Hoogbegaafd... ja en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Re: Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:41

Judith: Dat herken ik wel. Op school werd ik ook altijd dom genoemd, wantja ik haalde altijd een 5.. standaard... of ik er nu iets voor deed of niet.. maarja als het je niet interesseerd.. de rest zal ik niet hoeven vertellen Lachen

Ik vind het zelf wel belangrijk eens in de zoveel tijd een keer contact te hebben met andere hb'ers.. je herkent zoveel van jezelf en het is fijn om een keer op niveau te kunnen praten. Ofwel met 2 woorden en geen reeksen tot je er zelf horendol van word Knipoog
Van mij zeggen ze ook dat ik een lopend enceclopedie ben, maar toch komt het er niet altijd uit, waarom niet? Nou stel dat ik het tóch niet goed heb....
Ik kon overgens ook lezen voor ik op school zat, jip&janneke dat was mijn favoriet.. maar op school moest ik dat vooral niet laten zien.. want ja dan was je raar he?! Ik heb daar zo mee gepest dat ze me in groep 1 eruit hebben geplukt want ik moest mee voor een leestest... Uiteindelijk weet ik niet meer hoe het gelopen is maar met mn 10 jaar was ik van de lagere school af... De middelbare werd me teveel. Ik kon immers niet leren, ik wilde het ook niet... Ik heb dan dus ook geen diploma's Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:00

Jeetje, wat een feest der herkenning hier!!! En dat zo nog even op de laatste dag van het jaar Tong uitsteken

Vooral het geven/krijgen van uitleg levert veel frustraties op. Ellenlange uitleg, na 5 minuten snap ik het wel, maar het gaat maar door en door en door...... vroeger op school kon mijn moeder aan het aantal vlrechtjes in mijn haar zien hoe interesant mijn schooldag is geweest Haha! Maar ook uitleg geven, dan denk ik: Waarom snap je het nou niet Stoom uit je oren . Of apparaten en handleidingen, ik kan het mensen wel uit de handen rukken, geef maar hier, zo moeilijk is het nou ook weet niet.... dan ben ik allang 20 stappen verder, zitten zij nog bij stap 1.

Maar ook in sociaal opzicht. Ik ben inderdaad ook net zo'n wandelende encyclopedie, en had (zeker in het verleden) de neiging iedereen alles te vertellen. Altijd met de beste bedoelingen, om mensen te helpen, de moeite te besparen info op te zoeken enzo, maar het kwam wel heel vaak betweterig over.... Verdrietig wat een verdriet heeft dat wel niet opgeleverd. Ik kon het ook niet helpen dat al die feiten gewoon domweg voor handen waren, moest ik dan maar elke keer mijn mond houden????

Verder doe ik weinig met mijn hoogbegaafdheid, zeker nadat ik jaren terug een ongeluk heb gehad en een whiplash opliep. Met dank aan mijn hoogbegaafdheid heb ik mijn MBO diploma nog kunnen halen, want veel naar school ben ik sinds die dag niet meer geweest. Al leverde dat veel jaloezie van klasgenootjes op (Examens waarvoor de hele klas een 4 heeft, en ik, die er nooit was, een 9, dat levert echt veel boze gezichten op.....).

Aan de ene kant had ik graag eerder willen weten waarom school zo'n probleem voor mij was, en waarom ik in mijn sociale leven zo vaak tegen bepaalde problemen opgelopen ben. Aan de andere kant, als ik het eerder geweten had, weet ik niet hoe ik me op sociaal gebied ontwikkeld had. Voor het zelfde geld was ik dan op een opleiding terecht gekomen waar ik me wél kon redden en was ik altijd dat schuchtere muisje gebleven van 15 jaar geleden, terwijl doordat school nu niet liep, ik als persoon een grote ontwikkeling doorgemaakt heb. En die had ik denk ik toch niet willen missen. Maar nu ben ik toch blij dat ik weet waar bepaald gedrag en bepaalde denkpatronen wegkomen. En verder laat ik het daar bij en doe ik er niks mee.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:14

