Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:19

FitzChivalry schreef:
Niet om iemand ongerust te maken, maar ik hoorde van de verloskundigen op mijn werk dat je bekkenbodemspieren beter ontwikkeld zijn als je paard rijdt.. en dat bevallingen dan soms moeizamer verlopen..
Hebben jullie moeilijke bevallingen gehad?

Ik was in 4,5 uur klaar ;) Maar het schijnt dat de ontsluitingsweeen wat lastiger gaan, maar met de persweeen heb je er juist voordeel van. Overigens maakt het niet meer uit om daarom te stoppen: die spieren bouw je niet zo snel weer af. Wat ik heb begrepen ...

bebikaya

Re: Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:24

ik rijd ook al paard vanaf mijn 10e jaar, en helemaal geen moeilijke bevalling gehad, integendeel zelfs!
Verloskundige zei dat je sterke bekkenbodemspieren na de bevalling juist weer een pluspunt zijn, dan is de "boel"weer sneller op zijn plaats, hihi.
Ook mijn zus heeft tot 20 weken doorgereden en een normale bevalling gehad..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:29

ik ben nu 27 weken zwanger en heb tot me 20ste week ongeveer normaal kunnen paardrijden
daarna ging het niet meer omdat me ventje graag op me blaas trampelt :o

zo nu en dan stap ik nog wel eens op om hem eventjes in model te duwen (rijd een 10 jarig meisje erop die hij wel eens in de zijk zet) maar echt een dik uur zou ik niet kunnen volhouden gezien mijn baby best hoog zit en ver naar voren, en vanwege mijn bekken.

bevallen ben ik nog niet dus daar kan ik je niks over vertellen
ja de eerste x was ik in 5 uurtjes klaar
maar toen reed ik geen paard

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:30

en van mijn verloskundige mag ik gewoon rijden hoor
zolang ik zorgde dat ik er niet af viel.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:31

Ik heb doorgereden tot de dag van bevallen, en op het eind alleen maar stap en galop, want draf hobbelde te veel.
Ga door zolang jij je goed voelt, en als je al jaren rijdt, hoef je echt niet te stoppen, zwanger zijn is geen ziekte!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:48

Allereerst wil ik je heel veel plezier wensen in je zwangerschap.
Ik heb 21 april 2006 nog gereden en 22 april 2006 lag mijn meisje naast me in het ziekenhuis bed.
Je kan zolang doorgaan totdat je zelf durft/kan ik heb altijd gezegd zolang ik niet bang ben om eraf te vallen en zolang mijn lichaam het toelaat blijf ik rijden.
Verder mijn bevalling was een eitje, ze lag in een stuit en binnen 17 minuten was ze er.
Was middags 4 uur van het paard gestapt, 3 uur snacht begon het wat te rommelen 5 uur ben ik in het ziekenhuis beland (vanwege die stuit mocht niet thuis bevallen) 6 uur mocht ik beginnen en 6.17 was ze er.
Mensen zeggen welleens dat een bevalling moeilijker gaat wanneer je paardrijd vanwege de bekken, maar ik heb nergens last van gehad en denk dat dat per persoon heel erg verschild.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:53

Gefeliciteerd!

Rijden is geen punt, vallen wel. Je moet dus reëel inschatten hoeveel risico je loopt.

Ikzelf ben doorgereden tot 6 maand maar dan niet meer op mijn bijrijdpaard maar op een lief 20-jarige manegepony met Z-verleden. heel elegant in een turnbroek maat 48 met knoopsgatelastiek..

Mijn bevalling was moeilijk voorspeld; wegens te nauw bekken (een k*nt van hier tot Tokio overigens). Ik zou 80% kans maken op een tang, vacuum of keizersnede.

Uiteindelijk ben ik thuis bevallen na 6,5 uur weeenstorm (dwz wel weeen maar geen pauze ertussen). De ontsluiting was zwaar maar de uitdrijving (20 minuutjes) was bijna een fluitje van een cent.

MarcatoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:59

Je kunt gewoon paardrijden tot het laatste moment (tenmiste, als je dat zelf nog volhoudt). Het enige gevaar dat er is, is de kans dat je valt. Maar als je geen last hebt van bekkeninstabiliteit e.d. mag je gewoon doorrijden totdat het niet meer fijn is.

Ik ben 7 mnd geleden bevallen en heb tot ong. 7 maanden fanatiek gereden. Daarna heb ik snel afgebouwd, omdat iedereen in mijn omgeving het geen fijn idee vond dat ik nog op mijn paard zat. Ondanks dat hij heel braaf was, wilde ik ook niet meer, want ik zou mezelf nooit vergeven als er toch iets zou gebeuren. Heb er trouwens met 37 nog 1x opgezeten voor een foto, maar was blij dat ik er weer af kon, haha!

Ik heb door het rijden niet per se een moeilijke bevalling gehad, maar ik denk dat mijn herstel na de geboorte door het paardrijden wel sneller ging. Ik zat overigens na 4 weken weer te paard.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:07

Als ik het zo lees hebben al deze ruiters er juist erg kort over gedaan om te bevallen :+ Overigens is die weeën storm in 4,5 uur ook geen pretje: maar ja, heb je het maar gehad hè :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:59

nou..... ik moet helaas aangeven dat ik er wel errug lang over heb gedaan, ik begon in de nacht van 26 op 27 december om 3 uur en 28 december om 15.00 uur is meneer geboren... Maar ik moet wel zeggen dat ik er niets aan geleden heb en dat ik het niet als een zware bevalling kan betitelen, wel een lange... :o

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:01

Hahahaha, dus het zegt helemaal niks, die paardrijspieren :D

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:09

Allereerst van harte gfeliciteerd met je zwangerschap, Doe gewoon lekker waar jij je goed bij voelt. Van in beweging blijven houd je alleen je conditie al goed op peil, wat je bij je bevalling zeer goed kan gebruiken.

Over je bekkenbodemspieren zeiden ze juist tegen mij dat vooral bij paardrijden ze erg goed ontwikkeld zijn, en je ze ook goed kan gebruiken bij de bevalling. Je hebt namelijk geleerd om ze op bepaalde momenten te spannen en te ontspannen, wat vooral bij de bevalling gunstig is.
Mijn huisarts en verloskundige (laatste reed zelf ook paard) raden me aan om rustig te blijven rijden..

Ik heb tot 32 weken nog dagelijks gereden, heel elegant met een joggingbroek en daarover mijn lange chaps. :o
Bij 33 weken werd mijn zoontje geboren. Heb hooguit een half uur weeen gehad (moest het ophouden omdat ik niet in de auto wou bevallen.) Zo gauw we in het ziekenhuis beland waren, was het een x persen en was ons zoontje geboren, tot schrik van de verpleegster, die hadden het niet zo snel verwacht. was nog geen verloskundige in de buurt, die was druk bezig met andere vrouwen, en er stond nog niks klaar. :D

Ik moest 10 dagen in het ziekenhuis blijven, en dag 11 heb ik mijn vriend zo lief aangekeken of hij me naar de paarden wou brengen.
Daar aangekomen heb ik ostar gezadeld en meteen een buitenritje gedaan. Beetje pijnlijk, maar na een weekje was het over ;)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:41

Ik merkte inderdaad met de zwangerschapsyoga (niet dat je daar iets aan hebt met een weeënstorm, toch geen tijd om de wee weg te puffen :D ) dat niemand de bekkenbodem kon 'bedienen', terwijl ik echt nergens moeite mee had :j Komt inderdaad van het paardrijden :D

En ik stond een week later ook alweer op stal :D Drie weken later zat ik er weer op, rustig alleen in stap en vier weken later kon ik me niet meer inhouden :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:47

Ik heb eens meegemaakt hoe een vrouw die al op de helft van de zwangerschap was ongeveer van haar paard viel en hard ook.
Dan is het nog maar de vraag of het allemaal goed afloopt voor jouw en je kindje en ik denk dat je dan jezelf voor je kop slaat als het fout gaat doordat je van je paard gevallen bent.
Gelukkig is het bij de vrouw in kwestie goed gekomen.