Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onderneem je actie?

A: Ja, ik ga nu actief smeren met bruiningscrème en niet meer (onbeschermd) in de zon liggen.
6 (5%)
B. Ja, ik smeer met bruiningscreme maar ik blijf ook zonnen.
13 (12%)
C. Nee, ik blijf zonnen maar wel met zonnebrand.
61 (59%)
D. Nee, een bruin kleurtje vind ik toch niet belangrijk, bovendien krijg je er een 'kalkoen' huid van.
20 (19%)
E. Uiterlijk is alles, gezondheid is een tweede
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 103

Hermelijn

Re: Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:43

Waar hebben ze dan speciale zonnebankcremes voor?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:52

Om je huid te verzorgen.

Een creme voor binnen en buiten is preccies het zelfde alleen is voor buiten de factor tegen verbranding toegevoegt die je onder de zonnebank dus niet nodig hebt omdat je zo kort moet gaan dat je niet verbrand.

Je huid heeft verzorging nodig. En die heeft niet genoeg aan gewoon een bodylotion

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:54

Ik smeer me altijd in, ik vind persoonlijk bruin zien niet eens mooi.

En het is gewoon nefast voor je huid zonder zonnecreme

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:33

Ik smeer me in, maar steek ook mijn kop in het zand; als ik geen zonnebrand bij me heb/geen zin heb om te smeren dan smeer ik niet en doe ik ook geen moeite om het 'gedaan te krijgen'. Evenals dat ik me na het zwemmen (vaak) niet opnieuw insmeer...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:00

Ik smeer me niet in, ben ook niet iemand die uitgebreid in de zon gaat zitten. Wel ben ik veel buiten, aan het sporten. Ik wandel, kano en rij paard, allemaal buitenactiviteiten. Ben nu al aardig bruin voor de tijd van het jaar, vraag me af of het nou beter is als je "actief" buiten bent of als je stilletjes uren in de zon ligt te bakken zonder veel te bewegen zoals op het strand of zo.

Ik zie er trouwens 10 jaar jonger uit dan ik ben, terwijl ik mijn hele leven veel buiten ben geweest. (en volgens de dokter is mijn lijf ook 10 jaar jonger dan ik ben).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:06

ik word zowiezo uit mezelf nooit echt bruin, maar verbrand gelukkig ook niet zo snel. Als ik bewust ga zonnen smeer ik me wel altijd in, maar dat is vooral tegen het verbranden. Maar zon niet zo vaak, ben het na een uur echt spug zat.
Aangezien ik op een bestralingsafdeling werk ben ik me wel bewust van de risico's en de gevolgen van de veel zonnen. Zou daarom nooit veel en lang onder de zonnebank gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:24

Ik heb huidkanker gehad en ga binnenkort onder het mes voor een tweede plekje. Heb er de typische huid voor. Wit met sproeten. Word ook niet bruin of heel langzaam.
Toen ik een jaar of 16 was liet ik me verbranden. Ik vond het vreselijk om 'lelijk' wit te zijn. Het effect was huidkanker. Wel een jaar of 15 later, maar toch..

Ook geen uitzaaiende vorm, maar ik ben me rot geschrokken toen. Ik sprong van schaduw naar schaduw zo'n beetje. Tot de huidarts me vertelde dat je zon ook nodig hebt en helemaal uit de zon blijven niet verstandig is. Sindsdien kom ik wel in de zon. Gebruik een heel stevige zonnebrandfactor. En ik kijk mijn huid heel goed na (foto's van mijn rug, zodat ik kan vergelijken). Het plekje dat ik nu heb, is heel klein en kan makkelijk weggesneden. De vorige keer moest er een groter stuk huid verwijderd worden. Dat zat op mijn rug, dus was best pijnlijk om te verwijderen. Het duurt even voor je huid weer is opgerekt.

Dus: wees niet stom, smeer en blijf liever wit :j ;)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:41

__Nathalie__ schreef:
Huidkanker krijg je echt niet alleen van zon hoor.

Mensen worden alleen maar bang gemaakt.

