Wie heeft er een kunst tand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pittekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:37

ik heb zelf ook een nep-voor-tand, hij zit er denk ik nu zo'n 2.5 jaar in.
Bij mij is hij vastgemaakt aan mijn voortand en de tand aan de andere kant
(een brug zal het dan wel zijn?) echter is er bij mij geen ijzer of wat dan ook aan te pas gekomen....
Zelf ben ik de panisch als ik naar de tandarts moet, maar dit deed eigenlijk geen pijn.
Wel zijn bij mij al mijn voortanden netjes gemaakt zodat het niet opvalt dat er iets nep is.
het enige waar ik rekening mee moet houden is dat alles waar gereedschap voor bestaat,
ik mijn tanden niet meer mag gebruiken.

mvs

Re: Wie heeft er een kunst tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:41

Ik heb nu een beugel, en hopelijk komt er binnen de kortste keren op de plek waar nu een gat zit :( een nepsnijtandje, want ook ik mis mijn snijtandje en nog 1 of 2 kiezen( vergeet het altijd := ) die zijn gewoon niet in aanleg, genetisch foutje dus :+ Maar is het nu erg mooi de neptanden van nu?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:41

MoonChloe schreef:
Helaas moet ik later waarschijnlijk ook paar kiezen laten trekken om het te vervangen door implanaten of brug o.i.d

Ik denk dat ik dan voor implanaten zal kiezen omdat het toch wel het minst gezeik is denk ik. Dan maar effe pijn.

Mijn broertje is jaren geleden op zijn mond gevallen, zijn voortand helemaal naar kl*te. 2x wortelkanaalbehandeling gehad, kroon erop maar die ging elke keer weer stuk, (voornamelijk met het eten want ja dan gebruik je je voortanden het meest) Na 3 jaar gezeik met kroon, tand heel 'cementeren' *dus een stukje aan zijn kapotte tand plakken zeg maar* heeft tandarts besloten dat er een implantaat in ging. Mijn broer heel erg blij :j Nu gaat hij nog maar 2x per jaar naar tandarts ipv 10x per jaar.

en mijn vader heeft van die paritiele prothese (2 kiezen aan een metalen ding). Heb hem daar eigenlijk nooit over horen klagen, hij heeft het al jaaaaren.

Dat zal dan wss ook aan je tandarts hebben gelegen, ik heb ook kronen op mijn voorste tanden en daar nooit problemen mee gehad behalve een ontsteking + wortelkanaalbehandeling afgelopen jaar, verder nooit bijzondere zorg nodig gehad voor die kronen (muv het zetten natuurlijk).
Bij mij is het ook begonnen met dat ik op mijn tanden ben gevallen en daar een stuk af knapte, daarna is er een kunststukje bijaan gelijmd wat een aantal keer weer afbrak, vervolgens is dat stukje vastgezet met een ijzeren pennetje in de tand wat uiteindelijk ook niet goed werkte omdat ook daar stukjes afbraken en het ijzeren pennetje ook te zien was (heel lelijk) waarna ik ook gevraagd heb of dat niet anders kon waarop we hebben besloten om er kronen van te maken wat mij dus tot nu toe heel goed bevalt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:50

[LZP] > [MW]

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:04

Nee, zijn tand was gewoon heel erg slecht. Er heeft ook nog een kaakchirurg naar gekeken.

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:26

Ik krijg waarschijnlijk ook een 'nieuwe' kies.
Ze zeiden een implantaat, maar ik zou niet weten hoe ze dat moeten doen, omdat ik in november een ontsteking onder mijn kies heb gehad wat mijn kaak weggevreten heeft.. Een gedeelte van mijn kaak is dus heel dun/niet stevig, en daar moeten ze een implantaat in zetten ?! :Y) Ik ga eind april naar de paradontoloog.. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft ! :P

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:34

hier ook een slachtoffer ....

mijn drie tanden vooraan zijn stifttanden ( zo noemen ze dat toch ? ) en zelf heb ik ook twee melk kiezen waar geen 'grote' mensen tanden onder zitten.
Mij is ook verteld dat ze rond je detigste veertigste eruit vallen, ook al onderhoud je ze goed. Gelukkig heb ik geen gaatjes, maar
ik zie er wel tegenop wanneer mijn kiezen eruit vallen hoor....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:04

