuis stomen... op het vliegveld ca. om het uur neus sprayen en snuiten, voor de start neus sprayen en snuiten... tijdens de vlucht neus sprayen en snuiten... In het vliegtuig trouwens altijd de earplanes in... en ca 1 uur voor de landing INGEZET wordt neem ik een ibuprofen 600 in (deze vraag ik speciaal voor het vliegen aan mijn huisarts). Bij een lange vlucht spray ik niet meer heel veel, maar begin ik er ca. 2uur voor de landing zal worden ingezet weer mee :) . Klaren doe ik zelf absoluut niet, dat werkt voor mij helaas averechts... Die plotselinge druk kan ik niet tegen, buizen op rustigere wijze open houden is voor mij echt een stuk fijner... :=

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:10

Hanmar schreef:
Neus dichthouden en dan heel hard door je neus proberen te blazen, zegmaar. Het voelt heel raar (alsof er een luchtbel vanuit je oren naar buiten geduwd wordt) en dan moet je dus doorzetten - daarna heb je er écht geen last meer van. Je moet er wel even mee oefenen, het lukte mij eerst nooit omdat je stopt voordat het echt gelukt is, het voelt zo raar. Maar het doet geen pijn en je komt ermee van die oorpijn af!

precies!

En oren even laten uitspuiten bij de HA kan ook wat helpen!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:16

Hanmar schreef:

en DAT is dus enorm slecht voor je oren

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:24

Waarom is dat slecht voor je oren? Volgens mij is dat namelijk een keer gebeurd bij mij (voelde idd als een luchtbel die ineens uit mn oor ontsnapte ofzo, heel raar) en daarna was de pijn idd een stuk minder. Daarvoor zat ik echt te kronkelen op mijn stoel van de pijn. Moet wel zeggen dat het niet echt tof was, ben de eerste 3 dagen van mijn vakantie doof geweest.
Zolang ik maar neusspray gebruik en goed blijf kauwen is er trouwens niks aan de hand, had die keer alleen geen neusspray gebruikt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:22

Ik had lichte oorontsteking tijdens de terugreis. Toen was het dalen ook geen pretje.
In de trein van Amsterdam naar Hengelo kwam mijn gehoor weer langzaam terug .

Bij mij werkte muziek, kauwgum, geeuwen etc etc etc niet.
muziek hoorde ik gewoon niet meer, kauwen kon ik doen wat ik wilde...

ik wil wel een volgende keer van die oordopjes (in-ear) proberen, of desnoods die bekertjes met watjes...

maar ik denk dat ik mede door mijn oorontsteking veel meer last had als op de heenweg. :')

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:24

Zwitsal schreef:
Hanmar schreef:

en DAT is dus enorm slecht voor je oren

waarom dan?

Ik heb dat nog nooit gehoord. Overigens is het een fysiologisch proces, tijdens tillen enzo pas je het automatisch toe. je noemt het overigens in de geneeskunde de vasalva manouvre.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:14

volgens mij omdat je te veel druk op je oren zet dan :)
ik deed het vroeger ook wel eens als we door de bergen reden enz maar mn ouders zeiden altijd dat dit heel slecht is (wat ik natuurlijk niet geloofde, lekker eigenwijs) maar volgens mij heeft een arts het later ook nog eens gezegd..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:19

Bij mij helpt ook niks helaas.
Klaren kan ik niet, dopjes helpen niet, bekertjes niet, kaugom oid ook niet...

Alleen als de piloot de daling geleidelijk doet (dus niet.... stukje dalen, even recht, stukje dalen enz.)

Kom maar op met de gouden tip :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:39

Oh vreselijk, kan gaan zitten janken als een klein kind van de pijn..snijdende pijn, enorme druk en piepen, die opeen sopenknappen...of niet en wauw, dat doet zo'n zeer dan.
Mn zusje is stewardess en mag niet vliegen als haar holtes vol zitten.
Ik haal altijd standaard 2 weken voor devlucht een antibioticakuur, omdat ik altijd al last heb van volle holtes..en de earplanes van de apotheek, ik houd ze meestal hele vlucht in, want klinkt heel gek, maar als ik ze een uur in doe voor landen, dan lijkt de druk in mn oren al hoog, waardoor ik ze haast niet kan inkrijgen en dat doet dan ook weer zo'n enorme pijn.
Zorg wel dat je je oor goed uitrekt als je ze indoet, anders blijft er een kiertje lucht over en dan krijg je alsnog die pijn..vraag wel even om een kindermaatje ;)
Oja, die bekers werken ook, maar als ej zo'n pijn hebt, is het erg lastig die bekers vast te blijven houden tijdens landig, die voor de oren al stukken eerder begint ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:44

Ik weet niet of klaren slecht voor je oren is, kan best zijn - het is ook geen fijn gevoel. Maar ik vlieg niet zo vaak en die keer dát ik vlieg, ben ik best bereid het een keer te doen in ruil voor een pijnloze landing :Y)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:53

Zoals ik al eens schreef, raadde mijn huisarts me aan om dagelijks te klaren ivm ingetrokken trommelvliezen (ik weet nu weer hoe ze het noemde). Dus ik geloof niet dat het echt slecht is. Ik vind het niet prettig, dus ik doe het niet. :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:56

Amy77 schreef:
Oh vreselijk, kan gaan zitten janken als een klein kind van de pijn..snijdende pijn, enorme druk en piepen, die opeen sopenknappen...of niet en wauw, dat doet zo'n zeer dan.
Mn zusje is stewardess en mag niet vliegen als haar holtes vol zitten.
Ik haal altijd standaard 2 weken voor devlucht een antibioticakuur, omdat ik altijd al last heb van volle holtes..en de earplanes van de apotheek, ik houd ze meestal hele vlucht in, want klinkt heel gek, maar als ik ze een uur in doe voor landen, dan lijkt de druk in mn oren al hoog, waardoor ik ze haast niet kan inkrijgen en dat doet dan ook weer zo'n enorme pijn.
Zorg wel dat je je oor goed uitrekt als je ze indoet, anders blijft er een kiertje lucht over en dan krijg je alsnog die pijn..vraag wel even om een kindermaatje ;)
Oja, die bekers werken ook, maar als ej zo'n pijn hebt, is het erg lastig die bekers vast te blijven houden tijdens landig, die voor de oren al stukken eerder begint ;)

dan moet je de bekers veel eerder op je oren zetten ;)
voordat je uberhaubt iets merkt moet je ze al opzetten, anders heeft t idd niet zoveel nut meer

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:17

Dat klaren is niet schadelijk voor je oren, zolang je het alleen maar gebruikt als het nodig is.
Onder water gebeurt dit ook heel vaak, en dan moet je dit ook doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:25

Bij mij bleef het zelfs dagen daar na nog rommelen, dus open dicht open dicht.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:28

Zwitsal schreef:
mijn tip: vraag aan de stewardes of ze vlak voor de daling 2 plastic bekertjes voor je klaarmaakt met hete, natte watten erin.
dat helpt echt!
gewoon vroeg over je oren heen zetten, en pas eraf halen als t vliegtuig op de grond staat.
je ziet er uit als een malloot maar t helpt.

Als niets anders meer helpt dan is dit echt de oplossing ;) Dit werkt gewoon het beste, je zit dan wel met 2 plastic bekertjes aan je oor, maar je hebt geen last van de druk van het dalen dus ook geen oorpijn.