.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:13

Ik mag geen bloed doneren. Er is namelijk een regel dat je als homoseksueel geen bloed mag doneren omdat je als homo meer kans hebt op aids. Maar, dit geld alleen voor mannen, als vrouw heb je juist weer een hele lage kans op aids, maar toch mag je nog steeds geen bloed doneren. Een hele kromme en discriminerende regel vind ik dat en aangezien ik geen behoefte heb te liegen over mijn geaardheid ga ik dus ook geen bloed doneren.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:14

Bonechi_ schreef:
Bloedarmoede en ijzer tekort is volgens mij hetzelfde. Je moet een bepaald ijzergehalte in je bloed hebben om te mogen doneren. Mensen die bloed geven worden daar dus op getest. Ik heb ook wel eens te laag gescoord. Beetje meer spinazie eten en nooit meer last gehad :). Voordeel vind ik al dat ik dus weet hoe mijn bloeddruk is en of mijn ijzergehalte op peil is. Veel mensen zullen geen idee hebben.

Dit vond ik ook absoluut een heel fijn iets. Gewoon even een kleine check-up of je nog helemaal gezond bent :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:15

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitxa

Re: Zijn er hier bloeddonateuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:20

Wordt er geen controle gedaan op aids in bloed dan? Ik weet verder niet precies hoe het allemaal werkt, misschien zeg ik nu wel iets stoms :D .

Ik doneer trouwens geen bloed, ik val zo al flauw als ik een spuitje krijg. Of als ik bloed zie of een wond of iets dergelijks dan word ik ook al erg week/zwak en misselijk. Dus ik denk niet dat het een verstandig idee is. Al heb ik zeker wel respect voor mensen die dit wel doen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:22

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:22

Tuurlijk wordt er wel gecontroleerd, deze regel komt uit de tijd dat aids nog als 'homoziekte' bestempeld werd en is gewoon nooit aangepast..

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:25

Ik was donor maar ben ermee gestopt ivm verhuizen naar het buitenland.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:28

Ik dacht al... Wel erg vreemd dat die wet nooit is aangepast.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:41

Zo zijn er meer 'risico' groepen. Mensen die ooit een transfusie hebben gehad, een tattoo hebben laten zetten, in engeland zijn geweest in een bepaalde periode, kreutzfeld jacob in de familie hebben...

In feite zou je dat allemaal als discriminerend kunnen zien omdat van geen van die mensen te zeggen is dat ze ook echt verhoogd risico lopen. Ik denk dat ze hier gewoon van risico percentages uitgaan en dat die (nog steeds) met name bij homoseksuele mannen hoger liggen. En zo zijn er bij alles altijd een aantal die het voor de goede 'verpesten'.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:57

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-04-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:29

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:35

het klopt wel hoor. Aan vrouwen vragen ze volgens mij
- of je seks hebt gehad met mannen met homofilie
- of seks met mannen met wissende seksuele (mannelijke?)contacten
- of met iemand die drugs gebruikte

zoiets toch? zal over 3 weken weer beter opletten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:36

ik heb me aangemeld als donor, maar toen ik voor de eerste keer ging doneren was ik al buiten westen toen die naald er net in zat.
Ben daar heel gevoelig voor, helaas=(

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:45

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-04-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:14

Als lesbiënne of bisexuele vrouw mag je gewoon bloed geven hoor! De reden dat homosexuele mannen geen bloed mogen geven is omdat die nog altijd tot risicogroep behoren als het gaat om HIV.

Hetzelfde geldt voor mensen die drugs gebruiken of gebruikt hebben en bijvoorbeeld prostituees. Ik vind daar niets discriminerends aan, het is gewoon een feit dat dat een groter risico geeft, en waarom zou je dat risico nemen?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:46

Ik doneer al best een tijdje bloed inmiddels... wilde t graag, dus zo'n onderzoekje gedaan. Toen kreeg ik een ongeluk en had ik zoveel naalden in mijn lijf gehad dat ik t stiekem niet meer wilde... En toen bleek dat ik O-negatief had (is de enige bloedgroep die iedereen kan ontvangen) en voelde ik me een soort van verplicht om te gaan :P Vind t niet zo heel erg, en kan er veel mensen mee helpen :D

Ik ging trouw bloed doneren vandaag...
Moet je altijd zo'n vragenlijst invullen.. dus ik zo ja ik heb 27 dec 2008 een piercing laten zetten..
Jaa ja ja hm hm hm zij ging het wel even vragen..

