Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

verootjoo schreef:Haha... er bestaat helemaal geen causaal verband tussen melk drinken en botten breken.
Wetenschappers kunnen namelijk geen verband vinden

)
WhiteRose schreef:verootjoo schreef:Haha... er bestaat helemaal geen causaal verband tussen melk drinken en botten breken.
Wetenschappers kunnen namelijk geen verband vinden
Er is wel degelijk een verband aangetoond tussen hoeveelheid calciuminname en botdichtheid, zeker op korte termijn.
Het gaat dus ook niet specifiek om melk, maar om calciumhoudende producten - en dat kan net zo goed iets anders zijn.
TS: personally, ik dronk bizar veel melk. Er is bij mij een DEXA meting gedaan, waarmee je de botdichtheid van de botten meet en daaruit kwam naar voren dat ik ver boven het gemiddelde zat, en idd ik heb nooit iets gebroken. Maar dat ben ik, en ik ben ook groter dan gemiddeld - en persoonlijke verhalen over veel melk, nooit iets gebroken zeggen me niet zo veel..
Citaat:Calciuminname ja... Heb je enig idee hoeveel melk je moet drinken voor je effect krijgt op je botten? In spinazie zit nog meer calcium...
Momenteel staat de standaard voor calciumhoudende producten op 3 tot 4 eenheden per dag... 
secricible schreef:er zijn zoveel tegenstrijdigheden over melk. Ik ben ook van mening dat het niet gezond is. Ik drink niet bewust melk, ben ook nog astma-patient, dus in mijn geval is melk helemaal niet gezond.
Chocolademelk en vla en dergelijke vind ik wel erg lekker en ik laat het ook zeker niet staan als ik er zin in heb (en een goede dag heb met astma).
Ik drink dus nauwelijks melk of andere zuivelproducten, heb toch nog nooit wat gebroken
. Cayenne schreef:Ik drink ook geen melk aangezien ik COPD heb (Chronisch Bronchitis in mijn geval) en ook ik last krijg van slijmvorming en dus benauwdheid wanneer ik melk drink. Overigens dronk ik het vroeger wel en vind ik het wel erg lekker.
@secricible, jij drinkt het soms dus wel? Ik moet het echt niet doen want ik krijg er daarna gegarandeerd last van, hoe graag ik het ook zou willen.
Ik hoorde trouwens dat karnemelk minder slijmvorming geeft? Zou dat waar kunnen zijn?