Altijd zenuwachtig..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:22

IneV, het kan inderdaad dat je er gewoon overheen groeit. Maar goed, het zou handig zijn dat je tot die tijd er iets aan kunt doen. :+

Karennn, nou ik heb niet dat ik me echt zit op te fokken of dat ik me druk maak. Ja dat ook wel 's, maar dan heb ik een ander gevoel dan zenuwen eigenlijk. Misschien is het wel aanleg, maar het is echt dit jaar eigenlijk pas echt begonnen..

Menino, inderdaad. Zo irritant is dat ook!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:25

Ik herken het ook. Met bellen ect. inderdaad, maar het wordt wel beetje bij beetje beter gelukkig!

Ik ben in de eerste flauw gevallen door een heftige migraine-aanval en ik ben maandenlang bang geweest om flauw te vallen, met alles. Van uiteten gaan tot naar het pretpark enzovoorts. Het belemmerde me ontzettend. Vorig jaar heb ik daarvoor op school bij een counselor gelopen en kreeg oefeningentjes mee. Een daarvan was op het moment dat je zenuwachtig was even een momentje voor jezelf nemen en 'aarden'. Dus met beide voeten goed op de grond gaan staan, ogen dicht en de grond onder je voeten voelen. Ik gebruik deze truc nog steeds zeer regelmatig. Op mijn werk heb ik ook heel vaak dat ik ineens een paniekaanval krijg en dan neem ik gewoon even een momentje voor mezelf om te 'aarden' ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:25

Hier nog een stresskip.
Ik heb dit al jaaaaren.. vroeger als ik van plan was om uit te gaan.. tot hoofdpijn van de stress toe!
De laatste tijd heb ik het heel erg.
Heel herkenbaar wat iemand anders als schreef, helemaal misselijk en week in de benen worden als ik met mijn vriend over een kleine 'ergernis' ofzo moet praten.
Telefoneren doe ik altijd afgezonderd, ik kan het wel al beter dan vroeger (job als helpdesker vroeger heeft daaraan geholpen), maar ik doe het nog niet met plezier.
Zelfs op een dag vakantie, krijg ik al bijna zenuwen als ik niets te doen heb.
Ik ben altijd zenuwachtig en altijd gehaast... de laatste tijd is 't echt stress.. ik word bijna gek als er iets bovenop mijn al veel te lange to-do lijstje komt.
Ik vrees dat er niet veel is dat er aan te doen is, ja Yoga ofzo.. of meditatie.. maar daar heb ik geen tijd voor :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:27

Ik durf mensen niet te bellen :+ zelf mijn eigen zus liever niet.
Ik bel alleen als het echt noodzaak is (bv in spoedgeval de dierenarts of de huisartsenpost).

Ik vond het vroeger ook doodeng op te presteren, omdat alles perfect moest gaan. vandaag heb ik sinds hele lange tijd voor een collegezaal (met camera!) spontaan een presentatie moeten houden over onze brainstormsessie! in het engels :P
Dus dat ging totaal niet soepel, maar ik weet dat fouten maken best mag. Dus ik blijf dan erg rustig en wacht heel even als ik niet op het woord kom.

Voor onbekende situaties heb ik ook altijd wel wat zenuwen, maar dat hebben de meesten wel :) het is dan ook geen belemmering voor mij: meer nieuwsgierigheid.

enige belemmering is dus bellen... maar therapie vind ik een te grote stap om te nemen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:00

Het klinkt wel heel herkenbaar voor mij.
Ik ben wat dat betreft best wel een beetje een stresskip, met als gevolg dat ik soms gewoon last van mijn rug heb omdat ik mij teveel zorgen maak over bepaalde dingen.

Nou zijn er ook wel dingen die wel vervelend zijn, maar ik ben soms ook zenuwachtig voor dingen die niks voorstellen.
Ik kan ook altijd dagen tegen iets aan hikken, en achteraf denk ik altijd; dat viel hartstikke mee.

Wat betreft dingen die niet leuk zijn, denk ik maar altijd; ook dit gaat voorbij.

capopjekop

Re: Altijd zenuwachtig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:03

Ik herken het ook wel. Ik had vooral heel erge belangst. Op stage (krant) moest ik veel bellen en dan ook nog met een redactie die er boven op zit, dus daar ben ik er wel overheen gekomen. Gewoon doen.

Verder ben ik iedere zondag zenuwachtig voor de voetbalwedstrijd. Vaak hoofdpijn die na de wedstrijd weg is. Ik probeer vooral ademhalingsoefeningen te doen en mezelf moed in te praten dat het nergens voor nodig is. Het gaat ook steeds beter.

