Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Re: Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:49

Essie73 schreef:
Coot schreef:
Bij mij was de laatste keer de naald geknapt, ik dacht dat ik gek werd!
Ik denk dat je de angst voor naalden kunt vergelijken met vliegangst. Opzich hoef je niet bang te zijn, maar sommige mensen zijn het wel.
Vliegen is immers de veiligste manier van reizen Lachen
Bij allebei heb je weinig kans dat er iets mis gaat Lachen

Een naald kan echt niet knappen hoor, wat er waarschijnlijk gebeurt is is dat de naald niet goed op de huls bevestigd was, dit is dus een grote fout van degene die prikte. Ook kan het zijn dat het rubbertje van de naald (die steekt door de huls waar de buis aankomt) stuk was en dan gaat het lekken naast de buis ipv in de buis.

Dat kon ook, het enige wat ik hoorde was: 'oliebol hij brak af' Ik keek niet Lachen Ik weet alleen dat er een flinke straal bloed uit mij arm kwam..

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:29

verootjoo schreef:
Essie73 schreef:
Durf met zekerheid te zeggen dat al mijn collega's bekwaam zijn, er zit een pittige opleiding aan vast en je venapunctie verklaring krijg je van een arts, die kijkt dus eerst met je mee !

Ik moet anders wel zeggen dat zo'n muts van het prikpunt veel slechter prikt dan een arts Bloos Of iig een verpleegkundige in het ziekenhuis. Maar ik ben ook niet zo makkelijk te prikken want mn aders rollen steeds weg. Maar mn lidocaïne zalf doet wonderen Vork

Dat heeft niets te maken met of je arts of verpleegkundige bent (ik ben verpleegkundige) Je moet een rollende ader gewoon goed op zijn plek houden door hem aan de boven en onderkant tegen te houden met de hand waar je niet mee prikt, dan kan hij niet wegrollen zonder dat je het voelt.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:38

Ik heb ook hele erge naalden angst gehad. zodra het woord prikken nog maar viel vloog ik in de stres te huilen en als ik dan geprikt moest worden kreeg ik blackouts begon te slaan enzz.
Toen heb ik een x tot mijn grootste angst een doek over mijn hoofd laten leggen (was bij de tandarts) en die is gaan controleren en toen zonder te zeggen heeft hij geprikt. en dit viel best mee. en zo ben ik langzaam over mijn angst heen gekomen maar ik ben er helemaal over heen gekomen sinds ik in het ziekenhuis lig. al die infuus naalden enz ik vind het nog wel eng maar weet dat het best te doen is. alleen laatst had moest ze een hele gemeene prik geven en ze prikte mis en toen begon ik alweer te mutsen maar toch heb ik haar nog een x laten prikkem en als je het dan gedaan hebt voel je je super goed.!! dat is 1ding dat zeker is want zo eng en pijnlijk is het opzich niet. vooral bloedprikken niet. laatst had ik er iemand die prikte zo goed ik voelde echt niks. /!! maarja die garantie heb je niet altijd natuurlijk maar je moet zelf wel heel veel kracht verzamelen om er over heen te kunnen komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:43

Essie73 schreef:
verootjoo schreef:

Ik moet anders wel zeggen dat zo'n muts van het prikpunt veel slechter prikt dan een arts Bloos Of iig een verpleegkundige in het ziekenhuis. Maar ik ben ook niet zo makkelijk te prikken want mn aders rollen steeds weg. Maar mn lidocaïne zalf doet wonderen Vork

Dat heeft niets te maken met of je arts of verpleegkundige bent (ik ben verpleegkundige) Je moet een rollende ader gewoon goed op zijn plek houden door hem aan de boven en onderkant tegen te houden met de hand waar je niet mee prikt, dan kan hij niet wegrollen zonder dat je het voelt.