Mocht ik gewoon geen bloed doneren (ding is prima genezen inmiddels) mag pas na 27 dec 2009 :')
En dat is omdat ik hem heb laten piercen (tragus) en als ik em had laten schieten bij de juwelier (waar veel meer risico's aan zitten) dan had ik wél bloed mogen doneren :')

Tja.. dan hebben ze dit jaar 3 zakken O-negatief minder.. suckers ^)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:50

Ik mag geen bloed geven maar overweeg om me als vrijwilliger aan te melden, wellicht bij zo'n kraam staan om mensen te werven :)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:00

Dat is ook super Yellowfish!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:09

Patriciavt schreef:
Ik doneer al best een tijdje bloed inmiddels... wilde t graag, dus zo'n onderzoekje gedaan. Toen kreeg ik een ongeluk en had ik zoveel naalden in mijn lijf gehad dat ik t stiekem niet meer wilde... En toen bleek dat ik O-negatief had (is de enige bloedgroep die iedereen kan ontvangen) en voelde ik me een soort van verplicht om te gaan :P Vind t niet zo heel erg, en kan er veel mensen mee helpen :D

Ik ging trouw bloed doneren vandaag...
Moet je altijd zo'n vragenlijst invullen.. dus ik zo ja ik heb 27 dec 2008 een piercing laten zetten..
Jaa ja ja hm hm hm zij ging het wel even vragen..

Mocht ik gewoon geen bloed doneren (ding is prima genezen inmiddels) mag pas na 27 dec 2009 :')
En dat is omdat ik hem heb laten piercen (tragus) en als ik em had laten schieten bij de juwelier (waar veel meer risico's aan zitten) dan had ik wél bloed mogen doneren :')

Tja.. dan hebben ze dit jaar 3 zakken O-negatief minder.. suckers ^)

Het is misschien een beetje krom dat het wel mag als je hem hebt laten schieten bij de juwelier, maar ik vind het heel normaal dat je een jaar moet wachten. Eventuele infecties kunnen onderhuids borrelen. Daar is niks 'sucker'-achtigs aan, dat is gewoon het minimaliseren van het risico op ziekten in het donorbloed, want voor de mensen die zo'n zak bloed krijgen kan zo'n ziekte wel fataal worden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:11

Ik heb mij eergister aangemeld! Moest wel even over een hele grote drempel heen maar het is maar 2x in het jaar, dus het is het waard!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:43

Ik was er een paar dagen geleden om weer te doneren.. Ben ik afgekeurd voor een jaar! Piercing laten zetten. Stom dat ik er niet over nagedacht had.

Vind een jaar voor een piercing wel erg lang trouwens.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:55

Airiin schreef:
Ik was er een paar dagen geleden om weer te doneren.. Ben ik afgekeurd voor een jaar! Piercing laten zetten. Stom dat ik er niet over nagedacht had.

Vind een jaar voor een piercing wel erg lang trouwens.

Ze willen gewoon geen risico nemen op eventuele besmettingen die pas later in het bloed te zien zijn. Dat snap ik wel.

Ik heb een voorkeur voor verre reizen, en iedere keer moeten ze opzoeken of in dat ene gedeelte van Mexico en de Dominicaanse
republiek geen ziekte voorkomt, terwijl dat toch al 3 jaar geleden is geweest dat ik daar ben geweest.

Ikzelf geef trouwens plasma. Ik ben niet makkelijk aan te prikken, maar ze zijn toch erg blij met me ivm een tekort aan donoren.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:10

Ik wou ook plasma gaan doen, mijn ijzer is namelijk best wel laag en als je plasma geeft krijg je je ijzer weer terug en dat vind ik wel fijn.

Ik snap het risico ook wel, en ze hebben er vast ook beter over nagedacht dan ik. Alleen jammer dat ik een jaar niets kan geven. Ga altijd samen met een vriendin, dus ik ga nu alleen mee om koekjes te eten en support te leveren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:07

Ik heb me deze week aangemeld. Ben benieuwd wanneer ik bericht krijg.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:19

Ik vraag me nu alleen af, ik had me ook aangemeld als stamceldonor maar vervalt dat dan ook als ik bij de bloedbank ben afgekeurd? :o?