Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Re: Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:04

Ik kan mijn arm wel hoger krijgen, maar tillen boven schouder hoogte doet gewoon zeer. Gooien kan ik ook niet meer zobest. Doet allemaal zeer. Verder niks ernstigs ofzo, maar het is ook al 3/4 jaar geleden. Misschien dat fysio idd wel wat is. Zal het eens voorstellen! Dankjulliewel! :)

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:32

typische paardrijbreuk volgensmij...

Ik ben toen ik 14 was van een pony afgevallen op ponykamp. Je hoorde een duidelijke krak en ik werd helemaal wit, de kampleiding heeft me dan ook naar het ziekenhuis gebracht. Op de eerste hulp 3 uur gewacht de dokter heeft er even naar gegeken en het zou slechts gekneusd zijn. Er is toen ook geen foto gemaakt. Ik ging er dus helemaal vanuit dat het een kneusing was.

na een week zou ik weer kunnen rijden, ik dus gedaan. Weer gevallen doordat ik geen balans had...

na twee weken naar HA geweest, die dacht dat het misschien gebroken was.

Ik op naar de rontgenafdeling, kon 2 dagen later terecht.

Nou uiteindelijk was arm dus wel gebroken en heb ik er een zenuwbeschadiging aan over gehouden!!

sterkte de komende weken...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:29

Dat extra bot zou naar mijn idee juist voor een soort versteviging moeten zorgen? Frozen shoulder lijkt mij ook waarschijnlijk, daar hebben ze mij in het ziekenhuis ook voor gewaarschuwd.
Een zenuwbeschadiging, hoe is dat nou gebeurd?

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:19

2 weken met een breuk rondgelopen, en nog een keer op gevallen, hindernisbalken getilt... denk ik. M'n schouder was ook een soort van "verschoven" dus misshcien heeft het daar iets mee te maken. hoe het precies gebeurd is konden ze me niet vertellen :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:47

2 weken maar?? of 2 weken zonder behandeling? misschien heb je m later gebroken, want ik kon door de breuk niks tillen en mijn arm bewegen, die hangt nog steeds los :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:54

ja ik meld me ook maar, ik heb die breuk ook gehad (eerste zomervakantie dag O:) )
ik kon ook mijn arm niet bewegen, kon helemaal niets, ik heb een week later nog een poging gedaan om met die arm een vallende telefoon te vangen, en ik raad het erg af dat te proberen :+

voor de rest, ik had zo een ouderwetste sling, slapen ging ook amper, daarna hebebn we mijn bed iets omhoog gezet zodat ik minder kon draaien. ook eerste dagen voor het slapen een pijnstiller ingenomen en toen was het wel te doen.

ik had trouwens wel een mooie breuk, helemaal recht zonder kleine scheurtjes.. *D

het enige wat ik nu niet kan is met mijn arm die rondjes draaien / zwiepen, en er zit een bobbel....

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:00

toen ik een jaar of tien was heb ik mijn arm op meerdere plaatsen gebroken nadat ik van een stoel gevallen was :+
het was net boven de elleboog, en net eronder gebroken. ze hebben mij geopereerd en er pennen in gezet en mijn arm in een soort stellage boven mijn bed gehangen met gewichten eraan.
Ik moet drie week in het ziekenhuis blijven. en lag plat in bed, terwijl mijn arm daar boven mij hing te bungelen met die gewichten eraan :P

Ik kon niet eens rechtop zitten dus dat was erg vervelend maar het is wel goed genezen, ik heb nog een paar weekjes fisio gehad, maar heb er daarna nooit meer last van gehad. en heb alleen maar een heel klein litteken overgehouden die je bijna niet ziet.