Ik heb ook een stifttand.. Een van mn voortanden aan de bovenkant :)

Ik ben ooit keihard tegen een stoel terecht gekomen als klein meissie, iemand gooide een stoel voor mn voeten en daar struikelde ik over en kwam dus zo met mn hoofd op een andere stoel terecht..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:32

En zijn jullie blij met je stifttand? Ik heb daar dus geen goede ervaringen mee.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:50

Ik heb 1 stifttand, en daar ben ik heel tevreden mee. Voor de rest kan ik aan iedereen alleen maar adviseren: laat je goed voorlichten over de mogelijkheden mbt kunsttanden. Er zijn tegenwoordig prachtige oplossingen. En ze worden ook steeds goedkoper! Dus als je nog een paar jaar zou kunnen wachten: doe het dan! Dan kun je gewoon voor een mooi implantaat gaan (indien mogelijk) of een mooi gemaakte kroon of brug. Alles is minder erg dan een plaatje in je mond. (volgens een vriendin van mij die daar zeer veel ellende mee heeft gehad, en een half minderwaardigheids complex heeft daardoor)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:55

mvs schreef:
Ik heb nu een beugel, en hopelijk komt er binnen de kortste keren op de plek waar nu een gat zit :( een nepsnijtandje, want ook ik mis mijn snijtandje en nog 1 of 2 kiezen( vergeet het altijd := ) die zijn gewoon niet in aanleg, genetisch foutje dus :+ Maar is het nu erg mooi de neptanden van nu?

Neptanden van nu zijn echt mooi. Met mijn (tijdelijke) nieuwe tanden krijg je veel complimenten. ( Goh, wat zijn je tanden wit! enzo) :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:59

Citaat:
Alles is minder erg dan een plaatje in je mond. (volgens een vriendin van mij die daar zeer veel ellende mee heeft gehad, en een half minderwaardigheids complex heeft daardoor)

Het is wel een pijnloze oplossing, maar vooral voor kinderen is het inderdaad k*t...
Ik had ook liever een andere oplossing gehad, maar zal waarschijnlijk tot mijn dood aan het wisselen zijn, dus is het geen optie, want dan kunnen ze er niet meer goed bij. Mijn 'grotemensen' gebit is er wel, maar komt voor het grootste gedeelte niet of heeeeel langzaam...
;(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:15

Ik mis ook 1 hoektand (trap van mijn paard) die dus met wortel en al er uit was.
Ik heb gekozen voor een implantaat, omdat ik het zonde vond om de tanden af te laten slijpen.

Het klinkt allemaal heel eng, maar ik heb echt nauwelijks pijn gehad met het boren etc. Als ik weer moest kiezen, zou ik voor dezelfde optie gaan. Belangrijk ook: zelfs als je het weet, zie je niet welke tand het is.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:02

1 van mijn voortanden (boven) is een kroon. Zie je nix van :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:34

ik krijg binnenkort een tand implantaat in mijn mond.

daar had ik een paar vraagjes over.

zien mensen het, als je een tand implantaat hebt, of wordt het zo weggewerkt, alsof die tand er nog nooit uit geweest is?

en hoelang blijf je van die wond/tand implantaat last houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:06

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar bij mij zie je er dus echt niks van. De kleur is gelijk aan mijn eigen tanden, je ziet echt niet dat de tand 'nep' is. Zelfs de medewerker van het tandtechnisch lab zag het niet :D

Een implantaat wordt altijd in 2 delen geplaatst...
Eerst het echte implantaat zeg maar. Daarvoor boren ze een gat in je kaak, waarin het implantaat wordt geplaatst. Dat moet vast groeien voordat ze de kroon er op kunnen zetten.
Dat duurt een aantal maanden, dat vastgroeien.

