dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:46

Ik las ergens in het topic 15+7 en was weg Haha! Clown En ik lees veel herkenbare dingen hier, maar nooit geweten dat het dyscalcullie heette Bloos Ik heb het er altijd op gegooid dat ik mijn moeders talenknobbel had ipv mijn vaders rekenknobbel.

Ik heb het geloof ik niet zo erg als sommige hier. Ja ik draai af en toe wel eens 2 cijfers om, en als men zegt het is tien over half moet ik ernstig nadenken. Maar telefoonnummers in 2-en krijg ik nog voor mekaar en de digitale klok is voor mij nog leesbaar. Gewone rekensommen zijn wel een crime en bij vermenigvuldigen geef ik de geest. tenminste zolang ik geen rekenmachine heb Knipoog (ahum en nu moet ik opletten dat ik geen Duitse woorden ga schrijven, heb even een S weggehaald Bloos )

En nog gekker word het als ik vertel dat ik altijd in een winkel heb gewerkt. Moest wel opletten met geld teruggeven maar niet extreem of zo. En ja soms ben je het dan even kwijt, helemaal als ze ik al het wisselgeld in de handen had en ze toch ineens met nog wat extras kwamen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:46

Hypofocus schreef:
Ik heb het ook...
Ik ben een intelligente vrouw, met een getest IQ van 122 (dat is incl. de slecht gemaakte wiskunde vragen van de test).
Dat is "begaafd". Absoluut niet dom dus. En toch ben ik een ramp met getallen.

Ik tel nog op m'n vingers. Tafels zijn absoluut onmogelijk om op te zeggen.
Wiskunde was altijd een ramp!
En aan baantjes in een winkel ben ik maar nooit begonnen, want terugtellen is een onmogelijke opgave.

Op de Havo moest ik wiskunde B doen om naar een bepaalde hbo opleiding te kunnen. Dat was een ramp!
Toch uiteindelijk met moeite een 5 kunnen halen. Met veel bij les en veel extra werk.

Toch is er best goed mee te leven, ook in het zakenleven.
Ik heb gewoon altijd een rekenmachine op zak. En als ik dingen moet afrekenen of een berekening moet maken voor klanten. Dan zorg ik dat ik die berekening van te voren al klaar heb, zodat ik op de dag zelf niet met gekke cijfers hoef te rommelen. Vork

Dat is het vreemde he... bij mij kwam er bij de cito een iq van 145 uit, kon het niet geloven. Niemand, want ik was toch dom want kon niet rekenen? Doe maar Mavo werdt er gezegd, ondanks dat het advies Havo/Vwo was. Me (behalve bij wisknudde) vier jaar stierlijk verveeld, alles op hoogste niveau gehaald met twee vingers in mijn neus. Havo zag ik niet meer zitten, teveel gepest op die mammoetschool van toen, en thuis vonden ze dat ik best wel kon gaan werken. Mijn ouders waren niet echt van het ondersteunende type zeg maar, die geloofde eerder dat ik dom was ook al wapperde ik nog zo hard met de uitslag onder hun neus Nors opkijken Zij zijn groot en ik is klein! ...

Op de Mavo zat toen een leraar wiskunde die het zo goed kon uitleggen dat ik het in de klas snapte, maar goed dan ging je naar huis en oeioeioei... daar ging ik weer. Wel ben ik ook best goed terecht gekomen, via omwegen op kantoor waar ik helemaal mijn draai had gevonden. En door de computer zie ik de berekeningen veel beter, kan ook makkelijker zien dat er iets niet klopt aan de balans enzo. En idd, lang leve de zakjappen!!

Maar goed, je moet zelf iets van je leven maken en niet alleen maar omkijken naar had-ik-maar... Haha!

