Agorafobie, wie heeft het (gehad) ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:11

Ik heb een flink jaar last gehad van een gegeneraliseerde angststoornis en kon toen niet winkelen en met het openbaar vervoer. Kreeg vluchtgedrag en ging dingen vermijden.
Door de angst werd ik misselijk en werd bang om dan te moeten spugen in bijv. een supermarkt.
Kortom een vicieuze cirkel. Heb iets meer dan een jaar cognitieve therapie gehad en neem nog medicatie

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:13

sonja8 schreef:
Haha ja, ik ben ook bang dat als ik ergens ben, ik naar de wc moet en dat ik dan niet kan en dan in mijn broek plas! Zelfs als ik weet dat er een wc is, ben ik bang! De Psychotherapeut zegt dan: Je plast echt niet zomaar in je broek en er is echt wel overal een wc. En als je in de file staat en je plast in je broek, vergaat toch nog de wereld niet? Nee, dat is zo... Maar waarom blijf je er dan toch zo bang voor? Gek he? Als je moet plassen en je bent bijvoorbeeld thuis, kun je het nog een halve dag ophouden dus waarom niet als je ergens anders bent. Je kunt die gedachten gewoon niet omschrijven.

alsof het mijn woorden zijn...

patserke

Re: Agorafobie, wie heeft het (gehad) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:26

ik ben ook bang voor overgeven, helemaal met paniekaanval, of als ik hoor dat iemand de griep heeft, krijg ik al angst, ik wijk soms ook een beetje naar de emetofobie...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:04

Ik heb dan ook al jaren niet overgegeven ik kan het gewoon haast niet.
Ik word ook zieker als ik overgeef. Niemand vind het prettig om te zien of horen maar ik word echt gek.
Vond dat ook erg bij ziekenhuis bezoeken van familieleden. Steeds maar bang zijn dat iemand opeens moet spugen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:44

Haagsemeid schreef:
Ik heb dan ook al jaren niet overgegeven ik kan het gewoon haast niet.
Ik word ook zieker als ik overgeef. Niemand vind het prettig om te zien of horen maar ik word echt gek.
Vond dat ook erg bij ziekenhuis bezoeken van familieleden. Steeds maar bang zijn dat iemand opeens moet spugen.

ik dus ook, en heb zelf een paar weken stage gelopen bij een ziekenhuis, nou ik werd daar gewoon niet goed, van de spanning en angsten en paniek...
heb daar gelukkig niemand zien overgeven, mijn laatste keer was toen ik 18 was en een fles dropshot in een uurtje naar binnen had gewerkt, tja eigen schuld haha... maar ik word er ook panisch van, als me vriend een griepje heeft, vraag ik ook steeds gaat het?? en ben je misselijk enz..
ik kan er veel beter tegen als mijn hondje overgeeft haha...
krijg jij ook zon warm gevoel als iemand al zegt ik voel me ziek?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:40

Ik meld me even in dit topic, misschien kan ik er nog wat van leren :o

Ik ben niet bekend met Agorafobie maar wel met de paniek die het meebrengt als je denkt dat je niet kan plassen ergens en dan bang bent dat je moet. en dan MOET je dus ook.
Dit heeft mijn stiefvader dus :(:)

Daar komt DENK ik wel een stuk straatvrees uit voort, nou ja.. niet direct straatvrees want hij gaat de deur wel uit...
Maar het heeft zeker wel consequenties.. spontane uitjes, zonder te vertellen waar we heen gaan.. dat trekt ie niet want dan weet ie niet hoe lang het rijden is en wanneer hij kan plassen... vliegvakantie.. doet ie niet meer -O- En zo zijn er meerdere dingen die hij (en dus mijn mams) moet laten...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:46

Ja erg is dat hè. Ik ben nu 23 en mijn laatste keer was denk ik ook op mijn 18e

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:14

DenK4ever schreef:
Ik meld me even in dit topic, misschien kan ik er nog wat van leren :o

Ik ben niet bekend met Agorafobie maar wel met de paniek die het meebrengt als je denkt dat je niet kan plassen ergens en dan bang bent dat je moet. en dan MOET je dus ook.
Dit heeft mijn stiefvader dus :(:)

Daar komt DENK ik wel een stuk straatvrees uit voort, nou ja.. niet direct straatvrees want hij gaat de deur wel uit...
Maar het heeft zeker wel consequenties.. spontane uitjes, zonder te vertellen waar we heen gaan.. dat trekt ie niet want dan weet ie niet hoe lang het rijden is en wanneer hij kan plassen... vliegvakantie.. doet ie niet meer -O- En zo zijn er meerdere dingen die hij (en dus mijn mams) moet laten...

dat heb ik dus ook..precies hetzelfde..

is hij er voor in behandeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:23

Ik ga verder even niet in op mijn 'angstproblemen' (PB-en mag als je benieuwd bent) maar aangezien er hier veel mensen zijn die last hebben van hyperventilatie.. wat doen jullie om het snel onder controle te krijgen? Ik heb dit namelijk ook redelijk vaak, soms zo erg dat ik gewoon geen lucht meer krijg en het door de paniek alleen maar erger wordt..

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:03

LimaMambo schreef:
dat heb ik dus ook..precies hetzelfde..

is hij er voor in behandeling?

