Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Anoniem

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:42

MandyR en Mariposa, wanneer jullie ooit in je verdere leven een donororgaan nodig zouden hebben, dan zullen jullie dat ook niet willen, neem ik aan?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:44

Daar kan ik nu nog niet over oordelen omdat dat nog niet aan de orde is. Maar, het zou er aan liggen hoe erg ik eraan toe ben en in hoeverre een donororgaan mij weer op kan knappen.
Als ik bijvoorbeeld nog maar een paar maanden heb en een donor orgaan kan dit verlengen tot een half jaar dan hoeft het niet van mij.
Maar, nogmaals, ik ga daar nu nog niet over nadenken. Dat komt tegen die tijd wel en misschien veranderd mijn mening tov het wel of geen donor zijn dan nog wel.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:27

Mindim schreef:
MandyR en Mariposa, wanneer jullie ooit in je verdere leven een donororgaan nodig zouden hebben, dan zullen jullie dat ook niet willen, neem ik aan?

ik denk dat je even goed moet lezen , heb nooit gezegd dat ik geen donor wil zijn, ik schreef dit,
mariposa schreef:
ik ben geen donor, heb het idee als je donor bent dat ze je eerder laten gaan als je er erg aan toe bent,
heb wel gezegd tegen mijn fam, mocht het zo zijn,dan mogen jullie zeggen dat ik donor ben,dan weet ik zeker dat er alles aan gedaan is, pfff haha klinkt dat triest haha

dus als ik eenmaal zo ver ben en er niks meer aan me te doen is sta ik ze af,

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 07:47

ja natuurlijk ben ik donor.

toen ik in de zesde klas van de lagere school zat(nu groep 8) kreeg er een jongen uit onze klas een hersenbloeding.
de artsen hebben hem nog geopereerd maar hij was niet meer te redden.

we zijn met de hele klas naar de wake geweest en daar vertelde de moeder van paultje dat er toch ondanks al het verdriet ook nog iets goeds was gekomen van de dood van hun enig kind.

doordat ze zijn organen hadden afgestaan konden andere mensen een beter leven hebben en zelfs worden gered.

dat heeft toen en nu nog diepe indruk op mij gemaakt en ik heb gelijk het toen nog hand geschreven codicil ingevult en mijn ouders gedwongen om mee te tekenen want ik was minderjarig (11)

dat is nu 31 jaar geleden en ik sta nog steeds achter mijn beslissing van toen.
als ik de mogenlijkheid heb om te helpen dan zie ik dat als een plicht naar mijn medemens en hoop ik dat als ik het nodig heb er iemand anders ook zo denkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 08:01

Ik geloof dat er iets is na ons leven, echter, als we begraven worden, wordt ons lichaam verteerd in z'n geheel (op de beenderen na) en als we gecremeerd worden, worden we tot as verbrand. In beide gevallen houdt je dus niks over. Dan kan je beter iets nuttigs met je lichaam doen voor zover dat mogelijk is.

Ik heb aangegeven dat ik alles wil afstaan na mijn dood en als ik 18 ben (ben nu 17, op m'n 13e werd ik met toestemming van mijn ouders donor) ga ik met mijn moeder naar de bloedbank, of dit eenmalig is of niet weet ik niet, maar als ik het niet doe vind ik mezelf egoïstisch, andere mensen kunnen er nog een goed leven door leiden zoals in de post boven mij is uitgelegd Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:42

Eh. Heiditjj: je beenderen verteren ook,al duurt dat wat langer Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:32

_Tivoli_ schreef:
Eh. Heiditjj: je beenderen verteren ook,al duurt dat wat langer Knipoog

ik weet 't Tong uitsteken 't gaat ook om 't principe Knipoog

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:36

Een hele tijd geleden kreeg ik het formulier thuisgestuurd. Ik wilde er toen even rustig over nadenken. Maar wat schetste mijn verbazing? Een krappe week later krijg ik een herinnering. Nou dank je feestelijk als het zo moet dan niet hoor. Nu denk ik er gewoon rustig over na en ik geef het wel aan als IK zeker weet of ik het wel of niet wil.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:32

vreemd, dat je die brieven krijgt.. Maar tis wel goed. Jammer dat jij juist omdat ze jou informeren (2x) het nu sneller afwijst. Gewoon wss vanwege je koppigheid?? Natuurlijk is het iets om goed over na te denken. Maar ik vind het ook goed om er informatie over te ontvangen