Lalidan schreef:
Jeetje, wat een feest der herkenning hier!!! En dat zo nog even op de laatste dag van het jaar Tong uitsteken

Vooral het geven/krijgen van uitleg levert veel frustraties op. Ellenlange uitleg, na 5 minuten snap ik het wel, maar het gaat maar door en door en door...... vroeger op school kon mijn moeder aan het aantal vlrechtjes in mijn haar zien hoe interesant mijn schooldag is geweest Haha! Maar ook uitleg geven, dan denk ik: Waarom snap je het nou niet Stoom uit je oren . Of apparaten en handleidingen, ik kan het mensen wel uit de handen rukken, geef maar hier, zo moeilijk is het nou ook weet niet.... dan ben ik allang 20 stappen verder, zitten zij nog bij stap 1.

Maar ook in sociaal opzicht. Ik ben inderdaad ook net zo'n wandelende encyclopedie, en had (zeker in het verleden) de neiging iedereen alles te vertellen. Altijd met de beste bedoelingen, om mensen te helpen, de moeite te besparen info op te zoeken enzo, maar het kwam wel heel vaak betweterig over.... Verdrietig wat een verdriet heeft dat wel niet opgeleverd. Ik kon het ook niet helpen dat al die feiten gewoon domweg voor handen waren, moest ik dan maar elke keer mijn mond houden????

Verder doe ik weinig met mijn hoogbegaafdheid, zeker nadat ik jaren terug een ongeluk heb gehad en een whiplash opliep. Met dank aan mijn hoogbegaafdheid heb ik mijn MBO diploma nog kunnen halen, want veel naar school ben ik sinds die dag niet meer geweest. Al leverde dat veel jaloezie van klasgenootjes op (Examens waarvoor de hele klas een 4 heeft, en ik, die er nooit was, een 9, dat levert echt veel boze gezichten op.....).

Aan de ene kant had ik graag eerder willen weten waarom school zo'n probleem voor mij was, en waarom ik in mijn sociale leven zo vaak tegen bepaalde problemen opgelopen ben. Aan de andere kant, als ik het eerder geweten had, weet ik niet hoe ik me op sociaal gebied ontwikkeld had. Voor het zelfde geld was ik dan op een opleiding terecht gekomen waar ik me wél kon redden en was ik altijd dat schuchtere muisje gebleven van 15 jaar geleden, terwijl doordat school nu niet liep, ik als persoon een grote ontwikkeling doorgemaakt heb. En die had ik denk ik toch niet willen missen. Maar nu ben ik toch blij dat ik weet waar bepaald gedrag en bepaalde denkpatronen wegkomen. En verder laat ik het daar bij en doe ik er niks mee.

Clown Clown Vooral dat betweterige Clown
Hoe vaak ik dat wel niet voor mijn voeten gegooid krijg Boos!
Ben op een gegeven moment zo aan mezelf gaan twijfelen dat ik ging zoeken. En toen zag ik de test van mensa in de Telegraaf staan.
Die heb ik ingevuld en opgestuurd. Met een hoop commentaar van mijn man want waarom zou je zoiets nu doen of willen weten. Toen ik werd uitgenodigd voor de "grooooote" test ben ik ook heengegaan. Weer onder protest van mijn man, met een nierbekkenontsteking (dus misschien had ik de test nog wel beter gemaakt als ik gezond was op dat moment Haha! ).
Maar toen ik de enveloppe kreeg met de uitslag viel het kwartje nog niet hoor Blond Blond Blond . Pas toen mijn directeur zei: "maar dan ben je hoogbegaafd" ging er een deurtje open in de grijze massa.
Ff lekker veel gegoogled en toen vielen een heleboel stukjes op zijn plaats. Tja, ben je 38 jaar (toen hè, ik leef nu al weer een paar jaar met de wetenschap Nagelbijten / Gniffelen ) en leer je opeens een hele andere ik kennen. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik het verleden beter een plek kon geven en dat ik mensen nu kan begrijpen als ze me weer eens met van die grote vragende ogen aankijken Gestoord alsof ik een beetje gestoord ben Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:32

