Gebeten door een kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Gebeten door een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:13

Het kan idd goed gaan, het kan ook niet goed gaan. Een beetje vuil op een verkeerde plek en je hebt zo een ontsteking.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:19

Ik ben een jaar of tien geleden gebeten door onze kat ( drie keer in mn hand door en door) en kan je vertellen dat dat behoorlijk wat gezeur heeft opgeleverd.
Ik heb mn hand toen meteen goed gewassen en ontsmet maar toch zweerde ie op tot enorm formaat.
Twee dagen erna naar de eerste hulp gegaan met die hand en meteen een tetanusprik en een soort drain bij de wond gekregen.
Allemachtig,wat daar wel niet voor vuil uitkwam.
Mensen onderschatten vaak de beet van een kat terwijl ie net zoveel bacteriele schade aanricht als een hondebeet( misschien nog wel erger).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:36

Precies. En paniek zaaien hoeft echt niet, maar alert zijn kan helemaal geen kwaad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:03

Wel fijn, dat hier zoveel mensen zijn, die niet echt problemen hebben gehad met kattebeten terwijl ze hier zeggen vaak gebeten te zijn. Maar realiseer je wel even, dat je dan onder de geluksvogels valt!
(Overigens je hebt beten en beten, een nibbeltje en gewoon de hoektanden en knipkiezen over je bot voelen schuren of
in je gewricht voelen verdwijnen is ook al een verschil)

Punt 1 een uptodate tetanus injectie is altijd handig.
Heb je die niet, dan heb je 48 uur de tijd om dat te gaan regelen.
(dat is wel handig, want dan hoef je bijvoorbeeld niet op zaterdag nacht de huisartsenpost te gaan terroriseren,
kan gewoon op maandag. )

Let wel een beet is heel anders dan een krab!!!
Compleet andere catagorie zeg maar.
Krab is vaak redelijk oppervlakkig (oke, geef toe dat sommige katten goed in kunnen haken)
Uiteraard ook deze goed ontsmetten. (anders krijg je ook van die lelijke littekens) en wond in de gaten blijven houden.

Beet daarintegen, is een soort dierentuin aan bacterien, die ook nog eens met fantastisch lange hoektanden
diep je lijf ingejaagd worden.
Tevens kneust een beet (vooral een hondebeet) ook nog eens een beetje het omliggende weefsel.
Nadeel van zo'n diep steekgat is dat de troep die erin gaat er bijna niet uit kan, aangezien gaatje
zo weer dicht zich en minuscuul klein lijkt.
Mooiere broeiplaats voor bacterien kan je je niet indenken.

Dit is nou een voorbeeld van de kat in de kelder metselen }> . gaatje dicht, rotzooi eronder, dat gaat fout!

Zeker als je in je vingers of gezicht gebeten wordt, let op!
Geen paniek, maar wel goed allertheid.
Maak wondjes altijd goed schoon, nat verband is nooit weg.
Gaat het zwellen, krijg je rode streep, of doet je vinger het niet meer? Of krijg je koorts?
Dan zou ik toch maar even contact opnemen met de huisarts.

Doorgaans geeft die je dan antibiotica.
Mocht dat allemaal niet helpen, tja, dan kan je soms de pech hebben dat ze je open moeten gaan leggen.
En als je echt pech hebt, gaat het helemaal fout en eindig je op de i.c. of mis je straks een vingertje.
Ja! van een stom kattebeetje! (en dat hoeft geen dagen te duren! dat kan heel snel gaan)

Overigens zijn juist vingers (oke, tenen ook, maar daar worden de meeste mensen niet zo gauw in gebeten)
en je gezicht blijkbaar heel gevoelig voor dit soort grappen.
Terwijl beet in je arm, vaak wel goed gaat.

Gelukkig gaat het ook vaak wel goed met beten! En dan heb je inderdaad geen huisarts nodig.
Kwestie van goed opletten wat je bijtwond gaat doen. En indien nodig huisarts bellen.
Wat Fjordjes heel wijs heeft gedaan!

Fjordjes beterschap, maar had je in ander topic al van ellendig advies voorzien. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:29

Nu ik het zelf van dichtbij heb meegemaakt denk ik er idd wat minder licht over dan vroeger. Bedankt voor je uitleg Sjolvir, dit is precies zoals ze het ons ook hebben uitgelegd. Mijn vader was ook net op tijd, nog even gewacht en hij had wellicht zijn pink moeten missen (of erger). En dat van een 'simpele' kattenbeet.

Overigens maakt het niet uit of het om een buitenkat gaat of om een huiskat. In het geval van mijn vader betrof het een oude huiskat van een bejaard vrouwtje, die voor zover we weten nog nooit in zijn leven buiten is geweest. Hartstikke 'schoon' dus, zou je misschien zeggen. ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:35

Ik ben ook ooit tijdens mijn DA stage gebeten door een kat. Toen voor de zekerheid HA gebeld, die zorgde gelijk voor een
antibiotica kuurtje. En gelijk checken of Tetanus nog up to date was. Was allemaal nog goed. Maar heb toch met een ontstoken vinger rondgelopen. Een kattenbeet is echt niet iets om licht over te denken, zeker niet als het een beetje diep is. Kattenbekkies zijn echt heel vies. Viezer als een hondenbek.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:38

Hier ongeveer hetzelfde verhaal als Karin meegemaakt. We waren langs bij het oppashuis van mn Oma, die mensen hebben honden dus wij de kat boven opgesloten in een kamer. Toen mn moeder haar 's avonds weer in 't kooitje wilde doen om naar huis te gaan, was ze echt des duivels (waarschijnlijk omdat ze de honden rook) en heeft ze mn moeder in het velletje van het knokkel van haar middelvinger gebeten. Goed schoongemaakt maar 's nachts hield ze 't niet meer uit van de pijn. Hand was inmiddels ook al 3 x zo dik geworden dus op naar de HP. Ze heeft er uit eindelijk zeker 5 weken mee gezeten voordat haar hand weer enigzins normale vorm aan had genomen.