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:37

Ik ben er nog niet over uit, wel heb ik een brief onder me matras liggen met zoals ik alles geregeld wil hebben ooit is mee begonnen herschreven en ligt er nu nog steeds.
Hier staat wel in dat ik alles wil afstaan behalve me ogen.
Waarom ik het donor. nog niet heb ingevuld omdat zoals al eerder is beschreven ik de angst heb dat ze bij een ongeluk niets meer aan me doen.
Ik weet dat het tussen me oren zit want artsen moeten je ten alle tijden behandelen maar het voelt niet goed...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:44

je kan altijd donorformulier aanvragen, hier staat info op.. en anders op internet. Hier staat ook op dat alleen je organen eruit worden gehaald als je hersendood bent.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:47

Ja dat weet ik wel maar zoals ik al antwoorde zit het bij mij tussen de oren Bloos

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:49

ik weiger donor te worden, het feit als een jong kind van wat zullen we zeggen jaar of tien een orgaan krijgt die een jaar of 20 meegaat krijgt en ze worden een jaar of 80 oud houdt dat in dat ze vier nieren nodig hebben...NEE dat is verkeerd het hoort niet.

Ik wil op mijn beurt ook geen organen krijgen van een ander, bloed hoeft van mij ook niet. Als het mijn lot is om te sterven aan een orgaan wat niet meer kan of wil of bloed verlies...dan is het zo.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:55

woogy: jij zegt dat JIJ het verkeerd vind voor dat kindje van 10.. waarom precies? Wat is er fout aan dat dit kind 4 nieren zou moeten hebben? Als er meer mensen donor zouden zijn, zou dit geen probleem zijn. Maar zoals jij zegt: dit is verkeerd, laat dit kind liever sterven, want IK vind dit verkeerd, en ik zou Zelf ook geen donor aannemen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

Pinuts dat is dan toch haar keuze....
Ik heb in mijn brief ook staan dat als mijn organen naar iemand van 90 gaan terwijl er daaronder een kind van 10 wacht ik ook niet wil dat die van 90 mijn organen krijgt.
Aangezien ze dit niet mogen zeggen houd het voor mij ook al snel op toch?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:38

Natuurlijk!! om twee redenen.. ten eerste wil ik ook graag dat iemand anders donor is als ik iets nodig heb.. en ten tweede heb ik er helemaal niets meer aan als ik dood ben en als dan met mijn organen nog 1 of misschien meerdere mensen door kunnen leven dan mogen ze van mij alles wel hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:58

Citaat:
ik weiger donor te worden, het feit als een jong kind van wat zullen we zeggen jaar of tien een orgaan krijgt die een jaar of 20 meegaat krijgt en ze worden een jaar of 80 oud houdt dat in dat ze vier nieren nodig hebben...NEE dat is verkeerd het hoort niet.

Dat je geen donor wilt zijn, dat moet je helemaal zelf weten, dat kan me niet zoveel schelen. Maar die opmerking erachter aan, vind ik een kouwe opmerking.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:02

Ik ben al sinds ik de optie had donor. Nooit over getijfeld eigenlijk. Ik vind het niet meer dan normaal om mijn organen af te staan na mijn overlijden. Ik wil graag wat voor een ander betekenen en als dat op die manier kan ben ik zeker blij. Je weet nooit wat er na de tijd met je lichaam/geest gebeurd maar ik denk persoonlijk dat je lichaam slechts een tijdelijke plaats is, en je geest voortleeft in het hiernamaals. Hoe dit precies werkt weet ik niet, zal niemand denk ik ooit écht weten, maar dat is ook niet nodig.

De mensen die er voor kiezen geen donor te zijn vind ik niet verkeerd. Iedereen heeft de beslissing over zijn of haar lijf zelf te nemen. Daar kan een ander niet over oordelen, en daar mogen anderen ook niet over oordelen. Ik vind het zo jammer dat het wel gebeurd, er wordt helaas overal over geoordeeld. Ieder mens heeft het recht om beslissingen zelf te nemen, of dat nou goed of slecht uitpakt voor een ander. Een donor zijn vind ik een hele grote beslissing, het is wel jouw lijf. Dat ik er makkelijk over denk en het absoluut wel wil doen, en zo denken er meer, hoeft niet te zeggen dat anderen er ook zo over moeten denken.
Maar ja, als ik door ga wordt het een totaal andere discussie. Ik vind gewoon dat je een mening van een ander in zijn waarde moet laten. We moeten allemaal elkaars mening in waarde laten, maar zonder er een ander mee te kwetsen!