Judith_VB schreef:
Ff lekker veel gegoogled en toen vielen een heleboel stukjes op zijn plaats. Tja, ben je 38 jaar (toen hè, ik leef nu al weer een paar jaar met de wetenschap ) en leer je opeens een hele andere ik kennen. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik het verleden beter een plek kon geven en dat ik mensen nu kan begrijpen als ze me weer eens met van die grote vragende ogen aankijken alsof ik een beetje gestoord ben

Precies, dat was voor mij uiteindelijk ook de reden om de test te doen. Een stukje herkenning, dingen kunnen plaatsen, het begrijpen van jezelf. Lekker dat hoge IQ, maar dat maakt mij niet beter of slechter dan een ander. Het ging mij niet om die sticker, maar wel om een stukje inzicht in mezelf. Waaróm ben ik nou eigenlijk anders dan de meeste mensen om mij heen? Want ik heb mij altijd anders gevoeld, maar kon er nooit echt de vinger op leggen.

Dat hoge IQ heeft ook niet eens zozeer ermee te maken dat je echt slimmer bent in mijn ogen. Ik kan namelijk héle domme dingen doen, en soms de simpelste dingen echt niet snappen. Wat het vooral voor mij betekend, is een ándere manier van denken. Grotere stapen nemen, inderdaad het grotere overzicht. En doordat ik dat nu weet, kan ik ook meer begrip opbrengen als mensen mijn uitleg niet begrijpen. En meer geduld als iemand bezig is met een handleiding Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:43

Pfff...volgens mij schamp ik toch echt wel tegen HB aan, als ik dit zo lees. Ik heb drie keer een test gedaan, waarvan de uitslagen 135, 125 en de laagste ever 120 was. Mijn reactie bij die laatste (omdat die andere twee een stuk hoger waren) was een ietwat teleurgesteld 'O', waarop de testafnemer met grote ogen van verbazing reageerde met 'Ja, maar dat is heul hoog hoor'. Nah, niet voor mij dus, en toen viel bij hem ook het kwartje. Was een soort van beroepen en persoonlijkheidstest die van 8.30 tot 16.00 zou moeten duren maar ik stond om 14.00 alweer bij de bus naar huis te wachten...

Maargoed, ik herken wel erg veel van wat hier beschreven staat. De frustratie af en toe, mensen die alles tien keer en ellenlang uitleggen terwijl je het na drie woorden al snapt, apparaten zelf willen doen omdat anderen er zo lang over doen, idd ergens het nut van moeten inzien om gemotiveerd te raken, veel leuk en interessant vinden maar er net zo makkelijk genoeg van hebben. Ik heb overigens 10 jaar gedaan over de HAVO, niet omdat ik d'r niets van snapte, maar 't boeide niet. Uiteindelijk diploma gehaald met zeven vakken en twee negens en door psychische problemen niet verder dan dat gekomen. Lezen deed ik ook al voor ik naar de kleuterschool ging, Nijntje weliswaar en niet de verzamelde werken van Shakespeare, maar toch. Ik zou en moest weten wat al die lettertjes betekenden. Die vreselijke nieuwsgierigheid heb ik nog steeds. Ik moet en zal alles (nou ja, bijna alles, die organismesjes die in mijn tandenborstel schijnen te wonen, dat wil ik niet weten) weten...en eerlijk gezegt vind ik dat dan weer wel erg leuk...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:46

mick75 schreef:
Kan me soms grandioos ergeren aan mensen die niet in een keer begrijpen wat ik bedoel, terwijl het (volgens mij dan) toch o zo duidelijk is uitgelegd,

Dit heb ik ook. Heb dan ook soms de gedachte van jeetje ben je nou echt zo dom of lijkt dat maar? Bloos

De mavo heb ik trouwens een klein deel overgeslagen. Had in de 3de een hersenschudding van ben vanaf begin mei niet meer op school geweest. En heel gek want ik mocht toch naar de 4de want ik stond er goed genoeg voor. En dat is best l*llig tegenover klasgenoten die wel enorm hun best deden en bleven zitten Ach gut
In mijn examenjaar heb ik tijdens mijn examens uhm gewerkt Clown Geleerd heb ik niet want daar zag ik het nut niet van in.

