slaapverlamming...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Re: slaapverlamming...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 16:38

wat wel typisch is dat als ik er over praat ik er ook meestal die zelfde nacht last van heb, vannacht met inslapen zat ik ook weer in zon verlamming en hoorde deze keer zoemen en ruizen soort van stemmen, maar deze keer besefte ik me heel goed dat het niet echt was en toen kon ik makkelijker bij zinnen komen..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:09

ik heb er ook last van..
Ben allergisch voor tarwe en voor ik daar achter kwam was ik telkens heel erg moe en sliep veel, toen kreeg ik er heel veel last van.
Ik heb dan ook last van hallicunaties, hoor geroezemoes en zie schimmen voel soms ook een druk op mijn borst, vond het zo eng dat ik ook slecht durfde te gaan slapen, sinds ik weet wat het is heb ik er weinig last meer van, ik ben trouwens nog nooit in die toestand wakker geworden, ik moet eerst weer in slaap vallen voor het weer goed komt, maar nu lees ik hier dat de meeste er wel uit kunnen komen en echt wakker worden...

Verder slaapwandel ik ook (heb vroeger heel wat keren met mijn deken op de straat gelopen) ik hoor wel eens van mensen dat ik praat in mijn slaap en heb lang last gehad van bedplassen.. mijn lichaam en geest zitten s'nachts blijkbaar vaak niet op 1 lijn..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:17

LZP -> MW

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:21

Anya schreef:
vroeger had ik dit vaak. Je lichaam slaapt en zelf ben je wakker. doodeng! Omdat je niet kunt bewegen. Vroeger had ik er nachtmerries van, je wilt schreeuwen maar kunt het niet, je wilt bewegen maar kunt het niet. Bah.

Maar het is vanzelf verdwenen.

Dit had ik ook altijd , en dan wil je wakker worden maar het lukt niet Ach gut
En dan droom je zegmaar dat je wakker bent en naar beneden loopt terwijl jezelf wakker bent maar je lichaam niet Gaaaap
Dat had ik altijd Bloos

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:30

Anya schreef:
vroeger had ik dit vaak. Je lichaam slaapt en zelf ben je wakker. doodeng! Omdat je niet kunt bewegen. Vroeger had ik er nachtmerries van, je wilt schreeuwen maar kunt het niet, je wilt bewegen maar kunt het niet. Bah.

Maar het is vanzelf verdwenen.

Dat heb ik precies, maar ik dacht dat het kwam door iets uit mn verleden...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:37

Ik heb er ook heel erg last van en vind het doodeng. Wanneer ik er last van heb gehad tijdens de nacht en ik ben wakker durf ik nie meer te gaan slapen. Vind het zo onwijs eng... ook ken ik het wel terug in dromen dat je wilt antwoorden of bewegen en dat dit niet kan...

Brrr echt eng.... zijn er dingen bekend waar het door zou kunnen komen?
Mijn tante zei dat het te maken had met de schildklier, maar of dit waar is weet ik niet.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:59

Dit stukje kwam ik ergens tegen over een waarschijnlijke verklaring van slaapverlamming..

Wetenschappelijke verklaring
De meest voor de hand liggende verklaring is van biologische aard. Tijdens de REM slaap (als we dromen) is ons lichaam helemaal verlamd. Alleen nog de oogspieren en het hart zijn actief. De spieren zijn zo ontspannen dat ze niet meer kunnen reageren op wat er zich in onze geest afspeelt. Dat moet ook wel, anders zouden we de bewegingen in onze dromen ook letterlijk uitvoeren.

Soms voelen we deze verlamming aankomen als we in slaap vallen of wakker worden. Dan kunnen we niet meer bewegen, praten of schreeuwen. Soms treden er tijdens deze slaapverlamming ook hallucinaties op. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen: vreemde geluiden, spookachtige gedaantes, moeilijkheden met ademen…Ze komen meestal heel realistisch over en gaan gepaard met extreme angst.

Stress voorkomen, voldoende bewegen en zorgen voor een regelmatige nachtrust zouden voldoende zijn om slaapparalysie helpen te voorkomen. Als het toch nog gebeurt, raden wetenschappers aan je oogleden te bewegen zodat het proces van wakker worden sneller in gang kan worden gezet.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:00

oja dat laatste heb ik geprobeerd, maar bleef er toen nogal in hangen ik knipperde mijn ogen zo hard open en dicht dat ik traanogen had toen ik wakker werd!!!!...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:01

Je moet proberen met je ogen heen en weer te kijken, dus van links naar rechts en visa versa

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:03

@Marjonrebel: Ik dacht eerst dat het lag aan mijn oogziektes dat oogleden bewegen niet helpt tijdens slaapverlamming. Maar jij hebt daar dus ook last van. Apart zeg dat het bij de ene wel helpt en bij de andere niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:06

Ik heb het alleen heel erg als ik een middagdutje doe en die doe ik nu dus maar niet meer Ziek

