Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:38

pinuts schreef:
miryamk: waar heb je dat weg?

Tv bijvoorbeeld en Waris Dirie staat in de kast Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:39

Bah, echt vreselijk!
Gisteren bij America's Next Top Model vertelde ook een van de meisjes
dat ze besneden was. Ze was er ook wel kapot van..
Echt verschrikkelijk dat ze dat nog doen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:40

ok.. njah gebeuren zulke vreselijke dingen in de wereld, dus vind het niet vreemd hoor.. maar vraag me af of dit werkelijk "normaal" is en veel gebeurd op deze manier

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:40

Miryamk schreef:
Ik heb er laatst nog een docu over gezien, het probleem is nog steeds wereldwijd.

Ja, omdat die mensen wereldwijd wonen, omdat ze gevlucht zijn uit hun eigen land. Landen waar dit gebeurt lopen erg achter met alles, en zijn constant oorlogsgebieden. Denk aan midden afrika enzo.
In de soennitische landen is vrouwenbesnijdenis verboden Ja Bv. in het Midden-Oosten. Daar is het ook totaal niet gebruikelijk.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:41

KiWiKo schreef:
ik vind het het meest groffe wat je een vrouw aan kan doen

helemaal mee eens kiwiko
zoiets doe je gewoon niet. en mischien moet er een groep mensen heen gaan met een tolk en het ze is uitgaan leggen ben ook blij dat ik hier geboren ben

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:43

als ik eerlijk ben vind ik dit een rare vraag hoe je tegenover vrouwen besnijdenis staat, denk niet iemand hier zal denken ja das echt een goed plan ja ik laat mezelf laten verminken !! de vraag is denk ik niet hoe je ertegenover staat maar eerder wat zou je willen doen met mensen die dit nog steeds doen !!! Hamer Hamer Hamer Hamer Hamer Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel en ja ik weet dat mensen die dit doen niet beter weten en het vanuit een geloofovertuiging doen maar ik vind het gewoon verschrikkelijk dat het nog steeds voorkomt en dat er plaatsen op de wereld zijn waar dit normaal is !!

dat vind ik nog het engste dat er zulke grote verschillen in culturen zijn, niemand die hier zn clitoris vrijwillig afstaat....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:43

In Egypte is toch zo'n 95% besneden, dacht dat het soennitisch was, of niet? Maar ja, het is natuurlijk niet in elk land, ik weet niet wat de preciese procenten wereldwijd zijn. Maar waar het gebeurd, en zeker de extremere vormen waar keukenmes-naaispul aan te pas komt, is gewoon heel treurig.

edit: het is wel niet iets dat puur religieus gebonden is, komt ook bij christenen etc voor.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 30-12-08 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:45

nikita_benno schreef:
helemaal mee eens kiwiko
zoiets doe je gewoon niet. en mischien moet er een groep mensen heen gaan met een tolk en het ze is uitgaan leggen ben ook blij dat ik hier geboren ben

Ik denk dat dit best wel eens geprobeerd is hoor, maar dat is gewoon een 'mijn cultuur heeft gelijk'-spelletje. Net zoals in sommige landen mannen duidelijk maken dat ze een condoom moeten gebruiken om aids te voorkomen, kan je met de beste medische boeken hun urenlang onderwijzen, als zij geloven dat ze door hun zelfgebrouwen toverdrankjes of seks met een maagd geen condoom nodig hebben dan zullen ze je betoog ook niet aanvaarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:50

Ik sta er in principe niet achter. Maar ik denk ook dat dit alleen maar komt omdat ik redeneer vanuit mijn cultuur, mijn opvoeding. Daar is het normaal, voegt het waarde toe. Zo'n procedure zou onder hygienische omstandigheden uitgevoerd moeten worden, rekening houdend met het verdere leven van een vrouw. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit een trieste cultuur is. Hier is het cultuur om je baby of peuter al gaatjes in de oren te laten piercen, dat is toch ook verminken van je kind?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:50

Dat is absoluut geen vergelijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:51

Stel je toch voor dat je iedere keer wanneer je moet plassen je een uur op de wc zit? En dat met heel veel pijn?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:51

xKatleentjex schreef:
In Egypte is toch zo'n 95% besneden, dacht dat het soennitisch was, of niet? Maar ja, het is natuurlijk niet in elk land, ik weet niet wat de preciese procenten wereldwijd zijn. Maar waar het gebeurd, en zeker de extremere vormen waar keukenmes-naaispul aan te pas komt, is gewoon heel treurig.

Ja Egypte wel, maar bv. Noord-Afrikaanse landen niet. In landen in het Midden-Oosten is het zeer ongebruikelijk of zelfs verboden. Het is ook zeker géén islamitisch iets, maar puur cultureel.

