Veirl schreef:Het afgelopen jaar ben ik ook veel bij mijn huisarts geweest en telkens kreeg ik de vraag: heb je het wel naar je zin op school? Nee, dat heb ik niet, maar wat doe je daaraan? Je zult het toch af moeten maken.
Ik denk dat een dokter echt wel kan merken of iets lichamelijks of geestelijks je ziek maakt.
Nee, dat kan een arts niet voelen en jijzelf trouwens ook niet. Er zijn denk ik maar héél weinig mensen die hun hele ziel en zaligheid aan een arts ophangen en dus is het voor een arts ook heel lastig om te achterhalen wat nou precies de oorzaak van de klachten is. En vergis je niet in hoe ziek je je kunt voelen van stress of ongelukkig zijn.
Natuurlijk vind ik het niet goed als een arts al vrij snel zegt ''Het zal wel tussen je oren zitten'', maar als er bij verdere onderzoeken niets te vinden is, vind ik het heel goed dat ze doorverwijzen naar een psychiater/psycholoog. Jammer dat veel mensen die artsen niet zien als een ''echte arts''. Een doorverwijzing naar een psychiater is net zoiets als een doorverwijzing naar, voor mijn part, een internist. Waarom volgen mensen wél het advies om naar een internist te gaan, maar weigeren ze naar een psychiater te gaan ''omdat het heus niet tussen mn oren zit''?
Ik ben het afgelopen jaar ook een aantal keer bij mijn huisarts geweest met zeer vervelende klachten, waarop ik óók vragen kreeg over of ik in mijn ogen bijvoorbeeld blootstond aan veel stress, of ik naar mijn zin had op school enz. En nee, ik had heb niet naar mijn zin op school en inderdaad, wat doe je eraan?
Toch kan het een eyeopener zijn om in te zien hóeveel stress je daadwerkelijk hebt. En wat voor klachten daar zoals van kunnen komen.