Edit: bij mijn laatste baan als ondersteuning management kende ik bijna alle 250 telefoonnummers van mijn collega's uit het hoofd.... Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:05

Maartje1990 schreef:
NaNi schreef:
Nou, ik moet zeggen, getallen in het frans, of engels of spaans vind ik echt veel logischer! Je leest van links naar rechts, dus is het veel makkelijker om ook getallen van links naar rechts oplezen!
twenty-one is toch veel logischer dan EEN en twintig Tong uitsteken

tellen in het frans logischer? Clown want doen die? 2x 20 en dan + 11? en dat is dan geloof ik 91 Clown nee wacht... of is dat 41? gosh.. dit bedoel ik nu... ik weet niet eens of 2x 20 het zelfde is als 20 +20.. nee hé? *pakt rekenmachine* oke, 2x 20 is dus wél 40 Bloos maar ze doen in ieder geval iets heel geks met hun getallen 80 en 90 etc. (de fransen dus) nederlands tellen vind ik ook moeilijk hoor (vanmorgen vroeg ik nog 32 hoe schrijf je dat?)

Ow, hahahaha ja das waar he, die fransen doen zestig plus elf enzo, zeventig is soisante-dis ofzo.... Huilen van het lachen Helemaal vergeten, maar ik heb dan ook al honderd jaar geen frans meer gehad Knipoog Dan verbeter ik bij deze mezelf even, getallen in het frans slaan inderdaad ook nergens op! (kun je nagaan, alleen al dénken aan getallen maakt me in de war...)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:07

Ik ben er nooit voor getest, maar ik heb wel erg moeite met optellen, en tafels enzo.
maar ik haal opzich wel voldoendes voor wiskunde, dus ik hoef er ook neit echt voor getest worden denk ik.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:14

Jenkins schreef:
hm ik weet ook niet of ik het heb, maar heb ook altijd al problemen met cijfers gehad. of misschien is het wel gewoon dom Tong uitsteken
maar zeg altijd 7 ipv 4 en andersom en als er bijv staat 56 zeg ik 65. grootste moeite dus ook om een rijtje met getallen op te noemen. ook erg handig als ik aan het werk ben en ik zeg tegen iemand dat ze 6,30 moet afrekenen ipv 3,60 Tong uitsteken
enne miss dat je naar de huisarts moet? ik heb geen idee, heb me er iig niet voor laten testen Lachen

Wat jij zegt komt me heel erg bekend voor.
Ik heb ook gewoon moeite met wiskunde enzo

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:14

ooh ik wist niet eens dat het bestond joh Nagelbijten / Gniffelen maar ik herken het echt!

stukje van internet: Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog
een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht,
klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht

ruimtelijk inzicht heb ik ook echt niet Tong uitsteken

maar dr wordt altijd gezegd tegen mij dat ik gewoon te veel met rekenmachine dingen heb uitgerekent... (zit nu in de 3e, heb vanaf de 1e bijna voor alles mn rekenmachine gebruikt Tong uitsteken ) maar de mensen uit mijn klas hebben er geen last van. Misschien moet ik maar ff een keer een test doen..

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:20

Emmaa schreef:
Ik heb dyscalculie! Reken op het niveau van groep zes en tel nog op mijn vingers. Nagelbijten / Gniffelen
Waar ik getest ben weet ik niet meer, kan het wel even navragen als je wilt? Lachen

ik heb ook dyscalculie
ik tel ook op me vingers!!
ik heb ongeveer 5 jaar staan stampen op tafels en weet ze nu nog niet Clown
maar nu middelbare en alles is lekker op rekenmachine Haha!
alleen heb ik er op me werk wat last van omdat ik achter de kassa sta en dan normaal kan ik in type wat de klant geeft en dan rekend hij uit wat ik terug moet geven maar soms doet ie vaag en dan moet ik het zelf uit rekenen en dat gaat meestal dan niet goed Tong uitsteken

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:22

Wat kan er aan gedaan worden?

Allereerst begrip en aandacht voor het kind.

Geef het kind een extra compliment als het een som goed heeft opgelost. Cool Niet de hoeveelheid sommen is van belang, wel de manier waarop het kind ze heeft opgelost.

Ontwikkelen van de vereiste vaardigheden: volgorden, ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht, patroon herkenning, visualiseren, oorzaak / gevolg denken.

Dit kan ontwikkeld worden door spelletjes als Mastermind, Rummikub, puzzelen, Lego, Tangram, etc.

Ontwikkelen van sleutel-begrippen zoals: waarde van de getallen, cijferreeksen, breuken door o.a. kaartspelletjes, kralenkettingen, etc.

haha, ik ga straks dus maar ipv. mijn wiskundehuiswerk maken lekker spelen met kralenkettingen Vork

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:07

Ik heb me nog niet laten onderzoeken. Maar heel erg waarschijnlijk heb ik het.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:11

Melissaaaaa schreef:
Wat kan er aan gedaan worden?

Allereerst begrip en aandacht voor het kind.

Geef het kind een extra compliment als het een som goed heeft opgelost. Cool Niet de hoeveelheid sommen is van belang, wel de manier waarop het kind ze heeft opgelost.

Ontwikkelen van de vereiste vaardigheden: volgorden, ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht, patroon herkenning, visualiseren, oorzaak / gevolg denken.

Dit kan ontwikkeld worden door spelletjes als Mastermind, Rummikub, puzzelen, Lego, Tangram, etc.

Ontwikkelen van sleutel-begrippen zoals: waarde van de getallen, cijferreeksen, breuken door o.a. kaartspelletjes, kralenkettingen, etc.

haha, ik ga straks dus maar ipv. mijn wiskundehuiswerk maken lekker spelen met kralenkettingen :Y)

En dan niet vergeten naar het compliment te vissen he!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:11

zolang ik me kan herinneren heb ik moeite met getallen.
Er werd me altijd kwalijk genomen dat ik met reken en later wiskunde mijn best niet deed, terwijl ik zo hart ervooor leerde...
Ik kan een som of formule helemaal snappen maar zie de cijfers dan niet goed, en ja dan komt er een raar antwoord uit. Op de basisschool rekende ik standaard 1 groep lager mee, maar dan nog maakte ik er een puinhoop van. Heb er nu nog moeite mee, hoewel ik niet meer op school zit, er zijn zoveel cijfers in je leven...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:26

ik herken ook een hele hoop dingen die hier genoemt worden..
inderdaag als ik 8+7 wil optellen dat ik dat opsplits in 8+2 en 5.

terug tellen bij de kassa op mn werk probeer ik niet eens meer.. raak compleet de draad kwijt..
en voor het uitrekenen van het bedrag dat de klant terug krijgt heb ik een truucje gevonden..
als ze bijv 3.95 moeten betalen en ze geven een briefje van 10.
pak ik eerst 5 cent om "4" te maken, dan 1 euro om "5" te maken, en dan een briefje van 5 om "10" te maken.
zodra ze aan komen zetten met : "ik heb er nog wel 10 cent bij" bedankt ik daar heel snel voor want dan moet ik eerst een kwartier gaan rekenen voor ik er achter ben wat ze nou terug moeten krijgen ^^.

maar volgens mij ligt dat er bij mij gewoon aan dat ik nooit gewend ben om te hoofdrekenen..
ik doe het sinds de basis school niet meer (toen was ik er al slecht in), dus ik ben het nu helemaal 'verleerd'.

heb nu ook statistiek bij mn opleiding en t is echt een regelrecht drama.. statistiek 1 heb ik al moeten herkansen en toen echt met veel moeite gehaald (dacht dat t super goed ging voor mij doen, had een 5.7 Tong uitsteken) en statistiek 2 nu is echt vreselijk..
al die getallen en formules.. ik haal het echt allemaal door elkaar.
conclusies trekken en beredeneren gaat wel (als ik eenmaal t goeie getal heb gevonden), dat heb ik meestal wel goed.
maar dan krijg ik een output van spss (Statistiek verwerkings programma) voor mn neus met een tabel waar een hele waslijst aan cijfers en getallen in staat.. nou, dan kan ik er echt geen touw meer aan vast knopen..

maarja, ik ben gewoon niet zo'n wiskundig talent..
maar in talen ben ik ook al niet goed. (Echt, al die grammatica regels, vette chaos Tong uitsteken).

dusja.. ik vraag me nog steeds af hoe ik op de universiteit ben beland en ook nog mn eerste jaar heb gehaald zonder al te veel te doen..
want ik ben nergens echt goed in..

en inderdaad..als iemand 87 tegen mij zegt... moet ik eerst heel goed nadenken voor ik het opschrijf want anders noteer ik zo 78 ^^

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:31

Vreemd, een hele poos geleden heb ik zelf ook wel eens een topic hier geopend over discalculie... geen hond die reageerde. Zelf snap ik nu breuken nog steeds niet, ik kon pas klok kijken in groep 6, (zelfs nu lukt dat niet altijd goed als iemand zegt 18 voor heel ofzo) wiskunde snap ik maar weinig van, heb altijd hulp nodig. Ik wil me er ook op laten testen maar waar kan dat? Getallen draai ik ook gauw om. Ook boekhouden vind ik heel lastig etc.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:39

Zwitsal
wat jij zegt heb ik ook precies!
alleen dan ook met tafels, de tafel van 3 bijvoorbeeld kan ik wel maar dan tot 7 want dan wordt het moeilijk Tong uitsteken
en de tafels van 6 en 7 en 8 weetik niet..
en iedereen vind dat maar raar!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:40

Op de vorige pagina zei iemand raar te tellen: iets met 8 + 7 werd 8 + 2 + 5. Dat is eigenlijk een prima manier om te tellen, helemaal niet raar. Handig rekenen noemen ze dat hier en als je dat kan (en inzichtelijk ook doorhebt), is dat echt heel goed.

Er wordt, vind ik persoonlijk, wel nogal veel mee gegooid, met de term. Net zoals bij dyslexie. Het is niet dat je niet goed bent ik wiskunde, dat je daarom dyscalculie hebt. Het is niet dat als je een probleem hebt met getallen of met bewerkingen dat je dyscalculie hebt. Het is niet dat je veel "symptomen" bij jezelf herkent, dat je het daarom hebt.
Dyscalculie heeft idd te maken met automatisering. De enige manier om te weten of je dit hebt, is door een test te laten doen. Dit moet je normaal via je school kunnen doen. Bij ons in België is dat bij het CLB of voor het hoger onderwijs kan je naar de sociale dienst. Je kan ook op zelfstandige basis een test laten doen, dat heb ik bijvoorbeeld laten doen.
Eerder in dit topic werd gevraagd wat daar nu in het onderwijs mee gebeurt omdat iemand has gezegd dat er niks mee "hoefde" te gebeuren. Wel, dyslexie en dyscalculie zijn (net zoals andere leerstoornissen zoals dysfasie en ...) nu vrij goed opspoorbaar. Daardoor is het nu ook gemakkelijker om mensen hierbij extra begeleiding te bieden. Zo zit ik nu in het laatste jaar voor onderwijzeres basisonderwijs en nu zijn we 2 maanden rond leerstoornissen bezig, alsook met het begeleiden van kinderen met deze problemen. Want het zijn wel echte problemen. Je hebt ze voor je leven, je kan het niet "genezen". Wel kan je het proberen te ontwijken.
In het onderwijs werkt men nu echt didactieken uit om hiermee om te gaan, om kinderen te begeleiden en te ondersteunen, om zelf als leerkracht je hier in te verdiepen...
Vroeger werden kinderen met een leerstoornis vaak als "dom" bestempeld. Nu wilt men hier, terecht, van af. En dat kan alleen maar goed zijn.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:46

Herkenbaar.

Ik tel op mn vingers, het zweet breekt me uit als er iets uitgerekend moet worden. En over het algemeen word je heel raar aangekeken als je 15 + 7 met een rekenmachine uitrekent. Ik probeer sommen op te splitsen maar kom er dan helemaal niet meer uit. 10+5 = 15 (dat is dan makkelijk 10 + een getal onder de tien geen probleem) het verschil tussen 5 en 7 is, tel even op vingers, 2 en die tel ik dan met de vingers bij de 15. En dan euhhh ...... oja het was geen 10 maar 15 dus dan nog 5 over. Snapt iemand het nog? Bloos Ik ben dan inmiddels de weg kwijt en weet niet meer wat uitkomsten waren laat staan de som.