Als ik nog een keer moet, wil ik wel bij jou komen prikken Bloos haha... nee maar serieus. Hier bij het prikpunt is het echt verschrikkelijk. Eerst prikken ze 3x mis en komt er geen bloed uit, uiteindelijk nemen ze de andere kant maar, en inmiddels ben ik al zo overstuur en over mn toeren dat er niks meer te beginnen is met me. Dan denk ik echt van ja; prik dan ook gewoon eens normaal Scheve mond
Maar dit zijn wel oudere mensen Tong uitsteken Misschien moet ik het proberen bij iemand die net van school afkomt? Een vriendinnetje van mij mag ook bloedprikken, misschien moet ik het haar dan maar laten doen Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:48

tja lastig,maar je zult toch door de zure appel heen moeten bijten.
geef jezelf een spreekwoordelijke schop onder je kont,neem desnoods je moeder mee(oid)
het is ff naar,ik ben er ook niet dol op,maar gewoon doen en er niet teveel bij nadenken

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:13

Voel met je mee Haha! Moet niks van naalden hebben! Bij een ander kan ik het goed aanzien, maar bij mezelf Clown Ze hebben me als klein kindje met 5 man vast moeten houden en het is nu niet veel beter geworden (alleen is die 5 man er nu maar 1 geworden Knipoog )

Enige wat ik kan zeggen is opzij kijken en denken dat het maar heel even duurt en dat je daarna weer fijn naar je paardje kan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:18

wow 5 man die je moesten vasthouden?
dat gebeurde ook bij de zoon van een kennis,maar die was geestelijk niet in orde...........wel heftig

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:20

Essie73 schreef:
verootjoo schreef:

Als ik nog een keer moet, wil ik wel bij jou komen prikken Bloos haha... nee maar serieus. Hier bij het prikpunt is het echt verschrikkelijk. Eerst prikken ze 3x mis en komt er geen bloed uit, uiteindelijk nemen ze de andere kant maar, en inmiddels ben ik al zo overstuur en over mn toeren dat er niks meer te beginnen is met me. Dan denk ik echt van ja; prik dan ook gewoon eens normaal Scheve mond
Maar dit zijn wel oudere mensen Tong uitsteken Misschien moet ik het proberen bij iemand die net van school afkomt? Een vriendinnetje van mij mag ook bloedprikken, misschien moet ik het haar dan maar laten doen Tong uitsteken[/quote]

uh als je het er voorover hebt om een uur met de auto te reizen ben je welkom hoor. Haha! Je woont wel vlakbij mijn ouders (Overberg)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:41

Citaat:
vraag eens of ze op een andere plek willen prikken, het hoeft echt niet persee in de armholte, dat is wel het makkelijkst, maar geen pre

Meen je dat? Waar kan het nog meer? Een andere plek zou bij mij al heel erg schelen!

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:45

ik had hier laatst ook een topic over geopend.. en ik moet zeggen peace of cake!! echt waar je voelt haast niets. en ik was dus ook doodbag net als jou

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:08

Nakisha schreef:
Citaat:
vraag eens of ze op een andere plek willen prikken, het hoeft echt niet persee in de armholte, dat is wel het makkelijkst, maar geen pre

Meen je dat? Waar kan het nog meer? Een andere plek zou bij mij al heel erg schelen!

Ojee ja, op de hand is ook vrij gangbaar, maar dan moet je daar een goede ader hebben zitten. Ik heb zelfs een keer iemand op de voet moeten prikken (lijkt me zelf erg pijnlijk brrr). Laat ze de volgende keer maar gewoon lekker zoeken naar een andere plek. Als dat voor jou beter te doen is moet je er gewoon op staan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:17

is de huid in de armholte niet het gemakkelijkst te prikken?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:02

Ben ook bang voor naalden, naja bang niet, meer het feit dat ik er van flauwval. Clown

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:53

Snoevie schreef:
is de huid in de armholte niet het gemakkelijkst te prikken?

ja wel het makkelijks omdat de aders daar het beste voelbaar zijn, maar de aders zitten niet altijd precies in het midden, vaak ook opzij.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:54

Meliaforever schreef:
Ben ook bang voor naalden, naja bang niet, meer het feit dat ik er van flauwval. Clown

vraag of je al kan liggen voor het prikken, en let heel goed op je ademhaling, de meeste mensen vallen flauw omdat ze zo gespannen zijn dat ze hun adem gaan inhouden. Dan val je dus flauw.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:12

Ik was altijd bang van prikken en was er overheen, dacht ik. Nu ja het was mijn hobby niet. Ik heb een hekel aan het schuiven van de naald in het vat. De laatste keer ben ik helemaal niet goed geworden. In 1e instantie het gevoel dat ik flauwviel. Ik ben na een tijdje liggen opgestaan en kon vervolgens net het toilet halen. Misselijk, overgeven, diarree. heb er een uur over gedaan vooordat ik weer kon autorijden. Pfff de volgende keer zie ik er echt niet naar uit.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:46

ja tja daar weet ik ook geen oplossing voor, misschien dat het inprikken te langzaam ging en dat je het daarom voelde ???

