Anti-depressiva, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Re: Anti-depressiva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:57

Ik slik op dit moment Seroxat (paroxetine), Seroquel(Cetrizine??) en Remmeron (Mirtazapine). Het slaat bij mij niet aan, slik het nu 12 weken. Seroxat heb ik 20mg, Seroquel begon ik op 25mg, ga inmiddels maandag aan de 300mg beginnen, en Remmeron slik ik15, en vanaf maandag 30 mg. Ik hoop dat het nu wel allemaal gaat aanslaat, want het frustreerd als je 3 AD's slikt en het werkt niet..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:46

Ik ben van de paroxetine helemaal doorgedraaid. Voelde me alsof ik zwaar aan de drugs was, zat te trillen alsof ik Parkinson had en kreeg last van nachtblindheid. En dan hebben we het nog niet over de extra kilo's en al het andere vervelende. Voor mij zat er werkelijk geen positief puntje aan.

Bij mij waren de bijwerkingen zo heftig dat ik na 12 weken van 20mg naar niets ben gegaan in 1 dag en daar geen last van heb gehad, zo heftig reageerde ik erop. Voor mij dus nooit meer! Ben er echt heel bang van geworden. (ik heb zelden last van bijwerkingen van medicijnen).

Nu gebruik ik seroquel (stofnaam is trouwens Quetiapine en niet Cetrizine) en daar doe ik het vrij aardig op. Is een stemmingsstabilisator/ antipsychoticum (in hoge doses). Tot bepaalde doses (400mg ongeveer) is dat milder dan veel AD's, en heeft vaak minder heftige bijwerkingen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:50

Jeetje, vervelend dat je zo heftig op de Seroxat reageerde!

Je hebt gelijk, ik was in de war, het is inderdaad Quetiapine. :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:35

@ frozenstar, seroquel is geen anti-depressivia. Maar een anti -psychotica.
Remeron wordt vaker met samenwerking van een andere anti-depressivia gegeven. Geef nog niet op want 15mg is de begin dosis, zelfde als bij de seroxat. Pas na 8 a 12 weken gaan ze kijken of je een hogere dosis nodig hebt.

Ik reageerde ook heel erg heftig op de seroxat, alleen was dit na 12 weken wel een heel stuk minder. Toen was vooral het gevoel afgevlakt en de concentratie was veel moeilijker. Echter moet je eigenlijk niet zomaar stoppen maar minimaal 6 maanden gebruiken, dan pas werken ze volledig. Hoewel natuurlijk niet iedere ad voor ieder persoon werkt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:41

ik heb seroxat 30 mg gehad dat hielp bij mij niet meer, nu heb ik citaloprham 20 mg en risperidon 0.5 mg omdat het je vreselijk duf kan maken merk niks van de citaloprham daarom heb ik risperidon erbij gekregen daar merk ik wel duidelijk wat van, en ik ben er inderdaad ook van aangekomen maar verder geen nare bijwerkingen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:38

Thanks again! Ben na alle verhalen wel heel benieuwd wat de psychiater te vertellen heeft. :o

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:57

Ik slik paroxetine, is soort seroxat geloof ik. Ben van niks begonnen met 20 mg en kreeg enorme bijwerkingen. Was compleet van de wereld en verschrikkelijk beroerd.

Toen dat over was begon het aan te slaan en ging het snel stukken beter. Zit nu op 10 mg, van 20 naar 10 geen problemen gehad.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:04

Paroxetine is Seroxat. Ik moest met de Seroxat starten met 5mg en toen een tijdje later 10.
Ik heb ook geen probs gehad van 10 naar 5. Hopelijk van 5 naar 0 ook niet

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 03:08

Seroquel (quetiapine) is in lagere doseringen een stemmingsstabilisator, qua werking (tot 400mg) min of meer vergelijkbaar met Lithium, alleen wat "milder". Boven de 400mg werkt het als antipsychoticum.

Begin alleen te vrezen dat ik er toch een echte AD bij nodig krijg, het gaat slechter en slechter. Krijg alleen die druiloor van een psychiater niet te pakken. Die heeft een wachtlijst van 4 maanden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:42

heftig allemaal zeg.

mijn vader gebruikt al een jaar of 5 sertraline(zoloft)en hij kan er echt niet buiten.
hij heeft echt een probleem met het serotoninegehalte in zn hersenen.
hij besloot zelf eens cold turkey ermee te stoppen,nou dat is ook helemaal niet leuk voor hem,maar nog erger voor mn moeder,zus en mij.
ook afbouwen ging helemaal niet goed.
hij heeft die medicijnen gewoon nodig,misschien wel zijn leven lang.

dit is best wel extreem hoor,maar ik ben blij dat die medicijnen wel bestaan.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:33

twinducklin schreef:
@ frozenstar, seroquel is geen anti-depressivia. Maar een anti -psychotica.
Remeron wordt vaker met samenwerking van een andere anti-depressivia gegeven. Geef nog niet op want 15mg is de begin dosis, zelfde als bij de seroxat. Pas na 8 a 12 weken gaan ze kijken of je een hogere dosis nodig hebt.