Ik heb zelf een zonnestudio en weet dus heel veel over zon en huid. Als je verandwoord zont is zonnen gezond!
Als je alleen van zon huidkanker kreeg zouden dokters mensen niet verwijzen naar een zonnestudio.

Niet smeren en veel te veel in de zon gaan is slecht.

Je huid goed verzorgen met een geschikte creme en verandwoord zonnen is geen probleem!

Daarbij is een hoge factor van belang. De zon word ook in nederland steeds krachtiger mensen denken met factor 10 genoeg te hebben maar dat is helaas niet het geval.

Klopt gedeeltelijk. Uit onderzoek is gebleken dat 1 sessie 'zonnebanken' per maand de kans op huidkanker met 50% doet toenemen ;)
Dus mensen die wekelijks gaan... reken maar uit. Is onlangs nog een documentaire van geweest op televisie.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:41

Jaja... en zo zijn er ook onderzoeken die door artsen uitgevoerd zijn, waar besproken is dat het slecht zijn van de zon een soort hype is. Het moet en zal ineens slecht voor je zijn.

Als die kans zo snel toe zou nemen, zou meer dan half nederland huidkanker hebben nu denk ik. En het is dus wel zo dat met het smeren van een hoge factor je niet meer bruin wordt. Bruin worden is ook helemaal niet slecht voor je, gewoon je huid goed verzorgen. Verbranden daarentegen is funest! DAT is slecht! Dan gaat je huid kapot zegmaar. Maar als je het verantwoord doet, je netjes opbouwd, zodat je huid ook de natuurlijke bescherming (huidverdikking en pigment (1e is het belangrijskte) op peil kan krijgen.

Een vriendin van mij kreeg echt 2e graads brandwonden van een uurtje in de zon in Nederland. Nu gaat ze sinds een paar jaar onder de zonnebank, en verbrand ze nooit.

Tuurlijk heb je mensen die niet verstandig zonnen, en niet goed omgaan met zonnebanken. Als je een lichte huid hebt, ook al bouw je op, moet je gewoon niet onder de zwaarste bank gaan liggen, een strontkleur opbouwen en dan nog klagen dat je niet meer bruiner wordt! Hou het gewoon bij een bank die bij je huidtype past. Ga niet 3x in de week, en dan komt het allemaal wel goed!

En niet alle info die ze geven klopt hoor, ook niet in documantaires. Een mooi voorbeeld vind ik boeren. Die lopen de hele zomer, zonder factor meestal, lekker op het land. Zijn enorm bruin op hun hoofd, handen en armen. En dat jaar in jaar uit. Omdat dat doorgaans niet de mensen zijn die daarbij lekker smeren, krijgen ze vaak wel een verouderde huid, dat wel. Maar als de zon en zonnen zo slecht zou zijn, zouden alle boeren toch op zn minst kanker moeten hebben! Niemand die meer buiten en in de zon is het hele jaar dan zij!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:49

Ik heb een superlichte huid met sproeten. Ik verbrand snel, ook met een hogere factor moet ik uitkijken.. Ik zit in de zomer altijd onder de parasol, nooit in de volle zon. Ik smeer me rot met zonnebrand altijd :P

Daarnaast heb ik een hoop moedervlekken die ik altijd controleer ( net als de boobies trouwens, dat doe ik ook standaard elke week ) er komt kanker in mijn familie voor en ik wil dus overal vroeg bij zijn.

Ik heb laatst een moedervlek laten controleren, ik vond hem te donker worden. Mijn arts heeft toen naar de cellen gekeken en ik ben gerustgesteld dat er niks aan de hand is en dat de cellen rustig blijven :)

Je ziet dus dat ik er heel erg verantwoord mee bezig ben. Het mooie is dat ik inmiddels 30 ben en door veel mensen op een jaar of 23 tot 25 word geschat, ik heb geen rimpels door de zon. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:25

_Judje_ schreef:
Een vriendin van mij kreeg echt 2e graads brandwonden van een uurtje in de zon in Nederland. Nu gaat ze sinds een paar jaar onder de zonnebank, en verbrand ze nooit.

