Emeto (overgeef) fobie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diamante

Re: Emeto (overgeef) fobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:18

Wat is exposure dan?
Ik heb alleen nog maar van die behandeling met het kijken van filmpjes ofzo gehoord. Weet niet precies hoor, maar je wrd iig geconfronteerd met...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:21

ja, dat is exposure Lachen begint met het bekijken van foto's waar eigenlijk nog helemaal niets op te zien is, behalve iemand bij het toilet enzo van die dingen en dat wordt dan steeds een graad 'moeilijker' tot je op den duur zonder in paniek en angstig te raken naar beelden van overgevende mensen kan kijken Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:35

Hier nog eentje.... ik ben nu 33 en ik heb het al sinds ik me kan heugen.
Ik heb alle reacties en symptomen die de mensen hier ook hebben.
Ben ervoor in therapie geweest bij psycholog, maar dat hielp niet. Het werd erger. Ik sliep elke nacht met een emmer naast m'n bed en lag mezelf te knijpen, om maar iets anders te voelen dan de nepmisselijkheid. Dat is na een jaar of twee toen langzaam weggeëbt.

Eigenlijk is het nu al een paar jaar minder dan het is geweest en ik ben zelfs een keer met alcoholdrinkende mensen in een bus op wintersport geweest. Wel heb ik toen 1 iemand in vertrouwen genomen en gezegd wat er met me aan de hand is en wat hij precies zou moeten doen als er iemand zou overgeven en ik in paniek zou raken. Want ik doe echt gekke dingen dan. Spring uit rijdende auto's, of ik gebruik mijn handen om mijn oren en ogen dicht te houden, terwijl ik eigenlijk de auto hoor te besturen, ik stuur vriendjes midden in de nacht terug naar ouders als ze dreigen ziek te worden. Harteloos en meer dan dom en onverantwoordelijk.
En ik kan mezelf dan echt niet helpen, als ik zo'n paniekaanval heb.

Gelukkig weet ik door ervaring wel dat ik kleine kindjes niet aan hun lot overlaat. Dat is een pak van m'n hart. En zo af en toe kan ik zonder paniekgevoel een tekenfilmpoppetje zien kotsen. Maar daar houdt het ook wel weer bij op.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 02:34

genezen emetofoob meld zich.
Ik heb het zolang ik me kan herinneren gehad, tot mijn 21e.
En dan had ik het ook heel erg, het beheerste mijn leven compleet.
Ik ben genezen toen ik een virus kreeg waarvan ik bleef overgeven. De eerste weken waren HEL OP AARDE. Maar op een geven moment deed het me minder en minder en langzaam ging het over. Ook vind ik het nu niet eng meer als andere mensen overgeven, maar moet me wel nog echt beheersen om niet weg te gaan ofzo, mijn ha\rt klopt dan nog steeds 3x zo hard maar dit is niet erg, want ik raak niet in paniek.
Ik ga bewust niet zeggen welk virus ik gehad heb omdat ik geen paniek wil zaaien en ik er heeeeel heftig op reageerde, voor wie het wil weten of andere vragen heeft, mijn pb box staat open.

Knuf voor iedereen hier, ik weet hoe erg het is, maar ik weet dus ook dat je ervanaf kan komen, en dat kunnen jullie ook, dat weet ik!!! Ach gut

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 03:01

Elke87 schreef:
Hallo,

Ik moet het toch even kwijt en misschien zijn er mensen die zichzelf hier ook wel in herkennen..

Ik ben echt ontzettend bang om over te geven en daardoor ook heel erg bang om andere mensen zien over te geven..

Vandaag was ik super misselijk (komt gelukkig niet vaak voor).. En dan lig ik op de bank met mn hard in mn keel van angst te hopen dat ik niet hoef over te geven..

Ik heb dit 7 jaar kunnen volhouden tot vandaag.. Zo verschrikkelijk.. Gelukkig is het moment zelf snel voorbij en voel ik me daarna weer wat beter.. Maar het gevoel vooraf..