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:12

Ik heb heel vaak dat ik wakker wordt en dan naar het toilet loop, op een gegeven moment merk ik dat ik slaap. Maar kan dan niet wakker worden, dit is ook een naar gevoel. Deze 'droom' herhaalt zich dan een paar keer voordat ik daadwerkelijk wakker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:12

Ik heb het nooit gehad maar dit lijkt mij gewoon dat je prikkels vanuit je hersenen nog even niet doorgegeven kunnen worden aan je spieren. En je dus wel wil bewegen, maar het nog niet lukt omdat je spieren nog in rust zijn. Lijkt mij het meest logische. Over die hallucinaties: Mensen die net wakker zijn of half wakker zien kunnen sowieso dan de gekste dingen zien/ horen. Ook zonder slaapverlamming. Denk dat dat met het verbanden leggen in je hersenen en dus ook met signalen van buitenaf te maken heeft, prikkels dus. Goh, die middelbare school biologie lesjes kunnen soms toch nog handig zijn.

Edit: Trouwens dat stukje uit de Wiki wat TS plaatste.. als alleen de spieren van je oogleden en je hart actief zouden zijn in je slaap, hoe kun je dan woelen enzo, en je omdraaien in je slaap?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:48

Ik kan me helemaal niet bewegen tijdens de verlamming, ook draaien met m'n ogen of knipperen met m'n oogleden is niet mogelijk.

*Moet even afkloppen, maar heb het al een tijdje niet meer gehad*

Volgens mijn HA kan het komen door drugsgebruik, bij mij zou het een restverschijnsel zijn van 7 jaar antidepressiva

Als ik het heb, dan krijg ik een giga hartslag, druk op m'n borst, tintelingen overal, druk in m'n hoofd (regelmatig gedacht dat ik een hersenbloeding zou krijgen) en ik hoor een heel hoog piepgeluid wat doordreunt in je hoofd en weer samenhangt met de druk in m'n hofod.

Probeer mezelf altijd te kalmeren door op m'n ademhaling te letten en te gaan tellen, dan probeer ik met m'n voeten te bewegen en zodra dat maar iets lukt, dan kan ik wel weer bijkomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:54

pff eng hoor al die verhalen. In elk geval weet ik nu dat het niet erg is en dat je wel weer kan bewegen daarna, stel dat het me een keer overkomt, schiet ik er hopelijk niet van in de stress.

Ik heb wel een tijdje gehad dat ik niet durfde te slapen omdat ik dan voor mijn gevoel controle verloor.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:20

Het klopt in mijn geval wel dat minder stress en een regelmatig slaapritme zorgt voor minder slaapverlammingsaanvallen. Ik heb het namelijk vaak als ik in een tentamen periode zit bijvoorbeeld. Of als ik overdag zomaar op de bank in slaap val. Of als ik sochtends wakker ben geworden en toch weer verder ga slapen terwijl ik eigenlijk niet moe meer ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:26

Anoniem schreef:
Edit: Trouwens dat stukje uit de Wiki wat TS plaatste.. als alleen de spieren van je oogleden en je hart actief zouden zijn in je slaap, hoe kun je dan woelen enzo, en je omdraaien in je slaap?

Juul, volgens mij is dat alleen in de REM slaap, die duurt maar kort, daarna kom je in een andere slaap en daar wordt je ook makkelijker wakker van. Ik heb ooit gehoord dat je na een paar uur licht wakker wordt omdat je lichaam wil dat je een kant van je lijf moet gaan ontzien en dan draai je je om. Als je veel woelt, dan slaap je slecht, dan kom je wellicht ook niet in je REM slaap en dan rust je ook niet goed uit, daarom is een goed bed ook zo belangrijk.

Ik heb er gelukkig al heel lang geen last van gehad en ik merk ook nu ik een nieuw bed heb, beter slaap.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:28

aukje91 schreef:
Ik heb het alleen heel erg als ik een middagdutje doe en die doe ik nu dus maar niet meer Ziek

Ik ook Scheve mond of laat in de ochtend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:47

Heb hier ook wel eens last van vooral tijdens stressvolle periodes. De "hallucinaties" die ik heb zijn heel realistisch, ook als ik wakker ben kan ik nog lang het gevoel hebben dat er iets of iemand in mijn slaapkamer is. Ik hoor, zie en voel van alles maar kan niks doen. Pas geleden had ik zelfs het gevoel dat er een complete aardbeving aan de gang was, ik zag lichtflitsen en had het gevoel dat mijn bed stond te schudden, ook hoorde ik hard gerommel. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of er alleen een puur wetenschappelijke verklaring voor is, de geestverschijningen die ik heb gezien en ook na wakker worden nog voel kunnen voor mijn gevoel niet alleen maar een hallucinatie zijn. Ook begrijp ik niet waarom ik in mijn "droom" met slaapverlamming de ruimte om mij heen precies zo waarneem zoals die er bij waken ook uitziet. Als ik normaal droom is de wereld die ik zie namelijk verre van realistisch, en ben ik altijd in een hele andere omgeving. Ik ben er voor mezelf dus nog niet uit waardoor ik de dingen ervaar die ik ervaar, en ben nog op zoek naar een bevredigende verklaring hiervoor.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:35

