Assertiviteitstraining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Re: Assertiviteitstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:37

Ik meld me ook eventjes hier, binnenkort mag ik ook weer naar een assertiviteitscursus. Heb een aantal jaar geleden ook een cursus gevolgd (ik was toen een jaar of 13) en heb het idee dat ik er toen niet veel aan gehad heb, alhoewel ik het toen wel naar m'n zin heb gehad omdat we een leuk groepje hadden ;) . Waarom het niet heeft geholpen kan ik niet echt vertellen.

We gaan het gewoon nog een keer proberen op advies van de psycholoog.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:57

Ben benieuwd hoe het je dan deze keer gaat bevallen! Wel jammer dat het de vorige keer niet een goed succes was.

Zelf heb ik ook een keer een Sova gedaan(sociale vaardigheids training) en dat was ook geen succes. Dus was eigenlijk ook een beetje huiverig om weer iets te proberen, maar op aanraden van school toch maar gedaan. Dus ben echt heel benieuwd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:56

ijssnuiver schreef:
Pollewoppy hoe was het gister??

Het was wel even wennen gisteren zo in een groep. Ik hoop dat ik er wat aan ga hebben. Na gisteren kan ik daar eigenlijk nog niet zoveel over zeggen. We moesten oefenen hoe je een gesprek begint en afbreekt op een assertieve manier. Op zich goed hoor, maar dat is mijn probleem niet. Ben benieuwd hoe de rest van de cursus eruit zal gaan zien.

Maandag start ik trouwens ook met een curus cognitieve vaardigheden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:39

Maar het viel opzich wel mee?? Omdat je het van te voren toch spannend vond?
In het begin zul je inderdaad wel met zoiets beginnen en later meerdere dingen erbij pakken/gaan doen(of althans daar ga ik altijd maar vanuit).

Wat is een cognitieve vaardigheden cursus eigenlijk?? Heb daar nog nooit van gehoord, klinkt erg ingewikkeld ;) .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:02

Ja, het is me wel meegevallen. We hebben een fijne groep waarbij ik me wel op me gemak voel.

In de cursus cognitieve vaardigheden leer je omgaan met je gedachten en gevoelens. Het gaat daarbij vooral om vaak irreële denkbeelden te leren om buigen naar reële gedachten.

Aangezien ik al gauw denk dat mensen me raar vinden of me een zeur vinden enz. denk ik dat ik aan deze cursus ook veel kan hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:20

Mooizo! Hopen dan maar dat het positief blijft.
Zelf heb ik zo intake gesprek, dus ben heul benieuwd.

Dat over die cognitieve vaardigheden klinkt wel interresant, ga ik even keer wat meer info over opzoeken. Ik herken mezelf er namelijk ook wel in.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:51

succes zo met je intakegesprek!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:31

Hoe is je intake gesprek gegaan ijssnuiver?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:38

Heb ook zo´n training gedaan, het was heel leuk. Je zit met allemaal mensen die in het zelfde schuitje zitten en het is super gezellig maar of ik gelijk beter op mensen kon afstappen dat niet. Maar nadat er een paar jaar verstreek ging het heel gemakkelijk want na zo´n training leer en leer je nog bij ook :)) DUs een aanrader is het zeker (het kan echt nooit kwaad :P )

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:37

Ja, dat vind ikz elf ook erg fijn, allemaal mensen die in het zelfde schuitje zitten.
Zelf draai ik logeerweekenden bij stichting kico in de leeftijd van 9-12 jaar. Dit zijn allemaal speciale kinderne, en er loopt ook een jongen rond en hij is erg autistisch, en gebruikt veel scheldwoorden, hierin proberen we hem natuurlijk ook te beperken,. Maar zo gister ook, zei hij dat hij mij niet wilde als leiding tijdens diee activiteit en dat hij me stom en lelijk vond. Waarschijnlijk weet hij niet eens hoe vervelend dat kan zijn en wat hij er echt mee bedoeld, maar doordat ik er zo mee bezig ben nu, en mijn stagebegeleiders me er ook mee helpen, en ik dat ook de eerste dag meteen aangekaart heb waar mijn onzekerheid vandaan komt zit dat best hoog. Dan kan ik dat echt een stuk minder handelen. Ik vind het daardoor ook erg moeilijk om die knop weer om te zetten en weer aan de positieve dingen te denken, en ook eraan te denken dat het hoogstens zeker ook niet persoonlijk is. Maar door er iets van te zeggen tegen hem vind ik dat juist nog heel moeilijk, en dat was voor mij wel een heel lastig momentje.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:51

Intakegesprek ging goed. Vond wel moeilijk om uitleggen wat en wanneer het nou misloopt(om het zo maar te zeggen).
Ik heb nu donderdag de eerste training en ik ben heel benieuwd hoe me dat zal bevallen. Vind het wel wat spannend om in een vreemde groep terecht te komen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:38