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:35

Noah2006 schreef:
2 weken maar?? of 2 weken zonder behandeling? misschien heb je m later gebroken, want ik kon door de breuk niks tillen en mijn arm bewegen, die hangt nog steeds los :D

nou lijkt me stug, eerst heel veel pijn en het daarna merken zonder te breken :P
Twee weken zonder behandeling. ik kon mijn arm ook nauwelijks bewegen iig niet omhoog.
ik dacht dat ik me aanstelde dus deed m'n arm met m'n andere arm omhoog ed. zolang ik m'n arm gestrekt naar beneden hield kon ik er
nog wel wat mee. Dom, maar goed je bent 14 verslaafd aan paardrijden. En er was weinig toezicht aangezien mijn moeder in het ziekenhuis lag...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:53

anita_Sab schreef:
toen ik een jaar of tien was heb ik mijn arm op meerdere plaatsen gebroken nadat ik van een stoel gevallen was :+
het was net boven de elleboog, en net eronder gebroken. ze hebben mij geopereerd en er pennen in gezet en mijn arm in een soort stellage boven mijn bed gehangen met gewichten eraan.
Ik moet drie week in het ziekenhuis blijven. en lag plat in bed, terwijl mijn arm daar boven mij hing te bungelen met die gewichten eraan :P

Ik kon niet eens rechtop zitten dus dat was erg vervelend maar het is wel goed genezen, ik heb nog een paar weekjes fisio gehad, maar heb er daarna nooit meer last van gehad. en heb alleen maar een heel klein litteken overgehouden die je bijna niet ziet.

Wat een methoden allemaal he? de artsen zijn allemaal wel erg creatief met gebroken armen zo te lezen. Van een stoel vallen, dat is echt dikke pech ja, gelukkig is het allemaal goed gekomen. Een kind van 10 3 weken stil laten liggen is ook niet niks.
En er twee weken mee doorlopen helemaal niet :D, gelukkig is alles goed gekomen met jullie.
Bij mij is de pijn vrijwel nog hetzelfde, gistel wel even naar stal geweest was echt heerlijk even mijn gekke Henk te zien rijden ;).

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:03

Goh heej, had ik dit topic maar eerder ontdekt!!! Ik heb drie weken geleden ook mijn bovenarm gebroken, maar dan echt de bovenste kop zegmaar, helemaal doormidden, verschoven en gedraaid (resultaat van vallen op bevroren grond) Ben meteen geopereerd en er zit een heel klimrek van pinnen en platen in mn arm. Kan mn arm nu weer redelijk goed bewegen, boven mn hoofd lukt nog niet en echt kracht zetten gaat ook niet. Maar ik ben zo ontzettend benieuwd hoelang het gaat duren!! Hoelang hebben jullie nog moeten wachten met rijden vanaf de operatie zegmaar (als er n operatie was natuurlijk). Want ik heb het idee dat ik best kan rijden, zo hard trek je toch niet als t goed is.... alleen opstappen en ja denk niet dat t officieel mag van de dokters want die hadden het meer over 3 maanden ipv 3 weken...iemand ervaring?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:24

dan hebben we m ongeveer tegelijk gebroken phi ;). Ik moet nog drie weken in het gips. Van de week kwam ik erachter dat mijn arm nu eindelijk is vastgegroeid.
Ik zal wel oppassen met paardrijden hoor, vooral als je met pinnen ed in elkaar zit!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:33

phi en noah2006, ik sluit me aan bij de kneuzenclub :+
Ik ben iets minder dan 5 weken geleden gevallen. En waarschijnlijk tegen het schot gevallen, pijnnnn dat ik had. Net wat je zegt, ik ben ook niet zo'n jankerd, maar dit deed pijn! De kop stond bij mij naast de rest van mijn bovenarm.
Ik heb 'Kdraden' gehad, een soort dunnen pinnen. Die zijn er na 3 weken uit gegaan en toen moest de sling ook meteen af. Nu heb ik 2x in de week fysio en heb ik al best veel kracht terug. Maar mijn arm omhoog doen of achter mijn rug, of zware dingen tillen zit er nog niet in..
@phi, ik zou echt even niet op het paard gaan zitten hoor! Als je nu ook valt dan is dat echt slecht voor het bot, pas na ongeveer 12 weken is je bot volgens mij weer aan elkaar..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:45

phi, let daarr toch maar mee op. ik weet zelf hoe pijnlijk het is, maar wacht de officiële tijd maar vooraleer je terug op een paard kruipt.
je bot staat alleen aan elkaar door de pinnen en platen, het is nog niet genezen...
ik zou het niet doen...
stel je voor dat je valt en het allemaal nog véél erger wordt, want weet je, met 3 maanden niet paardrijden kom je er nog goedkoop vanaf. Bij mij was het eerder zo'n acht maanden, van een bovernarmbreuk.
noah en charlotte, veel sterkte ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:49

