wat kan dit zijn??rode,jeukende,pijnlijke bulten bovenbeen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: wat kan dit zijn??rode,jeukende,pijnlijke bulten bovenbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:33

Wow,

Ik heb precies hetzelfde. De foto's die zijn langs gekomen, dat is nog niets met wat ik had en heb.
Begon daarmee en toen ging het plots heel erg jeuken als ik even binnen was. Ik heb een hekel aan jeuk, dus net zolang terug jeuken totdat het over was. Kreeg hele blaren daardoor en als die dan open gingen, auw!
Gelukkig zijn die blaren nu weg, maar mn heupen zijn helemaal blauw. Ruim een vuist groot en echt naar.

Ik had natuurlijk helemaal geen zin om naar de huisarts te gaan en vergat het telkens in te smeren, maar vriendin van mij die ook vanwege stage de hele dag naar buiten moest ging ook naar de huisarts en die wist echt niet wat het was.
Totdat ik zei dat ik het ook had en mijn moeder met het 'winterbenen' fenomeen kwam. Wij waren beide in die periode op een stal werkten en dus in die kou buiten waren is de kans daarop wel heel groot. En als ik nu jullie berichten lees :P Volgens mij hebben wij paardenmeisjes er veel last van....

Maar nu jeuken mijn benen al een tijdje niet meer, maar mijn knieholtes beginnen :( Dus vanavond maar eens gaan smeren.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:08

totomb schreef:
dit hoeft niet perse te komen vanwege winterbenen... ik heb precies hetzelfde en dat komt ook niet door winterbenen.. ik heb last van ontstoken talgklieren in mijn benen.. wat ik dan doe is er betadine oplossing opsmeren.. het helpt goed... probeer maar eens ;)

De dermatoloog zei toen tegen mij dat het ontstekingen zijn van het weefsel door de koud, oftewel 'winterbenen'. Tis maar net hoe je het bekijkt..

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:53

oke.. maar als ik er 2 dagen betadine oplossing op smeer dan jeukt het de 2e dag al niet meer en is het binnen een week weg..

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:51

Helaas, ik heb er ook last van :(.

Ik werk op een paardenbedrijf en loop dus hele dagen in mn rijbroek. Heb er sinds vorig jaar last van, maar dit jaar een stuk erger als vorig jaar..
Overdag bevroren bovenbenen en dan als je 's avonds lekker warm binnen zit begint het onwijs te jeuken! Had het voor een maand terug helemaal losliggen, echt geen pretje :n.
'T enigste wat een beetje helpt is goed insmeren en je dik aankleden..

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:18

Hier een ander lid, ik had zelf ook al een topic geopend, vaseline smeren werkt goed, en heb net bij de apotheek zalf gehaald voor winterhanden en tenen.. eens kijken of dat helpt, dat stimuleerd de bloedsomloop op de plekken, zal eens kijken of het werkt :)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:21

Ik heb precies hetzelfde! Ik heb er al dagen niet meer aangezeten en het begint nu wat af te zakken en blauw te worden. Ik zal nog wel even langs de dokter.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:23

TS: Ik heb precies hetzelfde gehad. Door het jeuken wordt de huid schraal, ik heb toen mijn bovenbenen ingesmeerd met uiercreme. Het hielp (natuurlijk) niet tegen de jeuk, wel tegen de droge huid. Gaandeweg zijn bij mij de plekken weggetrokken en waar het nu aan lag...? Nog steeds geen idee.

Sterke ermee!

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:16

Ik en mijn huisarts zijn vandaag tot de conclusie gekomen dat ik ook winterbenen heb.
Ik had al langer last van wintertenen, maar daarvan wist ik natuurlijk wat het was.
Van de winterbenen heb ik inmiddels ook al weer ca 4 winter last. Aan het einde van de 1e winter ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan om te kijken wat het was en of ik er vanaf kon komen. Ben toen van alles gaan smeren maar niets hielp. En in de lente ging het vanzelf wel.

In het volgende jaar weer winterbenen dus weer naar de huisarts. toen had ik bijna geen zichtbare vlekken, het was alleen helemaal wat roder als normaal. Dus de huisarts zei dat ik maar terug moest komen als ik zichtbare vlekken had zodat hij fotos kon maken voor de dermatoloog.

Vorig jaar heb ik er wel last van gehad maar weer geen zichtbare vlekken. Dit jaar wel dus ik weer naar de huisarts (inmiddels een nieuwe) kon ik het verhaal opnieuw uitleggen. HIj fotos gemaakt en belde gister op met de uitslag van de dermatoloog.

Dat de dermatoloog dacht dat ik winterbenen had. Ook vroeg hij tussen neus en lippen door of ik toevallig paardreed. Ach maar 6 dagen per week was mijn antwoord. Hij helemaal verbaasd want nu wist hij nog niet zeker wat het was. Het bleef echter vaag dat het alleen in de winter was. Als ik een allergie voor paarden zou hebben zo dit ook zomers het geval zijn. Hij zou nog een keer contact opnemen met de dermatoloog en zou mij terugbellen.

Dit was vandaag het geval. Ik heb dus last van winterbenen en dit komt voornamelijk door het paardrijden in de kou. Dit omdat je paardrijbroek strak zit en over je benen schuurt. Ik ben tevens ook postbode maar hij kwam het niet door omdat je dan een wijdere broek draagt.