Pluizebolpum schreef:
Die vreselijke nieuwsgierigheid heb ik nog steeds.

En weer herkenning

Het lijkt me eigenlijk niet dat ik hoogbegaafd ben, maar ik herken hier zoveel Bloos

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:56

[quote="Lalidan]Dat hoge IQ heeft ook niet eens zozeer ermee te maken dat je echt slimmer bent in mijn ogen. Ik kan namelijk héle domme dingen doen, en soms de simpelste dingen echt niet snappen. Wat het vooral voor mij betekend, is een ándere manier van denken. Grotere stapen nemen, inderdaad het grotere overzicht. En doordat ik dat nu weet, kan ik ook meer begrip opbrengen als mensen mijn uitleg niet begrijpen. En meer geduld als iemand bezig is met een handleiding Haha![/quote]

hahaha, ik kan echte heeeeeel blond zijn hoor.
Ook als ik dingen met mijn armen en benen tegelijk moet doen bv jazzbalet of zoiets. Nou ik lig helemaal in een deuk want ik raak hopeloos in de knoop en het ziet er niet uit Clown .
Ik laat ook veel vallen (omdat ik steeds zo in gedachten ben) en zeg soms hele rare dingen omdat ik dan al 4 zinnen verder ben in mijn hoofd.
Ook ben in een ster in het omdraaien van letters (dus niet van woorden). Voorbeeld in de winkel vragen om kwuikfarkjes (= fruitkwarkjes = gebak dus) of je schimtroenen aandoen (jawel je gymschoenen)
Ach het is ook niet gek dat mensen mij soms niet begrijpen Haha! Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:13

Bitterbal schreef:
Betteke: Dat vindt ik toch wel apart eigenlijk hoor. Over het algemeen ben je in het gezin of de familie niet de enige die hoogbegaafd is.
Overgens moet je een hoogbegaafde ook niet anders behandelen dan iemand anders. We zijn ook maar mensen.. we denken alleen wat anders Lachen

Beetje late reactie van mijn kant.

Wat is hier apart aan Bitterbal? Er zijn meer hoogbegaafden/intelligenten in de familie. Bovendien geeft de moeder de intelligentie door aan de kinderen. Mijn man is het enige domme blondje in huis. Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:18

Ooo jaaaa, dat in je hoofd al verder zijn met je zinnen herken ik ook!! Ik praat ook ongelofelijk snel (typen ook trouwens, nooit typcursus gehad ofwat, heb mezelf in gro in 1 woensdagmiddag blind leren typen met 10 vingers, en ik ben de allersnelste typiste op m'n werk...)

Als ik aan het praten ben dan sla ik ook nogal eens de helft van het verhaal over omdat dat dan volgens mijn hoofd voor zich spreekt. Dan snapt de persoon tegen wie ik sta te praten er helemaal niks van omdat in zijn hoofd níet automatisch mijn verbanden gelegd worden...

En ik lees allemaal verhalen over lezen, in groep 3 al avi9 zijn enzo Tong uitsteken Ook bekend.. Ik mocht van mijn school pas vanaf groep 5 ofzo pas Avi9, omdat het anders 'te moeilijk was..' Dus ging ik naar de bibliotheek om daar avi9 boeken mee te nemen Tong uitsteken Die nam ik dan mee naar school, zo van *ik lees het lekker toch puhhh* Huilen van het lachen

Ik ben overigens de enige bij ons thuis waarvan het getest, en dus bewezen is.. Mijn moeder had bij mij ook al heel jong het vermoeden...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:23

Ikke ook officieel getest hoogbegaafd.
Heb helaas nog niet de tijd gehad om het hele topic door te lezen.