Het plaatsen van het daadwerkelijke implantaat heb ik werkelijk totaal geen last van gehad. Je wordt natuurlijk wel heftig verdoofd, maar toen de verdoving uitgewerkt was, was het eigenlijk meteen goed.
Het plaatsen van de kroon op het implantaat deed iets meer pijn, maar eigenlijk ook niet veel.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:16

Mijn twee bovenste hoektanden waren ook nog melktandjes maar daar zaten geen gewone tanden onder, zelfde situatie als TS dus. Ik heb nu twee jaar geleden deze laten vervangen door implantaten. Je ziet er niks van, het is écht heel mooi gedaan :)

Het is bij mij hetzelfde aangepakt als bij Wendy, er gaan dus wel een paar maanden overheen. De tijdelijke plaktandjes waren niet zo mooi, maar op zich niet enorm opvallend. Ik heb helaas wel nog fikse littekens in mijn mond omdat er bot bijgezet is en ze dus net wat verder open hebben moeten snijden, maar de ingreep op zich viel me heel erg mee. Genoeg verdoving voor een olifant in elk geval :+

De pijn was de eerste week behoorlijk en bij elke keer wat ik terug moest komen om er wat aan te laten doen kwam dat wel weer terug, maar daarbuiten trok dat vrij snel weg. Het heeft bij mij wel heel erg lang geduurd eer ik gewend was aan die twee "vreemde" voorwerpen in mijn mond, het is pas sinds een maand of twee dat ik ze niet meer nadrukkelijk voel zitten. En sommige dingen qua eten vind ik nog steeds moeilijk, zoals drop en harde broodjes :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:51

ik heb ook 2 stifttanten, wat was ik bang, maar dat was dus echt nergens voor nodig,
eerst het 'gaatje' maken en dan omhulseltje over tanden heen,
enkele weken later de echte tanden erin en klaar :D

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:56

Afbeelding
zichtbaar?
ik vind van niet...

het zijn de 2 voorste...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:01

Maak je over implanteren niet teveel zorgen. De meeste mensen hebben er echt nauwelijks tot geen last van. Als het door een goede kaakchirurg/implantoloog geplaatst is en de kroon door een goed lab is gemaakt dan zie je er niets van.

Er werd gesproken over oplossende wortels. Dit is in principe niet waar. Wortels lossen op als er een blijvende tand/kies onder groeit, maar kunnen ook oplossen doordat de tand/kies door een beugel verplaatst is.
Ikzelf heb ook nog een melkkies. Heb onder geen beugel gehad en de wortels van mijn melkkies zijn gelukkig nog in zeer goede staat. Deze kies is voor mij echt Heilig, dus zorg er extra goed voor. Als hij er toch uit moet dan kies ik ongetwijfeld voor een implantaat.
Bij een gewone brug (die in perfecte kleur gemaakt kan worden) moet je altijd de tanden/kiezen ernaast ook zwaar behandelen. Bij een etsbrug worden de tanden/kiezen ernaast deels behandeld. Maar een etsbrug wordt eigenlijk alleen ter plaatse van voortanden gebruikt.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:59

Ik ben ook 1 van de gelukkige die een inplantaat mag laten zetten!!! Wat mij het meeste tegen houdt zijn de kosten van deze ingreep. De ziektekostenverzekeraar vergoed maar 450 euro terwijl het 1750 euro kost.
Hebben jullie heel het bedag vergoed gekregen of niet??

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:11

Cloud schreef:
Ik ben ook 1 van de gelukkige die een inplantaat mag laten zetten!!! Wat mij het meeste tegen houdt zijn de kosten van deze ingreep. De ziektekostenverzekeraar vergoed maar 450 euro terwijl het 1750 euro kost.
Hebben jullie heel het bedag vergoed gekregen of niet??

Geen enkele verzekering vergoedt het...
Ze vergoeden wel implantaten bij mensen die een volledige prothese hebben, maar niet bij mensen die voor de rest nog tanden in de mond hebben.
Menzis heeft een pakket 4 die 80% van alle behandelingen tot een bedrag van (ik dacht) 1500 euro vergoedt.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:30

bij mij hebben ze €400 per stuk gekost hoor, in porselein dan...
weet niet of dat zo'n verschil maakt tussen Be en NL?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:46

_JL_ schreef:
bij mij hebben ze €400 per stuk gekost hoor, in porselein dan...
weet niet of dat zo'n verschil maakt tussen Be en NL?

De vraag ging over implantaten.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:32

dan snap ik het verschil gewoon niet goed ;)