Het is net als of ik dit geschreven heb. Ik heb tot voor kort ruim 7 jaar niet over kunnen geven. Omdat ik dit net als jij tegenhield. Tot ik ook op de bank lag met ontzettende buikpijn en overgeefneigingen. Ik heb toen me vinger in me keel geduwd en heb ''gedwongen'' overgegeven. Helaas foute boel, bleef elke dag 2 tot soms 3x aan het overgeven en dat bijna 2 maanden lang. Totdat ik elke keer ff een paracetamol pakte zogauw als ik er last van kreeg. Nu alweer niet over hoeven geven. Probeer niet zo te denken van oh heb buikpijn, ik weet dat als ik overgeef dat het weg is. Dit heb ik dus wel gedaan en dan ga je als je niet snel genoeg ermee ophoudt de foute kant uit. Succes ermee en mijn pmbox staat open.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:48

Als ik echt ziek ben, dan geef ik per dag heel vaak over, ik vind het ook verschrikkelijk en dan begint die rot hond van ons ook nog altijd te blaffen zodat je boos wordt terwijl dat helemaal niet kan ROFL Ach gut

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:49

Ook ik heb dit, alleen kan der nu steeds beter mee omgaan.
Ben er eigenlijk ook van overtuigd dat als je het zelf eens ervaart je minder bang gaat worden. Alleen tja het zelf ervaren dat durf ik nou nog net niet. En het probleem is echter dat ik al dik 9 jaar niet heb overgegeven, dus waarom paniek?
Verder zal ik niet veel in dit topic zijn. Er over lezen er ermee bezig houden betekend ook dat ik er meer last van heb.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:51

dit heb ik ook, als ik moet overgeven wil ik ook helemaal niet alleen zijn ! Bloos

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:01

dat heb ik ook, er moet zowieso iemand naast staan, anders komt het er ook niet uit Clown

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:55

loez schreef:
Het is net als of ik dit geschreven heb. Ik heb tot voor kort ruim 7 jaar niet over kunnen geven. Omdat ik dit net als jij tegenhield. Tot ik ook op de bank lag met ontzettende buikpijn en overgeefneigingen. Ik heb toen me vinger in me keel geduwd en heb ''gedwongen'' overgegeven. Helaas foute boel, bleef elke dag 2 tot soms 3x aan het overgeven en dat bijna 2 maanden lang. Totdat ik elke keer ff een paracetamol pakte zogauw als ik er last van kreeg. Nu alweer niet over hoeven geven. Probeer niet zo te denken van oh heb buikpijn, ik weet dat als ik overgeef dat het weg is. Dit heb ik dus wel gedaan en dan ga je als je niet snel genoeg ermee ophoudt de foute kant uit. Succes ermee en mijn pmbox staat open.

Ik durf mezelf sowieso niet te dwingen.. Ik durf niet eens een wc te zien, wat het ook erg lastig maakt.. Want ik blijf zolang mogelijk liggen.. Of als ik in de auto zit en ik word misselijk, durf ik geen plastic zak te pakken, tot ik echt moet natuurlijk..

Ik kom vrijdag bij mijn ouders en zal dan meteen kijken hoe die therapie heet dat ze op je oren tikken.. Ik zal ook meteen even opbellen voor een afspraak. Kan ik mijn ervaring hier ook delen met jullie. Het is dus wel echt een bewezen therapie, aangezien mijn huisarts me ook heeft gestuurd.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:21

Ik herken mezelf hierin helemaal, vooral in wat Zqw39 vertelt. Volgens mij heb ik er ook last van.
Als iemand anders moet overgeven loop ik het liefst zo ver mogelijk weg met veel afleiding. Zelfs als ik het op tv zie krijg ik het al moeilijk. Wanneer ik me misselijk, buikgrieperig voel begin ik ook steeds te trillen/zweten/panikeren uit angst om te moeten overgeven. Terwijl als je overgeeft het er uit is en je ervan af bent, maar bij mij gebeurt dat nooit. Zit er dan altijd een dag of 2 mee opgescheept. Bloos Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst heb moeten overgeven, iig is het al een hele tijd geleden. Ik durf het gewoon niet. Het is eng. Nagelbijten / Gniffelen
Ik wist trouwens niet dat het een 'erkende' fobie was (of hoe zeg je dat), op de een of andere manier wel een geruststelling dat ik niet de enige ben..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:30

Ik denk dat heel veel mensen denken dat het gewoon aan hun ligt en dat ze de enige zijn..

Ik dacht eerder ook dat ik de enige was die hier zoveel last van heeft.. Tot dat ik het er met iemand over had en ik dus ook hoorde dat het een erkend fobie is.. Het is zelfs het zevende grootste fobie dat er bestaat...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:46

Met mij gaat het intussen steeds beter.

Laatst was ik het voor de zoveelste keer ontzettend zat. Ik besloot om absoluut niet meer te gaan toegeven aan mijn fobie. Nu heb ik dat wel vaker gedacht, maar elke keer raakte ik toch weer in paniek.