Moet altijd wel lachen als er mensen zijn die IQ testen op internet gedaan hebben en dan zichzelf als hoogbegaafd bestempelen. Duh... zo kan ik het ook. Tong uitsteken

Ben zelf niet de enige in mijn familie. Ook vaders is getest en HB en heb vermoeden dat mijn broer dit ook is, maar die is nooit getest.

Ga dit topic eens op mn gemak doorlezen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:27

Mijn man is ook zo'n slimme........met leren dan. Ik vind dat zo typisch......die fietst een avondopleiding TU door naast fulltime werken zonder enige moeite Haha! Maar een hoog IQ van hem met 134 zegt me niks. Iedereen heeft ergens een gebrek. Hij is bijvoorbeeld met andere dingen heel moeilijk.
Ik denk dat je beter sluw, listig en met een knap uiterlijk kan zijn in deze wereld dan met een hoog IQ. Hij is evengoed namelijk zijn werk kwijt Boos!
Ik heb een bescheiden IQ van 115 Tong uitsteken best aardig voor een dom blondje Knipoog

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:31

Ik vind hoogbegaafd een beetje een rare term. Wanneer ben je hoogbegaafd? Ok, een iq-test, maar hoe betrouwbaar zijn die?

En als ik de verhalen lees van alle hoogbegaafde mensen hier, dan begin ik me ook af te vragen of ik hoogbegaafd ben Clown .
Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen. Mijn VWO heb ik echt gehaald zonder iets te doen. Op mijn opleiding nu doe ik zo niet nog minder dan op de middelbare school, maar haal m'n vakken allemaal makkelijk.
Ik ben ook superchaotisch, ben altijd al m'n spullen kwijt, omdat ik dan met andere dingen in m'n hoofd bezig ben. Maar of je dan meteen hoogbegaafd bent?

En, het is geen beschuldiging ofzo, maar ik vraag het me gewoon af. Is die HB voor sommigen hier niet een excuus geworden voor hun luihuid?
Ik kan me ook 200% inzetten voor dingen die ik leuk/nuttig vind. En voor andere dingen niks doen, of het gewoon niet willen begrijpen. Ik zeg dan gewoon dat ik lui ben....

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:34

heb ook de diagnose hoogbegaafd meegekregen.
Het voordeel is dat de vakkeen waar 'k me voor interesseer niets voor moet doen.
Maar andere vakken, ojee, zware buizen..
'k ben ook een beetje perfectionistisch, misschien heb jij dat ook?
Ik weet niet wat je precies met hoogbegaafdheid kan, omdat ik er zelf niet achter zoek (beetje bang voor een negatief resultaat & tekort aan zelfvertrouwen daarvoor)
Maar hopelijk vind jij wél wat je allemaal kan doen met je brein Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:36

Oliver schreef:
Ik vind hoogbegaafd een beetje een rare term. Wanneer ben je hoogbegaafd? Ok, een iq-test, maar hoe betrouwbaar zijn die?

En als ik de verhalen lees van alle hoogbegaafde mensen hier, dan begin ik me ook af te vragen of ik hoogbegaafd ben Clown .
Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen. Mijn VWO heb ik echt gehaald zonder iets te doen. Op mijn opleiding nu doe ik zo niet nog minder dan op de middelbare school, maar haal m'n vakken allemaal makkelijk.
Ik ben ook superchaotisch, ben altijd al m'n spullen kwijt, omdat ik dan met andere dingen in m'n hoofd bezig ben. Maar of je dan meteen hoogbegaafd bent?