Hoe is t nu met je TS?

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:20

Mijn kat kreeg een keer epileptische aanval, en in paniek wou ik hem pakken, beetje me dus erg hard in mijn duim, heb een paar littekens,
Ben wel die dag erna naar de HA geweest, ik moest het en de soda en even in de gaten houden, en nu heb ik er geen last meer van:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:52

Onrustzaaiers? Een waarschuwing met beten is hier wel op zijn plek hoor. Ik zelf heb er nooit problemen mee gehad, hoevaak ik wel niet gekrabt of gebeten ben door katten dat is echt ontelbaar. Nooit wat gehad. Maar zodra het echt dik gaat worden, gaat ontsteken is het al in de gaten houden geblazen en een rode streep is foute boel. TS heeft idd niet voor niets antibiotica gekregen.

Fijn dat je nu Antibiotica hebt gekregen, hopeiljk knapt het snel op :(:)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:15

Oei, nare verhalen komen hier voorbij. Wist ik trouwens ook niet hoor..dat het zoveel kon veroorzaken.. een kattenbeet! Mijn moeder is wel eens door onze in panieke kat in haar arm diep gekrabt volgens mij in haar slagader. Ze heeft toen zo lang lopen drukken dat er een blauwe duim in haar arm stond. Ik was nog jong dus het fijne weet ik er ook niet meer van, maar dat herinner ik me nog wel

Hoe is het nu met je vinger?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:09

Wat je eigenlijk altijd in huis moet hebben is biotex.

Ik heb zelf jarenlang met verwilderde katten gewerkt en ben regelmatig gekrabt en gebeten.
Mijn truc is om meteen na de krab of beet het gewonde ledemaat (meestal hand en vinders) in afgekookt water met biotex te doen.

De groene biotex is een weekmiddel en trekt alle viezigheid eruit. Uiteraard ging ik in erge gevallen wel naar de huisarts (die zich verwonderde of het feit dat de bijtwonden zo schoon waren) om een kuurtje te halen. Tetanus liet ik me al preventief voor enten omdat ik toch met een risicogroep aan het werk was.

De biotex heeft bij mij altijd lelijke ontstekingen kunnen voorkomen. Zelfs toen ik dwars door mijn vinger ben gebeten (in dit geval door een cavia) en het zo diep was dat ik tot op heden nog geen gevoel in mijn vingertop heb.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:31

Katten die krabben zijn ook niet de fijnste. :=
Heb heel veel littekens op mijn arm. ;)

In ieder geval succes, katten beten zijn echt niet fijn en kunnen heel pijnlijk zijn!
Je kunt er van dat bruinige spul op doen (naam kwijt) met een pleister, hielp bij mij altijd wel. ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:37

Het gaat goed hoor. Heb nog een klein beetje pijn als je erop drukt maar kan er nu alles mee. M'n antibiotica kuur is ook op dus het komt nu wel goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:40

Lyzan schreef:
Katten die krabben zijn ook niet de fijnste. :=
Heb heel veel littekens op mijn arm. ;)

In ieder geval succes, katten beten zijn echt niet fijn en kunnen heel pijnlijk zijn!
Je kunt er van dat bruinige spul op doen (naam kwijt) met een pleister, hielp bij mij altijd wel. ;)

jij doelt op betandine / jodium gok ik zo.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:28

Jodium ja!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:34

Ik ben ook erg vaak gekrabt door mijn katten, puur uit speelsheid! En dan kan de snee wel een rood randje erom hebben, maar egt pijn doet het niet! Maar ik heb dan ook niet snel pijn... Heb erg veel littekens op mijn handen :') Maar ik ben wel ingeent. Maar die rode streep zou dus bloedvergifteging kunnen zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:52

Ik werk in een dierenasiel... Ben al heel vaak gebeten en gekrabt (en dan bedoel ik ook echt doorbijten, door een kat dan). Heb nog nooit een tetanusprik gehad. :o Ben er ook nog nooit mee naar een HA geweest...

Ik ontsmet het wel altijd gelijk met sterillium.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:57

Kattenbeet ontsteekt toch bijna altijd. Toch bij mij. Tegenwoordig gaat er altijd sterilium over of alcohol (en dan niet een beetje, maar eerder in de trant van giet maar er over :)). Werkt heel goed. Heel goed in het oog houden iig. Heb 1 keer antibiotica nodig gehad voor een krab, was mooi geinfecteerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:49

lifaya schreef:
Ik ben ook erg vaak gekrabt door mijn katten, puur uit speelsheid! En dan kan de snee wel een rood randje erom hebben, maar egt pijn doet het niet! Maar ik heb dan ook niet snel pijn... Heb erg veel littekens op mijn handen :') Maar ik ben wel ingeent. Maar die rode streep zou dus bloedvergifteging kunnen zijn???

Niet dat rode randje om je katte krab, dat is gewoon locaal ontstekinkje.
Ze bedoelen een rode streep die onder je huid van je wond ergens omhoog loopt (richting je lijf).

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:55

Juist daarom werkt biotex beter dan jodium, betadine of sterilon.
Biotex trekt alle bacterieen eruit. Net zoals soda, alleen slijpt biotex de huid niet.

Mijn dierenarts raadt het aan bij kleine ontstekingen en zelfs mijn vroegere huisarts was er helemaal voor. Ik heb altijd direct na een vieze bijt of krabwond mijn ledematen in de biotex gestoken en nog nooit een ontsteking gehad. Maar dan ook echt nooit!