2egraads is overdreven, maar ik kwam wel altijd met flinke blaren (vaak met een doorsnede van 4/5 cm) als ik op vakantie ging... Ondanks het insmeren, vaak ook met hele goede creme van de apotheek

Op een dag ging ik met school naar het strand en was ik zonnebrand vergeten. Ik heb toen waterproof zonnebrand van iemand geleend, en Heb 4 uurtjes op het strand gelegen en durfde niet te vragen om nog een keer zonnebrand te gebruiken. Het gevolg; Ik zat van top tot teen onder de blaren ... Zelfs in mijn gezicht had ik blaren en het velletje op mijn voorhoofd was ook ' op komen zetten '

Nou dat was voor mij de drup, ik heb een hekel aan de zon... Wit of bruin kan me bijzonder weinig schelen, hoewel ik ook wel eens ' spook' wordt genoemd oid, maar ik mijd de zon voor zover ik kan :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:58

phaser schreef:
__Nathalie__ schreef:
Huidkanker krijg je echt niet alleen van zon hoor.

Mensen worden alleen maar bang gemaakt.

Ik heb zelf een zonnestudio en weet dus heel veel over zon en huid. Als je verandwoord zont is zonnen gezond!
Als je alleen van zon huidkanker kreeg zouden dokters mensen niet verwijzen naar een zonnestudio.

Niet smeren en veel te veel in de zon gaan is slecht.

Je huid goed verzorgen met een geschikte creme en verandwoord zonnen is geen probleem!

Daarbij is een hoge factor van belang. De zon word ook in nederland steeds krachtiger mensen denken met factor 10 genoeg te hebben maar dat is helaas niet het geval.

Klopt gedeeltelijk. Uit onderzoek is gebleken dat 1 sessie 'zonnebanken' per maand de kans op huidkanker met 50% doet toenemen ;)
Dus mensen die wekelijks gaan... reken maar uit. Is onlangs nog een documentaire van geweest op televisie.

Dat is absoluut niet waar! Je mag 50 keer per jaar een zonnebad nemen dat valt onder verantwoord zonnen. (buiten zonnen ook mee gerekend)
Vaker vergroot de kans op kanker en als dat verbranden die kans zeer vergroot!
Dat is dus een stuk vaker als 12 keer per jaar ;)
De buiten zon is ook schadelijker als de zonnebank zon.

Er is ook een docomantaire geweest dat zonnen onder de zonnebank de kans vergroot op verbranden in de buiten zon wat ook grote onzin is. Want juist om niet te verbranden ga je onder de zonnebank.

Er zijn zo veel onderzoeken geweest waarvan zeker de helft onzin is.

Wij hebben zelfs folders laten verspreiden in alle steden rondom met de zin en onzin van zonnen om mensen te laten zien wat wel en niet waar is.

Je huid voor bereiden met zonnebank is een stuk gezonder als meteen de zon in gaan.
met 1 keer per maand zou dat dus al niet kunnen. Dan zouden dokters geen zonnebank advies meer geven ;)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:02

ík mis 'F; ben geen actief zonner en smeer me nooit in.' :+

Ik vind het altijd fijn als ik een beetje gezond bruin ben, maar ga er niet lekker voor liggen om te veranderen in een geroosterde pinda. :D Nooit het geduld voor gehad.
Ik verbrand nooit, tenzij ik iets op me huid smeer, dan lijkt het net of ik in de oven ben gelegd. terwijl als ik niks smeer, ik gewoon bruin word, hoe zonnig het ook is.

Dus bwah, kop in het zand steken? :+ Neuh, het intereseert me niet zo. Je kan tegenwoordig overal kanker van krijgen. :+

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:08

Mijn opa en 2 tantes hebben huidkanker, waarschijnlijk opgelopen van hun jaren dat ze op Curacao hebben gewoond en er toen nog niet zoveel over bekend was. Ik smeer me altijd goed in als ik de zon in ga, ik hou trouwens sowieso niet van zonnen, daar heb ik de rust niet voor :D Ook controleer ik mijn moedervlekken regelmatig, je kunt er maar beter op tijd bij zijn, mocht het nodig zijn. Ik had vroger een vriendin die smeerde zich nooit in, onder het mom: ach als ik verbrand ben, wordt het vanzelf weer bruin. Hoe stom kun je dan zijn?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:11

Ik zal je zeggen dat het grootste gedeelde van mijn klanten de zonnebank pas wat vind doen als ze iets verbrand zijn. Dat zit tussen de oren. Verbranden is slecht voor je huid, en je gaat er van vervellen. Als ze niet verbranden hebben ze het gevoel dat het niks doet, en dan moet ik uitgebreid uitleggen hoe het zit om ze te overtuigen dat je niet hoeft te verbranden en wel resultaat hebt.

