Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:06

eigenlijk toch van de zotte dat ze zulke dingen verzinnen om die lange wachtlijsten te minderen...

Ik ben zelf donor, maar hoef geen korting hoor (krijg die ook niet zit namelijk bij een andere verzekering)

wel vind ik het erg egoistisch dat mensen die geen donor (willen) zijn wel donor organen (willen) ontvangen...
Ik persoonlijk vind dat als je geen donor wilt zijn je ook geen recht hebt op een donororgaan van iemand anders.
Dat zou de wachtlijsten een stuk korter maken en hoef je die kortingen weer niet uit te delen...

Hoe moeilijk is het nou om dat formuliertje in te vullen en je organen te registreren als donororganen...

Als je dood bent heb je ze zelf niet meer nodig en je kunt een ander het leven mee redden!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:06

Babel schreef:
Citaat:
Precies er is een moment geweest waarop IEDEREEN van 18 jaar en ouder een formulier thuis gestuurd heeft gekregen, maar al die mensen zijn te lui geweest om wat vakjes aan te kruizen en dat ding op de post terug te doen.
En dat geldt dan voor zowel de JA als de NEE mensen Knipoog[/

En dat vind ik dus alle mensen over 1 kam scheren... Want er zijn volgens mij genoeg mensen zoals ik die het gewoon niet weten! Ik zou wel willen maar... vul je eigen persoonlijke reden in. En definitief nee zeggen als je er nog over twijfelt doe je ook niet dus denk je er nog over na. En zakt het soms inderdaad weg maar door dit soort dingen die er weer aandacht voor creeeren denk je er weer aan.
Ik ben dus niet te lui geweest om een vakje aan te kruisen! Ik wil een wel overwogen keuze maken en daar gaat tijd over heen.

Heb je gelijk in en ik ben blij dat je er tenminste over nadenkt. Mar ik denk echt dat bij het gros van de bevolking dat ding direct naar het oud papier is gegaan. Of, Ja ik denk er nog even over na en vervolgens dus niet doen Knipoog

Ik weet van jou dat jij er heel erg goed over nadenkt en dat is alleen amar goed, maar voor het overgrote deel geldt dat dus niet Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:06

Niet alle zorgverzekeraars doen er aan mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:08

Dit hoeft volgens mij niet langs de Kamer, want de Kamer heeft al eerder besloten een deel van dit soort dingen in handen te geven van de zorgverzekeringen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:09

@shadow, oke, dat wist ik verder nog niet (hou me hier ook nog niet heel lang mee bezig, gezien ik tot voor kort ouders had die het voor me deden).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:10

Ja volgens mij ook hoor Shadow0. Op zich dus wel weer een pluspunt van de verzekering dat die daar zo mee bezig zijn. Hoewel het via via, voor hun ook wel weer wat zal opleveren.
Het heeft in ieder geval wel nut gehad:
Ik heb net besloten dat ik donor wordt. Heb er nu lang genoeg over nagedacht en de knoop doorgehakt.
En nee niet door dat beetje korting, maar door de aandacht die er nu weer voor is.

Even een stomme vergelijking: Ik heb bij een sportschool gewerkt en daar vroegen we altijd aan de nieuwe leden hoe lang ze er al over nadachten om te gaan sporten. Dat was gemiddeld 7 maanden! Kun je nagaan hoe lang mensen dan nadenken over dit soort keuzes. Mensen moeten het horen, en nog een keer horen en dan nog eens. Dan gaan ze pas denken, misschien is het maar goed dat ik het wel doe, of misschien ook wel niet. Maar dit soort aandacht in de media en nu dus ook verzekeringen is zeer belangrijk, het trekt mensen over de streep. En ik denk dat dat eerder door de aandacht komt dan door die korting! Bij mij in ieder geval.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:12

En ik denk ook dat dat ding bij veel mensen bij het oud papier is gegaan Boos!. Helaas is dat zo. Ik denk dat het probleem in Nederland m zit in dat mensen niet verder kijken dan hun eigen straatje. En als ze geen eigen ervaringen hebben met donor organen of mensen die erdoor in leven zijn gebleven dan " leeft " het niet voor ze.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:14

We kunnen mensen wel platbombarderen met allemaal informatie e.d. Maar het moet ook niet te veel worden. Mensen worden het dan zat. Ik denk dat het effectiever is om eens in de zoveel tijd weer te gaan informeren, zodat hetook onder de aandacht blijft Knipoog
Zo ben ik van de zomer bij het burgerserviceloket op het gemeentehuis geweest. Toen was er de actie dat iedereen die zich meldde bij dat loket een informatiefolder en een inschrijfformulier kreeg. Nu is er weer dit en ik hoop dat ze dan in het voorjaar weer met iets nieuws komen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:19

Haha nee het moet geen bom worden dat mensen post, mail , sms enz krijgen over donorregistratie. Maar ik denk dat je best 1x per jaar mensen een registratieformulier kunt opsturen als ze nog geen keus hebben gemaakt. Op die manier komt het ook steeds weer onder de aandacht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:25

Door redacteur gezondheidszorg Rinke van den Brink

Er is kritisch gereageerd op plannen van vijf zorgverzekeraars om mensen die via de site donorpolis vastleggen of ze hun organen na hun dood wel of niet voor donatie ter beschikking stellen, korting te geven op hun zorgpremie.

Vijf zorgverzekeraars bieden kortingen aan die kunnen oplopen tot €120. Het gaat om Menzis, Avéro Achmea, Ohra, Fortis en Turien/Sez. De kortingen variëren afhankelijk van de aanvullende verzekeringen die naast de basisverzekering worden afgesloten.

Het gaat hier overigens niet om een extra korting, maar om een collectiviteitskorting, die veel mensen al via hun werkgever, vakbond of sportorganisatie ontvangen. De collectiviteitskorting die nu wordt geboden aan mensen die laten vastleggen of ze orgaandonor willen zijn of niet, verschilt daar in niets van. De korting is zowel voor mensen die al bij een van de vijf maatschappijen zijn verzekerd, als voor overstappers.

Principieel
Zorgverzekeraar CZ uit Tilburg is tegenstander van het initiatief. "CZ stimuleert op allerlei manieren dat er meer donoren komen en dat meer mensen laten registreren of ze donor willen zijn of niet", zegt woordvoerder Marie-José van Gardingen . "Maar wij vinden dat je daar geen financiële prikkels bij moet inzetten. Doneren betekent geven."

Gevaar
Medisch ethicus Gert van Dijk van het Erasmus MC heeft weinig verwachtingen van het initiatief van de vijf zorgverzekeraars. "Het idee om mensen te stimuleren vast te leggen of ze donor willen zijn of niet, is niet onsympathiek natuurlijk. Maar het hele initiatief lijkt me toch vooral commercieel. Een poging om nieuwe verzekerden binnen te halen." Volgens Van Dijk gaat het initiatief niets uithalen. "Voor één nieuwe donor heb je tussen de 25.000 en 50.000 nieuwe positieve donorregistraties nodig. Die gaan er echt niet komen door dit plan."

Van Dijk publiceerde vorig jaar met collega de studie Financiële stimulering van orgaandonatie. Een ethische verkenning. Hij vreest dat het aantal donoren wel eens zou kunnen dalen door het initiatief van de vijf verzekeraars. "Dit zou mensen die naar nee neigen kunnen stimuleren om dat vast te leggen in het donorregister. Nu kunnen nabestaanden van zo iemand soms toch nog toestemming geven voor orgaandonatie. Maar als vastligt dat iemand geen donor wil zijn kan dat niet meer."

Wachtlijsten
De zorgverzekeraars willen mensen prikkelen om te laten registreren wat er met hun organen moet gebeuren na hun dood, vertelt woordvoerder Frank Witte van Ohra. En het gaat nadrukkelijk niet om een speciale polis voor orgaandonoren, zegt zijn collega Hans van Aalderen van Avéro Achmea.

In Nederland staan ruim 1300 mensen op de wachtlijst voor een nier, hart, lever, pancreasklier of longen. Tot en met oktober van dit jaar hebben 163 mensen na hun dood een of meer organen gedoneerd. Jaarlijks overlijden 152 mensen voor wie geen donor is gevonden.

5,3 miljoen inwoners van Nederland van 12 jaar en ouder hebben zich laten registreren in het donorregister. Dat is 38 procent van de totale groep van 14,1 miljoen 12-plussers.

Van de geregistreerde groep wil ruim drie miljoen donor zijn. Ruim een half miljoen laat die beslissing expliciet aan zijn of haar nabestaanden over. Anderhalf miljoen mensen hebben vast laten leggen dat ze geen donor willen zijn.