En, het is geen beschuldiging ofzo, maar ik vraag het me gewoon af. Is die HB voor sommigen hier niet een excuus geworden voor hun luihuid?
Ik kan me ook 200% inzetten voor dingen die ik leuk/nuttig vind. En voor andere dingen niks doen, of het gewoon niet willen begrijpen. Ik zeg dan gewoon dat ik lui ben....

Ik snap wat je bedoelt & ben het er ook wel een beetje mee eens.
Maar, euhm, ik weet niets meer te zeggen Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:43

Ik snap ook wel wat ze bedoelt... Maar ik denk dat het soms best lastig is als mensen je niet begrijpen. Ik heb er ook vaak last van en als je zelf weet waardoro het komt is dat toch een geruststelling denk ik.
Zelf herken ik enorm veel hier Bloos Maar denk niet dat ik hoogbegaafd ben...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:53

Ik ben niet hoogbegaafd, maar wat ik me afvraag is waarom die iq-testen altijd alleen maar uit cijferreeksen en vergelijkbare hokjes/figuurtjes bestaan. Voor mensen met dyscalculie is zoiets gewoon niet te maken (voor mij dus.)
Heb wel eens zo'n iq test gedaan en toen kwam er een laag mavo niveau uit, tja dat kan kloppen, dat is mijn wiskundig niveau.

Ik ben op de middelbare school getest en kwam toen uit op wiskunde laag mavo niveau maar taalvaardigheid en de rest lag op het hoogste vwo niveau, dus vroeg me af hoe zo'n mensa test van mensen als ik dan een goed beeld kan geven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:55

Oliver schreef:

En als ik de verhalen lees van alle hoogbegaafde mensen hier, dan begin ik me ook af te vragen of ik hoogbegaafd ben .

Hoogbegaafd is meer dan alleen een hoog IQ en makkelijk leren. Het is vooral ook een andere manier van denken. En als je bijvoorbeeld mijn post leest, dan zie je dat het mij er niet om gaat om mijn 'luiheid' te verklaren. Maar wel voor mijn eigen inzicht in waarom ik anders denk.

Het grote verschil tussen 'normale' mensen en 'hoogbegaafde' mensen, als we ze even in hokjes stoppen, zit hem dus niet in dat hoge IQ. Vermoedelijk zal het voor sommigen inderdaad domweg een excuus zijn. Net zoals veel mensen voor alles wel een excuus weten te vinden. Voor mij is het gewoon een stukje inzicht. En doordat ik weet waar een stukje gedrag en gedachtengang wegkomt, kan ik er ook aan werken. Terwijl ik, voordat ik wist dat ik hoogbegaafd was, ik ook niet wist waarin ik dan anders was en wat er dan precies fout ging. En toen kon ik er dus ook niks aan veranderen. Ik gebruik het dus niet als excuus, maar juist als oorzaak waar ik aan kan werken.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:00

En wat is dan het verschil tussen gewoon een hoof IQ hebben en hoogbegaafd zijn? Een andere manier van denken dus?
Maar weet je dat je die andere manier van denken hebt? Wordt daar ook op getest?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:10

Ik kan de redenering van Oliver wel volgen. Alleen is er dus meer aan de hand als alleen een hoog IQ hebben. HB zijn zou er toch alles te maken moeten hebben dat je complexe zaken kunt simplificeren, maw oorzaak, gevolg en probleem ineens kunt doorzien of dat je een talent hebt voor iets, bijvoorbeeld muziek.

De diagnose HB zijn en door genoemde problemen in je omgeving niet tot ontplooiing kunnen komen kan dus te maken hebben met een goede begeleiding of een andere vorm van geestelijke gesteldheid, wellicht een zwakke vorm van (sociaal) autisme.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:18

Judith_VB schreef:
Ik kan ook heel moeilijk leren als het mij niet interesseert, maar andersom als het mij wel interesseert ben ik gewoon een freak zoveel weet ik er dan van Cool .