Mijn vraag was dus natuurlijk of ik ze bijvoorbeeld ook in kon smeren zoals wintertenen? Was zijn antwoordt dat het voor wintertenen ook niet helpt, tenminste dat het nooit bewezen is dat iets echt werkt. Ben ik al die jaren dus voor niks aan het smeren. Het enige wat volgens hem hielp was laagjes kleding aantrekken of thermoondergoed. Het kon in ieder geval geen kwaad om wel veel buiten te komen in de winter, dus het zou er niet erger van worden.

Verder wel (tja eh hoe zeg je dit) 'grappig' dat er zoveel meer mensen last van hebben. Ik dacht ik zal een zoeken of er iemand meer last van heeft, maar dat is dus niet 1 iemand.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:13

Ik heb sinds vorige week bij de apotheek zalf voor wintertenen en handen gekocht, na 2 avonden en ochtenden smeren heb ik al geen last meer van jeuk!!!! De bulten verminderen beetje bij beetje, tube kost 10euro, en het heet Abroflor gel van VSM. 75g zit er in de tube. Ik aanbid dit spul en kan het zeker aanraden! Heb er geen last meer van gehad sinds ik het zalfje smeer!

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:23

Hoi hoi
Ja ik meld me ook heb ook al jaren last van winterdijen dit jaar voor het eerst dat het open gebarsten is erg pijnlijk. Het scheelt wel heb het ene jaar meer last dan het andere jaar. Gewoon altijd warm aankleden en veel laagjes aan om het zo warm mogelijk te houden.

@amazone 77 dat stuk in de paard en sport van jaren geleden dat ging over mij.

Groetjes Sandra

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:24

jaaa dit heb ik ook! Weet ook niet wat het is.
Begon met oudjaarsavond had ik paar rode bultjes (leken idd muggebulten) aan buitenkant van mijn bovenbenen (allebei). En toen na paar dagen was het één groot plakaat was beetje pijnlijk en als ik douchte was het blauw-paarsig en daarna bleef thet paars. En de huid was beeetje ruw. leek uitgedroogd maar als ik er iets opsmeerde (bodylotion ofzo) pikt het enorm. En nu is het heel langzaam weg aan het trekken. Heb dit nog nooit eerder gehad :S

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:44

Hoi allemaal,

ik werk in de paarden en heb hier ook veel last van!!
maar ik heb wel iets gevonden dat het vermindert :)
Wintertenen/ benen komt mede door een slechte doorbloeding.
Dus wat doe ik elke keer als ik ook maar iets begin te voelen ( einde herfst)
Langs de Etos gaan en zoveel mogelijk vitamine pillen voor een betere
doorbloeding inslaan!! Het helpt niet alles maar wel iets!! Van m'n wintertenen heb
ik dit jaar haast geen last gehad. Je heb veel verschillende soorten maar je kan
het beste die met de hoogste dosering nemen ( dan hoef je ook maar 1 pilletje per dag te slikken )

Sterkte allemaal..!!

Liefss

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:11

Hallo,

Ik heb ook winterbenen dat is echt super vervelend komt door het paardrijden en ik werk op de markt.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:18

ik heb het zelf ook gehad.
jeuk, rood blauw, dik en pijnlijk...
heb er 2 jaar mee rondgelopen en toen toch maar besloten om ermee naar de dokter te gaan...
ik heb toen een verwijzing gehad naar de dermatoloog...ik kon pas over een maand terecht
vanwege de drukte...
toen werdt het weer mooier weer en trokken de bulten ook weer weg...
het was bijna over toen ik er heen moest....
volgens de dermatoloog waren het zogenaamde "ruiterbenen", dit kwam omdat je in de kou op
je paard aan het rijden bent, en de koude wind erlangs "schuurt"....
tenminste dat heb ik mij laten vertellen... weet niet of het waar is....

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:19

ze vroegen bij mij ook meteen rijd je paard hahaha.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:24

idem hier! dacht al aan beestjes ofzo ergens, aangezien het inderdaad lijkt op muggenbulten, alleen worden ze bij mij niet blauw, maar blijven ze zoals muggenbulten, en ook alleen aan mijn benen

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:28

bij mij waren ze rood, dik en groot (opgezwollen)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:44

ik heb nog steeds littekens....

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

Ik ook jammer genoeg

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:09

bij mij is het gelukkig aardig weggetrokken al.... gelukkig...
zag me al zitten van't zomer op het strand in de bikini met mooie rode vlekken :\

let wel erg op dat ik mij nu warm genoeg aankleed, en dan is het in principe goed te doen :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:12

doe je dan nog een extra broek aan onder je spijkerbroek? of wat?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:33

Toen het zo koud was en rond het vriespunt overdag deed ik gewoon een (dikke) panty onder mijn rij/spijkerbroek, dat wou prima.

op de scooter een skibroek over mijn gewone broek, het is wel even een gedoe maar het wil best :j

nu doe ik er eigenlijk niks meer aan, heb alleen mijn rijbroek of spijkerbroek aan geen panty er meer onder.

op de scooter nog wel skibroek, maar dat is ook best koud, en daar zit je ook stil net als op paard :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:46

ja klopt ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:46

Dag lotgenoten ...
Al jaren verder inmiddels .. hoe is het met jullie winterbenen?
Ik kom er maar niet vanaf en het lijkt ook ieder jaar erger te worden (grotere plekken).

Warm inpakken, smeren ... niets helpt om er echt vanaf te komen.
Jullie in de tussentijd nog 'het' middel ontdekt?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:52

Ik heb er sinds ik mijn rijbewijs heb eigenlijk geen last meer van, gelukkig!
Heb er verder niet echt wat bijzonders aan gedaan..