Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:13

Silvia schreef:
colunder schreef:
IK geef ook al jaren bloed,nog nooit een nadeel van ondervonden!
Ik vind het wel fijn dat regelmatig je bloed wordt gecontroleerd,en je bloeddruk.
Wat ik minder vind is dat iedereen gratis zijn bloed beschikbaar stelt terwijl de directeur een gigantisch hoog inkomen schijnt te hebben(waarom moet hij zoveel verdienen aan het bloed wat wij geven?)

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd... De vorige directeur reed in een Jaguar. Volgens mij kan dat ook wat minder.
De bloedbankpost bij ons in de buurt is een paar jaar geleden gesloten omdat het te duur werd.
Nu moet ik dus 20km enkele reis rijden naar de dichtsbijzijnde bloedbank. En daar krijg ik geen cent km vergoeding voor.
Als ik dan ook nog een chagerijnige arts krijg die me nauwelijks aankijkt en me behandelt als een nummer vraag ik me wel eens af waarvoor ik eigenlijk mijn vrije middag of avond aan het opofferen ben. :?

Ik krijg elke keer wel gewoon km vergoeding, als je erom vraagt bij de balie krijg je een mail, daar vul je je gegevens in en een paar dagen later staat het geld op je rekening. Kan me toch niet voorstellen dat dat per locatie anders is.
https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/vergoeding

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:34

Ohja nou dat wist ik niet *D handig te weten maar doe ik waarschijnlijk toch niet is maar een paar euro
Laatst bijgewerkt door RanjaRietje op 07-05-25 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:35

Ik zou graag geven want ik heb een zeldzame bloedgroep maar ik mag niet geven omdat ik auto immuun ziektes heb. :\

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:37

Ik doe nooit KM vergoeding, wist wel dat het kon maar ik voel me daar niet goed bij :j maar dat mag iedereen zelf bepalen natuurlijk!

Hier ook een graag geziene gast, O- is de bloedgroep en ik kreeg specifiek de vraag om geen plasma te doneren ivm de O-.
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 07-05-25 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:38

Ik heb ook een zeldzamere bloedgroep (AB+), dus mijn bloed willen ze niet eens graag, want er is dus ook maar heel weinig afname. Mijn plasma willen ze wel!

RanjaRietje

Bellatrix schreef:
Ik zou graag geven want ik heb een zeldzame bloedgroep maar ik mag niet geven omdat ik auto immuun ziektes heb. :

Gezondheid gaat dan voor :(:)

Sherivey

Ik heb een aantal jaar geleden geprobeerd om donor te worden. Maar ze kregen geen bloed uit mn ader, plus ik ging knock out. :o

Daarnaast heb ik gauw last van ijzertekort/ bloedarmoede. Vind het echt heel jammer, want had graag geholpen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:39

RanjaRietje schreef:
Bellatrix schreef:
Ik zou graag geven want ik heb een zeldzame bloedgroep maar ik mag niet geven omdat ik auto immuun ziektes heb. :

Gezondheid gaat dan voor :(:)

Ja, snap ik wel hoor maar toch is het jammer.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:47

nou door dit topic heb ik mezelf ook aangemeld. ben heel erg benieuwd. over een paar weken heb ik mijn intake gesprek. heb zelf geen idee welke bloedgroep ik heb HAHA. dus ik hoor wel wat ze van mij kunnen gebruiken. :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:57

Wat goed!! Bentuh :D hopelijk bevalt het jou net zoals het mij bevalt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:24

Tot voor kort heb ik bloed gedoneerd. ongeveer 25 jaar, met wat tussenpozen door zwangerschappen en tijdelijk ijzertekort (wat uit de test bij de bloedbank kwam). Ik vind het niet vervelend of pijnlijk. Mijn motivatie was dat ik ook graag zou willen ontvangen als het nodig is. Kleine moeite. Helaas is de bloedbus die hier altijd kwam vanwege de kosten wegbezuinigd. Als ik nu zou willen geven moet ik ver weg, en dat kost me veel tijd. Dat ga ik dus niet doen. Helaas.

Ik vond het vooral prettig om onder soortvan medische controle te staan. Dat er toch regelmatig bloeddruk gemeten werd (is bij de huisarts niet zo makkelijk) en dat er evt. (beperkt datwel) ziektes ontdekt zouden kunnen worden.

veel succes!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:25

Plasma doneren kan op de Almere locatie niet helaas en wel zo fijn om op de fiets te kunnen.

Het is vaak/altijd op woensdag ideaal want dan ben ik vrij, die zak zit altijd heel snel vol alleen van de laatste keer de vingerprik last gehad zat te laag /zijwaarts waardoor ik er met werk wat langer last van had. Denk dat ik nu 8 keer ben wezen doneren.

Voor stamcel donatie kwam ik niet in aanmerking heb ik in het verleden ook naar gekeken.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:30

Ik doneer ook bloed. Ik vind het ook niet erg en een kleine moeite om mensen te helpen :) . Plasma lijkt mij moeilijker omdat het veel langer duurt. Wat doen jullie liever en waarom?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:41

Lokii schreef:
Ik doneer ook bloed. Ik vind het ook niet erg en een kleine moeite om mensen te helpen :) . Plasma lijkt mij moeilijker omdat het veel langer duurt. Wat doen jullie liever en waarom?

