Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

_Tara_ schreef:Elektrisch hoeft niet perse beter te zijn dan hand... Maar dat ligt dan meer in 't gebruik. Mensen die met elektrisch denken van: tandenborstel doet al 't werk wel. Terwijl dat dus niet zo is. Zeg niet dat jij dit zo doet, maar 't komt wel voor.

xxxdonja schreef:Flip schreef:Na iedere maaltijd is dus heel slecht, er wordt aangeraden om minimaal een uur te wachten met poesten (na het eten) om het glazuur te laten herstellen. Anders poets je je glazuur weg (erosie). Dat is ook vaak het probleem met de goede mondhygiene van tegenwoordig, caries komt minder voor (daarvoor geldt hoe meer poetsen hoe beter) maar erosie komt steeds meer voor, dat komt door alle fris/ fruit dranken maar ook door het vele poetsen.
Ik poets zelf 2x per dag, soms 3 als ik ga stappen ofzo.
Toen ik mijn slotjesbeugel kreeg zei mijn tandarts dat ik na elke maaltijd (ok, niet een koekje tussendoor oid, maar je snapt wat ik bedoel?)mijn tanden goed moest poetsen!

Lous schreef:Het borsteltje van een electrische tandenborstel is kleiner dus kan overal beter bij. Daarnaast worden je tanden schoner als met de hand.
Maar daarbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat je wel op de juiste manier er mee om moet gaan om alles ook echt goed schoon te krijgen.
3 keer per dag je tandenpoetsen is echt de max en vlak voor en vlak na het tandenpoetsen geen zure dingenof zoetigheid eten.
Het principe werkt namelijk als volgende. Door het tandenpoetsen worden je tanden schoon maar poets je ook als het ware je glazuur eraf. Door je speeksel bouwd je glazuur weer op. Als je dus vlak voor of vlak na het poetsen zuur en/of zoet eet en of drinkt is dat dus een dubbele aanval op je glazuur en dus ook je tanden.
Flip schreef:Lous schreef:Het borsteltje van een electrische tandenborstel is kleiner dus kan overal beter bij. Daarnaast worden je tanden schoner als met de hand.
Maar daarbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat je wel op de juiste manier er mee om moet gaan om alles ook echt goed schoon te krijgen.
3 keer per dag je tandenpoetsen is echt de max en vlak voor en vlak na het tandenpoetsen geen zure dingenof zoetigheid eten.
Het principe werkt namelijk als volgende. Door het tandenpoetsen worden je tanden schoon maar poets je ook als het ware je glazuur eraf. Door je speeksel bouwd je glazuur weer op. Als je dus vlak voor of vlak na het poetsen zuur en/of zoet eet en of drinkt is dat dus een dubbele aanval op je glazuur en dus ook je tanden.
precies andersom dus! Door suikers breekt je glazuur af dit neutraliseerd door speeksel (of water of melk). Ga je meteen na het eten poetsen dan poets je je glazuur weg. Door extreem veel poetsen poets je natuurlijk ook wel wat glazuur weg maar suikers zijn het ergste voor erosie!
Moet wel zeggen datk bijna parelwitte tanden heb en weinig gaatjes.