Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:29

Bah ik vind zulke dingen echt heel eng...
wordt er echt panisch van, het idee alleen al dat men het niet binnen de perken weet te houden en er straks een dodelijk virus is dat een groot deel van de bevolking wegvaagt :\
Is er niet iemand die mij een beetje gerust kan stellen want ik zit echt continue in de stress hierdoor en dat lijkt me niet erg bevorderlijk...

Ik ben bang voor de struisvogel politiek en voor het internationale geweld waar we momenteel mee te maken hebben. Iedereen gaat maar overal heen en zo hebben ziektes vrij spel ;(

Chocopasta

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:31

Ik denk niet dat ik je gerust kan stellen :+
Als het virus eenmaal pandemische vormen aanneemt valt er denk ik zomaar dat er bar weinig aan te doen valt.

Overigens is er nu ook een geval in Groot-Brittanie bekend.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:39

oei ik begin ook een beetje de kriebels te krijgen.. wat zijn de symptomen eigenlijk?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:41

Dat is niet echt bekend volgens mij.
In elk geval koorts en griepachtige verschijnselen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:03

Dit is wel een handige link om te lezen, dan wordt al iets meer duidelijk over het virus.
Ik blijf het allemaal maar eng en spannend vinden, hopelijk komt het hier niet heen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:14

Maar als je dat zo leest kan iedereen toch beter nu zo'n iniemini dosis inspuiten, zodat je lichaam al antistoffen kan aanmaken voordat men besmet wordt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:16

Bedankt voor de link, is inderdaad een duidelijk artikel.

Ja zo'n inenting klinkt dan op zich wel als een goed idee, als je dan antistoffen aanmaakt...

Ik heb net bedacht dat als we ziek worden en dood gaan, dat er dan in ieder geval een einde komt aan het probleem overbevolking. Je sterft dan dus in feite voor het klimaat, voor de mensheid, voor het milieu.
Aan deze nobele gedachte ga ik mij maar vastklampen geloof ik :+

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:28

Temeraire schreef:
Bedankt voor de link, is inderdaad een duidelijk artikel.

Ja zo'n inenting klinkt dan op zich wel als een goed idee, als je dan antistoffen aanmaakt...

Ik heb net bedacht dat als we ziek worden en dood gaan, dat er dan in ieder geval een einde komt aan het probleem overbevolking. Je sterft dan dus in feite voor het klimaat, voor de mensheid, voor het milieu.
Aan deze nobele gedachte ga ik mij maar vastklampen geloof ik :+

je kan het beter anders zeggen, wat zijn 80 mensen vergeleken met de hele wereldbevolking? er zullen er waarschijnlijk dagelijks meer sterven aan ongelukken, ondervoeding etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:30

Temeraire schreef:
wordt er echt panisch van, het idee

Misschien wat vaker hier aan denken?
"Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Zo heeft men meer te dragen dan God te dragen geeft."

Je bent toch ook niet in paniek omdat je morgen onder een auto zou kunnen komen? Die kans is net zo groot of misschien wel groter.
Dood gaan we allemaal, de een wat eerder dan de ander, maar ontkomen doe je er niet aan. Geniet gewoon van je leven en maak je geen zorgen over dingen waar je toch niets aan kunt doen. Van stress ga je ook eerder dood.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-04-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:31

Het blad Quest had een aantal maanden geleden een artikel over pandemieën, en stelde dat het gewoon een kwestie van tijd is dat er een pandemie uitbreekt.
Professor doelde toen ook al op een variant van de vogelgriep die gemuteerd is en van mens op mens overdraagbaar is.

Men noemt de griep die nu heerst de Mexicaanse griep.
En jawel, in de Quest van vorige maand werd een heel artikel besteed aan...de Spaanse griep (on 40 miljoen doden wereldwijd!).

Gelukkig zijn we dezer dagen beter voorbereid en zal het WHO er alles aan doen om het virus in te dammen.

Edit: aantal doden aangepast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:35

Bedankt DramaQueen en Sizzle, jullie hebben natuurlijk gelijk.
Moet eerlijk bekennen dat ik soms idd ook amper in de auto durf te stappen met het idee dat de kans relatief best groot is dat er een ongeluk gebeurd. Maar goed, dat zal mijn gebrek/gevoel voor stress zijn.
Het is natuurlijk waar, wat komen moet, komt toch, je kan alleen maar proberen je best te doen wanneer het zover komt. Maar dat is wat anders dan maar rustig afwachten totdat het te laat is. Zeg niet dat jullie dat doen, doel meer op de regering die ik soms wat te afwachtend vind handelen.

ik doe maar even alsof ik het bericht van laetitia niet gelezen heb anders kan ik weer niet slapen :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:36

Inderdaad, dat heb ik ook geleerd. Dat als je ziet naar de geschiedenis we in de gevaarlijke zone zitten en zelfs al voorbij. Dat het gewoon kwestie van tijd is zoals jij zegt.
Normaal ben ik down to earth maar die kennis maakt je toch bang vind ik.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:46

moet toch even lachen hoor:

2 quotes uit het Wikiartikel over de Spaanse griep:

Citaat:
In september 2005 zijn microbiologen van het US Armed Forces Institute for Pathology erin geslaagd om het virus opnieuw te maken. Het onderzoek was gebaseerd op viraal RNA uit de long van een soldaat die in 1918 was gestorven. De eiwitmantel van het virus had structuur H1N1.