SusanH schreef:
Heb hier ook wel eens last van vooral tijdens stressvolle periodes. De "hallucinaties" die ik heb zijn heel realistisch, ook als ik wakker ben kan ik nog lang het gevoel hebben dat er iets of iemand in mijn slaapkamer is. Ik hoor, zie en voel van alles maar kan niks doen. Pas geleden had ik zelfs het gevoel dat er een complete aardbeving aan de gang was, ik zag lichtflitsen en had het gevoel dat mijn bed stond te schudden, ook hoorde ik hard gerommel. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of er alleen een puur wetenschappelijke verklaring voor is, de geestverschijningen die ik heb gezien en ook na wakker worden nog voel kunnen voor mijn gevoel niet alleen maar een hallucinatie zijn. Ook begrijp ik niet waarom ik in mijn "droom" met slaapverlamming de ruimte om mij heen precies zo waarneem zoals die er bij waken ook uitziet. Als ik normaal droom is de wereld die ik zie namelijk verre van realistisch, en ben ik altijd in een hele andere omgeving. Ik ben er voor mezelf dus nog niet uit waardoor ik de dingen ervaar die ik ervaar, en ben nog op zoek naar een bevredigende verklaring hiervoor.

Maar is het niet zo dat je als je een slaapverlamming heb allang niet meer droomt?...want dat is bij mij niet het geval, ik ben nml al wakker alleen mijn lichaam zit in die verlamming en ik verneem dus af en toe gevoelens van aanwezigheid en hoor geluiden...de ruimte om mij is dus gewoon de slaapkamer waar ik me in bevind omdat ik in weze dus al wakker ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:46

Okee op die manier Russel, dat wist ik niet. Lachen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:23

Quellian schreef:
Ik kan me helemaal niet bewegen tijdens de verlamming, ook draaien met m'n ogen of knipperen met m'n oogleden is niet mogelijk.

*Moet even afkloppen, maar heb het al een tijdje niet meer gehad*

Volgens mijn HA kan het komen door drugsgebruik, bij mij zou het een restverschijnsel zijn van 7 jaar antidepressiva

Als ik het heb, dan krijg ik een giga hartslag, druk op m'n borst, tintelingen overal, druk in m'n hoofd (regelmatig gedacht dat ik een hersenbloeding zou krijgen) en ik hoor een heel hoog piepgeluid wat doordreunt in je hoofd en weer samenhangt met de druk in m'n hofod.

Probeer mezelf altijd te kalmeren door op m'n ademhaling te letten en te gaan tellen, dan probeer ik met m'n voeten te bewegen en zodra dat maar iets lukt, dan kan ik wel weer bijkomen.

Brrrr, ik slik momenteel ook antideprisivia..

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:06

marjonrebel schreef:
SusanH schreef:

Maar is het niet zo dat je als je een slaapverlamming heb allang niet meer droomt?...want dat is bij mij niet het geval, ik ben nml al wakker alleen mijn lichaam zit in die verlamming en ik verneem dus af en toe gevoelens van aanwezigheid en hoor geluiden...de ruimte om mij is dus gewoon de slaapkamer waar ik me in bevind omdat ik in weze dus al wakker ben...

Je droomt in principe nog wel. Daar komen de hallucinaties ook vandaan. Dat de omgeving er verder precies zo uitziet als wanneer je ontwaakt komt door het feit dat je je ogen kunt openen en bewegen. REM = Rapid Eye Movement.
Als je kijkt naar iemand die aan het dromen is gaan zijn of haar ogen ook als een gek tekeer. Tong uitsteken

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:11

Ik heb dit ook regelmatig. Het voelt dan zo dat mijn lichaam nog slaapt, maar mijn koppie niet meer helemaal (ik zit dan vaak nog wel half te dromen
en ben half bij bewustzijn, zoals het voelt). Ik vind het altijd heel beangstigend, het voor mijn gevoel duurt het ook ontzettend lang. Ik kan dan
mijn lichaam niet bewegen, en daarom ga ik juíst heel hard proberen om wakker te worden, wat zó ongelofelijk veel moeite kost! Het voelt dan net alsof er aan elk lichaamsdeel 200 kilo lood hangt Scheve mond.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:44

Sunrise_ Dat gevoel ken ik dat je met alle moeite wakker wilt worden. En het allerergste is als je dan na zoveel moeite je eruit voelt komen maar dat je ook direct weer terugzakt. Dat heb ik weleens en dat is echt zo naar!
Ik heb gemerkt dan rustig proberen te blijven goed werkt. Verder heb ik weleens gelezen dat het kan helpen om rustig een vinger te bewegen in plaats van je hele lichaam te willen bewegen. Bij mij helpt dat weinig.. maar wie weet werkt het bij anderen wel!