He gezellig zo zijn we toch niet de enige kneusjes ;). Mijn gipsen kap is er deze week vanaf gevallen. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn arm eindelijk vast zit!
Charlotte fijn dat je al fysiotherapie kan gaan doen. Zit je schouder vast dat het niet lukt, of doet het nog veel pijn je arm omhoog? Wat snel dat je sling al af mocht, ik loop er nog steeds mee.
@saarwaarie, thnx het gaat al stukken beter

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:39

Pfff toch die twaalf weken dus.. Nouja eigenlijk mag ik helemaal niet klagen want ik kan wel al veel weer. 8 maanden is helemaal verschrikkelijk zeg! Maandag fysio, ben benieuwd wat die zegt...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:51

Meld zich groeischijf in me schouder en (andere keer) pols gebroken.
Met me gebroken pols kon ik gewoon werken auto rijden (weet ik mag niet onverantwoord zou het nu ook niet meer doen) en paardrijden.
Maar me groeischrijf ik kon helemaal niets, niets vasthouden/optillen me arm zelf niet bewegen enz.
Overigens was me gebroken groeischijf wel sneller over dan me pols maar ik heb van me groeischijf (ism een slijmbeursontsteking) nog steeds bij veel inspanning last van me arm.
Ik zou lekker rustig aan doen als ik jou was want als je het nu overbelast dan hou je er op langere tijd alleen maar meer last van.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:07

Ik ben al lang blij dat het waarschijnlijk maar een paar maanden duurt voordat ik weer op het paard mag, de eerste arts die ik sprak gaf me het idee dat het een volledig jaar zou duren en grote kans op frosen shoulder ed.
Nu bleek dat dat jaar staat voor volledig herstel maar dat ik na een paar maanden weer op het paard kan..
Ojah, de kans op frosen shoulder is erg klein bij 'jongeren' Dat betekent onder de 40 jaar.
@noah2006, ik mis voornamelijk de kracht, want als ik mijn arm 'help' kom ik al een aardig eind omhoog. En ik heb in mijn schouder momenteel wel last, ook als ik net wakker ben. Maar als ik het dan even masseer dan gaat het al beter.
En als je even doorbijt merk ik vaak ook dat het al best mobiel is, maar dat doet wel pijn ja.
Maar ik zou echt informeren bij je dokter of je snel naar de fysio kan. Hoe eerder hoe beter. Zo redeneerde mijn dokter ook vandaar dat ik al heel snel uit de sling moest. Als ik er nog een week langer in had gezeten, had mijn arm nog slapper geworden en verstijfder. En het helpt echt, het is best pijnlijk af en toe, maar in twee weken heb ik dankzij de fysio al heel veel progressie geboekt.

Aan alle ex-geblesseerden :+ hoe deden jullie dat met opstappen toen jullie weer voor het eerst op het paard gingen? Het lijkt met dat je best weinig kracht heb en als je dan op je arm moet steunen met opstappen, of heb je tegen die tijd weer je normale kracht?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

Die frosen shoulder moet je niet te bang voor zijn. Ik had hem ook, en een behoorlijke. Ja, drie maanden je arm volledig laten hangen, dan krijg je dat. Maar voor de snelle genezing van het bot was dat wel noodzakelijk. Was ik eerder mijn schouder gaan bewegen, had ik misschien die frosen shoulder voorkomen, maar had het veel langer geduurt voordat het bot hersteld was én had het niet zo mooi recht gestaan. Pick your goal had de arts gezegd.... Die keus was voor mij niet zo moeilijk: frosen shoulder is relatief makkelijk op te lossen, bot wat scheef aangroeid of slecht aangroeid is veel lastiger!

