Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:45

Lekker makkelijk oordelen..
Ook ik weet heel goed wat het inhoud.. en nee ik ben er niet trots op, ik heb het naast bokt dan nog nooit met iemand over gehad.. Overwerkt, gestresst en oververmoeid is zo anders.. natuurlijk kunnen mensen het verwarren maar ik voel veel weerstand tegen je bericht. Alsof ik mezelf moet bewijzen om te laten zien of ik wel hsp ben of niet?! Als jij je hier niet oke voelt dan blijf je toch weg? De mensen die zich hier voor de gek zouden houden komen zich zelf nog wel tegen dan, daar hebben ze jou niet voor nodig ;)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:47

Hier ook nog zo'n nieuwetijdskind!
Heeft wat jaren geduurd voor ik het echt door had, mijn moeder riep het wel altijd. Tegenwoordig vertrouw ik meer op mijn gevoel en kan me beter afsluiten voor de verkeerde dingen en beter opstellen voor goede dingen.
Bij mij zit het HSP in alles in mijn omgeving voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:47

Mmm, ben het niet met je eens. Jij kan dat niet weten. En ik ben 14, ben ik ook overwerkt? Mag ik vragen waar je op baseert dat het bij 80% van de mensen hier om overspanning, werk, stress, etc?

@pharagirlke

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:48

Niemand hoeft zich te bewijzen voor mij. Je mag jezelf van mij noemen wat je wil. Het is nl jouw leven. Maar bijt je er niet keihard in vast. ;) Jullie kunnen wel gefrustreerd gaan reageren op mij. Maar ik schets enkel een realistisch beeld over HSP. :) Zoals ik al zei (en als je dat niet vind, sorry dan vind ik je naief) de beschrijving die gegeven word aan HSP is ontzettend algemeen. Neem de proef op de som. Ga eens met het lijstje de straat af. :) En voor elke persoon die zich er in herkent zet je een streepje en voor elke persoon die zich niet herkent een kruisje......

Ik ben eens benieuwd hoeveel streepjes je gaat hebben tov kruisjes. :)

Spinet: HSP is NIET nieuwetijdskind.... :=

En ondanks dat het als offtopic gezien word. Het heeft er wél mee te maken.. De mensen die zichzelf HSP en zelfs nieuwetijdskind noemen, hoe denken die over 2012? :) (nee niets gaan op zoeken, het boeit me nl niet hoeveel je er over weet, maar puur wat je er bij voelt/wat je er over denkt.)

Spinoza

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:50

HSP en nieuwetijdskind liggen wel in 1 lijn met elkaar ben ik van mening. Maar ben benieuwd hoe jij er over denkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:52

Ik antwoord nog op je vraag, vind je het erg als ik heel even wat reacties op mijn vraag af wacht? Ik wil het je wel al door PB'en eventueel en dan later in dit topic zetten. Ik wil nl nog even niemand beinvloeden in zijn of haar antwoord :)

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:53

De onverdraagzaamheid herken ik ook; labeltjes moeten eruit, wordt naar van het geluid dat tl buizen maken, de minste knippering van lampen neem ik al waar (weet dus ruimschoots van te voren al dat een lamp eerdaags de geest gaat geven), maar wat ik het allerergste vind is dat ik heel kieskeurig ben met bh's, deze verdraag ik dus absoluut niet. Ik moet echt hemdjes dragen, er mag absoluut geen rugsluiting of verstelbare bandjes aan zitten, ik kan daar helemaal van over de zeik raken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:53

Rienn schreef:
Nu ik dit zo lees en ook wat op internet heb opgezocht, komt dit mij heel bekend voor.. De dingen die jij hier neer zet, heb ik ook..

Vooral over labeltjes in kleding "maakt niet uit waar ze zitten" en Ik ben erg gevoelig voor de energie van andere mensen en hun gemoedstoestand... Dat is iets waar ik heel erg veel moeite mee heb..
Sorry dat ik het nu zo vreemd neer zet, maar weet zelf nog niet helemaal precies wat het betekend enzo.. Hoop hier meer informatie te vinden.. :)

Staat niet vreemd hoor. Dat is ook een lastig aspect van HS zijn. Je hebt scherpere antennes voor de energie van anderen. Kun je uitleggen hoe jij er moeite mee hebt?