Dat is ook heel spannend. Hopelijk valt het je mee, net als bij mij. Ik ben trouwens vandaag gestart met de cognitieve vaardigheden. Daar viel de groep me ook mee.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:48

Mooizo!
Het zal ook wel schelen dat iedereen daar met hetzelfde 'doel' zit of niet? Daardoor ben je wel allemaal op een bepaalde manier hetzelfde gemotiveerd en wil je ook. (kan het niet goed omschrijven, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) ).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:11

Ik vind dat je het goed omschrijft hoor. Begrijp helemaal wat je bedoeld. Ik merkte dat ik vrij snel over de drempel heen was, omdat niemand het raar vind wat je zegt. Ze herkennen het alleen maar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:53

Ja dat bedoel ik inderdaad.
In een andere vreemde omgeving heb ik al snel het idee dat mensen het wel raar vinden als je erover begint... Hoewel, de klas waar ik nu in zit heb ik het wel met een aantal klasgenoten over gehad en die namen dat onwijs goed en begripvol op. Dat had ik van mijn oude klas toch niet verwacht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:13

Dat is wel heel fijn dat je klas het zo goed opneemt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:50

Zo ik mag zometeen weer....
Toch wel weer een klein beetje spannend, maar wel véél minder dan de vorige keer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:03

Ja daar was ik ook erg blij mee, had het ook niet verwacht. Kan ook wel zijn dat ik dat gewoon denk en dus totaal niet zo is hoor.
Heb je er wel een beetje zin in?? Succes!! En laat je even weten hoe het was??

Ik heb net meegelopen met een tussenschoolse opvang, maar zelfs dat vind ik moeilijk in een vreemde omgeving, vreemde mensen en verder gewoon kleine kindjes die wel heel leuk zijn hoor. Maar toch moest er wel even doorheen en later ging het wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:34

De cursus was wel weer goed vandaag. Het is niet zo dat er steeds hele verrassende nieuwe dingen behandeld worden, maar door er zo in de groep mee bezig te zijn wordt je je weer bewuster van.

Vandaag ging het over complimenten geven en ontvangen.
Nou geven kan ik wel, ontvangen heb ik vaak meer moeite mee. Dan weet ik me geen houding te geven. Vandaag geleerd dat alleen een dankjewel al genoeg is. Dus toch wel nuttig.

De groep is ook echt fijn. Merk goed dat ik me er op m'n gemak voel en alles durf te zeggen wat er in me opkomt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:11

Dat is goed! Heel goed!
Herken dat wel in het complimentjes ontvangen, heb dat ook wel iets.

Maar wel super positief!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:22

Volgens mij is dat ook echt wat voor mij!
Wat ik hier allemaal lees, heb ik ook echt last van.
Zo ook het krijgen van complimenten! Ik weet dan altijd iets terug te zeggen wáárom het zo is zeg maar... Helaas wacht ik ondertussen nog stééds op bericht van de GGZ. :n Al hadden ze al gezegd waarschijnlijk midden april, maarja, wachten is zo verschrikkelijk als je graag aan jezelf wil werken...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:48

Ja dat kan ik me voorstellen inderdaad. Hoop maar voor je dat het toch een beetje snel wat schot in de zaak komt.
Ik heb donderdag eerste training en ben heel benieuwd ook wat ik eraan heb, maar als ik pollewoppy zo hoor is het allemaal wel erg positief en zinvol.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:39

Wachten duurt idd lang Nathalie, ik weet er helaas ook alles van. Wel ben je het wachten snel vergeten als er dan uiteindelijk wat vaart in komt. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoeld.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:35

Ik ga dit topic toch even volgen, liep regelmatig tegen dingen aan omdat ik niet assertief genoeg was..

Dit is behoorlijk veranderd tijdens mijn 4 maanden in Ghana, omdat je daar MOET...
En omdat ik daar met iemand zat, die het eigenlijk ook niet durfde, dus als ik iets gedaan wilde krijgen, dan deed ik het...
En dat heeft mij over de streep getrokken om wel assertief te worden...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:45

Ik heb ooit op mijn 14e een faalangstreductietraining gedaan. Dat was toen ook wel hard nodig, hoewel ik me afvraag of ik er echt zoveel aan heb gehad.
Het zou voor mij geen kwaad kunnen om nu weer iets dergelijks te gaan doen, in de trant van assertiviteit ed.
Moeite met telefoneren is voor mij ook erg herkenbaar, maar alleen thuis. Op mijn werk moet ik wel telefoontjes plegen en dat lukt me tegenwoordig wel.
Nee-zeggen blijft voor mij ook altijd erg lastig, wat dat betreft wil ik graag "aardig" gevonden worden.

Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...