Even informeren bij je fysio als je schouder vast zit. Veel fysio's hanteren nog de 'ouderwetse' methode van oefenen, wat dus erg pijnlijk. Er is echter ook een speciale methode voor frosen shoulders, waarbij er gebruik word gemaakt van hele kleine beweginkjes in het gewricht zelf. Dit word door de therapeut gedaan, patiënt ligt op de behandeltafel. Behandeling is volkomen pijnloos, en binnen een paar weken ben je volledig van je frosen shoulder af en ondertussen kan je daarnaast gewoon met krachttraining beginnen, wat met de gewone behandeling vaak niet kan.
Ik weet zo niet hoe de behandeling heet, maar ik was 2 jaar terug aangenaam verrast. Zowel door de pijnloosheid ervan, als door de snelheid waarmee ik van mijn frosen shoulder af was!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:57

Ik mag absoluut nog niet met fysiotherapie beginnen omdat net de kop van mijn bovenarm is afgebroken. Dan us de kans heel makkelijk dat de breuk als soort van gewricht gaat fungeren zei de arts. Daarnaast mag ik mijn arm niet zijwaarts omhoog tillen, omdat dan door de kracht mijn bot doorkan breken, omdat het niet sterk genoeg is. Dus nog 3 weken wachten.
Ondertussen kan ik wel mijn onderarm gebruiken en daar kan ik ook weer wat dingen meer vasthouden en wat spieren daar trainen. Als ik mijn bovenarm maar stil hou ;).

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:31

Mijn moeder heeft een kleine 10 jaar geleden haar schouder ook gebroken. Ze ging wat naar de kelder doen, miste de laatste trede en viel met haar schouder tegen de muur.
Ze is er aan geopereerd en heeft een erg lang herstel gehad. Tot op heden heeft ze er nog regelmatig last van. (bij weersveranderingen, zware last dragen etc)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 12:49

Dat is vervelend voor haar, je hoort ook hoe ouder je bent hoe langer het genezen duurt. Dat is ook logisch natuurlijk, wat rot dat ze er nog steeds zo'n last van heeft na 10 jaar!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:58

hoe staat het hier met alle kneusjes? :+
@ lalidan, volgens mij werkt die van mij dan volgens de oude methode, errrg pijnlijk zo nu en dan

Ik zit nu bijna op de 8 weken geleden en heb ook al best wat kracht terug. Ik heb toevallig gister nog een krat met 9 pakken melk/sap en nog wat troep versjouwd en dat ging heel goed. Ook kan ik mijn arm al best ver naar boven krijgen, en opzij. maar je ziet het nog wel heel erg aan mijn schouder, er zit echt een soort deukje waar spieren horen te zitten.
Het litteken valt mee, alleen waar de pennen zaten zit nog een soort verdikking, maar voor de rest is het egaal. Hebben jullie dat ook? (vind het nl niet zo mooi :o ) Ik smeer wel vitamine E zalf.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:05

hello! Zo jij schiet aardig op charlotte!! Ik zit nu op 7 weken en ben eergister voor de foto geweest. Mijn arm zit vast met kraakbeen, mag dus nog niet tillen ed. Maar wel nu oefeningen doen en naar de fysio :D. Ik kan mijn arm nog niet ver naar boven krijgen, alleen als ik hem optil telt dat ook ;)?? ik heb ook een kuil onder mijn schouder, dat schijnt te komen doordat je spieren zijn verzakt, komt goed hoop ik.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:33

haha, ik vind dat dat telt ;) (nee maar zonder gekheid, ik kon dat eerst niet eens met hulp, dus qua mobiliteit telt het dan zeker!)
fijn dat bij jou het herstel ook goed gaat!

Dat 'deukje' zit bij mij op mn schouderblad, dus aan de kant van mijn rug. Maar ik had eerst aan de voorkant ook een soort deuk, dat was ook heeel strak, en trok heel erg met bewegen, dat voelde net alsof mijn spier aan mijn bod vast zat geplakt maar ook dat komt goed :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:36

Haha, die deuk, erg herkenbaar ja. Niks geen spier meer te bekennen :') Mijn bovenarm zelf viel nog wel mee, maar inderdaad, de achterkant vna mijn schouder, onvoorstelbaar!

Maar gaat inderdaad wel snel dan bij jou, want ik mocht na al die tijd pas beginnen met bewegen, en kon dus inderdaad 0,0. Moest het inderdaad met de andere hand doen. Maar ja, jij hebt die pinnen erin, dat had ik niet.

Die plek van de pinnen word denk ik nog wel minder, had ik bij mijn knie ook, maar daar zie je nu niks meer van (behalve het litteken van de operatie, maar das een heel andere operatie, dus dat telt niet mee :D ).

Succes met herstellen jullie!!