Ikzelf vind het lastig als ik ineens geconfronteerd wordt met iemand met een slechte bui als ik mijzelf goed voel. Dan ga ik zo erin mee zeg maar. Lastig is ook dat je soms dingen aanvoelt en er dan weinig mee kan. Je kan niet ineens zeggen tegen iemand dat die niet lekker in zijn vel zit of dat ie op moet hoepelen omdat je nekharen werkelijk overeind gaan staan bij een eerste ontmoeting (en dat heeft niets met verdraagzaamheid te maken. Ik heb meerdere mensen een eerste keer gezien, nekharengevoel gehad en achteraf bleken deze mensen onbetrouwbaar en zelfs in 2 gevallen agressief te zijn)

Andersom heb ik ook gehad: dat ik me uitermate prettig voelde bij/ over iemand en dat ook een voor mij prettig persoon bleek te zijn. Iemand waar ik een klik mee had zeg maar. Maar ook dat ik aanvoelde (zonder dat ik direct fysiek of telefonisch contact had met die persoon of wat dan ook) dat er iets mee aan de hand was. En dat bleek dan ook zo te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:55

je kunt de mensen op straat niet vergelijken met de mensen hier.
waar baseer jij die 80% op?
de beschrijving kan algemeen zijn,er worden hier toch typische voorbeelden genoemd van mensen.
sommige,zoals ik,hadden de symptomen als kind(baby/peuter)al.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:55

Nu moeten we al gaan zeggen wat we bij 2012 voelen?! Hahaha sorry hoor, maar dit voelt absoluut wel alsof jij denkt het allemaal beter te weten... Wat ik van 2012 wel of niet denk heeft imo niets met hsp te maken maar wel met je spirituele ontwikkeling. En dan nog.. wie denk jij wel niet wie jij bent?!
Ik duik lekker relaxed mijn bedje in en heb besloten om voortaan maar alles lekker in mezelf te houden, want het verantwoorden of uitleggen is voor mijn gevoel niet nodig.. :n :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:59

hanneke84,laat lekker gaan joh....

edit: ik zag net heel kort een post van phara die ze snel verwijderde...
leg me dan eens,met wetenschappelijke,bewezen, goede onderbouwing uit..
hoe kom je aan die 80% uit dit topic?
en wat hebben 2012 en HSP met elkaar te maken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:00

pharagirlke schreef:
En ondanks dat het als offtopic gezien word. Het heeft er wél mee te maken.. De mensen die zichzelf HSP en zelfs nieuwetijdskind noemen, hoe denken die over 2012? :) (nee niets gaan op zoeken, het boeit me nl niet hoeveel je er over weet, maar puur wat je er bij voelt/wat je er over denkt.)

Oja daar komen we weer: HS zou natuurlijk weer iets abnormaals zijn waarmee we in de toekomst gaan kijken.... Please zeg. Dat is dus precies wat ik bedoel! Dat het meteen het zweverige ingetrokken wordt. Alsof wij iets speciaals kunnen wat anderen niet kunnen. Nou sorry hoor. Maar als HSP kan je echt niet ineens zeggen: o laat ik eens kijken wat er in 2012 gaat gebeuren... }:0

HSP is niet helderziendheid, is niet de toekomst aan kunnen voelen en kunnen voorspellen. HSP is gevoelig zijn voor indrukken, prikkels op andere wijze binnen krijgen dan anderen, en gevoelig reageren erop in je belevingswereld, je gevoel. HSP kan inderdaad voorspellend zijn in die zin dat je anderen mensen kunt aanvoelen en kunt voelen dat er iets mis mee is. Maar die gevoelens koemn gewoon op en zijn niet uit te lokken.

Dus nee sorry: 2012 heeft NIET te maken met HSP of nieuwetijdskinderen.

En ja HSP heeft WEL te maken met nieuwetijdskinderen. Deze kinderen hebben nog weer andere kenmerken, heel andere, maar zijn over het algemeen ook HSP. Het is niet hetzelfde maar houdt wel verband met elkaar.

en ja, ik denk te weten wat jij met 2012 bedoelt maar dan uit wat ik gelezen heb... ik heb er geen voorgevoel bij... WANT zo werkt het niet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:02

Ik weet genoeg. :) jullie feestje. I made my point. ;)

En ik weet hoe het werkt, ik had het ook niet over voorgevoelens, maar over het gevoel er bij, het gedacht. ;) een HSP'er is nl in staat om heel snel te weten wat waarheid is en vooral wat geen waarheid is. :) Dat is puur en alleen intuitie en aanvoelen. :) Mensen met oprechte interesse kunnen Pb'en voor wat ik bedoelde. Mensen die willen afkraken: ach als het jullie beter doet voelen..... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:06

Leuk zeg, ik lees hier heel veel herkenbare zaken, die ik als HSPer ook heb. :D
Sinds mijn kindertijd, wel te verstaan. :j