Bloed zou ik waarschijnlijk niet kunnen geven omdat mijn ijzer op het randje zit, plasma is geliefd

Ik had gisteren 500ml gegeven in 30 min. Viel me alles mee en moet zeggen dat ik het best een prima bezigheid vond. Wat kletsen, beetje op mobiel zitten kijken en koek en koffie drinken. Hoelang het duurt viel me heel erg mee, officieel mag ik 700ml geven maar gisteren was mijn eerste keer en dan doen ze het rustig aan en wat minder ik vond de tijd heel snel gaan

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:50

Ook ik doneer bloed, al mag ik nu een half jaar niet meer omdat mijn ijzer steeds op het randje zit of soms zelfs te laag. Daarom nu ook aan het overwegen om plasma te doneren. Helaas duurt dat langer, dus ik vermoed dat ik dat niet meer tussen mijn werk door mag doen (bloed doneren krijgen we vergoed vanuit het werk). Ik ga binnenkort informeren en dan maar weer aanmelden :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:16

Ik ben al > 30 x geweest. Eerst volbloed en sinds een half jaar plasma.
Wat ik fijn vind zijn de controles op bloeddruk, HB e.d. Ik heb het idee dat ik iets doe voor een ander en hoop ook dat een ander wanneer ik het nodig zou hebben ook iets voor mij kan betekenen.
Ik heb gelukkig hele fijne aders die bijna "blind" aangeprikt kunnen worden.
Meestal ga ik rechtstrees uit mijn werk en vraag daarom nooit om een km vergoeding.
Fijn even een rustmoment voor mijzelf, boekje lezen, theetje drinken :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:26

Om plasma te kunnen doneren moet je wel makkelijk te prikken zijn. Ik ben al jaren bloeddonor en heb weleens geïnformeerd naar plasma doneren, maar omdat ik niet de makkelijkste aderen heb, werd het mij afgeraden. Dus ik houd het 'gewoon' bij bloed. :)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:37

Ik heb vaak te horen gekregen waarom ik geen plasma doneer aangezien mijn aderen heel makkelijk zijn. Toch vind ik dat spannender als bloed ofzo. Ik wist ook niet dat het een half uurtje duurde? Ze hadden het hier echt over 3 kwartier tot een uur. Dat schrok mij het meeste af eigenlijk. Is het ook dat je vaker plasma mag doneren als bloed? Ik ben nog wel eens verkouden en dan mag ik vaak al geen bloed doneren. Geld dit voor plasma ook?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:40

Lokii schreef:

Mij werd een keer gevraagd om plasma te doneren ipv bloed, dit hadden ze toen dringend nodig.
Aangezien mijn ferritine altijd op het randje zit, ben ik sindsdien plasma blijven geven, je krijgt immers je rode bloedcellen weer (bijna allemaal) terug.
Je mag ook vaker plasma doneren dan bloed, hoe vaak weet ik even niet, maar ik ga 1x per 2 maanden en omdat je zelf kan beslissen hoe vaak je gaat is het veel makkelijker (on line) in te plannen dan bloed, vind ik.
Verder krijg ik nu volgens mij dezelfde vragen lijst als toen ik bloed doneerde. Maar kan me even niet herinneren dat daar iets over verkoudheid op staat (kan me vergissen hoor ;-) )

De hoeveelheid plasma die ze afnemen (en dus de tijd die je zit) hangt af van je gewicht.
Volgens mij zit ik rond de 500-550 ml (weeg overigens 54kg), klein half uurtje gok ik.
Maar vind het ook wel even een lekker relax momentje, dus let niet echt op de tijd :o

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:50

interessant allemaal, hoe lang duurt het afnemen van bloed?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:51

Ik ben O negatief en dus universele donor. Mede om die reden heb ik mijn hele volwassen leven tot nu toe gedoneerd 3 a 4 keer per jaar voelde als een soort plicht. Helaas neem ik nu medicatie waarmee ik niet doneren mag.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:56

Bentuh schreef:
interessant allemaal, hoe lang duurt het afnemen van bloed?

Bij mij duurt het doneren ongeveer 10 minuten. (Dus dat je echt aan de machine zit)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:54

Qimm schreef:
Ik heb ook een zeldzamere bloedgroep (AB+), dus mijn bloed willen ze niet eens graag, want er is dus ook maar heel weinig afname. Mijn plasma willen ze wel!

AB+ is een universele ontvanger, dat bloed hebben ze dus eigenlijk niet nodig omdat mensen met die bloedgroep alle anderen kunnen ontvangen.
Hoe het met plasma zit durf ik niet te zeggen.

Ik heb zelf ook AB+, geef overigens geen bloed… val al flauw bij een paar buisjes, dus een zak gaat vast niet goed :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:01

Liselot schreef:
Qimm schreef:

AB+ is een universele ontvanger, dat bloed hebben ze dus eigenlijk niet nodig omdat mensen met die bloedgroep alle anderen kunnen ontvangen.
Hoe het met plasma zit durf ik niet te zeggen.

Ik heb zelf ook AB+, geef overigens geen bloed… val al flauw bij een paar buisjes, dus een zak gaat vast niet goed :')

Is dat ook zo met AB- ? Ik ben O-, man AB+ en onze zoon AB-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:12

Laatst bijgewerkt door Liselot op 07-05-25 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt