Jeetje, wat een feest der herkenning hier!!! En dat zo nog even op de laatste dag van het jaar
Vooral het geven/krijgen van uitleg levert veel frustraties op. Ellenlange uitleg, na 5 minuten snap ik het wel, maar het gaat maar door en door en door...... vroeger op school kon mijn moeder aan het aantal vlrechtjes in mijn haar zien hoe interesant mijn schooldag is geweest

Maar ook uitleg geven, dan denk ik: Waarom snap je het nou niet

. Of apparaten en handleidingen, ik kan het mensen wel uit de handen rukken, geef maar hier, zo moeilijk is het nou ook weet niet.... dan ben ik allang 20 stappen verder, zitten zij nog bij stap 1.
Maar ook in sociaal opzicht. Ik ben inderdaad ook net zo'n wandelende encyclopedie, en had (zeker in het verleden) de neiging iedereen alles te vertellen. Altijd met de beste bedoelingen, om mensen te helpen, de moeite te besparen info op te zoeken enzo, maar het kwam wel heel vaak betweterig over....

wat een verdriet heeft dat wel niet opgeleverd. Ik kon het ook niet helpen dat al die feiten gewoon domweg voor handen waren, moest ik dan maar elke keer mijn mond houden????
Verder doe ik weinig met mijn hoogbegaafdheid, zeker nadat ik jaren terug een ongeluk heb gehad en een whiplash opliep. Met dank aan mijn hoogbegaafdheid heb ik mijn MBO diploma nog kunnen halen, want veel naar school ben ik sinds die dag niet meer geweest. Al leverde dat veel jaloezie van klasgenootjes op (Examens waarvoor de hele klas een 4 heeft, en ik, die er nooit was, een 9, dat levert echt veel boze gezichten op.....).
Aan de ene kant had ik graag eerder willen weten waarom school zo'n probleem voor mij was, en waarom ik in mijn sociale leven zo vaak tegen bepaalde problemen opgelopen ben. Aan de andere kant, als ik het eerder geweten had, weet ik niet hoe ik me op sociaal gebied ontwikkeld had. Voor het zelfde geld was ik dan op een opleiding terecht gekomen waar ik me wél kon redden en was ik altijd dat schuchtere muisje gebleven van 15 jaar geleden, terwijl doordat school nu niet liep, ik als persoon een grote ontwikkeling doorgemaakt heb. En die had ik denk ik toch niet willen missen. Maar nu ben ik toch blij dat ik weet waar bepaald gedrag en bepaalde denkpatronen wegkomen. En verder laat ik het daar bij en doe ik er niks mee.