Bij nieuwe situaties en bij onbekende mensen ontmoeten had ik het ook. Ook dit gaat steeds beter door het veel te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:56

Wat mij heeft geholpen is door fouten te maken en merken dat het gevolg eigenlijk nog wel meevalt.
Als je even niet uit je worden komt met een presentatie, dan lacht er niemand en wachten ze geduldig. (ik had vandaag dus een presentatie onverwachts, in het engels... en dat was echt zo lang geleden dat het ehh totaal niet soepel verliep :+ maar ik vond het niet erg :) kan iedereen overkomen en het publiek reageerde er niet eens op. Kreeg zelfs nog braaf een applaus :+)
Nu nog probleem van het bellen aanpakken :+ Want het is inderdaad een kwestie van doen en het ergste wat kan gebeuren is dat ze ophangen :+ nou daar vergaat de wereld niet van := alleen mezelf nog even overtuigen hahahha

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 10:11

Hmm maar zo te lezen gaat het bij jou meer om een soort van angst, welshcobfan. Bij mij zijn het puur zenuwen, en niet de angst om iets verkeerd te doen. Ik heb ondertussen een tijdje stage gelopen als secretaresse en dus de telefoon ook opnemen, dat vond ik helemaal niet erg. Tot ik zelf mensen moet gaan bellen, daar komen de zenuwen..

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:54

Ik ben ook heel vaak zenuwachtig voor de meest domme dingen. Bellen is bij mij nog wel het grootste probleem. Ik ga liever naar iemand toe om iets te vragen dan dat ik bel. Terwijl dat eigenlijk best wel raar is omdat je iemand toch niet kan zien aan de telefoon. Maar dat maakt het bij mij juist zo erg..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:56

Ik hou ook totaal niet van bellen! Ben bang dat ik de mensen dan niet kan verstaan.
Verder ben ik altijd zenuwachtig voor nieuwe dingen en plaatsen. Zelfs de kleine dingen, steden waar ik nooit geweest ben, disco's, voetbalvelden etc. Het gevolg is dus dat ik het allemaal ging ontwijken, omdat ik gewoon ziek van de misselijkheid en de zenuwen werd.
Nu probeer ik het maar te zien als spannend en als een fase waar ik gewoon door heen moet.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:04

ik ben ook niet zo van het bellen, vooral omdat ik mijn naam niet kan uitspreken naar mijn idee _O- ik heb mijn naam al zovaak gezegd dat ik het niet meer normaal kan zeggen, alleen nog heel snel en dan komt er iets raars uit :') vreselijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:00

Rianne_ schreef:
Hmm maar zo te lezen gaat het bij jou meer om een soort van angst, welshcobfan. Bij mij zijn het puur zenuwen, en niet de angst om iets verkeerd te doen. Ik heb ondertussen een tijdje stage gelopen als secretaresse en dus de telefoon ook opnemen, dat vond ik helemaal niet erg. Tot ik zelf mensen moet gaan bellen, daar komen de zenuwen..

Zenuwen zijn ook een soort van onbestemde angst denk ik, alleen ben je je daar niet bewust van.
Telefoonopnemen vind ik juist leuk :D
Ik ben zelf erg zenuwachtig als ik moet bellen, maar ik denk dat het indirct komt omdat ik geen fouten wil maken als ik bel (door de verkeerde op te bellen bv ). Maar daar ben ik dus niet bewust mee bezig!
Enige wat ik denk: ieee ik moet bellen :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:26

Dat zenuwachtige heb ik ook heel erg gehad, ik werd ook overal nerveus van: paardrijden, naar verjaardag gaan met veel onbekenden, nieuwe mensen ontmoeten, presenteren, noem maar op. De laatste tijd is mijn zelfvertrouwen gegroeid dankzij de opleiding die ik volg (MWD) waar ik veel over mezelf leer en sterker in mijn schoenen sta. Sinds die tijd ben ik bijna niet meer zenuwachtig voor dingen, al steekt het soms nog de kop op.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:57

Dit komt te zo bekend voor..
Ik ben ook altijd zenuwachtig,
Het belemmerd me best wel in mijn dagelijkse doen en laten, dus daarom lees ik dit topic ook even mee! *D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:51

Overigens lees ik hier een en ander over belangst, ook daar had ik heel veel last van. Inmiddels heb ik een bijbaan als receptioniste in een verzorgingstehuis en ik bel dan zoveel met vreemden (en word ook door ze gebeld) dat ik daar wel overheen ben.
Gewoon heel veel bellen is mijn advies, het helpt echt :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:50

Ik heb ook heel erg last van zenuwen. Bij mij is dit begonnen een paar weken voor mijn eindexamens (3jr geleden). Ik ben toen echt ziek geweest van de zenuwen (9kg afgevallen in 14 dagen) en daar ben ik in blijven hangen. Ik ben heel erg gevoelig op mijn maag en darmen, dus als ik last van zenuwen heb dan spelen die 2 meteen op. Ik ben zenuwachtig als ik naar school moet, ga werken, ga winkelen, gelukkig alleen niet als ik naar de paarden ga dat is voor mij echt pure ontspanning en die ontspanning heb ik ook echt nodig anders wordt ik gillend gek. Ik ben er nu al wat overheen aan het groeien, het is niet meer zo ernstig als eerst. In het begin ging ik iedere keer bijna hyperventileren, moest ik in een zakje ademen. Nu als ik zenuwachtig wordt, ga ik eerst op mijn ademhaling letten, ik adem diep in en uit door mijn neus (borstademhaling) en daar wordt ik vaak rustig van als dat niet werk doe ik Rescue Remedy op mijn tong en het klinkt misschien dom, maar ik praat in mijn hoofd ook tegen mezelf, om mezelf gerust te stellen en dat helpt ook. Vaak weet ik dat het met bepaalde angsten te maken heeft, maar soms heb ik ook geen flauw idee waar het vandaag komt. Dan heb ik shakende handen en dan denk ik ook bij mezelf mens doe toch normaal.

hesselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:44

er komen hier veel herkenbare verhalen voorbij zeg!

word vaak 's morgens wakker en ben dan eigenlijk nog heel moe, maar omdat ik dan zo'n onrustig gevoel heb, moet ik gewoon opstaan, terwijl er dan niks aan de hand is. ik kan dan ook niet meer rustig blijven liggen.

en inderdaad verjaardagen met veel onbekenden houd ik ook niet van.
bellen houd ik ook totaal niet van. en als ik het al moet doen, dan doe ik het afgezonderd. neem ook niet graag de telefoon op als er iemand bij is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:27

Ik weet niet of het al genoemd is maar het kan ook van je schildklier komen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:28

marleen_usar schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is maar het kan ook van je schildklier komen.

Dat is hier nog niet langs gekomen.. :n Wat heeft de schildklier er dan bijvoorbeeld mee te maken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:29

Dat weet ik niet precies maar iemand had het een keer er over, je bent dan gejaagd en zenuwachtig.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:13

Ik heb precies hetzelfde := Niet als ik ga paardrijden, tenzij ik het paard niet ken en hij er druk uitziet :+ Maar met presentaties, telefoneren naar onbekenden, sollicitatiegesprekken, zelfs als ik iemand tegenkom die ik (niet heel goed) ken := Verschrikkelijk stom :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:22

Ook ik kan me hier melden. Ik ben opzoek naar een nieuwe baan maar ik ben ook heel zenuwachtig als mn telefoon gaat buitenom 3 mensen die ik goed ken. Nu zit ik dus al de hele dag vol zenuwen omdat ik bang ben dat ik dadelijk door de zenuwen niet op durf te nemen. :o Ik had altijd t idee ofdat t met verlegenheid te maken had, maar krijg hier steeds meer mn twijfels over. Als ik bijv. met iemand af wil spreken ben ik super zenuwachtig om daadwerkelijk ook te gaan maar als ik er eenmaal ben dan klets ik maar wat aan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:29

ik heb t ook :+
vooral met onbekenden op verjaardagen,ik werk als secretaresse dus met telefoon heb ik er nu niet zoveel moeite meer mee, maar in het begin wel :j zelf bellen word een ander verhaal :o
en ik heb ook altyd zenuwen als ik onderweg ben naar m'n verzorgpaard,terwijl ik haar al 8 maanden rij en ze de laatste tijd redelijk rustig doet,maar altyd krijg ik dan kriebels inmn buik van de zenuwen :\
echt zo stom :o

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:33

Ellen__ dat is dus bij mij ook zo. Soms heb ik gewoon nog steeds zenuwen ook al ken ik het paard bijvoorbeeld al een jaar. En dan denk ik ook echt van: 'pff, stel je niet zo aan'. Er is ook helemaal niks engs aan ofzo, maar van binnen zit ik echt te shaken. Haha.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:25

Hier nog een stress/zenuwpeesje :=

De zenuwen gieren nu ook door mn lijf, ik vreet mn nagels op.
Ik heb namelijk sinds 8 weken een nieuwe baan, ik ben daar aspirant leerling.
Dit houdt in dat ik nu al in een verzorginstehuis werk, en dat ik pas ik september met de opleiding ga beginnen.

Morgen komt mn praktijkbegleidster de hele ochtend kijken hoe ik mensen douch/was, en vreselijk dat ik dit vind.
Er maalt van alles door mn hoofd heen: hoe moet ik dit ook alweer doen, dit moet je niet doen.
Maar ik weet nu al al ze er eenmaal is, dat ik helemaal gek van de zenuwen word.

Zei weet hier niks van, maar zei zelf al, als ik er ben en je word bij een bepaalde client zenuwachig van me, dan
moet je me maar gewoon wegsturen, ook melde ze erbij dat ze niet constant naar me gaat kijken maar dat ze me ook gewoon
gaat helpen met de werkzaamheden.
Maar ik denk dan weer bij me eigen: ja daag ga me praktijkbegleidster toch niet wegsturen. dalijk gaat ze rare dingen denken.

Maar toch wat ben ik hier zenuwachtig voor :( kriebels in mn buik, er consant aan denken, en niet te vergeten de regelmatige wc-bezoekjes.

Overegens ben ik gewoon een dame van 20, die er al 3 opleiding op heb zitten, en er toen ook al last van had vreselijk.
Als je bv. een presentatie moest houden, en ik wist dat ik het goed had geleerd, haalde ik nog "maar" een 6je door de zenuwen.