Ik ben inmiddels zo ver dat ik het zeker een kwaliteit vindt en niet per definitie een last. Al heb ik dat jaren wel gevonden, hoor, want in deze maatschappij is het best een pittig iets. Veel mensen begrijpen hoogsensitiviteit ook helemaal niet. En nee, Pharagirlke, ik ben het absoluut niet met je eens dat jan en alleman zich kunnen indentificeren met het 'lijstje'. Verre van zelfs. ;)

Ik loop er verder ook niet echt mee te koop in het dagelijks leven. Zou ook niet weten waarom. ik deel echt persoonlijke zaken liever met de mensen in mijn naaste omgeving. Ik weet mijn grenzen, stel ze dan ook en als iemand het niet begrijpt (en soms gebeurt dat natuurlijk), jammer dan. :evaw:

Bij mijn dochter zie ik ook al heel duidelijk bepaalde trekken m.b.t. hoogsensitiviteit. Ze was als heel jong kind (rond anderhalf/twee jaar) al bijzonder empathisch ingesteld, we hebben regelmatig met verwondering naar haar gekeken en nog. Ze voelt van alles aan, iets wat kinderen natuurlijk wel meer doen, maar zij heeft het nog net even wat meer, zeg maar. Ik voel niet de behoefte om hier voorbeelden te gaan noemen, aangezien ik dat liever prive hou. Zij is nog maar een kind en jan en alleman leest mee op bokt, naar ik gemerkt heb, dus ik bescherm mijn lieve kleine meid.

Nieuwetijdskinderen zijn meestal hooggevoelig trouwens. ;)

Ik probeer zelf in elk geval het positieve er uit te halen. Verder zijn er wel mogelijkheden om je wat meer te leren beschermen voor die overweldigende wereld met al die prikkels. Ik kan bv niet aan een drukke weg wonen, wil ook nooit meer in een drukke stad wonen, om maar wat voorbeelden te noemen. Mijn paard (en andere huisdieren) zijn ideale opladers. De natuur ook, daarom ben ik zo blij met de plek waar mijn paard staat. Geen verkeer, geen mensen, geen herrie, alleen maar natuurgeluiden, ik kan er uren zitten als ik helemaal leeg ben van het 'normale' leven. ;)

Maar ik kan best lekker uitgaan en genieten van goeie muziek om op te dansen. Moet me daar ook op voorbereiden, maar dan kan ik dat ook echt. Winkelen maakt me wel erg moe, dus de zaterdagen in de stad ontwijk ik zoveel mogelijk. Lang leve internet tegenwoordig, dat is nog eens fijn winkelen in alle rust. :D

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:09

Wat heeft HSP nu te maken met nieuwetijdskinderen...

Hoor hier iedereen zeggen dat er een verband is, maar er wordt nog altijd geen verband aangetoond...

HSP is geen psychische aandoening? Waarom worden nieuwetijdskinderen dan voornamelijk en bijna enkel en alleen gevonden onder de ADHD, Autisme, ADD en PDD-ers gevonden. Dit zijn namelijk wel psychische stoornissen ;)

HSP ontstaat bij 15% van de bevolking naar het schijnt.
Dit komt voor bij mensen die emotioneel verwaarloosd zijn, mensen met een gestoorde opvoeding.

Hoe test je bijvoorbeeld objectief of iemand gevoelig is voor lawaai of muziek? Wat is gevoeligheid voor muziek exact? Waar ligt de grens tussen erg gevoelig en minder gevoelig? Andersom is niet iedere musicus hoogsensitief, maar vermoedelijk wel gevoelig voor muziek.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:10

pharagirlke schreef:
Ik weet genoeg. :) jullie feestje. I made my point. ;)

En ik weet hoe het werkt, ik had het ook niet over voorgevoelens, maar over het gevoel er bij, het gedacht. ;) een HSP'er is nl in staat om heel snel te weten wat waarheid is en vooral wat geen waarheid is. :) Dat is puur en alleen intuitie en aanvoelen. :)

Doe je dus weer voorkomen alsof het een abnormale gave is waarmee wij iets beter kunnen dan anderen.
En dat is dus niet zo.

Als ik dus A zeg en het blijkt B te zijn kan jij lekker met je vingertje zwaaien: zie je wel, jij bent niet HSP....
Daar gaat het toch niet om? Ik hoef me niet te bewijzen. Ik hoef mijn HS niet te bewijzen.

Een HSP-er is in staat heel snel te weten wat waarheid is..... Alsjeblieft zeg. Doe niet zo arrogant. Nee op die manier ben ik geen HSP.