Weefseldonatie
Behalve een wachtlijst voor orgaandonatie bestaat er ook een voor weefseldonatie. Daar staan ruim 550 mensen op. Tot en met oktober hebben dit jaar 1235 mensen na hun dood weefsel gedoneerd.

In 2008 hebben 59 procent van de Nederlanders zich via een collectiviteit verzekerd en 41 procent dus individueel. Eind 2007 begin 2008 is 3,5 procent van alle verzekerden – 570.000 mensen - overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.

Bron: www.NOS.nl

Hier lees ik uit dat je altijd 120 euro korting krijgt, dus ook als je de optie NEE invult.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:28

Heey maar das apart... Zou het een foutje zijn of echt zo zijn?
Wat moet ik onder weefseldonatie verstaan? Huid e.d.?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:31

Ik vind het geen verkeerde zet van de zorgverzekeraars, ik heb trouwens geen idee welke zorgverzekeraars hier aan mee doen.
Maar ik ben al donor en zou het zonder korting ook zijn. Het heeft in mijn ogen niets te maken met het 'verkopen' van je lijf. Het is meer een bonus, een extraatje voor de mensen die wel bereid zijn de organen af te staan na de dood. Ik vind dat de mensen die het wel bereid zijn het ook wel verdienen. Je geeft hopelijk een ander zijn/haar leven terug. Een leven is enorm veel waard. Als ik door het doneren van mijn organen mensenlevens kan redden doe ik dat heel graag. Zonder twijfel.

Mensen die er voor kiezen geen donor te zijn hebben het recht op die keuze, mits het wel een goed onderbouwde reden is. En de meeste mensen hebben er ook een persoonlijke/goede reden voor. Die moeten wij als wel donoren dan respecteren. Het is je eigen lijf, dus je eigen beslissing.

Ik vind korting op je zorgverzekering absoluut geen discriminatie, eigenlijk een beetje een rare opmerking. Het is nog steeds je eigen keuze, je wordt er hooguit even op geattendeerd maar als je er echt tegen bent doe je het ook niet met een korting op je zorgverzekering. ook niet als je krap bij kas zit. Als je er echt niet achter staat laat je je ook niet omkopen, dan zoek je wel een andere manier. Het is in mijn ogen een goed bedoelde actie van de zorgverzekeraars om het aantal donoren in ons land te verhogen en het aantal doden door te weinig donoren te verminderen. Een goede actie dus!
Maar meningen verschillen Knipoog

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:33

dat is huid idd Ja

Mijn vader heeft ook huidtransplantaten gehad. Die zijn echter van zijn eigen lichaam afgehaald. Maar bijvoorbeeld mensen met ernstige brandwonden hebben geen huid die gebruikt kan worden. Dan halen ze huid uit een "huidbank"

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:04

Ben blij dat mijn zorgverzekeraar er niet aan mee doet, had voor mij toch een reden geweest om over te stappen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:46

Groot gelijk. Een zorgverzekering die actief probeert iets te ondernemen voor zieke mensen moet je vooral niet hebben.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:51

Je hoeft geen donor te worden, ze willen dat je je registeerd. Je mag dus ook voor Nee kiezen.

Ik ben zelf wel donor, maar mijn zorgverzekeraar doet niet mee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:09

Het is inderdaad wel opmerkelijk, dat je geen donor hoeft te worden. Aan de ene kant wel logisch, maar aan de andere kant heb je kans dat je je doel volledig voorbij schiet, doordat veel mensen nu een kans zien om snel even 120 euro te verdienen en dus maar nee invullen. En in plaats van mensen die dan niks hebben opgegeven, heb je dan mensen die Nee hebben opgegeven.

Maar alleen betalen als je ja opgeeft kan ook niet. Want wat dan te doen als mensen iets uitsluiten? Ik sluit bijvoorbeeld mijn hoornvliezen uit. Ik weet dat ik daar mensen mee kan helpen, maar vind het gewoon een naar idee en ik red er geen levens mee. Verder mogen ze alles van mij hebben. Ben ik dan wel of geen donor? En mensen die zelf een donor orgaan hebben, mogen die eigenlijk met hun andere organen nog wel donor zijn? Zo nee, dan kunnen zij dus ook nooit dat geld krijgen. Of als je door ziekte een bepaald orgaan niet meer kan doneren, val je dan onder wel donor of juist onder niet?