Afbeelding

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:52

Vjestagirl schreef:
Ik sta er in principe niet achter. Maar ik denk ook dat dit alleen maar komt omdat ik redeneer vanuit mijn cultuur, mijn opvoeding. Daar is het normaal, voegt het waarde toe. Zo'n procedure zou onder hygienische omstandigheden uitgevoerd moeten worden, rekening houdend met het verdere leven van een vrouw. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit een trieste cultuur is. Hier is het cultuur om je baby of peuter al gaatjes in de oren te laten piercen, dat is toch ook verminken van je kind?

serieus een gaatje in je oren of een clitoris missen? dat vind ik echt geen vergelijking, ik begrijp wel wat je bedoelt maar de vergelijking vind ik heeeeeel erg slecht. sorry maar dat vind ik echt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:53

Je mist nog wel meer dan 'alleen' je clitoris.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:54

nikita_benno schreef:
KiWiKo schreef:
ik vind het het meest groffe wat je een vrouw aan kan doen

helemaal mee eens kiwiko

Waarom?? cultuur is cultuur. Zie jij het al voor je dat ze hier ons komen uitleggen dat we elkaar geen cadeautjes mogen geven met sinterklaas? Dat we geen vuurwerk moeten afsteken? En dat het dragen van bikini's, broeken bij vrouwen, blote hoofden absoluut niet kan?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:54

Miryamk schreef:
Stel je toch voor dat je iedere keer wanneer je moet plassen je een uur op de wc zit? En dat met heel veel pijn?

en stel je voor dat sex hebben of onmogelijk is(als in ongelofelijk veel pijn hebben als je opengescheurd wordt!) of 90 procent van je gevoel kwijt zijn tijdens sex!

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:55

heeft er uberhaupt al ooit iemand bedacht om bij mannen de eikel te verwijderen? dacht het niet toch.....

ayo

Miryamk schreef:

Omdat jij het zegt?

Cultuur is wat je aan wordt geleerd en wat je daarom als normaal beschouwd. Dat kan vrouwenbesnijdenis zijn, maar ook gaatjes in de oren, of wat ik eerder noemde plastische chirurgie.

Je kunt het één minder gruwelijk vinden dan het ander, maar het is beide een cultuurelement wat als normaal wordt beschouwd.

Miryamk

Wat ze daar doen moeten ze zelf weten maar in de rest van de wereld hoeft het niet geaccepteerd te worden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:57

Vind mannen en vrouwen besnijdenis raar. Het zit er toch niet voor niets?
Anders had God/Moeder Natuur je wel gemaakt zonder je voorhuid of met je schaamlippen aan elkaar.

Miryamk

ayo schreef:
Miryamk schreef:

Omdat jij het zegt?

Cultuur is wat je aan wordt geleerd en wat je daarom als normaal beschouwd. Dat kan vrouwenbesnijdenis zijn, maar ook gaatjes in de oren, of wat ik eerder noemde plastische chirurgie.

Je kunt het één minder gruwelijk vinden dan het ander, maar het is beide een cultuurelement wat als normaal wordt beschouwd.

Met gaatjes in je oren kan je nog normaal functioneren zonder vagina wordt dat verrekte moeilijk.
Dus is het idd geen vergelijk.

Vjestagirl

ayo schreef:
Miryamk schreef:

Omdat jij het zegt?

Dank je, dat bedoelde ik.

En als je zo'n procedure op een goede hygienische manier uit zou voeren, rekening houdend met de rest van het leven van de vrouw, dan is het nogsteeds iets wat hier niet geaccepteerd is, maar waar ik niet perse tegen zou zijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:58

Hebben jullie je wel eens in de gevolgen verdiept?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:59

Waarom vrouwenbesnijdenis niet geheel hetzelfde is als een hoofddoekje of piercing vindt je hier onder 'gevolgen' en helemaal onderaan 'complicaties': http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public ... 00062.html
Daarom ben ik er zo resoluut tegen, ongeacht het een cultuur is of niet. Het is-afgezien van de levenslange pijn-gewoon spelen met het leven van de vrouw, hoe hygenisch verantwoord de ingreep ook gedaan is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:00

Miryamk schreef:
ayo schreef:

Omdat jij het zegt?

Met gaatjes in je oren kan je nog normaal functioneren zonder vagina wordt dat verrekte moeilijk.
Dus is het idd geen vergelijk.

Het is alle 2 verminking van het lichaam, besloten door de ouders, beschouwd als normaal door de cultuur. Dus het is wel een vergelijk.