Ja Gelukkig besef ik nu hoe irritant dat laatste kan zijn voor anderen en gedraag ik me daar ook wat meer naar ook zoiets: (plot van een film goed raden omdat je in de eerste scène snapt hoe het allemaal zit, tot ergernis van vrienden *schaam*).

mick75 schreef:
Ik kan dus ook ergens enorm het nut NIET van inzien, en doe het dan ook niet. (niet altijd handig hoor! Zit nu met belastingformulieren te worstelen omdat het nou eenmaal moet, of beter gezegd omdat het me anders een hoop geld kost).

Hier hetzelfde verhaal... Als mijn partner me niet helpt met die belastingtoestand zou ik jaarlijks hopeloos in de problemen komen (is al eens gebeurd). Ik ben nota bene Neerlandicus, maar kan die formulieren niet begrijpend lezen Bloos

NaNi schreef:
Ooo jaaaa, dat in je hoofd al verder zijn met je zinnen herken ik ook!! Ik praat ook ongelofelijk snel.

Als kind heb ik zelfs gestotterd, omdat ik alles tegelijk wilde vertellen. Later heeft een logopedist van de RuG dit aangemerkt als 'broddelen'. Dit doen alleen intelligente/ hoogbegaafde kinderen omdat die al die hersenactiviteit nog niet kunnen kanaliseren tot systematische, vloeiende spraak. Volgens haar kon ik nooit een stotteraar zijn geweest. Ging het in de loop van de puberteit over? Vroeg ze. Ja dus Lachen

Toen ik het onderwijs inging moest ik mezelf aanleren om heeeeeel traaaag te gaan praten. Terwijl m`n collega`s en leerlingen het nog vrij snel vinden... Zij zijn groot en ik is klein!

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:22

Ik herken mezelf in echt een groot deel van de verhalen hier Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb zelf maar ruim een jaar gekleuterd omdat ik al kon lezen, waardoor ik heel vaak een bijna een jaar jonger ben dan de meeste mensen in mijn klas.. Ik ben op de basisschool getest op hoogbegaafdheid (wat ik ook was) omdat ik niet goed meekwam met de klas... Ik was chagerijnig en had het niet meer naar mijn zin in de klas omdat het werk te makkelijk was. Ik ging ook al gauw ander werk doen en kreeg allemaal testen die ik moest doen om te weten te komen wat er met mij was Nagelbijten / Gniffelen Ik herken me zelf er trouwens ook enorm in dat ik vroeger vreselijk geïrriteerd raakte als mensen me niet gelijk snapten. Of als ik dingen wel 5 keer moest uitleggen. Moet mezelf er trouwens nog steeds op wijzen dat ik rustig blijf in dat soort situaties Huilen van het lachen Ik kon af en toe ook een beetje bazig zijn, wilde alles graag zelf regelen, en durfde niks aan andere over te laten. Ook daar heb ik nog steeds moeite mee, maar langzamerhand begint dat allemaal minder te worden Vork. Maargoed, de basisschool was dus een makkie voor me en ik ging met Gymnasium-niveau naar de middelbare school.
Maar toen.. Toen moest ik gaan werken om goede cijfers te halen Clown Dat was ik dus niet echt gewend, maar met de 1e klas had ik nog geen moeite. Maar in de tweede kreeg ik de keus of ik naar het Gymnasium wilde gaan of niet. Ik heb uiteindelijk besloten om het niet te doen. Aangezien ik qua schoolwerk best wel lui ben, had ik geen zin in 2 extra vakken en nog harder leren Haha!
Nu zit ik in 4 Atheneum, en ik weet van mezelf dat ik echt veel harder moet gaan werken als ik het wil gaan halen. Want ja, ik kan dan wel makkelijk leren, maar zoals ik hier ook veel lees, je moet je er ook voor kunnen inzetten Lachen
Mensen verbazen zich er trouwens af en toe nog steeds over dat ik VWO doe naar aanleiding van mijn blonde opmerkingen die ik vaak maak Huilen van het lachen Ik vertel eigenlijk ook nooit iemand dat ik hoogbegaafd ben.. Eigenlijk weet alleen mijn familie het, en nu jullie dus haha Haha! Maar ik vind het niet iets belangrijks wat ik moet melden aan andere mensen. En ik wil ook niet dat mensen denken dat ik er mee wil opscheppen.. Clown Ik heb er geen moeite mee om het te vertellen, maar ik hou het gewoon voor mezelf zolang mensen er niet naar vragen.
Maar verder ben ik net zo als andere mensen hoor, met een paar eigenschappen die af en toe misschien wat minder leuk zijn. Maar ach, die horen gewoon bij me, en dat heb ik zo ongeveer wel geaccepteerd Haha!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:24