Op pagina 2 maakte ook al iemand de opmerking of zo'n soort regel niet ook voor bloeddonatie kon gaan gelden. Dat was nu nog een grapje, maar als dit soort regels echt ingevoerd gaan worden, komt het straks wel zover. Maar wegens bepaalde ziekten mág ik geen bloed doneren, hoe graag ik ook wil. En dus loop ik, naast het feit dat ik niet kan werken, het feit dat ik een dure ziektekostenverzekering heb, veel bijkomendeziektekosten heb die vanaf volgend jaar niet meer van de belastingaftrekbaar zijn, straks ook nog eens een finanacieel meevaller mis omdat ik geen bloed mág geven. Terwijl ik best wíl. En dat vind ik altijd het linke van dit soort regeltjes.

Donoren werven vind ik super, maar ik denk dat je het geld beter kan besteden aan voorlichting, gesprekken met de mensen aangaan, en zorgen dat eventueel de omgekeerde registratie er toch doorgedrukt word. Dan worden mensen er gedwongen over na te denken. Want mensen die niet willen krijgen van mij alle respect, maar er word zo weinig over de keuze nagedacht en men weet er zo weinig van.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:11

Equidea schreef:
stel nou eens dat je het geld nodig hebt (elke cent is er 1), dan heb je bijna geen keuze..

Belachelijk...

Als de regeling er niet was, had je toch ook geen keuze?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:43

Shadow0 schreef:
Groot gelijk. Een zorgverzekering die actief probeert iets te ondernemen voor zieke mensen moet je vooral niet hebben.

Bespaar me alsjeblieft je sarcasme.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:06

Hoorde het vanochtend ook op de radio. Misschien wel een goede motivatie voor mensen om donor te worden, of zich in ieder geval te laten registreren, zodat ze er toch over nadenken.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:10

Ik vind het een goed idee van ze, Maar vind ik wel dat het voor iedereen gewoon vrijekeus moet blijven.
Nu sluit je de mensen die geen donor willen zijn/worden buiten.
Volgens mij was het al eerder genoemd hier geef gewoon mensen die hun keus aangeven en met zich meedragen ookal is deze goed of niet een eenmalige bonus ofzo.

Zo hoeft de familie e.d. later niet voor deze beslissing te staan en is het duidelijk voor iedereen.
Ik wil het zelf niet omdat ik graag na mijn dood met rust gelaten wil worden en me graf in wil hoe ik was met alles dr op en dr aan.
iedereen zn eigen mening en ik heb wel echt oprecht respect voor mensen die wel donor willen zijn!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:18

SamSter schreef:
Ik vind het een goed idee van ze, Maar vind ik wel dat het voor iedereen gewoon vrijekeus moet blijven.
Nu sluit je de mensen die geen donor willen zijn/worden buiten.
Volgens mij was het al eerder genoemd hier geef gewoon mensen die hun keus aangeven en met zich meedragen ookal is deze goed of niet een eenmalige bonus ofzo.

Zo hoeft de familie e.d. later niet voor deze beslissing te staan en is het duidelijk voor iedereen.
Ik wil het zelf niet omdat ik graag na mijn dood met rust gelaten wil worden en me graf in wil hoe ik was met alles dr op en dr aan.
iedereen zn eigen mening en ik heb wel echt oprecht respect voor mensen die wel donor willen zijn!

Wat is niet goed dan? Als je je keus aangeeft is het toch altijd goed?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:34

Ook mensen die kiezen voor NEE krijgen die 120 euro.
Tenminste zo lees ik het overal. Dus je krijgt geen 120 euro voor het feit dat je donor wordt maar voor voor het feit dat je je laat registreren.

Ik heb gisteren er hele gesprekken over gehad. Ik ga vandaag toch eens bellen hoe dat zit met bloeddonor zijn Bloos Ik mag het niet, dacht ik maar ik ben nu niet meer zo zeker

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:06

Brr bloeddonor moet ik niet aan denken. Ik val al flauw als ik naald zie Boos! En daarbij heb ik zelf al een vreselijk lage bloeddruk dus denk niet dat het heel bevorderlijk is. Maar nu ik er over nadenk, in Amerika krijg je daar wel voor betaald toch? Mag hopen dat het in Nederland niet ook die kant op gaat maar zie het niet zo snel gebeuren. Jullie wel?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:17

Nee, volgens mij zijn er toch nog wel heel erg veel mensen die bloeddonor zijn hoor. Eigenlijk iedereen in het gesprek van gisteren, behalve ik Haha! Haha!