Hoop voor jou dat het heeeeeeeeeeeel lang duurt voordat je weer geprikt moet worden haha

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:55

Ik vind het ook niet echt ''leuk'' om te prikken, maar ik had laatst een leuke ''prikker'' en die zei zo, moet je je hand eens goed spannen en dan weer loslaten.. dus ik dat zo doen.. spuit het er uit! dus ik was zo veeel sneller klaar.. Tong uitsteken

edit: typfouten..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:00

Ik ben ook echt geen fan van naalden!
Moest een tijdje geleden ook bloed laten prikken en ik heb me al een week van te voren helemaal lopen opwinden erover..
Toen ik er eenmaal was en ook evengemeld had dat ik het niks vond, kon ik het beste de andere kant opkijken!
Ik zat me zo druk te maken wanneer de prik kwam dat ik helemaal niet in de gaten had dat de naald er al weer uit was..
Stelde dus niks voor Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:36

Bedankt, ik ga volgende keer vragen of ze de hand of voet willen gebruiken. Daar heb ik totaal geen moeite mee. (Net als de vingerprik, da's geen probleem) En pijn doet het me toch... dus dat zal voor mij niet anders zijn. Knipoog

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:07

ik was ook erg bang 2 weken geleden maar t viel zo mee!!!
ben eerder bang dat er iets ergs uitkomt dan voor het prikken zelf
maar aangezien ik niet ben gebeld door de dokter zal het wel meevallen hihi

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:16

Ik laat zeer regelmatig bloed afnemen en voel er echt niks van als die naald in mijn arm gaat. Het is minder erg dan een mug bij wijze van. Ik kan er wel naar kijken, maar wil je dat niet, moet je de andere kant op kijken.

Infuus heb ik helaas ook velen van gehad en vind ik heel anders. Ligt ook aan de kleur en wie hem zet. Maar ook dat kan pijnloos als het goed gedaan wordt. Mijn eigen MDL arts heeft er vrijdag nog eentje gezet bij me voor een roesje. Maar heb ook wel mindere ervaringen.

Persoonlijk denk ik echt dat het belangrijk is dat je ontspant. Als je spant, is het lastiger voor jezelf en doet het misschien juist wel pijn, of let je er teveel op.
Dat je dan niet lekker wordt kan ik me wel voorstellen.
Ik maak zelf een kletspraatje en dan ben je al klaar.

Het kan gewoon erg belangrijk zijn dat het moet gebeuren en als je nou bedenkt dat het echt zoveel gedaan wordt kan je misschien wat ontspannen. Het is juist fijn dat het zo kan en echt, je voelt het echt bijna niet. Er zijn zoveel ergere dingen. Dus probeer je hier overheen te zetten, want dan help je jezelf het meest en ga je er een stuk makkelijker heen.

Succes

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:30

ik schijt bagger voor naalden en dat terwijl ik diabeet ben en mezelf minimaal 4 x p dag injecteer, maar dan zit ik wel in een soort trance, ga me niks vragen terwijl ik r mee bezig ben, kan nl geen woord uitbrengen.

bloed prikken vind ik drama, maar niet kijken en lekker blijven kletsen helpt n hoop, o en wel eerlijk zeggen dat je bang bent, voor je t weet is t over en zeg je; was dat alles????

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:57

Oh man ik begrijp je volkomen, maar ik heb in één jaar tijd ZO veel prikken gehad (bilprikken, verdovingsnaalden in tandvlees en rug, bloedprikken tig keer, infuusprik, inentingen, mantoux test....) dat ik er zelf niet bang voor ben. Op één of andere manier reageert m'n lichaam anders: ik span me overal enorm aan en begin dan helemaal verkeerd adem te halen. De mensen die prikken zijn dan meteen bang dat ik ga flauwvallen terwijl ik gewoon koel in het koppie ben. Echt heel raar dus Tong uitsteken
Maar idd, het stelt weinig voor, angst ervoor (overigens met alle angsten) zit gewoon tussen je oren.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:35

bij mij zag ik trouwens idd dat ze niet in het midden van armholte maar meer aan de zijkant geprikt hadden hihi..
ik had ook wel een leuke gezellige vrouw, die niet door ging praten over de angst maar gewoon spontaan bleef en klaar, volgende keer voor mij geen stres meer..