Aha! ze hebben het virus van de Spaanse griep nagemaakt en dus niet goed vernietigd!

En voor allen die geen inenting kunnen krijgen :Y) :

Citaat:
De Spaanse koning Alfonso XIII werd ook ziek en dronk op een gegeven moment een fles Bacardi-rum leeg. De volgende dag was de koorts weg. Sindsdien staat op elke fles Bacardi het Spaanse koninklijk wapenschild afgebeeld.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:52

Dus vanaf nu een bacardi per dag houdt de varkensgriep van u af :P
Allesinds een goed excuus.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:54

Ik had vandaag college over pathofysiologie en ziektekunde en daar werd ook gezegd dat het een kwestie van tijd is tot dat er een pandemie uitbreekt, gebeurt het niet nu, dan wel over een paar jaar of nog eerder. Er werd ook gezegd dat er een grote kans is dat het virus verdwijnt doordat de zomer aanbreekt en dan in de herfst weer opduikt en dat het zich dan heel snel verspreid. Maar dan is er wel wat meer tijd om een vaccin te ontwikkelen en zijn we hopelijk tegen het virus beschermd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:58

Is er trouwens ook een reden gegeven waarom iedereen nog gewoon lekker naar mexico mag vliegen en gebieden waar al besmette mensen zijn? En ook weer terug dus?
Is toch eigenlijk te idioot voor woorden!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:13

Daar zijn wij toch voor ingeënt of ben ik nou gek?
Maarja wij hebben goede gezondheidszorg dus wij gaan er gewoon niet dood aan gaan we van uit en anders jammer dan. :')

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:29

Er was gisteren wel op het nieuws dat er genoeg medicijnen of antibiotica was voor als het in Nederland uit zou breken :j .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:38

Voor de gewone griep is er helemaal niet zo`n stress. In belgie alleen al vallen jaarlijks 1500 doden daaraan. En ik zie niet iedereen elk jaar in de grieptijd met mondkapjes lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:40

Maargoed waarom zouden we het zover laten komen dat het hier uitbreekt? :n

En ze komen nu al mensen tekort in de zorg :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:51

x_Marr schreef:
Is er trouwens ook een reden gegeven waarom iedereen nog gewoon lekker naar mexico mag vliegen en gebieden waar al besmette mensen zijn? En ook weer terug dus?

Waarom gaan er mensen naar thailand om daar enge parasieten op te pikken? Waarom mag je nog seks hebben terwijl AIDS voor gigantische aantallen slachtoffers zorgt per dag. Waarom mag je nog vet eten terwijl er jaarlijks duizenden mensen sterven aan welvaartsziekten, waarom eten we nog kip: ieder jaar sterven mensen aan salmonella. etc etc etc...................

ALs we nu allemaal gewoon de pootjes op de grond houden en de bangerikken braaf hun griepprikje gaan halen en vervolgens met zijn allen gewoon lekker doorgaan met leven loopt het echt allemaal niet zo'n vaart. Jullie zijn toch ook niet allemaal doodgegaan van legionella een paar jaar geleden, of recenter aan SARS?
Mocht het toch een pandemie worden kan de regering toch niets doen. Wat had je in gedachte: een gigantisch mondkapje breien en over NL spannen of zo?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:17

katiavl schreef:
Dus vanaf nu een bacardi per dag houdt de varkensgriep van u af :P
Allesinds een goed excuus.

Ik durf te wedden dat iemand die een fles bacardi per dag drinkt niet dood gaan aan griep..

over alcoholvergiftiging ga ik het niet hebben :D

De spaanse griep begon overigens in frankrijk, niet in spanje (toch?) :Y)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:22

Een vriendin van mij gaat komende maand op vakantie naar Mexico... Heb haar nog niet gesproken maar ze zal wel flink balen! Zou er ook een negatief reisadvies afgegeven worden naar besmette landen ?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:33

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 02:01

Sizzle schreef:
x_Marr schreef:

Waarom gaan er mensen naar thailand om daar enge parasieten op te pikken? Waarom mag je nog seks hebben terwijl AIDS voor gigantische aantallen slachtoffers zorgt per dag. Waarom mag je nog vet eten terwijl er jaarlijks duizenden mensen sterven aan welvaartsziekten, waarom eten we nog kip: ieder jaar sterven mensen aan salmonella. etc etc etc...................

ALs we nu allemaal gewoon de pootjes op de grond houden en de bangerikken braaf hun griepprikje gaan halen en vervolgens met zijn allen gewoon lekker doorgaan met leven loopt het echt allemaal niet zo'n vaart. Jullie zijn toch ook niet allemaal doodgegaan van legionella een paar jaar geleden, of recenter aan SARS?
Mocht het toch een pandemie worden kan de regering toch niets doen. Wat had je in gedachte: een gigantisch mondkapje breien en over NL spannen of zo?

Zoiets kan je toch niet gaan vergelijken? :+
Dit is in een korte tijd gebeurt niet over een langere periode, een aangezien er nog niet veel over bekend is.

Wat betreft wel een dramatische reactie van jou? Wie zegt dat ik er bang voor ben? :)
Vind het alleen belchelijk dat Nederland niks doet, terwijl het zich dus snel uitbreid.

Je kan iets beter voorkomen dan genezen.