Nu had ik laatst op de fiets een heel raar moment. Ik zat te overwegen om gewoon eens mijn vinger in mijn keel te steken om er eindelijk eens vanaf te zijn. Uiteraard deed ik het niet, maar de angst voor overgeven was op dat moment gewoon weg! En dan ook echt weg. Ik had wel vaker dat ik dacht: 'ja, nu zou ik het wel kunnen', maar echt weg was het nooit.

Ik besloot dat gevoel vast te houden. Als ik het dan niet eng vond, waarom vond ik het dan anders wel eng? Het is dus niet het overgeven zelf waar ik zo bang voor ben. Ik denk dat ik de misselijkheid gewoon een rotgevoel vind. Maar vind ik dat dan niet eng omdat ik eventueel zou kunnen gaan overgeven?

Ik heb mezelf een vraag gesteld. 'Stel, je moet overgeven, hoe zou je dat dan het liefste doen?' Mijn antwoord was: 'ongemerkt.'
Ik bedacht hoe ik het zo ongemerkt mogelijk kan laten gebeuren, hoe ik overgeven een zo aangenaam mogelijke ervaring kan laten zijn. Dat was in de eerste plaats: NIET in paniek raken. Die paniek is zo vreselijk. Alles wordt er zoveel erger door. Ik denk maar: overgeven gebeurt toch wel, als het moet. Dan heb ik nog de keuze hoe ik het kan laten gebeuren. Tijdens een paniekaanval of terwijl ik rustig met andere dingen bezig ben. Het was rationeel niet moeilijk om voor het laatste te kiezen. Overgeven is zo moeilijk en zo eng als je het zelf maakt.
Bovendien hoop ik ook ergens dat, als ik eenmaal heb overgegeven op een prettige manier, relatief dan, dat ik het toch minder eng zal gaan vinden. De vorige keren is dat niet gebeurd. Het moment zelf vond ik helemaal niet eng. Wel spannend, maar niet echt reden tot paniek. Maar daarna begon het weer.
Paniekaanvallen houden zichzelf in stand. En als er iemand is die dat patroon kan doorbreken ben ik het zelf. Ik weiger om nog dingen te laten voor mijn fobie. Hoe eng ik het ook vind. Nouja, ik ga nog steeds niet in achtbanen, maar dat lijkt me ook helemaal niet leuk. Ik ga het nog steeds niet uitlokken. Maar 'normale' dingen MOET ik doen van mezelf. Feestjes, uit eten, eten en drinken bij anderen... het valt niet mee maar ik ben aldoor zo blij en gerustgesteld als het is gelukt.

1. Niet in paniek raken. Lekker iets anders gaan doen als je iets voelt. Als je moet, dan moet je. Je hebt niet de keuze OF je gaat overgeven, maar wel HOE je gaat overgeven. Het is dus het beste om je er niet teveel mee bezig te houden. Dan ben je in alle gevallen (overgeven of niet) beter af.

2. Geen dingen erom laten. Het wordt er alleen maar erger door en door bevestigd. Voor je het weet durf je niets meer en dat is echt geen leven

3. Het is ook angst voor het onbekende; de bevestiging vanuit jezelf. Als je er op een goede manier mee omgaat, wordt het minder eng. Het is allemaal zo eng en erg als je het zelf maakt.

Hier denk ik maar aan als ik misselijk ben. Momenteel ga ik keihard lachen ) . Geloof het of niet, maar het werkt! Want als je er rationeel over nadenkt... wat is het probleem dan eigenlijk?
Hoe ik mezelf het liefste wil zien, is: misselijk, evt overgeven, vrolijk doorhobbelen.
Niet: misselijk, paniek, slikslik, paniek, rennen, paniek, paniek, geen nachtrust, trillen, paniek, paniek.

Tot nu toe gaat het aardig. Het is erg lastig maar ik ben erg trots op mezelf als het toch is gelukt . Ik weiger om mijn leven er nog langer door te laten bepalen. Het is echt genoeg geweest.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:52

perfect beschreven, op die manier ga ik er nu ook mee om en ben dus al een heeeeel stuk verder Lachen

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:28

Heel erg knap van jullie Sheran en Zinn! Ik heb er bewondering voor!
Ik vind het heel fijn om met zoveel herkenning de reacties van iedereen te lezen, dit zijn tenminste mensen die het echt begrijpen. Fijn tussen aanhalingstekens dan, want ik gun natuurlijk niemand deze fobie.
Ook het verhaal van Zonnebloem vind ik heel indrukwekkend. Jij begrijpt het inderdaad ook ECHT, ik ben heel blij dat je bewust niet zegt wat je dan voor virus gehad hebt.
Op de site van stichtingemetofobie heb ik wel eens gekeken, maar dat moet ik inderdaad ook niet te vaak doen. Ik was wel heel blij toen ik hem ontdekte want ik weet dus ook pas sinds ongeveer een jaar dat ik niet de enige ben met deze fobie. Het boek "misselijk van angst" heb ik ook veel aan gehad, het helpt anderen die je het laat lezen om je beter te begrijpen is mijn ervaring. Maar echt begrijpen zal iemand die het niet heeft het denk ik nooit.