Ik ga mezelf hier ook niet verder moeten verdedigen. Maar dit is dus precies wat ik bedoelde een aantal posts terug. Dat HS wordt gezien als iets speciaals ("vertel maar eens wat de warheid is over 2012...") terwijl het gewoon een andere gevoeligheid is voor indrukken/ prikkels van welke aard dan ook.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:11

Twiggy2008 schreef:
Bij mijn dochter zie ik ook al heel duidelijk bepaalde trekken m.b.t. hoogsensitiviteit.
Ik voel niet de behoefte om hier voorbeelden te gaan noemen, aangezien ik dat liever prive hou. Zij is nog maar een kind en jan en alleman leest mee op bokt, naar ik gemerkt heb, dus ik bescherm mijn lieve kleine meid.

Waarom zou iemand hier van wakker liggen? Beschermen tegen wat ? ...
Laatst bijgewerkt door phaser op 30-04-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:12

HSP is niet opgenomen in DSM IV classificatie en daarmee dus geen psychische aandoening, als verpleger zijnde zou je dat moeten weten Phaser.

Je "feitjes" heb je puur van het internet geplukt, daar vind ik zo de links van. :) Als je wat wil zeggen over iets, informeer je dan via verschillende bronnen en niet via 1 site. ;)

2012 en HSP hebben met elkaar te maken omdat die twee op 1 lijn liggen. Een HSP'er (een echte HSP'er) is nl een spiritueel wiens interesse uit moet gaan naar 2012. Daar zijn HSP'ers voor "bedoelt" net als nieuwetijdskinderen, indigo's en kristalkinderen.

zilfstar: intuitie en aanvoelen is geen gave. Dat is een heel normaal iets wat iedereen kan. :) Maak er niet meer van dan het is.

En neen, er is geen "fout" antwoord. Jawel.. Het enige foute antwoord is geen antwoord, want dat betekent dat je er niet eens een greintje interesse in hebt. En een HSP hoort interesse te hebben in een dusdanig belangrijke spirituele gebeurtenis ;) Ik weet net zo min als jij zeker wat gaat gebeuren. Maar ik heb r wel interesse in en kan wel zeggen hoe ik me er bij voel. Of dat dan daadwerkelijk gebeurt doet er niet toe. Het gaat er om dat je er iets bij kan voelen... En weet je, ik wist heel zeker dat er een heel aantal mensen in dit topic niet eens gingen weten wat 2012 en HSP echt inhielden. En ik vind het jammer dat mensen te snel zich "herkennen" in dit :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:14

pharagirlke, misschien voelden wij wel aan dat jij het niet bij het juiste eind had.. How interesting.. Ik heb niemand nodig om mij beter te doen voelen en niemand nodig die ik zou moeten afkraken. Wel wil ik zeggen dat jij niet god bent.. jij bent niet iemand die zou kunnen zeggen of iemand goed of niet goed bezig is.. Goed of fout bestaan namelijk niet.. En als jij denkt dat iemand fout bezig is, ben jij imo niet puur want dan zou je iemand zijn leermoment erkennen en dus gunnen.. :)*
En nu kon ik het zelf toch niet loslaten, stupid me :D Zo zie je maar zelfs ik ben niet volmaakt :') _O- *proest*

Edit: Grappig dat je nu snel je post hebt veranderd..
Je mag mij beoordelen hoe je wilt, daar verander ik zelf gelukkig niet van :)
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 30-04-09 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:15

phaser schreef:
Mijn god... Denk je nu echt dat er iemand wakker ligt van voorbeelden?
Denk je dat er opeens FBI-agenten contact gaan opnemen met jou om je dochter ofzo?

Alsof het iemand een *** kan schelen... bescherming ?? lol

Zeg, kun jij zelf een beetje normaal doen? Ik heb zo mijn redenen hier verder niet op in te gaan, mag ik dat zelf bepalen? Ik bedoel het vriendelijk, hoor, maar leg even mijn grens neer. Als je dat niet respecteren kunt op een normale manier, zegt dat meer over jou dan over mij. ;)

Ik maak als enige hier uit wat ik hier over mijn kind kwijt wil, niet jij. :n
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-04-09 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:16

ik sluit me bij je aan Hanneke.
en ik wacht eigenlijk wel op de goed onderbouwde theorie van Phara.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:17

Die had je al kunnen lezen. :) Ik ben niet god en waarom de vraag staat hierboven uitgelegd. :)
Lezen voor je aanvalt als het even kan? :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-09 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:17

ik zie ze nergens onderbouwd terug hoor.
en zeker niet hoe jij aan die 80% komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:18

het ging met niet om die 80%, ik zal me corrigeren; in mijn mening de meerderheid van de posters. Beter? :)