Ik heb trouwens zojuist mijn serie zonnebrand weer gekregen en de duurdere lijn van california tan gaat met mij mee op vakantie :D Hij ruikt heerlijk! krijg gelijk zin in de vakantie!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:13

Huidkanker zit bij ons in de familie(moeders kant) en we moeten jaarlijks op controle en doen mee aan allerlei onderzoeken over erfelijkheid enzovoorts. Toch zonnen wij allemaal gewoon.

Moeder heeft huidkanker gehad en die komt nu ook weer in de zon, maar heel voorzichtig opbouwen en nooit zonder in te smeren de zon in. Nu wordt ze wel bruin, maar is nog steeds ook gezond.

Ik ga ook onder de zonnebank en dat kon volgens de dokter geen kwaad, zolang je het voorzicvhtig opbouwd en niet meerdere keren per week gaat. Ik ga nu 1 keer in de 2 weken en dat schijnt te kiunnen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:14

mywishmax je moet er dan alleen rekening mee houden dat je huid daar niet heel veel dikker van word.
Kleur en dikte verdwijnt na 5 dagen weer. Om je huid dus voor te bereiden moet je een paar keer 2 keer in de week gaan (verspreid over de week) en daarna met 1 x in de week of 1 keer per 2 weken bij houden tot je vakantie, of tot de zomer.

en vooral niet eerst onder de zonnebank gaan en daarna in de zon op terras gaan zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:16

Ja je moest eerst 5 keer in 2 weken gaan en daarna 1 keer in de 1 of 2 weken ;)

En ik ga elke keer pas 's avonds naar de zonnebank en niet als ik overdag al buiten heb gezeten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:19

Ik smeer altijd braaf in als ik langer dan een half uur echt in de zon ben :)
Gezichtscreme heb ik sowieso altijd met een factor erin! dus mijn gezicht is altijd wel beschermd :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:20

Ik ben ook veel buiten en smeer niet snel,alleen als het heel warm is.Mijn vader heeft vorig jaar huidkanker gehad en nu vraag ik me eigenlijk af hoe je weet of een vlekje kanker kan zijn.Ik heb wat op internet erover gelezen,maar je kan toch niet met ieder sproet naar de HA?En kun je ook huidkanker krijgen op plekken die niet in de zon komen?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:52

Ik smeer altijd :j Ik verbrand megasnel, en ik weet dat zon slecht is, maar al helemaal als je verbrand. Ik vind de zon heerlijk, daarom ga ik wel gewoon in de zon liggen maar ik smeer wel echt. Ik ben ook echt nooi mooi bruin hoor, maar dat wordt ik toch niet. Beetje jammer maar ach. Liever iets minder bruin dan over een paar jaar huidkanker.

Een oom van mij is overleden aan huidkanker, dus misschien dat ik daarom ook iets voorzichtiger ben?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:04

Ik doe gewoon zoals altijd, in het begin in de zonnebrand en als ik verbrand ben een tshirtje aan, of uit de zon(benen). Als ik niet meer verbrand en gewoon bruin word ga ik lekker wat uurtjes zonnen. Moet wel zeggen dat ik afgelopen 2 jaar amper in de zon heb gelegen :7.

Echt snel erg verbranden doe ik niet, meestal 1 keer een beetje daarna niet meer :D.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:12

Smeren doe ik wel redelijk veel, ook met een enorme hoge factor meestal, omdat mijn broer erg gevoelig is en we bijna niks met een lage factor is huis hebben.

Maar ik ga niet de zon vermijden als ik niets bij me heb iod, dan maar eens iets minder beschermd.