Judith_VB schreef:
Ik kan ook heel moeilijk leren als het mij niet interesseert, maar andersom als het mij wel interesseert ben ik gewoon een freak zoveel weet ik er dan van Cool .

Dit herken ik ook heel erg Nagelbijten / Gniffelen Sommige dingen interesseren me gewoon totaal niet, en dan heb ik vaak ook moeite om me daar voor in te zetten. Dan moet ik me zelf echt dwingen. Maar dingen waar ik echt iets mee heb, daarvoor ben ik ook bereid om er helemaal voor te gaan Lachen

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:31

Judith_VB schreef:
Ook als ik dingen met mijn armen en benen tegelijk moet doen bv jazzbalet of zoiets. Nou ik lig helemaal in een deuk want ik raak hopeloos in de knoop en het ziet er niet uit Clown .
Ik laat ook veel vallen (omdat ik steeds zo in gedachten ben) en zeg soms hele rare dingen omdat ik dan al 4 zinnen verder ben in mijn hoofd.

hahahha als ik dit lees is het echt net alsof het over mij gaat Huilen van het lachen Ik ben af en toe ook zo onhandig. Ik blijf sommige fouten gewoon tig keer maken. Bijvoorbeeld dat ik me al honderd keer tegen mijn bed heb gestoten. En ik blíjf het ook doen Huilen van het lachen. En ik dans ook al zolang ik me kan herinneren, en nog steeds heb ik moeite met mn coördinatie. Ik zie wel hoe het moet, maar het lukt gewoon niet Huilen van het lachen

Uums schreef:
Toen ik het onderwijs inging moest ik mezelf aanleren om heeeeeel traaaag te gaan praten. Terwijl m`n collega`s en leerlingen het nog vrij snel vinden... Zij zijn groot en ik is klein!

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?

Ja ik wil altijd teveel in 1 keer vertellen. En dan ga ik heel snel praten en verstaat niemand me meer. Ik heb nooit gestotterd, maar ik heb wel vaak dat ik zo snel praat dat ik bij een woord blijf hangen, en echt even diep adem moet halen om het woord normaal uit te spreken Huilen van het lachen Ik praat nu gelukkig al minder snel dan dat ik vroeger deed, maar ik word er af en toe nog wel op gewezen Haha!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:35

Chrissy_93 schreef:
Judith_VB schreef:

hahahha als ik dit lees is het echt net alsof het over mij gaat Huilen van het lachen Ik ben af en toe ook zo onhandig. Ik blijf sommige fouten gewoon tig keer maken. Bijvoorbeeld dat ik me al honderd keer tegen mijn bed heb gestoten. En ik blíjf het ook doen Huilen van het lachen. En ik dans ook al zolang ik me kan herinneren, en nog steeds heb ik moeite met mn coördinatie. Ik zie wel hoe het moet, maar het lukt gewoon niet Huilen van het lachen

Maar is deze onhandigheid, licht motorisch gestoord zijn, een consequentie van HB zijn?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:37

henkb schreef:
Maar is deze onhandigheid, licht motorisch gestoord zijn, een consequentie van HB zijn?

Dat weet ik niet Vork Misschien wel, omdat je in je hoofd al met allerlei andere dingen bezig ben...