:(:)

Weet je, ik schaam me echt dood... tot ik dit topic gister tegen kwam had ik altijd gedacht dat het aan hem lag :o
En ik had echt geen idee dat het iets is waar meer mensen mee te kampen hebben -O-

Hij heeft er een tijdje mee bij een psycholoog voor gelopen... daar ik hij toen mee gestopt omdat hij niet het idee had dat het hielp.
Maar omdat het laatste half jaar weer wat erger werd/is geworden staat hij nu wel weer op het punt om een afspraak te maken.
Eerst dacht hij dat het iets lichamelijks was, maar dat is het dus niet...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:16

Volgens mij is straatvrees ook weer een uiting van andere phsygische problemen, bij mij was het dus de hyperventilatie en de angstaanvallen, waardoor ik uiteindelijk niet meer de straat op wilde, thuis was dan nog redelijk veilig, hoewel ik het daar ook gewoon kreeg..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:16

Juul schreef:
Ik ga verder even niet in op mijn 'angstproblemen' (PB-en mag als je benieuwd bent) maar aangezien er hier veel mensen zijn die last hebben van hyperventilatie.. wat doen jullie om het snel onder controle te krijgen? Ik heb dit namelijk ook redelijk vaak, soms zo erg dat ik gewoon geen lucht meer krijg en het door de paniek alleen maar erger wordt..

een pepermuntje?? of afleiding zoeken, iemand bellen

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:16

Haagsemeid schreef:
Ja erg is dat hè. Ik ben nu 23 en mijn laatste keer was denk ik ook op mijn 18e

verschrikkelijk!!! soms word je er moedeloos van

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:29

Momenteel kamp ik ermee

Ben 2 keer flauwgevallen in een bus, waarbij nog een keer bijna
heb toen een keer een paniekaanval gehad in de bus

en sindsdien heb ik er echt last van.

ik ben iemand die gewoon doorzet en ga dus ook gewoon de bus in (mits ik niet hoef te staan)
Het levert erg veel frustraties op maar ik zet door.. wil er hoe dan ook vanaf komen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:32

Ik heb er ook last van (gehad). Gelukkig wel een lichte vorm en het kwam voornamelijk door dingen die ik in het verleden heb meegemaakt, waardoor ik vooral ben werd van mannen.

Mede dankzij EMDR ben ik er bijna helemaal vanaf, al voel ik me op vreemde plekken nog wel wat ongemakkelijk. Ik kan het ook veel beter van me af schudden. Met het openbaar vervoer gaan en dergelijke gaat ook steeds beter!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:41

Ik heb trouwens medicijnen die ik inneem voordat ik de bus in ga zodat ik geen hartkloppingen kan krijgen. ik let daarnaast bewust op mijn ademhaling. en ben altijd blij als er een bekende in de bus stapt zodat ik 40 minuten kan praten ipv me druk kan gaan maken. en mijn moeder bel ik ook regelmatig om mezelf af te leiden. zij is ook echt een steun voor me.

Ben ook wel eens in paniek wakker geworden snachts met het idee dat ik de voglende dag alleen moet.. maar ik zet door, ik wil er hoe dan ook vanaf. dus ik ga die bus in .. elke keer weer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:52

Heel knap van je hoor :j
Wanneer ik wist dat ik ergens heen moest, kon ik daar weken van tevoren al zenuwachtig om zijn, terwijl het achteraf natuurlijk ontzettend meeviel, en dan was ik altijd weer boos op mezelf omdat ik me zo aanstelde voor m'n gevoel.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:57

ik heb ook een vorm van agorafobie. al jaren maar tis pas duidelijk geworden nadat ik ingestort ben paar jaar terug
ik durf alleen niet goed naar buiten, met anderen erbij is het gemakkelijker. Ben voornamelijk bang om aangevallen te worden.
wat cayenne zegt is heel herkenbaar. weken van tevoren spanning opbouwen en achteraf boos zijn op jezelf.
ook ontwijken van bepaalde situaties, ik durf niet goed met de trein dus ook dat ontwijk ik.

ik heb EMDR geprobeerd maar dat werkte niet voor mij. verder heb ik therapie gevolgd voor 3 jaar hoofdzakelijk voor andere aandoeningen maar ook dit is er behandeld.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:57

Ik begin de trein nu zelfs leuk te vinden! Echt ongelooflijk gezien ik een jaar geleden echt nog ontzettend bang was :=
en over 2 weken ga ik vliegen naar Zwitserland! De wonderen zijn de wereld nog niet uit :=

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:00

Ik vond het vroeger wel lekker in de bus.. lekker slapen etc

alleen omdat het nogal vaak druk was. en ik steeds banger werd om te staan.. ging het ontstaan. toen was ik een beetje ziek en kreeg ik een paniekaanval. mijn moeder heeft me toen ook helemaal opgehaald van school omdat ik niet meer uit mijn hyperventilatie kwam.

ik kan me er gewoon niet constant druk over maken.. omdat ik er elke dag weer in moet. heb nu 2 keer gehad dat ik snachts een paniekaanval kreeg omdat ik de dag erna de bus in moest. maar kan het voor de rest redelijk handelen. het moet gewoon van mezelf.