Ik ben boven de 30 Tong uitsteken en het komt denk ik niet meer goed Clown Over het algemeen vermijd ik rekenen en dat lukt meestal heel aardig.

edit: Ik lees hier van mensen die achter de kassa werken. Ik zou dat absoluut niet kunnen, daarvoor is het rekenprobleem echt veel te groot. ik kom al niet uit het voorbeelden die hier gegeven worden wat betreft teruggeven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:56

@ Tieneke: ik wou eigenlijk ook juist zeggen (na een aantal reacties) dat slecht rekenen niet meteen maar betekend dat je dus discalculie hebt, ik zeg ook niet van 'o ik heb dat' maar ik ben écht een reken/getallenramp en op 1 á 2 kenmerken kom ik niet overeen met de kenmerken van discaculie dat mij toch eens daar op wil laten testen. Zodoende dit topic omdat dit bij mij níet via school kan. Ik vind ook niet dat je er te snel mee moet gooien met die term. Dus vandaar dat ik me wil laten testen/onderzoeken voordat ik er zomaar mee ga 'strooien' (niet ik dat zou doen als dat wel vastgesteld zou worden)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:10

Alytuiere schreef:
Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Mijn vriend praat bij het opnoemen van een tijd in termen van 'het is 20 over 9' daarbij moet ik dus echt diep nadenken dat dat 10 voor half is.. Ga zo maar door

Ik heb dus percies het zelfde als jij. Op na dan van dat 10 voor half. Ik kan nu nog geen digitale klok kijken als er 20:00 staan dan trek ik er 2 uur vanaf 18:00 waardoor ik weet dat het 8 uur is. Dacht dus altijd dat het gewoon me dyslectie was want met schrijven kan ik ook een ramp zijn, maar dit corrigeer ik voor een groot gedeelte door gewoon woorden te onthouden. Daarom zou ik hond nooit met de 't' schrijven maar woorden die ik niet ken zou ik het echt niet weten. Maar het kan dus goed zijn dat ik een beetje allebij heb? Zelf heb ik echt het idee dat het een soort beperking in mn hersenen is. Een functie werkt niet helemaal goed waardoor ik deze dingen niet automatisch kan. Had zelf nog nooit gehoord van dyscalculie maar het zijn eigenlijk dus 2 verschillende dingen?
Laatst bijgewerkt door brittje88 op 10-12-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:11

Ik geloof ook niet dat iedereen hier roept *oooo dat heb ik ook* omdat ze slecht kunnen rekenen;

Ik heb me er ook al eens op willen laten testen, maar hier gaat het ook niet vanuit school..

Het algemene *ik kan zo slecht hoofdrekenen*-gevoel is overigens in mijn ogen wel voor een groot deel te wijten aan de rekenmachine Knipoog
Het inzicht voor hoofdrekenen heb ik sowieso nooit gehad, maar ik weet wel dat het NOG slechter is geworden sinds dat ik op school een rekenmachine mocht gebruiken Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:14

Ik heb discalculie. Ze hebben het 'ontdekt' bij mij na lang gesukkel en veel testen bij het PMS toen ik in het 2de leerjaar zat. Ik was toen dus 6 a 7 jaar.
Je hebt verschillende types discalculie.
Ik heb niet alleen meer tijd nodig om wiskunde-oefeningen te snappen, ik heb ook geen ruimtelijk inzicht, bijna geen besef van tijd & draai vaak mij cijfers om ...in het begin vormde ik ook mijn letters omgekeerd of ik schreef bevoorbeeld de 'F' & de 'K' in spiegelbeeld ...dat had te maken met dat ruimtelijk inzicht. Ook gebeurt het wel eens vaak als ik een cijfer moet lezen vb: 46, dat ik 64 lees. Ik merk het dan wel direct & verbeter het dan. Als iemand mij een telefoonnr dicteerd vraag ik steeds het per nummer te doen en niet met hele getallen ...anders zou ik wel eens het verkeerde nummer kunnen opschrijven. Ik geef een voorbeeld: de meeste mensen zeggen hun telefoonnr zo: 04-76-85-34-90 maar ik vraag dan het zo te zeggen zodat ik het juist kan opschrijven: 04 7-6 8-5 3-4 9-0. Natuurlijk schrijf ik mijn nrs niet zo op, ik vorm ze om tot een normaal nr. Snap je ? En zo moet je wel trucjes zoeken om het je iets makkelijker te maken.
Discalculie is de minst bestudeerde 'leerstoornis' oftewel: ze weten het minste van discalculie af, daarmee ook dat er niet zoveel rekening mee word gehouden op school. Sommige wiskunde leerkrachten weten niet eens wat discalculie is. Persoonlijk vind ik dat heel erg ..
Er zou veel meer rekening gehouden moeten worden met mensen met discalculie.
Wat ook typisch is voor discalculie is dat je het vaak moeilijker gaat zoeken of jezelf het moeilijker maakt dan het eigenlijk is.
Het is idd best dat je je laat testen. Wanneer je dit doet en je hebt daadwerkelijk discalculie, krijg je een attest.
Dit attest is handig ! Ik heb het gekopieerd en binnen gebracht op het secretariaat op school, door dit attest word er op mijn examens rekening gehouden met mijn discalculie. Ook voor als je gaat werken, is dit handig !
Met discalculie valt goed mee om te gaan als ermee rekening gehouden word en als je begeleiding krijgt. Knipoog