Even over die ervaringen met overgeven en de angst ervoor loslaten. Ik heb daar helaas een slechte ervaring mee. Ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik buikgriep(aangestoken door m'n moeder en zusje). Ik sliep bij m'n vriend en ik was al de hele avond misselijk en het was zoals velen hier zullen herkennen, tegenhouden, tegenhouden, tegenhouden. Tot het niet meer ging rond 3 uur 's nachts. Nou wat gebeurde er? Ik liep naar de wc, gaf over en liep heel rustig terug. Ik was supertrots op mezelf, woow dat was meegevallen, helemaal geen paniek, niks. Maar helaas, dat was pas het begin. Toen ik die heel nacht maar bleef overgeven, wist ik niet meer waar ik het zoeken moest. En toen die helnacht voorbij was kwamen de problemen. Een jaar lang ben ik elke dag misselijk en doodsbang geweest. Ik durfde bijna niet meer te eten, 15 kilo afgevallen, een ondergewicht bereikt, flauwvallen enz. En ondertussen ging mijn sociale leven gewoon door, niemand wist wat er met me aan de hand was. Uiteindelijk ben ik hier na ruim een jaar uitgekomen. Daar ben ik wel trots op, maar door die nacht, die ervaring en dat jaar, lukt het me niet om mezelf aan te praten dat overgeven niet erg is, hoe zwak ik het ook van mezelf vind..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:59

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:18

Even een stipje, ik wil vanavond even verder lezen. Heb het zelf namelijk ook.... wist wel dat het een erkende fobie was maar niet hoe het heette.

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:23

een vriendin van mij heeft dit ook (gehad). Ze was als de dood om over te moeten geven of het te moeten zien.
Ze is hiervoor op therapie gegaan, en het al stukken beter. Ze is er natuurlijk niet helemaal overheen, maar ze vind het niet meer zo eng als vroeger

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:18

Ik heb die site en het forum ook al eens bekeken.
Kan dr heel slecht tegen.

Gister hb ik ht eigenlijk pas echt tegen mijn vriend verteld (na 2 jaar).
Hij wist dat ik overgeef 'vies' vond, maar zo heftig.. ik zag hm echt schrikken!
Poep is ook vies, daar vergeleek hij het mee, iedereen vind het 'vies'!
Dat is vaak de gedachte die andere ervan hebben.
Ben blij dat het nu ook voor hem wat duidelijker is, maar we zijn dr wel van overtuigd dat ik er iets aan moet gaan doen.. het beheerst TE erg mijn leven.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:19

Zonnebloem schreef:
Hebben jullie wel eens op de site http://www.emetofobie.nl gekeken?
Ik heb daar erg veel aan gehad.

ja, die link is al eerder geplaatst,maar als je op het forum kijkt, er wordt echt ALLES gezegd, en ik bv mag daar niet gaan lezen of ik denk er meer aan en het word erger en het brengt je zelfs op 'tips'. dus eerst goed nadenken of je het aankan om er alles te gaan lezen!!!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:39

oeps sorry, daar had ik dan overheen gelezen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:48

Ik moet inderdaad ook niet teveel op die site kijken, want daar staan alleen maar andere dingen waar je dan ook bang voor zou kunnen worden..

Ik heb het nu nog in een lichte vorm, kan er bijvoorbeeld wel over praten en eet dus ook best dingen van over de datum enzo..

Ik ben trouwens erg blij dat ik niet ben meegegaan met de bus, want de verhalen die ik hoorde.. Brrr

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:59

Gister was ik asan de beurt Verdrietig
Bij de manege Scheve mond
Had les gehad, was aan het afzadelen komt mijn instructrice bij mij dat ik ziek leek, ik zo ja ik voel me ook ziek, 10 minuten later zat ik daar al bij de wc Nagelbijten / Gniffelen
Vannacht ook nog een keer, heb net met grote moeite een kommetje soep gegeten.
Ben zo bang dat ik het niet binnen houd Verdrietig