Trouwens, het vorige topic was toch nog niet zo heel oud? Kan me ergens nog herinneren dat ik gereageerd heb.

Edit: Ohja, ik ben (helaas) geen bloeddonor puur om het feit dat ik als de dood ben voor naalden (werkelijk paniekaanvallen krijg)..als ik het kon zou ik het doen.
En ik geloof niet zozeer in het 'lot', dat je dan hoort te sterven dus niets moet aannemen van een ander en ook niets moet geven aan een ander, maar er zijn mensen/groepen die er wel in geloven. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zo denken maar ik kan het aan de andere kant ook begrijpen. (pff kan mezelf wel blijven aanvullen Clown) Ik geloof wel dat overal een reden voor is (misschien hetzelfde als het lot) dus dat betekend voor mij dta het donorschap ook met een reden is 'uitgevonden'.

Ik vind idd de opmerking van woody ook erg koud.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:12

NoGo, ik denk niet dat je daar een zegje over hebt.. waar je organen heen gaan.. vooral niet als het gewoon in een brief staat

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:15

Anne_GTI schreef:
Mijn man weet dat ik gewoon naar de sloop kan en mijn ouders hebben die informatie ook. Verder sluit ik me bij Mariposa aan.

Als mijn kinderen wat zou overkomen weet ik niet wat ik doe, die vraag worstel ik al heel lang mee maar kom ik gevoelsmatig niet uit. Ik hoop gewoon dat ik nooit in die situatie kom en steek tot die tijd mijn kop in het zand.

Precies zoals ik erover denk!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:23

Mindim schreef:
Citaat:

Dat je geen donor wilt zijn, dat moet je helemaal zelf weten, dat kan me niet zoveel schelen. Maar die opmerking erachter aan, vind ik een kouwe opmerking.

Aangezien jij niet weet wat er achter die opmerking zit, vind ik eigenlijk dat je dat zo niet kunt zeggen. Misschien zit er wel een wereld van overtuiging achter...

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:17

.
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 15-02-22 06:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:32

nu.nl schreef:
Korting op zorgpolis voor orgaandonor

RIJSWIJK - Mensen die zich als orgaandonor laten registreren, krijgen tot ongeveer 120 euro korting op de premie van hun ziektekostenverzekering. De regeling wordt vanaf maandag aangeboden door Ohra, Menzis, Fortis ASR en Avero Achmea.

Directeur N.K. van zorgadviesbureau SEZ bevestigde maandag een bericht van die strekking in De Telegraaf.

Volgens hem hoeven donoren die al verzekerd zijn bij een van de vier maatschappijen, alleen maar de korting aan te vragen en geen nieuwe verzekering af te sluiten.

Groot tekort

Enkele weken geleden verwierp de Tweede Kamer nog een voorstel dat wie geen bezwaar aantekent, automatisch orgaandonor wordt. Er bestaat al jaren een groot tekort aan donororganen.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) vindt dat altijd toestemming nodig is voor orgaandonaties, is het niet van de donor zelf, dan wel van zijn nabestaanden.

Is ook een manier om het te stimuleren. Mijn eerste reactie was: per maand? Wow! Knipoog maar goed, dan moeten ze er geld bij gaan geven en dat zullen ze niet doen Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:36

Als ze dat per maand gaan doen ben ik wel bereid om over te stappen, maar het zal wel per jaar gaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:38

Ik vind dat geen goede manier. Mensen die absoluut geen donor willen zijn maar, financieel erg krap zitten (bijstand ed) gaan nu toch maar donor worden omdat ze er geld mee kunnen besparen. En dit dus geheel tegen hun principes in.

Ik vind het ook een beetje lijken op het verkopen van organen en dacht dat dat verboden was?

En de mensen die dus geen donor zijn worden op deze manier gestraft. Niet goed.