Dat met dat klok lezen heb ik ook Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:18

brittje88 schreef:
Ik heb dus percies het zelfde als jij. Op na dan van dat 10 voor half. Ik kan nu nog geen digitale klok kijken als er 20:00 staan dan trek ik er 2 uur vanaf 18:00 waardoor ik weet dat het 8 uur is. Dacht dus altijd dat het gewoon me dyslectie was want met schrijven kan ik ook een ramp zijn, maar dit corrigeer ik voor een groot gedeelte door gewoon woorden te onthouden. Daarom zou ik hond nooit met de 't' schrijven maar woorden die ik niet ken zou ik het echt niet weten. Maar het kan dus goed zijn dat ik een beetje allebij heb? Zelf heb ik echt het idee dat het een soort beperking in mn hersenen is. Een functie werkt niet helemaal goed waardoor ik deze dingen niet automatisch kan. Had zelf nog nooit gehoord van dyscalculie maar het zijn eigenlijk dus 2 verschillende dingen?

Heb je je laten testen op dyslexie? En op dyscalculie?
Beide zijn leerstoornissen. Je krijgt ze dus niet ineens, je wordt er als het ware mee geboren en je sterft er ook mee. Niet te "genezen" dus. Dyslexie is een leerstoornis ivm lezen (taal). Dyscalculie gaat om niet geautomatiseerd kunnen rekenen (wiskunde). Als je het ene hebt, is de kans groter dat je het andere ook hebt. Er zijn ook nog andere leerstoornissen en voor dit geldt hetzelfde.
Naast dyscalculie kan je ook nog andere rekenproblemen hebben waar misschien niet zo'n duidelijk etiket voor bestaat. Dus als je een rekenprobleem hebt, hoeft dat niet noodzakelijk dyscalculie te zijn.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:40

LZP -> MW

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:49

Digitale klokkijken, voor mij ook moeilijk. Bloos

Als kind al op de basisschool kreeg ik extra bijlessen. Optelsommen, aftreksommen, deelsommen, keersommen... en ik kon het echt niet. Daarom had ik er ook een hekel aan.
Ik ben overigens enorm goed in taal, daar blink ik echt in uit. Heb een meer dan normale woordenschat voor mijn leeftijd, en leer moeiteloos talen.
Maar rekenen..... ik kan het nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:52

Ik heb het ook. Zit nu eigenlijk in de 4e, maar het niveau van groep 6 is al te hoog van mij.
Daardoor zit ik nu ook wat niveau's lager, terwijl al mijn andere vakken gewoon super zijn...

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:05

ik heb idd ook dat als mensen vragen of ik bij het terug geven van geld nog 5 cent wil zeg ik altijd neej bedankt.
anders sta ik er nog wel even 2 uur Clown
ook digitaal klok kijken is echt een mega ramp.
als mensen zeggen dat het 16.00 uur is tel ik vanaf 18.00 er 2 af omdat ik opo een een of ander manier kan onthouden dat 18.00 uur 6 uur sávonds is. maar ook dat terug tellen gaat dan op me vinger.

Volgens mij zal ik echt een porbleem hebben als ik geen vingers had Clown

op de bassis school dachten ze allen maar dat is dylectie had maar zelf denk ik en( mijn moeder ) van niet.
taal gaat namelijk gewoon goed en heb er geen problemen mee.
helaas nooit een test kunnen aan vragen omdat het op eigen koste werd gerekend als school je niet door stuurde en dan kosten zo'n test 1300 euro