Ik reageerde ook heel erg heftig op de seroxat, alleen was dit na 12 weken wel een heel stuk minder. Toen was vooral het gevoel afgevlakt en de concentratie was veel moeilijker. Echter moet je eigenlijk niet zomaar stoppen maar minimaal 6 maanden gebruiken, dan pas werken ze volledig. Hoewel natuurlijk niet iedere ad voor ieder persoon werkt.

Nee je hebt gelijk, heb het nog eens opgezocht. Inmiddels slik ik 600mg Seroquel en merk er nog geen drol van. Ik ben naar de Remmeron 30 mg gegaan en daar merk ik ook geen verschil in. Gebruik nu bijna 2 weken deze dosis.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:00

Ja. Ik slik sinds een tijdje mirtazapine. Dit werkt bij mij wel, maar de eerste week was het een ramp. Ik leek wel of ik stoned was. Ik was ook gigantisch moe en duizelig. Ik zou idd voordat je ergens mee begint eerst goed zoeken op google. Ze hadden namelijk eerst andere voorgeschreven, maar na even google gebruikt te hebben zag ik daar al snel vanaf. Aangezien ik nogal schokkende berichten las over dit medicijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:41

T is alleen zo jammer dat je aan een hele nieuwe garderobe kast moet geloven als
je aan de Remeron gaat (oftwel mirtazapine) reken maar op een gewichtstoename
van zo'n ruim 25 kilo :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:58

gelukkig is er maar een klein deel van de gebruikers die dat zo extreem heeft,meestal eet je het er zelf aan door een verhoogde eetlust(er zullen ook wel mensen bijzijn die veel vocht vasthouden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:54

Snoevie schreef:
gelukkig is er maar een klein deel van de gebruikers die dat zo extreem heeft

Nou daar kan ik niet over meepraten, het meerendeel wat ik ken die dit medicijn slikt of heeft geslikt is
toch echt zo'n kwart van zijn lichaams gewicht toegenomen en heeft gratis en voor niets een eetstoornis ontwikkeld.
Dit omdat mirtazapine iets doet met je suiker.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:56

oh is dat zo?
ik krijg nooit klachten als ik een 2de uitgifte gesprek met patienten in mijn apotheek heb.
ik zal eens opletten,want ik heb nog nooit geleerd over dat mirtazapine je bloedsuiker beinvloed,of iig niet zo sterk dat je er zo enorm veel van aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:12

Snoevie schreef:
oh is dat zo?

Ja en of....deze bijwerking is niet even zomaar te verwaarlozen. Bij een dosis vanaf 30 mg krijg je namelijk last van een brullende honger, die je doet bibberen op je benen, na het nuttigen van een maaltijd is dit veelal nog niet gestild en is de enige optie, suiker.
Als je daar maar genoeg van binnen krijgt voel je je al snel beter.
Ik ben hierdoor van dosis moeten switchen omdat ik om de haverklap tegen de grond ging,
en moest daardoor steeds mn suiker laten prikken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:41

het was trouwens niet met een negatieve toon bedoeld,mijn vraag.

ik was alleen verbaasd omdat ik er weinig klachten over krijg van gebruikers in de apotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:43

Waarom zouden ze klachten over antidepressiva met iemand in de apotheek bespreken? In de apotheek kunnen ze d'r toch niks aan veranderen... Als ik veel last zou hebben van bijwerkingen bij medicijnen op recept zou ik die toch echt bespreken met degene die de medicatie voorschrijft, niet met degene de ze aan me overhandigt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:52

nouja ik heb met mensen die de 2e keer zulke medicijnen halen altijd even een kort gesprek om evt bijwerkingen of andere vragen te bespreken,juist om dit soort problemen op te vangen,en dan kan de apotheker evt met de arts in overleg gaan,want het lijkt me niet dat je ermee door wil lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:58

Een apotheker die conctact onderhoudt met de arts over specifieke patiënten? Wauw :=

Nee, ik zou dat soort dingen echt niet in de apotheek gaan bespreken... :n

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:00

vindje dat zo raar?
gebeurd bij ons erg vaak hoor.
je behoort toch samen te werken om de zorg zo goed mogelijk te houden voor de patient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:01

Nou ja, ik weet niet of ik het raar vind, maar ik had het voornamelijk gewoon niet verwacht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:06

Ik slik nu ruim een jaar Citalopram en ben sinds 3 weken aan het afbouwen. Ik heb eigenlijk vrijwel geen bijwerkingen gehad, alleen heel even een droge mond, dat is alles.
Ik vind AD een goed steuntje in de rug, mits je het gebruikt als ondersteuning van een andere vorm van behandeling :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:08

er gaat een hoop werk schuil 'achter de schermen' maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere apotheken eraan toegaat.

het is maar goed dat we als apotheek nauw contact hebben met de artsen,anders kan het nog best vaak mis gaan

en je wil ook het liefst de mensen goed helpen natuurlijk!